[학위논문]학교사회복지 실무자의 지역 네트워크 경험에 관한 연구 : 성남시 교육중심마을 함께크는마을을 중심으로 A study on the local community experience of school social worker: focused on the growing together in community원문보기
본 연구는 학교사회복지 실무자들의 네트워크 인식에 따른 현장 중심 실천 경험의 분석을 통해 어려움과 성과를 확인하여 민관 네트워크의 발전을 도모하기 위한 목적의 연구이다. 연구목적을 달성하기 위해 질적연구 방법을 활용하였고 함께크는마을 실무자 중 3넌 이상 본 네트워크 활동에 참여하고 있는 9명을 마을별, 사업별 비율을 고려한 의도적 표집을 통해 연구참여자로 선정하여 심층면담을 진행하였다. 심층면담 자료를 비교, 분석하여 주제별로 범주화하였고 사업 결과보고서, 회의록, 홍보물 등 문서자료와 사업 초기부터 실무자로 참여했던 연구자의 참여 경험도 적절히 활용하여 결론을 도출하였다. 연구결과는 소통의 장으로서의 네트워크, 상황에 따라 깊이가 달라져 소진되는 네트워크, 힘 있는 아이를 키우는 교육공동체 만들기의 세 가지 주제로 정리하여 범주화 하였다. 함께크는마을 활동에 참여하고 있는 학교사회복지 실무자들은 네트워크를 마을과 학교, 가정이 넘나드는 소통의 장으로 인식하여 정기적 소통으로 ...
본 연구는 학교사회복지 실무자들의 네트워크 인식에 따른 현장 중심 실천 경험의 분석을 통해 어려움과 성과를 확인하여 민관 네트워크의 발전을 도모하기 위한 목적의 연구이다. 연구목적을 달성하기 위해 질적연구 방법을 활용하였고 함께크는마을 실무자 중 3넌 이상 본 네트워크 활동에 참여하고 있는 9명을 마을별, 사업별 비율을 고려한 의도적 표집을 통해 연구참여자로 선정하여 심층면담을 진행하였다. 심층면담 자료를 비교, 분석하여 주제별로 범주화하였고 사업 결과보고서, 회의록, 홍보물 등 문서자료와 사업 초기부터 실무자로 참여했던 연구자의 참여 경험도 적절히 활용하여 결론을 도출하였다. 연구결과는 소통의 장으로서의 네트워크, 상황에 따라 깊이가 달라져 소진되는 네트워크, 힘 있는 아이를 키우는 교육공동체 만들기의 세 가지 주제로 정리하여 범주화 하였다. 함께크는마을 활동에 참여하고 있는 학교사회복지 실무자들은 네트워크를 마을과 학교, 가정이 넘나드는 소통의 장으로 인식하여 정기적 소통으로 파트너십을 이루고 건강한 청소년 활동의 장을 기대하며 학생이 운전하는 마을을 만들어 가고 있다. 또한 가족봉사단을 운영하여 봉사와 나눔으로 가족의 성장과 더불어 지역사회에 기여하고 있다. 실무자들은 활동 과정에서 사업의 불안정성, 가치의 차이, 자원부족 등 상황에 따라 깊이가 달라져 소진을 경험하기도 하지만 힘 있는 아이를 키우는 교육공동체를 만들기 위해 고군분투하고 있음을 확인하였다. 함께크는마을은 ‘마을이 키운 아이, 마을을 키우는 아이로’라는 슬로건을 중심으로 8년째 정기적인 만남으로 가치를 나누며 온 마을이 참여하여 시너지를 이루기 위해 영역 넓히고 다지기를 계속하고 있다. 실무자들은 어려움을 겪을 때 교육지원청을 중심으로 시작된 사업으로 포기하지 못하는 부담이 있었지만 누적된 힘이 생겨 단단한 네트워크로 발전되었다는 사실에 자부심을 느끼고 있었다. 해를 더해감에 따라 함께하는 기관들이 많아지고 활동의 성과도 나타나고 있지만 여전히 해결하기 어려운 과제들이 존재하여 네트워크의 활성화를 위해 법적, 제도적 지원이 필요함을 확인하였다. 첫째, 마을의 인위적 구조화를 보완하여 자연스러운 네트워크를 병행할 수 있도록 하고 메뉴얼화를 통해 기관별 역할의 가이드라인 제시가 필요하다. 둘째, 마을의 영역을 넓히고 다지기 등 재구화를 위해 적극적 홍보, 다양한 성격의 지역 네트워크와의 연계 및 학교사회복지 실무자들이 근무하지 않는 학교도 네트워크에 참여할 수 있도록 모든 학교로 활동 대상을 확대할 필요가 있다. 셋째. 실무자를 포함한 마을공동체의 네트워크 인식제고를 통한 비전과 방향성의 재정립이 필요하다. 넷째, 네트워크의 불안정성을 해소하기 위해 학교사회복지 법제화와 사회복지사의 처우개선이 시급하다. 본 연구는 지역과 대상에서 제한적이어서 일반화에 한계가 있고 연구의 대상이 실무자로 한정되어 서비스 대상에 대한 경험을 담아내지 못했으며 관련 사업에서 진행하는 다양한 네트워크 활동 중 함께크는마을 활동만을 대상으로 했다는 점에서 아쉬움이 있다. 또한 함께 활동하는 실무자 중 약 30%를 차지하고 있는 전문상담교사, 청소년지도사 등에 대한 네트워크 인식을 정확하게 담아낼 수 없었다는 점에서 한계를 지니고 있다. 이러한 한계에도 불구하고 함께크는마을은 교육지원청 내 각 구별로 2개씩 6개의 마을이 8년째 매월 정기적인 만남을 통해 마을의 욕구에 따른 공동사업을 진행하고 있으며 인적, 물적 자원연계를 포함한 교류를 지속하고 있다는 점에서 시사점이 있으며 연구결과 제시된 과제의 해결을 통해 학교사회복지 및 교육복지 민관네트워크의 모범적 실천 사례로 자리매김할 수 있기를 기대한다.
본 연구는 학교사회복지 실무자들의 네트워크 인식에 따른 현장 중심 실천 경험의 분석을 통해 어려움과 성과를 확인하여 민관 네트워크의 발전을 도모하기 위한 목적의 연구이다. 연구목적을 달성하기 위해 질적연구 방법을 활용하였고 함께크는마을 실무자 중 3넌 이상 본 네트워크 활동에 참여하고 있는 9명을 마을별, 사업별 비율을 고려한 의도적 표집을 통해 연구참여자로 선정하여 심층면담을 진행하였다. 심층면담 자료를 비교, 분석하여 주제별로 범주화하였고 사업 결과보고서, 회의록, 홍보물 등 문서자료와 사업 초기부터 실무자로 참여했던 연구자의 참여 경험도 적절히 활용하여 결론을 도출하였다. 연구결과는 소통의 장으로서의 네트워크, 상황에 따라 깊이가 달라져 소진되는 네트워크, 힘 있는 아이를 키우는 교육공동체 만들기의 세 가지 주제로 정리하여 범주화 하였다. 함께크는마을 활동에 참여하고 있는 학교사회복지 실무자들은 네트워크를 마을과 학교, 가정이 넘나드는 소통의 장으로 인식하여 정기적 소통으로 파트너십을 이루고 건강한 청소년 활동의 장을 기대하며 학생이 운전하는 마을을 만들어 가고 있다. 또한 가족봉사단을 운영하여 봉사와 나눔으로 가족의 성장과 더불어 지역사회에 기여하고 있다. 실무자들은 활동 과정에서 사업의 불안정성, 가치의 차이, 자원부족 등 상황에 따라 깊이가 달라져 소진을 경험하기도 하지만 힘 있는 아이를 키우는 교육공동체를 만들기 위해 고군분투하고 있음을 확인하였다. 함께크는마을은 ‘마을이 키운 아이, 마을을 키우는 아이로’라는 슬로건을 중심으로 8년째 정기적인 만남으로 가치를 나누며 온 마을이 참여하여 시너지를 이루기 위해 영역 넓히고 다지기를 계속하고 있다. 실무자들은 어려움을 겪을 때 교육지원청을 중심으로 시작된 사업으로 포기하지 못하는 부담이 있었지만 누적된 힘이 생겨 단단한 네트워크로 발전되었다는 사실에 자부심을 느끼고 있었다. 해를 더해감에 따라 함께하는 기관들이 많아지고 활동의 성과도 나타나고 있지만 여전히 해결하기 어려운 과제들이 존재하여 네트워크의 활성화를 위해 법적, 제도적 지원이 필요함을 확인하였다. 첫째, 마을의 인위적 구조화를 보완하여 자연스러운 네트워크를 병행할 수 있도록 하고 메뉴얼화를 통해 기관별 역할의 가이드라인 제시가 필요하다. 둘째, 마을의 영역을 넓히고 다지기 등 재구화를 위해 적극적 홍보, 다양한 성격의 지역 네트워크와의 연계 및 학교사회복지 실무자들이 근무하지 않는 학교도 네트워크에 참여할 수 있도록 모든 학교로 활동 대상을 확대할 필요가 있다. 셋째. 실무자를 포함한 마을공동체의 네트워크 인식제고를 통한 비전과 방향성의 재정립이 필요하다. 넷째, 네트워크의 불안정성을 해소하기 위해 학교사회복지 법제화와 사회복지사의 처우개선이 시급하다. 본 연구는 지역과 대상에서 제한적이어서 일반화에 한계가 있고 연구의 대상이 실무자로 한정되어 서비스 대상에 대한 경험을 담아내지 못했으며 관련 사업에서 진행하는 다양한 네트워크 활동 중 함께크는마을 활동만을 대상으로 했다는 점에서 아쉬움이 있다. 또한 함께 활동하는 실무자 중 약 30%를 차지하고 있는 전문상담교사, 청소년지도사 등에 대한 네트워크 인식을 정확하게 담아낼 수 없었다는 점에서 한계를 지니고 있다. 이러한 한계에도 불구하고 함께크는마을은 교육지원청 내 각 구별로 2개씩 6개의 마을이 8년째 매월 정기적인 만남을 통해 마을의 욕구에 따른 공동사업을 진행하고 있으며 인적, 물적 자원연계를 포함한 교류를 지속하고 있다는 점에서 시사점이 있으며 연구결과 제시된 과제의 해결을 통해 학교사회복지 및 교육복지 민관네트워크의 모범적 실천 사례로 자리매김할 수 있기를 기대한다.
This study was conducted with the aim of promoting the development of the public-private community by identifying difficulties and achievements through the analysis of field-based practice according to school social worker’s community recognition. A qualitative research method was executed for ...
This study was conducted with the aim of promoting the development of the public-private community by identifying difficulties and achievements through the analysis of field-based practice according to school social worker’s community recognition. A qualitative research method was executed for the study; 9 people who participated in this community activity for more than three years were selected as participants in the study through intentional sampling considering the ratio of each village and business to each project, and in-depth interview was conducted. In-depth interview data were compared and analyzed to categorize by subject. In addition, the data of the project results reports, minutes of meetings and promotional materials, as well as the experience of participation by researchers who were involved as practitioners from the beginning of the project were utilized in drawing conclusions. The research result is categorized by three subjects; community as a communication platform, community that runs out with a difference in its depth according to situations, and creating an educational community that raises a strong child. School social workers are participating in the village program to create a village led by the students by considering community as a communication platform of the village, school, and households with expectations of forming a partnership through regular interactions and opportunities for healthy activities to students. Moreover, by operating a family volunteering program, it contributes not only to the growth of a family but also to the local community. During the program, despite the experience of instability of the business, differences in values and exhaustion as depths change according to situations such as limitations in resources, I could observe that staff are all working hard to make an educational community for raising a child with strength. “The Growing Together in Community” continues to expand and maintain its influence with a slogan of ‘from a child raised by the village to a child who raises the village’ by organizing regular meetups for 8 years to share the values of the village with the members and increase the synergy. When confronted with difficult situations, staff were pressured by the fact that they could not give up a business that stemmed from the education support office. However, now, they feel pride in that they became a solid community with accumulated experiences. Although the community made outstanding progress as more institutions have joined to support for the past years, there is still a need for legal and institutional backups for the vitalization of the community with issues difficult to be solved. First, it is necessary to supplement the artificial structure of the village so that more natural community can be run parallel; the guidelines for each agency's role with manual is necessary as well. Second, it is necessary to actively promote the area of the village for re-industrialization such as expanding and strengthening the village, to link with local communities of various characteristics, and to expand the scope of the activity to all schools so that schools, where social welfare practitioners are not present, can also participate in the community. Third, it is necessary to redefine the vision and direction through enhancement of the community awareness within the village, including hands-on workers. Fourth, school social welfare legislation and improvement of social workers' treatment are urgent issues to settle the instability of the community. This study is difficult to generalize because it is limited in territory and subjects; there was a limitation in that the research was limited to hands-on workers; among the various community activities conducted by the related businesses, the study observed only the “The Growing Together in Community”. Also, the research holds limitations in that recognition of the community by the professional school counselor and instructors, which accounts for approximately 30% of the entire staff, could not be measured at an exact level. Despite such limitations, there is a great implication in that “The Growing Together in Community” have been holding joint projects according to the needs of the village, through monthly meetups for 8 years and that they continue to exchange diverse resources including the association of human and material resources. Therefore, I hope for this study to be an exemplary case of a joint community of school social welfare and school welfare.
This study was conducted with the aim of promoting the development of the public-private community by identifying difficulties and achievements through the analysis of field-based practice according to school social worker’s community recognition. A qualitative research method was executed for the study; 9 people who participated in this community activity for more than three years were selected as participants in the study through intentional sampling considering the ratio of each village and business to each project, and in-depth interview was conducted. In-depth interview data were compared and analyzed to categorize by subject. In addition, the data of the project results reports, minutes of meetings and promotional materials, as well as the experience of participation by researchers who were involved as practitioners from the beginning of the project were utilized in drawing conclusions. The research result is categorized by three subjects; community as a communication platform, community that runs out with a difference in its depth according to situations, and creating an educational community that raises a strong child. School social workers are participating in the village program to create a village led by the students by considering community as a communication platform of the village, school, and households with expectations of forming a partnership through regular interactions and opportunities for healthy activities to students. Moreover, by operating a family volunteering program, it contributes not only to the growth of a family but also to the local community. During the program, despite the experience of instability of the business, differences in values and exhaustion as depths change according to situations such as limitations in resources, I could observe that staff are all working hard to make an educational community for raising a child with strength. “The Growing Together in Community” continues to expand and maintain its influence with a slogan of ‘from a child raised by the village to a child who raises the village’ by organizing regular meetups for 8 years to share the values of the village with the members and increase the synergy. When confronted with difficult situations, staff were pressured by the fact that they could not give up a business that stemmed from the education support office. However, now, they feel pride in that they became a solid community with accumulated experiences. Although the community made outstanding progress as more institutions have joined to support for the past years, there is still a need for legal and institutional backups for the vitalization of the community with issues difficult to be solved. First, it is necessary to supplement the artificial structure of the village so that more natural community can be run parallel; the guidelines for each agency's role with manual is necessary as well. Second, it is necessary to actively promote the area of the village for re-industrialization such as expanding and strengthening the village, to link with local communities of various characteristics, and to expand the scope of the activity to all schools so that schools, where social welfare practitioners are not present, can also participate in the community. Third, it is necessary to redefine the vision and direction through enhancement of the community awareness within the village, including hands-on workers. Fourth, school social welfare legislation and improvement of social workers' treatment are urgent issues to settle the instability of the community. This study is difficult to generalize because it is limited in territory and subjects; there was a limitation in that the research was limited to hands-on workers; among the various community activities conducted by the related businesses, the study observed only the “The Growing Together in Community”. Also, the research holds limitations in that recognition of the community by the professional school counselor and instructors, which accounts for approximately 30% of the entire staff, could not be measured at an exact level. Despite such limitations, there is a great implication in that “The Growing Together in Community” have been holding joint projects according to the needs of the village, through monthly meetups for 8 years and that they continue to exchange diverse resources including the association of human and material resources. Therefore, I hope for this study to be an exemplary case of a joint community of school social welfare and school welfare.
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