초등영어교육 현장에서는 각 시도 및 단위 학교별로 원어민 영어 보조 교사와의 협력수업, 방과후 영어공부방 운영, 방학 중 영어캠프 등의 활동을 통하여 영어 학습부진 문제 해결을 위해 노력하고 있지만, 초등영어 학습부진아의 숫자는 여전히 크게 줄지 않고 있는 실정이다. 초등 영어 학습부진 문제를 해결하기 위한 구체적인 요인을 학습부진 학생의 입장에서 찾아내어 그에 맞는 해결책을 모색할 필요가 있다. 본 연구에서는 초등영어 학습부진 학생들에 대한 심층적 연구를 통하여 초등영어 학습부진의 현황과 초등영어 학습자들의 학습부진 발생요인을 분석해 봄으로써, 학생들의 학습부진 요인을 파악하고, 초등영어 학습부진을 줄일 수 있는 방안을 모색해 보고자 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등영어 학습부진아의 학습부진 요인은 무엇인가? 둘째, 초등영어 학습부진아의 학업성취도 향상 방안은 무엇인가? 연구문제를 해결하기 위하여 연구자는 초등학교 학생의 영어 학습 부진 양상을 알아보고자 서울 소재 M초등학교에 재학 중인 5~6학년 136명 학생 중 영어 학습 부진 아동으로 판별된 21명을 대상으로 연구를 진행하였다. 먼저 초등영어 진단평가를 실시하고, 학습부진으로 판별된 21명 학생을 대상으로 초등영어 학습 실태에 대한 설문조사를 실시하였다. 6개월 후 초등 영어 학습 부진 학생을 대상으로 향상도 평가와 학생 심층 면담을 실시하였다. 또한, 학생 설문 조사 결과와 학생 심층 면담 내용을 보완할 목적으로 학습 부진 학생의 담임교사 8명, 영어 교과 지도 담당 교사 2명, 특수학급 지도교사 2명, 원어민 영어 보조교사 1명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 초등 영어 학습 부진 요인을 분석한 결과, 초등영어 학습 부진의 요인은 학습자 특성 요인, 학습 양상 요인, 영어 학습 환경 요인과 관계가 있었다. 구체적으로 살펴보면, 초등 영어 학습 부진은 학습자의 ...
초등영어교육 현장에서는 각 시도 및 단위 학교별로 원어민 영어 보조 교사와의 협력수업, 방과후 영어공부방 운영, 방학 중 영어캠프 등의 활동을 통하여 영어 학습부진 문제 해결을 위해 노력하고 있지만, 초등영어 학습부진아의 숫자는 여전히 크게 줄지 않고 있는 실정이다. 초등 영어 학습부진 문제를 해결하기 위한 구체적인 요인을 학습부진 학생의 입장에서 찾아내어 그에 맞는 해결책을 모색할 필요가 있다. 본 연구에서는 초등영어 학습부진 학생들에 대한 심층적 연구를 통하여 초등영어 학습부진의 현황과 초등영어 학습자들의 학습부진 발생요인을 분석해 봄으로써, 학생들의 학습부진 요인을 파악하고, 초등영어 학습부진을 줄일 수 있는 방안을 모색해 보고자 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등영어 학습부진아의 학습부진 요인은 무엇인가? 둘째, 초등영어 학습부진아의 학업성취도 향상 방안은 무엇인가? 연구문제를 해결하기 위하여 연구자는 초등학교 학생의 영어 학습 부진 양상을 알아보고자 서울 소재 M초등학교에 재학 중인 5~6학년 136명 학생 중 영어 학습 부진 아동으로 판별된 21명을 대상으로 연구를 진행하였다. 먼저 초등영어 진단평가를 실시하고, 학습부진으로 판별된 21명 학생을 대상으로 초등영어 학습 실태에 대한 설문조사를 실시하였다. 6개월 후 초등 영어 학습 부진 학생을 대상으로 향상도 평가와 학생 심층 면담을 실시하였다. 또한, 학생 설문 조사 결과와 학생 심층 면담 내용을 보완할 목적으로 학습 부진 학생의 담임교사 8명, 영어 교과 지도 담당 교사 2명, 특수학급 지도교사 2명, 원어민 영어 보조교사 1명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 초등 영어 학습 부진 요인을 분석한 결과, 초등영어 학습 부진의 요인은 학습자 특성 요인, 학습 양상 요인, 영어 학습 환경 요인과 관계가 있었다. 구체적으로 살펴보면, 초등 영어 학습 부진은 학습자의 자아 효능감, 불안 성향, 학교 정규 수업의 이해도 및 참여도, 과제 수행 정도, 자기 주도 학습, 방과후 영어 학습 시간, 방학 중 학습과 관련이 있었다. 또한, 영어 학습 부진교실 프로그램 참여율의 저조, 가정에서의 영어학습의 어려움, 영어 학습 부진 학생의 성취도별 특성이 초등영어 학습 부진의 원인이 되고 있었다. 학생 설문 조사, 학생 심층 면담, 교사 심층 면담 내용을 종합한 결과, 초등 영어 학습 부진 학생의 학력 신장 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 초등 영어 학습부진 학생 지도는 초기 읽기 중심으로 이루어져야 한다. 초등영어 학습부진 학생들은 대부분 읽기 부진을 겪고 있었고, 이러한 읽기 부진이 영어 전체의 학습 부진을 초래하고 있었다. 따라서 전체 학생을 대상으로 하는 정규수업에서는 영어의 4가지 기능을 고르게 발달시킬 수 있는 활동 중심의 총체적인 접근법의 영어 교수 학습 방법을 적용하되, 영어부진학생을 대상으로 하는 부진학생 지도 장면에서는 영어 학습 부진 학생이 영어 철자 및 단어 읽기에서 자신감과 읽기 능력을 향상시킬 수 있도록 파닉스 중심 초기 읽기, 쓰기 중심 접근법으로 지도하는 것이 더 효과적일 것이다. 둘째, 초등 영어 학습 부진 지도는 심리․정서 중심으로 이루어져야 한다. 초등영어 학습 부진 학생들은 자아 효능감과 불안성향 등의 측면에서 부정적인 학습자 특성을 나타내고 있었다. 영어에 대한 자신감과 흥미를 향상시키는 것이 초등영어교육의 기본 목표인 것을 생각해 본다면, 심리정서적인 안정 측면에 중점을 두어 학습부진 학생 지도를 하여야 한다. 셋째, 초등 영어 학습 부진 지도는 개별 학생 맞춤형 프로그램 중심으로 이루어져야 한다. 즉, ‘학습 곤란자’ 등의 사례를 고려해 볼 때, 영어 학습 부진 지도는 개별 맞춤형 프로그램 형태로 이루어져야 할 것이다. 영어지도 교사는 각 부진 학습자의 인지적․정의적․행동적 특성에 알맞은 영어 교수․학습 지도를 제공해야 한다. 교수․학습 프로그램은 학습 방법에 대한 학습과 학습 전략에 대한 학습 지도를 포함해야 한다. 또한, 필요시 일부 학생들에게는 특수교육 프로그램의 지원도 필요할 것이다. 초등영어 학습부진을 줄이고 학습부진 학생들의 학력을 신장시키려면 학교 정규수업, 방과 후 학습, 가정학습의 모든 영어 학습 장면에서 학생 심리․정서 중심 지도, 초기 읽기 중심 프로그램 제공, 개별 학생들에게 적합한 맞춤형 프로그램을 제공해야 할 것이다. 또한, ‘학습 곤란자’와 같이 영어 학습의 사각 지대에 있는 학생에 대해서는 해당 전문가의 특별한 지원도 제공되어야 할 것이다.
초등영어교육 현장에서는 각 시도 및 단위 학교별로 원어민 영어 보조 교사와의 협력수업, 방과후 영어공부방 운영, 방학 중 영어캠프 등의 활동을 통하여 영어 학습부진 문제 해결을 위해 노력하고 있지만, 초등영어 학습부진아의 숫자는 여전히 크게 줄지 않고 있는 실정이다. 초등 영어 학습부진 문제를 해결하기 위한 구체적인 요인을 학습부진 학생의 입장에서 찾아내어 그에 맞는 해결책을 모색할 필요가 있다. 본 연구에서는 초등영어 학습부진 학생들에 대한 심층적 연구를 통하여 초등영어 학습부진의 현황과 초등영어 학습자들의 학습부진 발생요인을 분석해 봄으로써, 학생들의 학습부진 요인을 파악하고, 초등영어 학습부진을 줄일 수 있는 방안을 모색해 보고자 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등영어 학습부진아의 학습부진 요인은 무엇인가? 둘째, 초등영어 학습부진아의 학업성취도 향상 방안은 무엇인가? 연구문제를 해결하기 위하여 연구자는 초등학교 학생의 영어 학습 부진 양상을 알아보고자 서울 소재 M초등학교에 재학 중인 5~6학년 136명 학생 중 영어 학습 부진 아동으로 판별된 21명을 대상으로 연구를 진행하였다. 먼저 초등영어 진단평가를 실시하고, 학습부진으로 판별된 21명 학생을 대상으로 초등영어 학습 실태에 대한 설문조사를 실시하였다. 6개월 후 초등 영어 학습 부진 학생을 대상으로 향상도 평가와 학생 심층 면담을 실시하였다. 또한, 학생 설문 조사 결과와 학생 심층 면담 내용을 보완할 목적으로 학습 부진 학생의 담임교사 8명, 영어 교과 지도 담당 교사 2명, 특수학급 지도교사 2명, 원어민 영어 보조교사 1명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 초등 영어 학습 부진 요인을 분석한 결과, 초등영어 학습 부진의 요인은 학습자 특성 요인, 학습 양상 요인, 영어 학습 환경 요인과 관계가 있었다. 구체적으로 살펴보면, 초등 영어 학습 부진은 학습자의 자아 효능감, 불안 성향, 학교 정규 수업의 이해도 및 참여도, 과제 수행 정도, 자기 주도 학습, 방과후 영어 학습 시간, 방학 중 학습과 관련이 있었다. 또한, 영어 학습 부진교실 프로그램 참여율의 저조, 가정에서의 영어학습의 어려움, 영어 학습 부진 학생의 성취도별 특성이 초등영어 학습 부진의 원인이 되고 있었다. 학생 설문 조사, 학생 심층 면담, 교사 심층 면담 내용을 종합한 결과, 초등 영어 학습 부진 학생의 학력 신장 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 초등 영어 학습부진 학생 지도는 초기 읽기 중심으로 이루어져야 한다. 초등영어 학습부진 학생들은 대부분 읽기 부진을 겪고 있었고, 이러한 읽기 부진이 영어 전체의 학습 부진을 초래하고 있었다. 따라서 전체 학생을 대상으로 하는 정규수업에서는 영어의 4가지 기능을 고르게 발달시킬 수 있는 활동 중심의 총체적인 접근법의 영어 교수 학습 방법을 적용하되, 영어부진학생을 대상으로 하는 부진학생 지도 장면에서는 영어 학습 부진 학생이 영어 철자 및 단어 읽기에서 자신감과 읽기 능력을 향상시킬 수 있도록 파닉스 중심 초기 읽기, 쓰기 중심 접근법으로 지도하는 것이 더 효과적일 것이다. 둘째, 초등 영어 학습 부진 지도는 심리․정서 중심으로 이루어져야 한다. 초등영어 학습 부진 학생들은 자아 효능감과 불안성향 등의 측면에서 부정적인 학습자 특성을 나타내고 있었다. 영어에 대한 자신감과 흥미를 향상시키는 것이 초등영어교육의 기본 목표인 것을 생각해 본다면, 심리정서적인 안정 측면에 중점을 두어 학습부진 학생 지도를 하여야 한다. 셋째, 초등 영어 학습 부진 지도는 개별 학생 맞춤형 프로그램 중심으로 이루어져야 한다. 즉, ‘학습 곤란자’ 등의 사례를 고려해 볼 때, 영어 학습 부진 지도는 개별 맞춤형 프로그램 형태로 이루어져야 할 것이다. 영어지도 교사는 각 부진 학습자의 인지적․정의적․행동적 특성에 알맞은 영어 교수․학습 지도를 제공해야 한다. 교수․학습 프로그램은 학습 방법에 대한 학습과 학습 전략에 대한 학습 지도를 포함해야 한다. 또한, 필요시 일부 학생들에게는 특수교육 프로그램의 지원도 필요할 것이다. 초등영어 학습부진을 줄이고 학습부진 학생들의 학력을 신장시키려면 학교 정규수업, 방과 후 학습, 가정학습의 모든 영어 학습 장면에서 학생 심리․정서 중심 지도, 초기 읽기 중심 프로그램 제공, 개별 학생들에게 적합한 맞춤형 프로그램을 제공해야 할 것이다. 또한, ‘학습 곤란자’와 같이 영어 학습의 사각 지대에 있는 학생에 대해서는 해당 전문가의 특별한 지원도 제공되어야 할 것이다.
In the elementary English education field, we try to solve the problem of poor English learning through activities such as cooperative classes with native English teachers, the operation of English study rooms after school, English camp during vacation, and so on. The numbers of slow learners are st...
In the elementary English education field, we try to solve the problem of poor English learning through activities such as cooperative classes with native English teachers, the operation of English study rooms after school, English camp during vacation, and so on. The numbers of slow learners are still not significantly decreasing. To solve the problem, it is necessary to find concrete factors of slow English learning in elementary school from the viewpoint of slow students and to find a suitable solution for them. The purpose of this study was to investigate the current status of underachievement in elementary English learning and to investigate the causes of underachievement of elementary English learners through in-depth study on underachieving elementary English students. The following research questions were posed in order to find a solution. First, what are the factors that cause poor learning of underachievers in elementary English? Second, what are the ways to improve the academic achievement of underachievers in elementary English? In order to solve the research problem, we studied 21 students from 5th-6th grade who were identified as slow English learning students in M Elementary School in Seoul. At the beginning of the first semester, the elementary English test was conducted and a questionnaire survey was conducted on 21 elementary school students who were identified as slow learning. At the beginning of the second semester, the students were assessed for improvement and students were interviewed. In addition, I conducted in-depth interviews with the homeroom teachers, the English teachers, and the native English teacher in order to supplement the results of the student surveys and the student in-depth interviews. As a result of analyzing the main factors of slow learning of English, the factors of poor English learning in elementary English were related to learner characteristics, learning style factors and English learning environment factors. Specifically, the poor English learning in elementary English was related to the learners’ self-efficacy, anxiety, understanding of and participation in school regular class, task performance, self-directed learning, after-school English learning time, and learning during vacation. In addition, low attendance rate of English classes in after-school programs, difficulty of English learning at home, and traits of students who have slow English learning have been causing poor English learning. As the results of Student survey, student in-depth interview, and teacher in-depth interview, I would like to suggest the following ways to improve the educational attainment of underachieving elementary English students. First, students with low English learning in elementary school should focus on reading. As discussed in the previous section, most of the students who are poor in elementary English learning were suffering from poor reading, and this poor reading caused poor learning in English as a whole. Therefore, in the regular class for all students, we apply an activity-based overall approach of English teaching and learning method that can develop the four functions of English evenly. In the case of the slow learners of English lessons, it would be more effective to use a phonics-centered, basic writing-based approach to improve self-confidence in reading skills and spelling. Second, slow English learning in elementary school should be based on emotion. As discussed in the previous chapter, the students with slow English learning in elementary school showed negative learner characteristics in terms of self-efficacy and anxiety. If we think that improving the confidence and interest in English is the primary goal of elementary English education, the psychological and emotional stability are the most important factors. Third, it should be centered on individual customized instruction. In other words, considering the cases of students with learning difficulties, it is necessary that the instruction for slow English learners should be made in the form of individual customized programs. Day care teachers are also important mentors as well as the English teachers of the school. Teaching and learning programs should include learning about learning methods and instructional learning strategies. In addition, some students may require special education support. In order to improve slow learners’ English and increase their academic capacity, students should be provided a student-centered teaching, emotional-centered teaching and basic reading-oriented program, and a program tailored to individual students in all English learning situations for regular, after-school, and home learning. In addition, specialist support should be provided for students who have 'learning difficulties' and students who are in the blind spots of English learning.
In the elementary English education field, we try to solve the problem of poor English learning through activities such as cooperative classes with native English teachers, the operation of English study rooms after school, English camp during vacation, and so on. The numbers of slow learners are still not significantly decreasing. To solve the problem, it is necessary to find concrete factors of slow English learning in elementary school from the viewpoint of slow students and to find a suitable solution for them. The purpose of this study was to investigate the current status of underachievement in elementary English learning and to investigate the causes of underachievement of elementary English learners through in-depth study on underachieving elementary English students. The following research questions were posed in order to find a solution. First, what are the factors that cause poor learning of underachievers in elementary English? Second, what are the ways to improve the academic achievement of underachievers in elementary English? In order to solve the research problem, we studied 21 students from 5th-6th grade who were identified as slow English learning students in M Elementary School in Seoul. At the beginning of the first semester, the elementary English test was conducted and a questionnaire survey was conducted on 21 elementary school students who were identified as slow learning. At the beginning of the second semester, the students were assessed for improvement and students were interviewed. In addition, I conducted in-depth interviews with the homeroom teachers, the English teachers, and the native English teacher in order to supplement the results of the student surveys and the student in-depth interviews. As a result of analyzing the main factors of slow learning of English, the factors of poor English learning in elementary English were related to learner characteristics, learning style factors and English learning environment factors. Specifically, the poor English learning in elementary English was related to the learners’ self-efficacy, anxiety, understanding of and participation in school regular class, task performance, self-directed learning, after-school English learning time, and learning during vacation. In addition, low attendance rate of English classes in after-school programs, difficulty of English learning at home, and traits of students who have slow English learning have been causing poor English learning. As the results of Student survey, student in-depth interview, and teacher in-depth interview, I would like to suggest the following ways to improve the educational attainment of underachieving elementary English students. First, students with low English learning in elementary school should focus on reading. As discussed in the previous section, most of the students who are poor in elementary English learning were suffering from poor reading, and this poor reading caused poor learning in English as a whole. Therefore, in the regular class for all students, we apply an activity-based overall approach of English teaching and learning method that can develop the four functions of English evenly. In the case of the slow learners of English lessons, it would be more effective to use a phonics-centered, basic writing-based approach to improve self-confidence in reading skills and spelling. Second, slow English learning in elementary school should be based on emotion. As discussed in the previous chapter, the students with slow English learning in elementary school showed negative learner characteristics in terms of self-efficacy and anxiety. If we think that improving the confidence and interest in English is the primary goal of elementary English education, the psychological and emotional stability are the most important factors. Third, it should be centered on individual customized instruction. In other words, considering the cases of students with learning difficulties, it is necessary that the instruction for slow English learners should be made in the form of individual customized programs. Day care teachers are also important mentors as well as the English teachers of the school. Teaching and learning programs should include learning about learning methods and instructional learning strategies. In addition, some students may require special education support. In order to improve slow learners’ English and increase their academic capacity, students should be provided a student-centered teaching, emotional-centered teaching and basic reading-oriented program, and a program tailored to individual students in all English learning situations for regular, after-school, and home learning. In addition, specialist support should be provided for students who have 'learning difficulties' and students who are in the blind spots of English learning.
주제어
#초등 영어 학습부진 학습 부진아 읽기중심 지도 정서중심 지도 개별 맞춤형 프로그램 중심 지도
학위논문 정보
저자
박남준
학위수여기관
서울교육대학교 교육전문대학원
학위구분
국내석사
학과
초등영어교육전공
발행연도
2019
총페이지
vii, 76 p.
키워드
초등 영어 학습부진 학습 부진아 읽기중심 지도 정서중심 지도 개별 맞춤형 프로그램 중심 지도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.