다문화가정 청소년이 지각하는 정서요인, 부모진로지지, 자아존중감, 진로장벽과 진로태도결정성과의 구조적관계 The Structural Relationships among the Emotional Factor, the Parental Career Support, the Self-esteem, the Career Barrier, and the Career Attitude Determination that are Perceived by the Multi-cultural Family Adolescents.원문보기
본 연구는 다문화가정 청소년의 정서요인, 부모진로지지, 자아존중감, 진로장벽과 진로태도결정성과의 구조적관계를 알아보기 위해 수행하였다. 연구를 위한 자료는 다문화청소년패널연구(MAPS) 다문화청소년 응답자 중 6차년도 조사에 응한 1,634명 가운데 아버지가 외국인이거나, 부모 모두 외국인인 392명과 불성실하게 응답한 9부를 제외하고 최종 1,233명을 분석하였다. 본 연구에서 ...
본 연구는 다문화가정 청소년의 정서요인, 부모진로지지, 자아존중감, 진로장벽과 진로태도결정성과의 구조적관계를 알아보기 위해 수행하였다. 연구를 위한 자료는 다문화청소년패널연구(MAPS) 다문화청소년 응답자 중 6차년도 조사에 응한 1,634명 가운데 아버지가 외국인이거나, 부모 모두 외국인인 392명과 불성실하게 응답한 9부를 제외하고 최종 1,233명을 분석하였다. 본 연구에서 우울척도는 김광일, 김재환과 원호택(1984)이 개발하고 이경상 외(2011)가 수정한 척도를 사용하였다. 사회적 위축 척도는 김선희와 김경연(1998)이 개발하고, 이경상 외(2011)가 수정·보완한 척도를 사용하였다. 부모진로지지 척도는 조아라 외(2013)가 개발한 한국판 부모 진로관련 행동척도(K-PCB)중 부진로지지, 모진로지지 각 3문항을 발췌하여 사용하였다. 자아존중감 척도는 Coopersmith(1967)가 개발하고 박난숙과 오경자(1992)가 자아개념검사에서 사용한 자아존중 관련 16문항 중 4문항을 발췌하여 사용하였다. 진로장벽척도는 이은설(2005)이 개발한 진로장벽 척도 문항 중 자기이해 부족, 진로 및 직업정보의 부족, 경제적 어려움의 영역에서 각각 3문항씩 총 9문항을 발췌·수정하여 사용하였다. 진로태도결정성척도는 이기학과 한종철(1998)이 개발한 진로태도성숙도 중 진로태도결정성에 해당하는 10문항을 사용하였다. 자료분석은 SPSS 22.0, Amos 25.0 통계 프로그램을 이용하여 실시하였으며, 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변수의 기술통계를 살펴보면, 정서요인 중 우울 평균은 1.71점, 사회적 위축은 2.32점을 보였다. 부모진로지지 요인 중 부진로지지는 2.77점, 모진로지지는 2.87점을 보였다. 자아존중감은 3.14점을 보였고, 진로장벽은 자기이해부족이 2.15점, 진로 및 직업정보부족이 2.24점, 경제적 어려움이 2.01점을 보였다. 진로태도결정성의 평균값은 2.59점을 나타내었다. 둘째, 관찰변인인 다문화 청소년의 정서요인, 부모진로지지, 자아존중감, 진로장벽, 진로태도결정성간의 상관관계를 살펴본 결과, 대부분 유의한 상관관계를 보였다. 셋째, 다문화 청소년의 정서요인과 자아존중감의 표준화경로계수,정서요인과 진로장벽과의 표준화경로계수, 부모진로지지와 자아존중감의 표준화경로계수는 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 다문화 청소년의 자아존중감과 진로장벽과의 표준화경로계수와 진로장벽과 진로태도결정성과의 표준화경로계수도 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 다섯째, 다문화가정 청소년의 정서요인과 진로태도결정성과의 관계에서 진로장벽의 매개효과에 대한 통계적 유의성을 확인하였다. 여섯째, ‘정서요인→자아존중감→진로장벽→진로태도결정성’ 경로와 ‘부모진로지지→자아존중감→진로장벽→진로태도결정성의 경로에서 자아존중감과 진로장벽의 이중 매개효과에 대한 통계적 유의성을 확인하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 다문화 청소년이 지역사회나 학교 구성원으로부터 존중과 지원을 받고, 차별과 편견으로부터 벗어날 수 있도록 학교차원에서 다문화 수용성을 강화하는 또래상담프로그램을 실시해야 할 것이다. 둘째, 다문화가정의 특성상 아버지를 대상으로 한 부모교육 프로그램이 더욱 다양화되고, 강화되어야 할 것이다. 셋째, 다문화가정 청소년이 자아탐색, 감정표현, 긍정적 사고 등을 통해 자아존중감을 향상할 수 있도록 적합한 프로그램을 개발하고, 실시하여야 할 것이다. 넷째, 다문화 청소년이 안고 있는 진로장벽 문제를 해결할 수 있도록 직업 탐색 및 체험 기회를 늘리고, 다문화 청소년에게 특화된 진로상담프로그램을 개발해야 할 것이다.
본 연구는 다문화가정 청소년의 정서요인, 부모진로지지, 자아존중감, 진로장벽과 진로태도결정성과의 구조적관계를 알아보기 위해 수행하였다. 연구를 위한 자료는 다문화청소년패널연구(MAPS) 다문화청소년 응답자 중 6차년도 조사에 응한 1,634명 가운데 아버지가 외국인이거나, 부모 모두 외국인인 392명과 불성실하게 응답한 9부를 제외하고 최종 1,233명을 분석하였다. 본 연구에서 우울척도는 김광일, 김재환과 원호택(1984)이 개발하고 이경상 외(2011)가 수정한 척도를 사용하였다. 사회적 위축 척도는 김선희와 김경연(1998)이 개발하고, 이경상 외(2011)가 수정·보완한 척도를 사용하였다. 부모진로지지 척도는 조아라 외(2013)가 개발한 한국판 부모 진로관련 행동척도(K-PCB)중 부진로지지, 모진로지지 각 3문항을 발췌하여 사용하였다. 자아존중감 척도는 Coopersmith(1967)가 개발하고 박난숙과 오경자(1992)가 자아개념검사에서 사용한 자아존중 관련 16문항 중 4문항을 발췌하여 사용하였다. 진로장벽척도는 이은설(2005)이 개발한 진로장벽 척도 문항 중 자기이해 부족, 진로 및 직업정보의 부족, 경제적 어려움의 영역에서 각각 3문항씩 총 9문항을 발췌·수정하여 사용하였다. 진로태도결정성척도는 이기학과 한종철(1998)이 개발한 진로태도성숙도 중 진로태도결정성에 해당하는 10문항을 사용하였다. 자료분석은 SPSS 22.0, Amos 25.0 통계 프로그램을 이용하여 실시하였으며, 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변수의 기술통계를 살펴보면, 정서요인 중 우울 평균은 1.71점, 사회적 위축은 2.32점을 보였다. 부모진로지지 요인 중 부진로지지는 2.77점, 모진로지지는 2.87점을 보였다. 자아존중감은 3.14점을 보였고, 진로장벽은 자기이해부족이 2.15점, 진로 및 직업정보부족이 2.24점, 경제적 어려움이 2.01점을 보였다. 진로태도결정성의 평균값은 2.59점을 나타내었다. 둘째, 관찰변인인 다문화 청소년의 정서요인, 부모진로지지, 자아존중감, 진로장벽, 진로태도결정성간의 상관관계를 살펴본 결과, 대부분 유의한 상관관계를 보였다. 셋째, 다문화 청소년의 정서요인과 자아존중감의 표준화경로계수,정서요인과 진로장벽과의 표준화경로계수, 부모진로지지와 자아존중감의 표준화경로계수는 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 다문화 청소년의 자아존중감과 진로장벽과의 표준화경로계수와 진로장벽과 진로태도결정성과의 표준화경로계수도 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 다섯째, 다문화가정 청소년의 정서요인과 진로태도결정성과의 관계에서 진로장벽의 매개효과에 대한 통계적 유의성을 확인하였다. 여섯째, ‘정서요인→자아존중감→진로장벽→진로태도결정성’ 경로와 ‘부모진로지지→자아존중감→진로장벽→진로태도결정성의 경로에서 자아존중감과 진로장벽의 이중 매개효과에 대한 통계적 유의성을 확인하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 다문화 청소년이 지역사회나 학교 구성원으로부터 존중과 지원을 받고, 차별과 편견으로부터 벗어날 수 있도록 학교차원에서 다문화 수용성을 강화하는 또래상담프로그램을 실시해야 할 것이다. 둘째, 다문화가정의 특성상 아버지를 대상으로 한 부모교육 프로그램이 더욱 다양화되고, 강화되어야 할 것이다. 셋째, 다문화가정 청소년이 자아탐색, 감정표현, 긍정적 사고 등을 통해 자아존중감을 향상할 수 있도록 적합한 프로그램을 개발하고, 실시하여야 할 것이다. 넷째, 다문화 청소년이 안고 있는 진로장벽 문제를 해결할 수 있도록 직업 탐색 및 체험 기회를 늘리고, 다문화 청소년에게 특화된 진로상담프로그램을 개발해야 할 것이다.
This research had been carried out to find out about the structural relationships among the emotional factor, the parental career support, the self-esteem, the career barrier, and the career attitude determination of the multi-cultural family adolescents. Regarding the data for the research, the...
This research had been carried out to find out about the structural relationships among the emotional factor, the parental career support, the self-esteem, the career barrier, and the career attitude determination of the multi-cultural family adolescents. Regarding the data for the research, the final 1,233 persons had been analyzed, excluding the 392 persons whose fathers were the foreigners or whose parents were the foreigners and the 9 copies that answered insincerely, among the 1,634 people who responded to the investigation in the 6th year among the respondents who were the multi-cultural adolescents in the Multicultural Adolescents Panel Study(MAPS). In this research, regarding the depression scale, the scale that had been developed by Kim, Kim and Won (1984) and that had been revised by Lee, et al (2011) had been used. For the social withdrawal scale, the scale that had been developed by Kim and Kim (1998) and that had been revised and supplemented by Lee, et al. (2011) had been used. For the parental career support scale, from the Korean Parental Career related Behaviors(K-PCB) that is related to the parental career that had been developed by Cho, et al (2013), by extracting the three questions each regarding the father's career support and the mother's career support, they had been used. Regarding the self-esteem scale, 4 questions were extracted and used out of the 16 questions that were related to the self-respect that had been developed by Coopersmith (1967) and that had been used by Park and Oh (1992) in the self-concept test. Regarding the career barrier scale, a total of 9 questions had been used by extracting and revising them with 3 questions each for the domains of the insufficiency of the self-understanding, the insufficiency of the career and job information, and the economic difficulty among the questions of the career barrier scale that had been developed by Lee (2005). Regarding the career attitude determination scale, 10 questions that pertained to the career attitude determination had been used from the level of the career attitude maturity that had been developed by Lee and Han (1998). The analysis of the data had been carried out by using the statistical programs of SPSS 22.0 and Amos 25.0. And the specific research results are as the following. Firstly, if I take a look at the descriptive statistics of the main variables, among the emotional factors, the depression averages showed the 1.71 points and the social withdrawal showed the 2.32 points. Between the parental career support factors, the father's career support showed the 2.77 points and the mother's career support showed the 2.87 points. The self-esteem showed the 3.14 points, and regarding the career barrier, the insufficiency of the self-understanding showed the 2.15 points, the insufficiency of the career and job information showed the 2.24 points, and the economic difficulty showed the 2.01 points. The average value of the career attitude determination showed the 2.59 points. Secondly, regarding the multi-cultural adolescents, as a result of taking a look at the correlations among the emotional factor, the parental career support, the self-esteem, the career barrier, the career attitude determination, most of them showed the significant correlations. Thirdly, regarding the emotional factor of the multi-cultural adolescents the standardized path coefficient of the self-esteem, the standardized path coefficient with the emotional factor and the career barrier, and the standardized path coefficients of the parental career support and the self-esteem, all of them appeared to be statistically significant. Fourthly, regarding the multi-cultural adolescents the standardized path coefficient with the self-esteem and the career barrier and the standardized path coefficient, too, with the career barrier and the career attitude determination appeared to be statistically significant. Fifthly, in the relationship between the emotional factor and the career attitude determination of the adolescents of the multi-cultural families, the statistical significance regarding the mediating effect of the career barrier was confirmed. Sixthly, from the path of 'the emotional factor -> the self-esteem -> the career barrier -> the career attitude determination' and the path of 'the parental career support -> the self-esteem -> the career barrier -> the career attitude determination', the statistical significance regarding the double mediating effects of the self-esteem and the career barrier was confirmed. As a result, in order to improve the reverse-functional, emotional factor like the depression and the social withdrawal that have been experienced by the multi-cultural family adolescents, the multi-cultural receptivity must be heightened by invigorating the peer counseling program on the school level and the diverse programs for the improvement of the self-esteems of the multi-cultural adolescents must be pushed ahead aggressively. Also, the specialized career counseling must be provided, including the expansion of the opportunity for the multi-cultural adolescents to obtain the appropriate career information and the others of the like.
This research had been carried out to find out about the structural relationships among the emotional factor, the parental career support, the self-esteem, the career barrier, and the career attitude determination of the multi-cultural family adolescents. Regarding the data for the research, the final 1,233 persons had been analyzed, excluding the 392 persons whose fathers were the foreigners or whose parents were the foreigners and the 9 copies that answered insincerely, among the 1,634 people who responded to the investigation in the 6th year among the respondents who were the multi-cultural adolescents in the Multicultural Adolescents Panel Study(MAPS). In this research, regarding the depression scale, the scale that had been developed by Kim, Kim and Won (1984) and that had been revised by Lee, et al (2011) had been used. For the social withdrawal scale, the scale that had been developed by Kim and Kim (1998) and that had been revised and supplemented by Lee, et al. (2011) had been used. For the parental career support scale, from the Korean Parental Career related Behaviors(K-PCB) that is related to the parental career that had been developed by Cho, et al (2013), by extracting the three questions each regarding the father's career support and the mother's career support, they had been used. Regarding the self-esteem scale, 4 questions were extracted and used out of the 16 questions that were related to the self-respect that had been developed by Coopersmith (1967) and that had been used by Park and Oh (1992) in the self-concept test. Regarding the career barrier scale, a total of 9 questions had been used by extracting and revising them with 3 questions each for the domains of the insufficiency of the self-understanding, the insufficiency of the career and job information, and the economic difficulty among the questions of the career barrier scale that had been developed by Lee (2005). Regarding the career attitude determination scale, 10 questions that pertained to the career attitude determination had been used from the level of the career attitude maturity that had been developed by Lee and Han (1998). The analysis of the data had been carried out by using the statistical programs of SPSS 22.0 and Amos 25.0. And the specific research results are as the following. Firstly, if I take a look at the descriptive statistics of the main variables, among the emotional factors, the depression averages showed the 1.71 points and the social withdrawal showed the 2.32 points. Between the parental career support factors, the father's career support showed the 2.77 points and the mother's career support showed the 2.87 points. The self-esteem showed the 3.14 points, and regarding the career barrier, the insufficiency of the self-understanding showed the 2.15 points, the insufficiency of the career and job information showed the 2.24 points, and the economic difficulty showed the 2.01 points. The average value of the career attitude determination showed the 2.59 points. Secondly, regarding the multi-cultural adolescents, as a result of taking a look at the correlations among the emotional factor, the parental career support, the self-esteem, the career barrier, the career attitude determination, most of them showed the significant correlations. Thirdly, regarding the emotional factor of the multi-cultural adolescents the standardized path coefficient of the self-esteem, the standardized path coefficient with the emotional factor and the career barrier, and the standardized path coefficients of the parental career support and the self-esteem, all of them appeared to be statistically significant. Fourthly, regarding the multi-cultural adolescents the standardized path coefficient with the self-esteem and the career barrier and the standardized path coefficient, too, with the career barrier and the career attitude determination appeared to be statistically significant. Fifthly, in the relationship between the emotional factor and the career attitude determination of the adolescents of the multi-cultural families, the statistical significance regarding the mediating effect of the career barrier was confirmed. Sixthly, from the path of 'the emotional factor -> the self-esteem -> the career barrier -> the career attitude determination' and the path of 'the parental career support -> the self-esteem -> the career barrier -> the career attitude determination', the statistical significance regarding the double mediating effects of the self-esteem and the career barrier was confirmed. As a result, in order to improve the reverse-functional, emotional factor like the depression and the social withdrawal that have been experienced by the multi-cultural family adolescents, the multi-cultural receptivity must be heightened by invigorating the peer counseling program on the school level and the diverse programs for the improvement of the self-esteems of the multi-cultural adolescents must be pushed ahead aggressively. Also, the specialized career counseling must be provided, including the expansion of the opportunity for the multi-cultural adolescents to obtain the appropriate career information and the others of the like.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.