언어와 문화의 통합수업이 중학생의 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향 The Effects of Language and Culture Integrated Instruction on Intercultural Sensitivity and Interest in Learning English of Middle School Students원문보기
본 연구는 언어와 문화의 통합수업이 중학생들의 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 기존 영어교과서를 언어와 문화의 통합수업 모형으로 재구성하여 실험수업을 실시하고 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 본 연구에서는 두 개 연구문제를 설정하여 언어와 문화 통합수업의 효과성을 검증하고자 하였는데, 연구문제 1은 언어와 문화의 통합수업이 중학생의 문화간 감수성에 미치는 영향에 대하여, 연구문제 2는 언어와 문화의 통합수업이 중학생의 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향에 대한 연구로 정하였다. 실험은 총 5주 동안 14차시로 정규 영어수업시간에 진행되었으며 각 차시는 45분으로 구성하였다. 실험집단은 경상남도 양산시 J중학교 2학년 한 학급 33명을 대상으로 하였으며, 실험교재는 영어교과서를 Byram(1989)과 Moran(2001)의 문화수업 모형을 이론적 토대로 재구성하여 사용하였다. 실험 전에는 98명의 중학생과 20명의 중등 영어교사를 대상으로 기초 설문 조사를 실시하여, 문화수업에 대한 인식과 실태 및 선호하는 문화지도 방법 및 활동에 대해 알아보았다. 실험 전·후에 Chen과 Starosta(2000)가 고안한 문화간 감수성 검사지(Intercultural ...
본 연구는 언어와 문화의 통합수업이 중학생들의 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 기존 영어교과서를 언어와 문화의 통합수업 모형으로 재구성하여 실험수업을 실시하고 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 본 연구에서는 두 개 연구문제를 설정하여 언어와 문화 통합수업의 효과성을 검증하고자 하였는데, 연구문제 1은 언어와 문화의 통합수업이 중학생의 문화간 감수성에 미치는 영향에 대하여, 연구문제 2는 언어와 문화의 통합수업이 중학생의 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향에 대한 연구로 정하였다. 실험은 총 5주 동안 14차시로 정규 영어수업시간에 진행되었으며 각 차시는 45분으로 구성하였다. 실험집단은 경상남도 양산시 J중학교 2학년 한 학급 33명을 대상으로 하였으며, 실험교재는 영어교과서를 Byram(1989)과 Moran(2001)의 문화수업 모형을 이론적 토대로 재구성하여 사용하였다. 실험 전에는 98명의 중학생과 20명의 중등 영어교사를 대상으로 기초 설문 조사를 실시하여, 문화수업에 대한 인식과 실태 및 선호하는 문화지도 방법 및 활동에 대해 알아보았다. 실험 전·후에 Chen과 Starosta(2000)가 고안한 문화간 감수성 검사지(Intercultural Sensitivity Scale)의 한국어판을 사용하여 사전·사후 문화간 감수성의 변화를 측정하고 각 세부항목의 사전·사후 변화를 심층적으로 알아보았으며, 영어 학습에 대한 흥미도의 변화를 알아보기 위해 설문 조사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 14차시에 걸친 언어와 문화의 통합수업은 중학생들의 문화간 감수성 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 사전·사후 문화간 감수성 검사에서 사후 검사 평균이 사전에 비해 높았으며, t-검정 결과 통계적으로 유의미하게 나타났다. 영어교과서를 재구성하여 적용한 다양한 문화지도 방법과 활동이 학생들의 문화간 감수성 향상에 큰 영향을 주었다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 영어교과서를 재구성하여 고안한 언어와 문화의 통합수업은 중학생들의 영어 학습의 흥미도에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 실험수업 후 실시한 학생 대상 설문 조사에서 선다형의 영어 학습의 흥미도에 대한 모든 항목에서 80% 이상의 학생이 긍정적으로 응답했고, 서술형 문항에서도 긍정적인 반응을 확인하였다. 위의 연구 결과를 통해 언어와 문화 통합수업은 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 언어와 문화의 통합수업은 정규 영어수업에 적용가능하고 중학생에게 효과적이라는 결론을 도출했다. 앞으로 실제 학교 현장에서 적용할 수 있는 체계적인 문화와 언어를 통합한 문화수업 모형을 개발 보급하고 영어 교사를 위한 다양한 문화지도 방법과 문화지도 자료의 제작 보급이 동시에 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 언어와 문화의 통합수업이 중학생들의 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 기존 영어교과서를 언어와 문화의 통합수업 모형으로 재구성하여 실험수업을 실시하고 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 본 연구에서는 두 개 연구문제를 설정하여 언어와 문화 통합수업의 효과성을 검증하고자 하였는데, 연구문제 1은 언어와 문화의 통합수업이 중학생의 문화간 감수성에 미치는 영향에 대하여, 연구문제 2는 언어와 문화의 통합수업이 중학생의 영어 학습의 흥미도에 미치는 영향에 대한 연구로 정하였다. 실험은 총 5주 동안 14차시로 정규 영어수업시간에 진행되었으며 각 차시는 45분으로 구성하였다. 실험집단은 경상남도 양산시 J중학교 2학년 한 학급 33명을 대상으로 하였으며, 실험교재는 영어교과서를 Byram(1989)과 Moran(2001)의 문화수업 모형을 이론적 토대로 재구성하여 사용하였다. 실험 전에는 98명의 중학생과 20명의 중등 영어교사를 대상으로 기초 설문 조사를 실시하여, 문화수업에 대한 인식과 실태 및 선호하는 문화지도 방법 및 활동에 대해 알아보았다. 실험 전·후에 Chen과 Starosta(2000)가 고안한 문화간 감수성 검사지(Intercultural Sensitivity Scale)의 한국어판을 사용하여 사전·사후 문화간 감수성의 변화를 측정하고 각 세부항목의 사전·사후 변화를 심층적으로 알아보았으며, 영어 학습에 대한 흥미도의 변화를 알아보기 위해 설문 조사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 14차시에 걸친 언어와 문화의 통합수업은 중학생들의 문화간 감수성 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 사전·사후 문화간 감수성 검사에서 사후 검사 평균이 사전에 비해 높았으며, t-검정 결과 통계적으로 유의미하게 나타났다. 영어교과서를 재구성하여 적용한 다양한 문화지도 방법과 활동이 학생들의 문화간 감수성 향상에 큰 영향을 주었다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 영어교과서를 재구성하여 고안한 언어와 문화의 통합수업은 중학생들의 영어 학습의 흥미도에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 실험수업 후 실시한 학생 대상 설문 조사에서 선다형의 영어 학습의 흥미도에 대한 모든 항목에서 80% 이상의 학생이 긍정적으로 응답했고, 서술형 문항에서도 긍정적인 반응을 확인하였다. 위의 연구 결과를 통해 언어와 문화 통합수업은 문화간 감수성과 영어 학습의 흥미도에 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 언어와 문화의 통합수업은 정규 영어수업에 적용가능하고 중학생에게 효과적이라는 결론을 도출했다. 앞으로 실제 학교 현장에서 적용할 수 있는 체계적인 문화와 언어를 통합한 문화수업 모형을 개발 보급하고 영어 교사를 위한 다양한 문화지도 방법과 문화지도 자료의 제작 보급이 동시에 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the effects of language and culture integrated instruction on intercultural sensitivity and interest in learning English of middle school students. The research questions addressed were (1) How do language and culture integrated instruction affect intercultura...
The purpose of this study is to examine the effects of language and culture integrated instruction on intercultural sensitivity and interest in learning English of middle school students. The research questions addressed were (1) How do language and culture integrated instruction affect intercultural sensitivity of middle school students?; (2) How do language and culture integrated instruction affect interest in learning English of middle school students? Thirty-three students participated in the experiment for 14 periods. Lesson 4 and 5 of the English textbook were changed into language and culture integrated model for the experiment, based on the models of Byram(1989) and Moran(2001). Also, the prior surveys for both 98 students and 20 teachers respectively were administered to determine their awareness of teaching culture in English class, how often they teach and learn culture, which cultural methods or activities students have a preference for, and what difficulties teachers face in teaching culture in English class. To investigate the effects of language and culture integrated instruction, the research data was collected by two methods. Firstly, Intercultural Sensitivity Scale (ISS) developed by Chen and Starosta(2000) was administered to analyze the change of the students’ intercultural sensitivity before and after the experiment. Secondly, a questionnaire survey was conducted by the students to study the change of students’ interest in learning English after the instruction. The results of this study are as follows: First, language and cultural integrated instruction had a big influence on participants’ intercultural sensitivity. There was a higher score in post-ISS than pre-ISS. When the average scores of pre-ISS and post-ISS were compared by t-test, it was statistically meaningful. This implies that various cultural teaching methods and activities used in the experiment were significantly effective to foster students’ intercultural sensitivity. Second, there was a change of students’ interest in learning English through the instruction. The result of the post questionnaire confirmed that most of the students became more interested in learning English after the experiment. In conclusion, language and cultural integrated instruction had positive effects on students’ intercultural sensitivity and interest in learning English. Based on these results, it can be seen that language and cultural integrated instruction can be applied in English instruction and effective to students. Therefore, it is suggested that a systematic language and culture integrated model and its teaching methods and activities be developed and distributed for English teachers.
The purpose of this study is to examine the effects of language and culture integrated instruction on intercultural sensitivity and interest in learning English of middle school students. The research questions addressed were (1) How do language and culture integrated instruction affect intercultural sensitivity of middle school students?; (2) How do language and culture integrated instruction affect interest in learning English of middle school students? Thirty-three students participated in the experiment for 14 periods. Lesson 4 and 5 of the English textbook were changed into language and culture integrated model for the experiment, based on the models of Byram(1989) and Moran(2001). Also, the prior surveys for both 98 students and 20 teachers respectively were administered to determine their awareness of teaching culture in English class, how often they teach and learn culture, which cultural methods or activities students have a preference for, and what difficulties teachers face in teaching culture in English class. To investigate the effects of language and culture integrated instruction, the research data was collected by two methods. Firstly, Intercultural Sensitivity Scale (ISS) developed by Chen and Starosta(2000) was administered to analyze the change of the students’ intercultural sensitivity before and after the experiment. Secondly, a questionnaire survey was conducted by the students to study the change of students’ interest in learning English after the instruction. The results of this study are as follows: First, language and cultural integrated instruction had a big influence on participants’ intercultural sensitivity. There was a higher score in post-ISS than pre-ISS. When the average scores of pre-ISS and post-ISS were compared by t-test, it was statistically meaningful. This implies that various cultural teaching methods and activities used in the experiment were significantly effective to foster students’ intercultural sensitivity. Second, there was a change of students’ interest in learning English through the instruction. The result of the post questionnaire confirmed that most of the students became more interested in learning English after the experiment. In conclusion, language and cultural integrated instruction had positive effects on students’ intercultural sensitivity and interest in learning English. Based on these results, it can be seen that language and cultural integrated instruction can be applied in English instruction and effective to students. Therefore, it is suggested that a systematic language and culture integrated model and its teaching methods and activities be developed and distributed for English teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.