본 연구는 20대-50대 남녀 423명을 대상으로 맞춤형화장품과 전문화장품
에 대한 사용실태 및 인식에 따른 만족도와 구매의향을 알아보기 위함에 그
목적이 있다. 선행연구에서는 구매 형태, 선호 유형, 만족도 조사 등에 대한
연구는 많이 진행되었으나 맞춤형화장품과 전문화장품에 대한 비교 연구는
미흡한 실정이었다. 맞춤형화장품과 전문화장품의 만족도 조사결과 대체적
으로 만족한다는 의견이 많았고 연령별로는 20대는 브랜드 이미지, 30대는
가격과 서비스에 의사를 드러냈다. 이를 활용하여 맞춤...
본 연구는 20대-50대 남녀 423명을 대상으로 맞춤형화장품과 전문화장품
에 대한 사용실태 및 인식에 따른 만족도와 구매의향을 알아보기 위함에 그
목적이 있다. 선행연구에서는 구매 형태, 선호 유형, 만족도 조사 등에 대한
연구는 많이 진행되었으나 맞춤형화장품과 전문화장품에 대한 비교 연구는
미흡한 실정이었다. 맞춤형화장품과 전문화장품의 만족도 조사결과 대체적
으로 만족한다는 의견이 많았고 연령별로는 20대는 브랜드 이미지, 30대는
가격과 서비스에 의사를 드러냈다. 이를 활용하여 맞춤형화장품에 대한 차
별화 된 브랜드 이미지와 적정한 가격 제공으로 경쟁력을 높여가야 할 것으
로 사료된다. 맞춤형화장품에 대한 이미지는 자신의 피부타입에 맞춰 만들
어진 화장품이고 전문화장품은 자신의 피부문제점을 개선해주는 화장품이라
는 답변이 가장 많았으며 구매의도와 인식여부는 20대-50대 모두 긍정적인
응답이었다. 앞으로 2020년에는 맞춤형화장품 조제관리사 자격취득 과정이
시행될 것이며 이는 조제관리사와 판매자의 전문성을 키우겠다는 의지로 볼
수 있다. 맞춤형화장품을 준비하고 있는 국내 화장품업계는 판매원들의 고
객응대 맞춤형 교육이 절실하며 이와 관련된 제조사들은 연령에 따른 피부
개선 제품들을 연구·개발하여 다양한 제형을 출시해야 된다고 사료된다. 본
연구를 통하여 소비자의 연령 특성에 맞춘 판매 활성화 전략수립과 마케팅
에 유용한 자료가 되기를 기대한다.
본 연구는 20대-50대 남녀 423명을 대상으로 맞춤형화장품과 전문화장품
에 대한 사용실태 및 인식에 따른 만족도와 구매의향을 알아보기 위함에 그
목적이 있다. 선행연구에서는 구매 형태, 선호 유형, 만족도 조사 등에 대한
연구는 많이 진행되었으나 맞춤형화장품과 전문화장품에 대한 비교 연구는
미흡한 실정이었다. 맞춤형화장품과 전문화장품의 만족도 조사결과 대체적
으로 만족한다는 의견이 많았고 연령별로는 20대는 브랜드 이미지, 30대는
가격과 서비스에 의사를 드러냈다. 이를 활용하여 맞춤형화장품에 대한 차
별화 된 브랜드 이미지와 적정한 가격 제공으로 경쟁력을 높여가야 할 것으
로 사료된다. 맞춤형화장품에 대한 이미지는 자신의 피부타입에 맞춰 만들
어진 화장품이고 전문화장품은 자신의 피부문제점을 개선해주는 화장품이라
는 답변이 가장 많았으며 구매의도와 인식여부는 20대-50대 모두 긍정적인
응답이었다. 앞으로 2020년에는 맞춤형화장품 조제관리사 자격취득 과정이
시행될 것이며 이는 조제관리사와 판매자의 전문성을 키우겠다는 의지로 볼
수 있다. 맞춤형화장품을 준비하고 있는 국내 화장품업계는 판매원들의 고
객응대 맞춤형 교육이 절실하며 이와 관련된 제조사들은 연령에 따른 피부
개선 제품들을 연구·개발하여 다양한 제형을 출시해야 된다고 사료된다. 본
연구를 통하여 소비자의 연령 특성에 맞춘 판매 활성화 전략수립과 마케팅
에 유용한 자료가 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to find out the satisfaction level and
purchasing intent of 423 men and women in their 20s and 50s with
their use status and perception of custom cosmetics and specialty
cosmetics. In the preceding study, there was a lot of research on the
type of purchas...
The purpose of this study is to find out the satisfaction level and
purchasing intent of 423 men and women in their 20s and 50s with
their use status and perception of custom cosmetics and specialty
cosmetics. In the preceding study, there was a lot of research on the
type of purchase, type of preference, and satisfaction survey, but the
comparative study of custom cosmetics and specialty cosmetics was
insufficient. Many said they were generally satisfied with the results
of the satisfaction survey of customized cosmetics and specialty
cosmetics, while those in their 20s and 30s expressed their willingness
for brand image and prices and services. It is heard that Samsung
Electronics needs to increase its competitive edge by providing
differentiated brand image and reasonable price for customized
cosmetics. Most of the respondents said that the image of customized
cosmetics is cosmetics made according to their skin types and
specialty cosmetics are cosmetics that improve their skin problems,
while both those in their 20s and 50s answered positively. In the
future, the process of obtaining qualifications for custom cosmetics
preparation managers will be implemented in 2020, which can be seen
as a willingness to increase the expertise of dispensers and sellers. It
is said that the domestic cosmetics industry, which is preparing
customized cosmetics, is in urgent need of customized training for the
salespeople, and that the related manufacturers should research and
develop skin improvement products according to age and release
various models. Through this study, we hope to provide useful data
for developing and marketing strategies for promoting sales according
to consumers' age characteristics.
The purpose of this study is to find out the satisfaction level and
purchasing intent of 423 men and women in their 20s and 50s with
their use status and perception of custom cosmetics and specialty
cosmetics. In the preceding study, there was a lot of research on the
type of purchase, type of preference, and satisfaction survey, but the
comparative study of custom cosmetics and specialty cosmetics was
insufficient. Many said they were generally satisfied with the results
of the satisfaction survey of customized cosmetics and specialty
cosmetics, while those in their 20s and 30s expressed their willingness
for brand image and prices and services. It is heard that Samsung
Electronics needs to increase its competitive edge by providing
differentiated brand image and reasonable price for customized
cosmetics. Most of the respondents said that the image of customized
cosmetics is cosmetics made according to their skin types and
specialty cosmetics are cosmetics that improve their skin problems,
while both those in their 20s and 50s answered positively. In the
future, the process of obtaining qualifications for custom cosmetics
preparation managers will be implemented in 2020, which can be seen
as a willingness to increase the expertise of dispensers and sellers. It
is said that the domestic cosmetics industry, which is preparing
customized cosmetics, is in urgent need of customized training for the
salespeople, and that the related manufacturers should research and
develop skin improvement products according to age and release
various models. Through this study, we hope to provide useful data
for developing and marketing strategies for promoting sales according
to consumers' age characteristics.
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