맞춤형 화장품과 조제 관리사 인식 및 선호도에 따른 맞춤형 화장품 발전방향이 구매의도에 미치는 영향 : 제주지역 20-50대를 중심으로 The Effects of Customized Cosmetics and the Direction of Customized Cosmetics Development Depending on Perceptions of Prescription Managers and Preferences on the Purchase Intention : Focusing on Consumers in Their 20s to 50s in Jeju원문보기
본 연구는 제주에 거주하는 20-50대 성인남녀의 맞춤형 화장품과 조제 관리사 인식 및 선호도에 따른 맞춤형 화장품 발전방향이 구매의도에 미치는 영향을 알아보고자 설문조사를 진행하였다. 설문에 응답한 504명의 결과지를 토대로 빈도분석(Frequency Analysis), 기술통계(Descriptive Statistics), Fisher's exact test, 일원배치 분산분석(One Way ...
본 연구는 제주에 거주하는 20-50대 성인남녀의 맞춤형 화장품과 조제 관리사 인식 및 선호도에 따른 맞춤형 화장품 발전방향이 구매의도에 미치는 영향을 알아보고자 설문조사를 진행하였다. 설문에 응답한 504명의 결과지를 토대로 빈도분석(Frequency Analysis), 기술통계(Descriptive Statistics), Fisher's exact test, 일원배치 분산분석(One Way Anova), 요인분석(Factor Analysis)과 신뢰도 분석(Reliability Analysis), 상관관계분석, 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 연구 대상자는 여성과 30대가 가장 많았고 맞춤형 화장품에 대한 인지도는 낮았으며 피부 분석을 통해 처방하는 화장품으로 내 피부 타입에 맞는 화장품일 것이라 기대하였고, 조제 관리사에 대한 인지도도 낮았으며 화장품 처방 전문가의 이미지를 떠올렸다. 기초 화장품 중 로션/크림, 향수, 메이크업 베이스를 선호하였으며, 합리적인 가격을 기대하였다. 트러블 발생의 사후 서비스와 사용 방법과 사용 기한 설명, 판매원의 화장품 지식 보유 순으로 발전방향에 대한 결과를 나타냈다. 일반 화장품과 맞춤형 화장품의 가격이 비슷할 경우 맞춤형 화장품을 구매할 것이며, 제주형 맞춤형 화장품에서는 도민을 위한 부가혜택 존재 시 구매 의사를 나타냈다. 맞춤형 화장품 발전방향은 화장품 구매결정 영향 요인, 화장품 구매영향 매체 및 맞춤형 화장품 인지 여부, 맞춤형 화장품 구매의사와 구매 이유, 조제 관리사 인지 여부, 검증 시스템 필요 유무, 맞춤형 화장품에 대한 선호 욕구 유무와 선호 이유에 따라 차이를 보였다. 맞춤형 화장품 구매의도는 맞춤형 화장품 구매의사, 조제 관리사의 긍정적 영향 및 검증 시스템 필요 유무, 맞춤형 화장품 선호 유무와 선호 이유에 따른 차이가 있었고 맞춤형 화장품 발전방향과 구매의도에 유의한 상관관계가 존재하였으며, 맞춤형 화장품 구매의도는 맞춤형 화장품 발전방향에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 이 결과를 통해 소비자의 긍정적 반응을 확인한 만큼 혁신적이고 차별화된 홍보 계획 수립 및 제주의 산업 자원을 통한 특별한 경쟁력으로 제주 화장품 산업의 새로운 원동력이 되길 기대해본다.
본 연구는 제주에 거주하는 20-50대 성인남녀의 맞춤형 화장품과 조제 관리사 인식 및 선호도에 따른 맞춤형 화장품 발전방향이 구매의도에 미치는 영향을 알아보고자 설문조사를 진행하였다. 설문에 응답한 504명의 결과지를 토대로 빈도분석(Frequency Analysis), 기술통계(Descriptive Statistics), Fisher's exact test, 일원배치 분산분석(One Way Anova), 요인분석(Factor Analysis)과 신뢰도 분석(Reliability Analysis), 상관관계분석, 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 연구 대상자는 여성과 30대가 가장 많았고 맞춤형 화장품에 대한 인지도는 낮았으며 피부 분석을 통해 처방하는 화장품으로 내 피부 타입에 맞는 화장품일 것이라 기대하였고, 조제 관리사에 대한 인지도도 낮았으며 화장품 처방 전문가의 이미지를 떠올렸다. 기초 화장품 중 로션/크림, 향수, 메이크업 베이스를 선호하였으며, 합리적인 가격을 기대하였다. 트러블 발생의 사후 서비스와 사용 방법과 사용 기한 설명, 판매원의 화장품 지식 보유 순으로 발전방향에 대한 결과를 나타냈다. 일반 화장품과 맞춤형 화장품의 가격이 비슷할 경우 맞춤형 화장품을 구매할 것이며, 제주형 맞춤형 화장품에서는 도민을 위한 부가혜택 존재 시 구매 의사를 나타냈다. 맞춤형 화장품 발전방향은 화장품 구매결정 영향 요인, 화장품 구매영향 매체 및 맞춤형 화장품 인지 여부, 맞춤형 화장품 구매의사와 구매 이유, 조제 관리사 인지 여부, 검증 시스템 필요 유무, 맞춤형 화장품에 대한 선호 욕구 유무와 선호 이유에 따라 차이를 보였다. 맞춤형 화장품 구매의도는 맞춤형 화장품 구매의사, 조제 관리사의 긍정적 영향 및 검증 시스템 필요 유무, 맞춤형 화장품 선호 유무와 선호 이유에 따른 차이가 있었고 맞춤형 화장품 발전방향과 구매의도에 유의한 상관관계가 존재하였으며, 맞춤형 화장품 구매의도는 맞춤형 화장품 발전방향에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 이 결과를 통해 소비자의 긍정적 반응을 확인한 만큼 혁신적이고 차별화된 홍보 계획 수립 및 제주의 산업 자원을 통한 특별한 경쟁력으로 제주 화장품 산업의 새로운 원동력이 되길 기대해본다.
The purpose of this study is to examine the effects of customized cosmetics and the direction of customized cosmetics development depending on perceptions of prescription managers and preferences on the purchase intention among adult males and females in their 20s to 50s in Jeju. Based on the questi...
The purpose of this study is to examine the effects of customized cosmetics and the direction of customized cosmetics development depending on perceptions of prescription managers and preferences on the purchase intention among adult males and females in their 20s to 50s in Jeju. Based on the questionnaires collected from 504 respondents, Frequency Analysis, Descriptive Statistics, Fisher’s exact test of chi-squared test, One-way Anova, Factor Analysis, Reliability Analysis, Correlation Analysis and Regression Analysis were conducted, and the study results are as follows. The largest number of the subjects were females and consumers in their 30s, they had low awareness of customized cosmetics and most of them responded that customized cosmetics would be prescribed through skin analysis. Along with positive responses, the subjects expected that customized cosmetics would fit their skin types, they had low awareness of customized cosmetics prescription managers and recalled images of experts in cosmetics prescription. Among basic skin care products of customized cosmetics, lotion/cream, perfume and makeup base were highly preferred and the subjects looked for reasonable prices. With regard to the direction of customized cosmetics development, after-service for troubles after applying cosmetics was mentioned the most and it was followed by instructions and explanations of use-by-date, sellers’ knowledge of ingredients and cosmetics. In relation to the customized cosmetics purchase intention, the subjects responded that they would purchase customized cosmetics if the prices are similar to those of general cosmetics and they wanted to use Jeju-type customized cosmetics if there are a variety of additional benefits for people living in Jeju. The result of hypothesis verification displayed that there were significant differences depending on sub-factors, there was a correlation between the sub-factors and the customized cosmetics purchase intention influenced the direction of customized cosmetics development. In conclusion, these study results demonstrate consumers mostly have positive responses to customized cosmetics. Therefore, there is a need to establish innovative promotion plans that emphasize differentiated effects of customized cosmetics for meeting expectations and desires of consumers. Jeju-type customized cosmetics are still insufficient to meet desires of consumers. To improve this, it is required to develop special competitiveness in the customized cosmetics market through industrial resources of the tourist industry or medical industry that is now under active development in Jeju. It is anticipated that this strategy would bring new driving force to the cosmetics industry of Jeju.
The purpose of this study is to examine the effects of customized cosmetics and the direction of customized cosmetics development depending on perceptions of prescription managers and preferences on the purchase intention among adult males and females in their 20s to 50s in Jeju. Based on the questionnaires collected from 504 respondents, Frequency Analysis, Descriptive Statistics, Fisher’s exact test of chi-squared test, One-way Anova, Factor Analysis, Reliability Analysis, Correlation Analysis and Regression Analysis were conducted, and the study results are as follows. The largest number of the subjects were females and consumers in their 30s, they had low awareness of customized cosmetics and most of them responded that customized cosmetics would be prescribed through skin analysis. Along with positive responses, the subjects expected that customized cosmetics would fit their skin types, they had low awareness of customized cosmetics prescription managers and recalled images of experts in cosmetics prescription. Among basic skin care products of customized cosmetics, lotion/cream, perfume and makeup base were highly preferred and the subjects looked for reasonable prices. With regard to the direction of customized cosmetics development, after-service for troubles after applying cosmetics was mentioned the most and it was followed by instructions and explanations of use-by-date, sellers’ knowledge of ingredients and cosmetics. In relation to the customized cosmetics purchase intention, the subjects responded that they would purchase customized cosmetics if the prices are similar to those of general cosmetics and they wanted to use Jeju-type customized cosmetics if there are a variety of additional benefits for people living in Jeju. The result of hypothesis verification displayed that there were significant differences depending on sub-factors, there was a correlation between the sub-factors and the customized cosmetics purchase intention influenced the direction of customized cosmetics development. In conclusion, these study results demonstrate consumers mostly have positive responses to customized cosmetics. Therefore, there is a need to establish innovative promotion plans that emphasize differentiated effects of customized cosmetics for meeting expectations and desires of consumers. Jeju-type customized cosmetics are still insufficient to meet desires of consumers. To improve this, it is required to develop special competitiveness in the customized cosmetics market through industrial resources of the tourist industry or medical industry that is now under active development in Jeju. It is anticipated that this strategy would bring new driving force to the cosmetics industry of Jeju.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.