본 연구의 목적은 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울 및 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 어떤 영향을 미치는지 살펴보는데 있다. 이러한 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1) 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등 및 유아의 공격성의 일반적인 경향은 어떠한가? 2) 어머니와 유아의 인구사회학적 특성에 따른 어머니의 강압적 양육태도, 어머니의 우울, 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 차이는 어떠한가? 3) 어머니의 강압적 양육태도 와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 상관관계는 어떠한가? 4) 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 미치는 상대적인 영향력은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 소재한 유치원 13곳과 어린이집 8곳에 재원중인 만 3, 4, 5세 284명과 그들의 어머니들, 담임교사 34명을 대상으로 설문지를 배부하여 회수된 설문지 중 부적절하게 응답되어진 설문지를 제외한 총 250부(남아 122명, 여아 128명)를 분석하여 최종통계 자료로 사용하였다. 본 연구에서 어머니의 강압적 양육태도를 측정하기 위하여 이동희(2003)가 국내에 맞게 수정 및 번안한 척도인 Calzada와 Eyberg(2002)의 PSD(Parenting Style and ...
본 연구의 목적은 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울 및 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 어떤 영향을 미치는지 살펴보는데 있다. 이러한 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1) 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등 및 유아의 공격성의 일반적인 경향은 어떠한가? 2) 어머니와 유아의 인구사회학적 특성에 따른 어머니의 강압적 양육태도, 어머니의 우울, 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 차이는 어떠한가? 3) 어머니의 강압적 양육태도 와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 상관관계는 어떠한가? 4) 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 미치는 상대적인 영향력은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 소재한 유치원 13곳과 어린이집 8곳에 재원중인 만 3, 4, 5세 284명과 그들의 어머니들, 담임교사 34명을 대상으로 설문지를 배부하여 회수된 설문지 중 부적절하게 응답되어진 설문지를 제외한 총 250부(남아 122명, 여아 128명)를 분석하여 최종통계 자료로 사용하였다. 본 연구에서 어머니의 강압적 양육태도를 측정하기 위하여 이동희(2003)가 국내에 맞게 수정 및 번안한 척도인 Calzada와 Eyberg(2002)의 PSD(Parenting Style and Dimension)에서 강압적 처벌 문항을 사용하였다. 어머니의 우울은 자기보고형 우울척도로 Radloff(1977)의 Center for Epidemiologic Studies-Depression(CES-D) Scale을 신민섭 외(1991)가 한국적인 도구로 번안, 수정한 것을 사용하였다. 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울의 검사는 어머니에 의해 이루어졌다. 교사-유아의 갈등관계 평가는 이진숙(2001)이 수정 및 번안한 Pianta(1991)에 의해 개발된 유아-교사 관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STRS) 중, 갈등관계문항을 사용하였다. 유아의 공격성은 Crick(1997)과 Crick, Bighee와 Howes(1996)의 연구에서 사용한 교사보고용 설문지를 신유림(2010)이 번안한 것을 사용하였으며 교사-유아 갈등과 유아의 공격성 변인의 측정은 담임교사에 의해 이루어졌다. 본 연구의 자료는 SPSS 20.0 윈도우용 프로그램을 이용하여 분석하였으며 연구문제에 따라 Cronbach's α 계수를 산출, t검정과 일원변량분석, 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아의 어머니의 인구사회학적 특성에 따른 결과로 여아 어머니들이 남아 어머니들에 비해 강압적 양육태도의 수준이 유의미하게 높게 나타났다. 여아의 공격성 총점은 여아가 남아에 비해 유의미하게 높게 나타났다. 어머니가 어릴수록 강압적인 양육태도와 교사-유아의 갈등 및 유아의 공격성이 높은 것으로 보였고, 어머니의 우울은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 어머니의 학력이 낮을수록 강압적 양육태도와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등수준 및 유아의 공격성이 모두 높게 나타났다. 부모교육 경험이 없는 어머니들이 강압적 양육태도와 교사-유아 갈등에서 높은 수준을 보였으며 어머니의 우울과 유아의 공격성은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 관계를 분석한 결과, 어머니가 강압적 양육태도를 보일수록 유아의 공격성이 높아지는 것으로 나타났다. 어머니의 우울과 유아의 공격성 간에는 유의미한 정적 상관관계가 나타났으며, 교사-유아 갈등과 유아의 공격성 간에는 교사-유아 갈등이 높을수록 유아의 공격성이 높아졌다. 셋째, 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 어머니의 강압적 양육태도와 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어머니의 우울은 유아의 공격성에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 본 연구의 결과는 유아의 공격성에 어머니의 강압적 양육태도와 교사-유아 갈등이 유의미한 영향을 미친다는 것을 검증하였으며, 본 연구 자료는 유아의 공격성을 줄이고, 유아에게 밀접한 영향을 주는 어머니에게는 긍정적인 양육태도의 중요성과 실천을 도우며 교사-유아 간에는 애정적이고 친밀한 관계를 유지하기 위한 실증적인 자료제공과 다양한 프로그램 개발을 돕는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울 및 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 어떤 영향을 미치는지 살펴보는데 있다. 이러한 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1) 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등 및 유아의 공격성의 일반적인 경향은 어떠한가? 2) 어머니와 유아의 인구사회학적 특성에 따른 어머니의 강압적 양육태도, 어머니의 우울, 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 차이는 어떠한가? 3) 어머니의 강압적 양육태도 와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 상관관계는 어떠한가? 4) 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 미치는 상대적인 영향력은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 소재한 유치원 13곳과 어린이집 8곳에 재원중인 만 3, 4, 5세 284명과 그들의 어머니들, 담임교사 34명을 대상으로 설문지를 배부하여 회수된 설문지 중 부적절하게 응답되어진 설문지를 제외한 총 250부(남아 122명, 여아 128명)를 분석하여 최종통계 자료로 사용하였다. 본 연구에서 어머니의 강압적 양육태도를 측정하기 위하여 이동희(2003)가 국내에 맞게 수정 및 번안한 척도인 Calzada와 Eyberg(2002)의 PSD(Parenting Style and Dimension)에서 강압적 처벌 문항을 사용하였다. 어머니의 우울은 자기보고형 우울척도로 Radloff(1977)의 Center for Epidemiologic Studies-Depression(CES-D) Scale을 신민섭 외(1991)가 한국적인 도구로 번안, 수정한 것을 사용하였다. 어머니의 강압적 양육태도와 어머니의 우울의 검사는 어머니에 의해 이루어졌다. 교사-유아의 갈등관계 평가는 이진숙(2001)이 수정 및 번안한 Pianta(1991)에 의해 개발된 유아-교사 관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STRS) 중, 갈등관계문항을 사용하였다. 유아의 공격성은 Crick(1997)과 Crick, Bighee와 Howes(1996)의 연구에서 사용한 교사보고용 설문지를 신유림(2010)이 번안한 것을 사용하였으며 교사-유아 갈등과 유아의 공격성 변인의 측정은 담임교사에 의해 이루어졌다. 본 연구의 자료는 SPSS 20.0 윈도우용 프로그램을 이용하여 분석하였으며 연구문제에 따라 Cronbach's α 계수를 산출, t검정과 일원변량분석, 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아의 어머니의 인구사회학적 특성에 따른 결과로 여아 어머니들이 남아 어머니들에 비해 강압적 양육태도의 수준이 유의미하게 높게 나타났다. 여아의 공격성 총점은 여아가 남아에 비해 유의미하게 높게 나타났다. 어머니가 어릴수록 강압적인 양육태도와 교사-유아의 갈등 및 유아의 공격성이 높은 것으로 보였고, 어머니의 우울은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 어머니의 학력이 낮을수록 강압적 양육태도와 어머니의 우울과 교사-유아 갈등수준 및 유아의 공격성이 모두 높게 나타났다. 부모교육 경험이 없는 어머니들이 강압적 양육태도와 교사-유아 갈등에서 높은 수준을 보였으며 어머니의 우울과 유아의 공격성은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등, 유아의 공격성 간의 관계를 분석한 결과, 어머니가 강압적 양육태도를 보일수록 유아의 공격성이 높아지는 것으로 나타났다. 어머니의 우울과 유아의 공격성 간에는 유의미한 정적 상관관계가 나타났으며, 교사-유아 갈등과 유아의 공격성 간에는 교사-유아 갈등이 높을수록 유아의 공격성이 높아졌다. 셋째, 어머니의 강압적 양육태도 및 어머니의 우울과 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 어머니의 강압적 양육태도와 교사-유아 갈등이 유아의 공격성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어머니의 우울은 유아의 공격성에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 본 연구의 결과는 유아의 공격성에 어머니의 강압적 양육태도와 교사-유아 갈등이 유의미한 영향을 미친다는 것을 검증하였으며, 본 연구 자료는 유아의 공격성을 줄이고, 유아에게 밀접한 영향을 주는 어머니에게는 긍정적인 양육태도의 중요성과 실천을 도우며 교사-유아 간에는 애정적이고 친밀한 관계를 유지하기 위한 실증적인 자료제공과 다양한 프로그램 개발을 돕는 데 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, and teacher-child conflictual relationship on children’s aggression. The research questions of this study were the following: (1) What is the general extent of mother’s coercive rearing at...
The purpose of this study was to examine the effect of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, and teacher-child conflictual relationship on children’s aggression. The research questions of this study were the following: (1) What is the general extent of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, teacher-child conflictual relationship, and children’s aggression? (2) What is the significant difference in mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, teacher-child conflictual relationship, and children’s aggression. according to mother’s and children’s demographic variables? (3) Is there any significant relationship between mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, teacher-child conflictual relationship, and children’s aggression? (4) Is there any significant effect of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, and teacher-child conflictual relationship on children’s aggression? For the purpose of this study, 250 young children aged between 3 and 5 registered at early childhood eduction settings were selected along with their mothers. Questionnaires about mother’s coercive rearing attitude and mother’s depression were assessed by mothers who participated in this study and children’s aggression and teacher-child conflictual relationship were measured by children’s cooperating teachers. In order to conducting the purpose of this study, the collected data analysis was done with SPSS 20.0 program to perform the frequency analysis, means and standard deviation production, t-test and one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. Main results of this study were follows. The differences of main study variables according to young children’s socio-demographic characteristics were investigated. Significant differences were observed depending upon children’s gender. Girls had higher mean scores in children’s total scores of aggression. Girl’s mothers had higher mean scores in children’s total scores of aggression compared with boy’s mothers. Also, children’s age did not have any significant differences in children’s total scores of aggression. There was statistically positive relationship between total score of mother’s coercive rearing attitude and children’s aggression. Also, there was statistically positive relationship between mother’s depression and children’s total score of aggression. There was statistically positive relationship between teacher-child conflictual relationships and children’s total score of aggression. According to the results of hierarchical multiple regression analysis, mother’s coercive rearing attitude and teacher-child conflictual relationships had a significant negative effect on children’s aggression, but mother’s depression did not have any significant effect on children’s aggression. Based on these results of this study, mother’s positive and affective rearing attitude and teacher-child intimacy relationship would be the vital factor in order to reduce the level of children’s aggression and improve children’s prosocial development.
The purpose of this study was to examine the effect of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, and teacher-child conflictual relationship on children’s aggression. The research questions of this study were the following: (1) What is the general extent of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, teacher-child conflictual relationship, and children’s aggression? (2) What is the significant difference in mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, teacher-child conflictual relationship, and children’s aggression. according to mother’s and children’s demographic variables? (3) Is there any significant relationship between mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, teacher-child conflictual relationship, and children’s aggression? (4) Is there any significant effect of mother’s coercive rearing attitude, mother’s depression, and teacher-child conflictual relationship on children’s aggression? For the purpose of this study, 250 young children aged between 3 and 5 registered at early childhood eduction settings were selected along with their mothers. Questionnaires about mother’s coercive rearing attitude and mother’s depression were assessed by mothers who participated in this study and children’s aggression and teacher-child conflictual relationship were measured by children’s cooperating teachers. In order to conducting the purpose of this study, the collected data analysis was done with SPSS 20.0 program to perform the frequency analysis, means and standard deviation production, t-test and one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. Main results of this study were follows. The differences of main study variables according to young children’s socio-demographic characteristics were investigated. Significant differences were observed depending upon children’s gender. Girls had higher mean scores in children’s total scores of aggression. Girl’s mothers had higher mean scores in children’s total scores of aggression compared with boy’s mothers. Also, children’s age did not have any significant differences in children’s total scores of aggression. There was statistically positive relationship between total score of mother’s coercive rearing attitude and children’s aggression. Also, there was statistically positive relationship between mother’s depression and children’s total score of aggression. There was statistically positive relationship between teacher-child conflictual relationships and children’s total score of aggression. According to the results of hierarchical multiple regression analysis, mother’s coercive rearing attitude and teacher-child conflictual relationships had a significant negative effect on children’s aggression, but mother’s depression did not have any significant effect on children’s aggression. Based on these results of this study, mother’s positive and affective rearing attitude and teacher-child intimacy relationship would be the vital factor in order to reduce the level of children’s aggression and improve children’s prosocial development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.