[학위논문]보육교사 자아탄력성, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향 The Influence of Child Care Teachers' Ego-resiliency and Psychological Well-being on Health Promoting Behaviors원문보기
본 연구는 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감 및 건강증진행위 간의 관계를 알아보고 이 변인들이 보육교사의 건강증진행위에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향을 알아봄으로써 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감을 향상시킬 수 있는 방법과 건강증진행위를 높일 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감, 건강증진행위의 관계는 어떠한가?
둘째, 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구를 통해서 알아본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아탄력성과 건강증진행위는 유의한 ...
보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향
본 연구는 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감 및 건강증진행위 간의 관계를 알아보고 이 변인들이 보육교사의 건강증진행위에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향을 알아봄으로써 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감을 향상시킬 수 있는 방법과 건강증진행위를 높일 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감, 건강증진행위의 관계는 어떠한가?
둘째, 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구를 통해서 알아본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아탄력성과 건강증진행위는 유의한 정적상관 관계를 보였다. 자아탄력성과 건강증진행위의 관계에서 자아탄력성 하위요인 중 낙관성이 상대적으로 건강증진행위에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 낙관적인 태도를 가지고 있는 보육교사, 즉 자아탄력성이 높은 보육교사일수록 건강증진행위가 높아짐을 의미한다. 둘째, 심리적 안녕감은 건강증진행위와 유의한 정적상관 관계를 보였으며, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향을 알아보기 위해 단계적 회귀분석을 통한 결과 심리적 안녕감의 하위요인들 중에는 긍정 대인관계, 자율성, 삶의 목적이 건강증진행위를 설명하는 변인이었다. 이는 대인관계에 있어 긍정적이고 자신을 스스로 조절할 수 있고 삶의 목표가 있는 보육교사일수록 건강증진행위가 높아진다는 것을 의미한다. 셋째, 자아탄력성과 심리적 안녕감은 건강증진행위에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 건강증진행위에 대한 자아탄력성과 심리적 안녕감은 49%의 설명력을 보였으며, 자아탄력성의 하위요인의 낙관성에 심리적 안녕감의 하위요인인 긍정 대인관계, 자율성, 삶의 목적을 더해지면 건강증진행위에 더욱 영향력을 미칠 수 있다는 것이다. 이는 자아탄력성과 심리적 안녕감 간에도 긍정적인 영향력을 미친다는 것을 알 수 있는 결과이다. 이러한 결과는 보육교사의 건강증진행위를 높일 수 있는 자아탄력성과 심리적 안녕감 강화가 필요하다고 할 수 있고, 이와 더불어 건강증진행위를 높일 수 있는 교사교육이나 프로그램 개발 등이 필요함을 알 수 있다. 또한 보육교사의 건강증진행위를 높이기 위해 자아탄력성과 심리적 안녕감 강화프로그램 참여를 독려해야 하고, 보육교사가 프로그램을 참여할 수 있는 근무여건이 개선되어야 하는 제도적 마련의 필요성을 시사하고 있다.
주제어: 건강증진행위, 자아탄력성, 심리적 안녕감, 보육교사
보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향
본 연구는 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감 및 건강증진행위 간의 관계를 알아보고 이 변인들이 보육교사의 건강증진행위에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향을 알아봄으로써 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감을 향상시킬 수 있는 방법과 건강증진행위를 높일 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감, 건강증진행위의 관계는 어떠한가?
둘째, 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구를 통해서 알아본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아탄력성과 건강증진행위는 유의한 정적상관 관계를 보였다. 자아탄력성과 건강증진행위의 관계에서 자아탄력성 하위요인 중 낙관성이 상대적으로 건강증진행위에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 낙관적인 태도를 가지고 있는 보육교사, 즉 자아탄력성이 높은 보육교사일수록 건강증진행위가 높아짐을 의미한다. 둘째, 심리적 안녕감은 건강증진행위와 유의한 정적상관 관계를 보였으며, 심리적 안녕감이 건강증진행위에 미치는 영향을 알아보기 위해 단계적 회귀분석을 통한 결과 심리적 안녕감의 하위요인들 중에는 긍정 대인관계, 자율성, 삶의 목적이 건강증진행위를 설명하는 변인이었다. 이는 대인관계에 있어 긍정적이고 자신을 스스로 조절할 수 있고 삶의 목표가 있는 보육교사일수록 건강증진행위가 높아진다는 것을 의미한다. 셋째, 자아탄력성과 심리적 안녕감은 건강증진행위에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 건강증진행위에 대한 자아탄력성과 심리적 안녕감은 49%의 설명력을 보였으며, 자아탄력성의 하위요인의 낙관성에 심리적 안녕감의 하위요인인 긍정 대인관계, 자율성, 삶의 목적을 더해지면 건강증진행위에 더욱 영향력을 미칠 수 있다는 것이다. 이는 자아탄력성과 심리적 안녕감 간에도 긍정적인 영향력을 미친다는 것을 알 수 있는 결과이다. 이러한 결과는 보육교사의 건강증진행위를 높일 수 있는 자아탄력성과 심리적 안녕감 강화가 필요하다고 할 수 있고, 이와 더불어 건강증진행위를 높일 수 있는 교사교육이나 프로그램 개발 등이 필요함을 알 수 있다. 또한 보육교사의 건강증진행위를 높이기 위해 자아탄력성과 심리적 안녕감 강화프로그램 참여를 독려해야 하고, 보육교사가 프로그램을 참여할 수 있는 근무여건이 개선되어야 하는 제도적 마련의 필요성을 시사하고 있다.
The Influence of Child Care Teachers' Ego-resiliency and Psychological Well-being on Health Promoting Behaviors
Park, kyoung sun Department of Art Psychotherapy and Counseling Majored in Integrated Arts Therapy Special Graduate School Shinhan University
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The Influence of Child Care Teachers' Ego-resiliency and Psychological Well-being on Health Promoting Behaviors
Park, kyoung sun Department of Art Psychotherapy and Counseling Majored in Integrated Arts Therapy Special Graduate School Shinhan University
The purpose of this study is to investigate the relationship between ego-resiliency, psychological well-being and health promoting behaviors of the child care teacher and to examine the effects of these variables on health promotion behaviors of the child care teacher. This researcher will examine the effects of ego-resiliency and psychological well-being on the health promoting behavior of the child care teacher, and find ways to improve ego-resiliency and psychological well-being of the child care teacher, and provide basic data that can increase health promoting behaviors.
The research problems set up for the purpose of this study are as follows. First, how is the relationship between ego-resiliency, psychological well-being, and health promotion behaviors of the child care teacher?
Second, how are the effects of the child care teachers' ego-resiliency and psychological well-being on health promoting behaviors?
The results of this study are summarized as follows. First, ego-resiliency and health promoting behaviors of the child care teacher showed a significant positive correlation. In the relationship between ego-resiliency and health promoting behaviors, optimism among ego-resiliency sub-factors has a greater impact on health promotion behaviors. This means that the child care teacher who has an optimistic attitude, in other words, a child care teacher with a high ego-resiliency, will have higher health promoting behaviors. Second, psychological well-being showed a significant positive correlation with health promoting behaviors, and as a result of stepwise regression analysis to examine the effect of psychological well-being on health promotion behaviors, among the sub-factors of psychological well-being, positive interpersonal relationship, autonomy, and purpose of life were variables explaining health promotion behaviors. It is positive in interpersonal relationships and can control oneself. And it means that a child care teacher with a life goal has the higher health promoting behaviors. Third, ego-resiliency and psychological well-being influence health promotion behaviors. The ego-resiliency and psychological well-being of health promoting behaviors were showed 49% of explanation power, and to the optimality of the sub-factors of ego-resiliency, the positive interpersonal relationship, autonomy, and purpose of life, which are sub-factors of psychological well-being are added, may have more influence on health promotion behaviors. These results suggest that ego-resiliency and psychological well-being reinforcement are needed to increase the health promoting behaviors of the child care teacher, in addition, it can be noticed that the teacher education or program development are needed that can raise health promoting behaviors. Also, to raise the health promoting behaviors of the child care teacher, encourage participation in ego-resiliency and psychological well-being strengthen program, and working conditions for the child care teacher to participate in the program should be improved. These necessity of institutional arrangement is suggested.
Key words: Health Promoting Behaviors, Ego-resiliency, Psychological Well-being, Child Care Teacher
The Influence of Child Care Teachers' Ego-resiliency and Psychological Well-being on Health Promoting Behaviors
Park, kyoung sun Department of Art Psychotherapy and Counseling Majored in Integrated Arts Therapy Special Graduate School Shinhan University
The purpose of this study is to investigate the relationship between ego-resiliency, psychological well-being and health promoting behaviors of the child care teacher and to examine the effects of these variables on health promotion behaviors of the child care teacher. This researcher will examine the effects of ego-resiliency and psychological well-being on the health promoting behavior of the child care teacher, and find ways to improve ego-resiliency and psychological well-being of the child care teacher, and provide basic data that can increase health promoting behaviors.
The research problems set up for the purpose of this study are as follows. First, how is the relationship between ego-resiliency, psychological well-being, and health promotion behaviors of the child care teacher?
Second, how are the effects of the child care teachers' ego-resiliency and psychological well-being on health promoting behaviors?
The results of this study are summarized as follows. First, ego-resiliency and health promoting behaviors of the child care teacher showed a significant positive correlation. In the relationship between ego-resiliency and health promoting behaviors, optimism among ego-resiliency sub-factors has a greater impact on health promotion behaviors. This means that the child care teacher who has an optimistic attitude, in other words, a child care teacher with a high ego-resiliency, will have higher health promoting behaviors. Second, psychological well-being showed a significant positive correlation with health promoting behaviors, and as a result of stepwise regression analysis to examine the effect of psychological well-being on health promotion behaviors, among the sub-factors of psychological well-being, positive interpersonal relationship, autonomy, and purpose of life were variables explaining health promotion behaviors. It is positive in interpersonal relationships and can control oneself. And it means that a child care teacher with a life goal has the higher health promoting behaviors. Third, ego-resiliency and psychological well-being influence health promotion behaviors. The ego-resiliency and psychological well-being of health promoting behaviors were showed 49% of explanation power, and to the optimality of the sub-factors of ego-resiliency, the positive interpersonal relationship, autonomy, and purpose of life, which are sub-factors of psychological well-being are added, may have more influence on health promotion behaviors. These results suggest that ego-resiliency and psychological well-being reinforcement are needed to increase the health promoting behaviors of the child care teacher, in addition, it can be noticed that the teacher education or program development are needed that can raise health promoting behaviors. Also, to raise the health promoting behaviors of the child care teacher, encourage participation in ego-resiliency and psychological well-being strengthen program, and working conditions for the child care teacher to participate in the program should be improved. These necessity of institutional arrangement is suggested.
Key words: Health Promoting Behaviors, Ego-resiliency, Psychological Well-being, Child Care Teacher
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