본 연구는 VLIVE 콘텐츠를 활용한 중급 한국어 학습자들의 어휘 교육 방안을 연구하는 것에 목적이 있다. 최근 지속적으로 높아지는 한국의 국제적 위상과 K-pop으로 대표되는 한류의 영향으로 한국어 학습자의 수가 급속도로 증가했다. 이에 따라 한국어 교육과 관련된 여러 방면의 연구들 또한 끊임없이 진행되고 있으며 특히 어휘 교육에 대한 연구는 가장 활발히 연구되고 있는 주제 중 하나이다. 하지만 어휘 교육에 대한 지대한 관심과 활발한 ...
본 연구는 VLIVE 콘텐츠를 활용한 중급 한국어 학습자들의 어휘 교육 방안을 연구하는 것에 목적이 있다. 최근 지속적으로 높아지는 한국의 국제적 위상과 K-pop으로 대표되는 한류의 영향으로 한국어 학습자의 수가 급속도로 증가했다. 이에 따라 한국어 교육과 관련된 여러 방면의 연구들 또한 끊임없이 진행되고 있으며 특히 어휘 교육에 대한 연구는 가장 활발히 연구되고 있는 주제 중 하나이다. 하지만 어휘 교육에 대한 지대한 관심과 활발한 연구에도 불구하고 현재 각 대학기관 및 어학원 등의 교육현장에서는 교육시간의 제약 등의 문제로 어휘 교육은 충분히 이루어지지 못하고 있는 상황이다. 따라서 학습자들은 스스로 자기 나름의 어휘 학습 방법을 찾아 개인적으로 이루어지고 있는 어휘 학습을 교실로 끌어들여 본격적인 어휘 교육을 할 수 있는 방안으로 자막이 있는 영상인 VLIVE 콘텐츠를 활용해 보고자 한다. 이를 위해 서론에서는 본 연구의 필요성과 목적을 제시한 후 선행 연구를 어휘 교육과 영상을 활용한 교육으로 분류하여 살펴보고 연구 방법을 제시했다. 본론에서는 어휘 학습에 대해서 정의하고 VLIVE를 정의하기 위해 자막이 있는 영상에 대해 정리했다. 그 후에는 자막이 있는 영상을 활용한 어휘 교육의 효과를 알아보기 위해 중급 단계 한국어 학습자들을 자막이 있는 VLIVE 콘텐츠를 시청한 실험 집단과 자막이 없는 VLIVE 콘텐츠를 시청한 통제 집단으로 나누어 실험과 설문 그리고 인터뷰를 진행했다. 실험 결과, 자막이 있는 VLIVE 콘텐츠를 시청한 실험 집단의 어휘 지식이 통제 집단의 어휘 지식보다 더욱 향상된 것을 확인할 수 있었다. 또한 설문 및 인터뷰 결과, VLIVE 콘텐츠를 활용한 어휘 학습은 학습자들 에게 학습 동기를 부여하고 학습 부담을 경감시킬 수 있는 교육 방안이 될 수 있음을 확인했다. 이를 바탕으로 본고는 위 실험과 설문 및 인터뷰 결과를 활용하여 중 급 단계 한국어 학습자들에게 어휘 학습의 동기를 부여하고 학습 성취도를 제고시 킬 수 있는 교육 방안으로써 TTT모형과 Altman(1989)이 제시한 영화를 활용한 수업 방안을 혼합한 교육 모형을 제안하고, 역할극 하기, 유의어 찾기, 다시 말하기 등의 교육 방안을 제시했다.
본 연구는 VLIVE 콘텐츠를 활용한 중급 한국어 학습자들의 어휘 교육 방안을 연구하는 것에 목적이 있다. 최근 지속적으로 높아지는 한국의 국제적 위상과 K-pop으로 대표되는 한류의 영향으로 한국어 학습자의 수가 급속도로 증가했다. 이에 따라 한국어 교육과 관련된 여러 방면의 연구들 또한 끊임없이 진행되고 있으며 특히 어휘 교육에 대한 연구는 가장 활발히 연구되고 있는 주제 중 하나이다. 하지만 어휘 교육에 대한 지대한 관심과 활발한 연구에도 불구하고 현재 각 대학기관 및 어학원 등의 교육현장에서는 교육시간의 제약 등의 문제로 어휘 교육은 충분히 이루어지지 못하고 있는 상황이다. 따라서 학습자들은 스스로 자기 나름의 어휘 학습 방법을 찾아 개인적으로 이루어지고 있는 어휘 학습을 교실로 끌어들여 본격적인 어휘 교육을 할 수 있는 방안으로 자막이 있는 영상인 VLIVE 콘텐츠를 활용해 보고자 한다. 이를 위해 서론에서는 본 연구의 필요성과 목적을 제시한 후 선행 연구를 어휘 교육과 영상을 활용한 교육으로 분류하여 살펴보고 연구 방법을 제시했다. 본론에서는 어휘 학습에 대해서 정의하고 VLIVE를 정의하기 위해 자막이 있는 영상에 대해 정리했다. 그 후에는 자막이 있는 영상을 활용한 어휘 교육의 효과를 알아보기 위해 중급 단계 한국어 학습자들을 자막이 있는 VLIVE 콘텐츠를 시청한 실험 집단과 자막이 없는 VLIVE 콘텐츠를 시청한 통제 집단으로 나누어 실험과 설문 그리고 인터뷰를 진행했다. 실험 결과, 자막이 있는 VLIVE 콘텐츠를 시청한 실험 집단의 어휘 지식이 통제 집단의 어휘 지식보다 더욱 향상된 것을 확인할 수 있었다. 또한 설문 및 인터뷰 결과, VLIVE 콘텐츠를 활용한 어휘 학습은 학습자들 에게 학습 동기를 부여하고 학습 부담을 경감시킬 수 있는 교육 방안이 될 수 있음을 확인했다. 이를 바탕으로 본고는 위 실험과 설문 및 인터뷰 결과를 활용하여 중 급 단계 한국어 학습자들에게 어휘 학습의 동기를 부여하고 학습 성취도를 제고시 킬 수 있는 교육 방안으로써 TTT모형과 Altman(1989)이 제시한 영화를 활용한 수업 방안을 혼합한 교육 모형을 제안하고, 역할극 하기, 유의어 찾기, 다시 말하기 등의 교육 방안을 제시했다.
The aim of this study is to research Korean vocabularies education method for intermediate level students. Because of Korea's raised international status and its culture represented by K-pop, the number of Korean language learners has been dramatically increased. For this reason, numerous studies fo...
The aim of this study is to research Korean vocabularies education method for intermediate level students. Because of Korea's raised international status and its culture represented by K-pop, the number of Korean language learners has been dramatically increased. For this reason, numerous studies for Korean education have been conducted, and researches on vocabulary education has been one of the most actively studied subjects. However, despite of huge interest in vocabulary education and vigorous researches, vocabulary education has not been proceeded properly due to problems such as constraints on the time of education in each universities or language institutes. Therefore, most of the Korean learners study vocabulary on their own. This study suggests a teaching method using the VLIVE video which is closed captioned footage to engage in the vocabulary studying that is personally done. In the introduction, after presenting the necessity and purpose of this study, the preceeding researches are classified into vocabulary education and education using footage, then the study method is presented. In the body, the concept of vocabulary learning and footage with closed caption are defined. After that, experiments, questionnaires and interviews with intermediate Korean learners are conducted to find out the effect of vocabulary education using closed captioned footage. And then, In order to investigate the effect of vocabulary education using the VLIVE video, intermediate level Korean learners were divided into experimental group who watched the VLIVE video with subtitles and control group who watched the VLIVE video without subtitles, and also questionnaires and interviews were conducted. Experimental results show that the vocabulary knowledge of the experiment group watching the VLIVE video with subtitles is improved more than the vocabulary knowledge of the control group. Also, as a result of the questionnaire and interview, vocabulary learning using the VLIVE video was found to be an educational tool that motivates learners and reduces learning burden. Based on these results, this study suggested a teaching tool that is based on both the TTT model and a teaching tool using movies which was suggested by Altman(1989). And also, educational methods such as role playing, finding synonyms, and speaking again were suggested based off the teaching tool above.
The aim of this study is to research Korean vocabularies education method for intermediate level students. Because of Korea's raised international status and its culture represented by K-pop, the number of Korean language learners has been dramatically increased. For this reason, numerous studies for Korean education have been conducted, and researches on vocabulary education has been one of the most actively studied subjects. However, despite of huge interest in vocabulary education and vigorous researches, vocabulary education has not been proceeded properly due to problems such as constraints on the time of education in each universities or language institutes. Therefore, most of the Korean learners study vocabulary on their own. This study suggests a teaching method using the VLIVE video which is closed captioned footage to engage in the vocabulary studying that is personally done. In the introduction, after presenting the necessity and purpose of this study, the preceeding researches are classified into vocabulary education and education using footage, then the study method is presented. In the body, the concept of vocabulary learning and footage with closed caption are defined. After that, experiments, questionnaires and interviews with intermediate Korean learners are conducted to find out the effect of vocabulary education using closed captioned footage. And then, In order to investigate the effect of vocabulary education using the VLIVE video, intermediate level Korean learners were divided into experimental group who watched the VLIVE video with subtitles and control group who watched the VLIVE video without subtitles, and also questionnaires and interviews were conducted. Experimental results show that the vocabulary knowledge of the experiment group watching the VLIVE video with subtitles is improved more than the vocabulary knowledge of the control group. Also, as a result of the questionnaire and interview, vocabulary learning using the VLIVE video was found to be an educational tool that motivates learners and reduces learning burden. Based on these results, this study suggested a teaching tool that is based on both the TTT model and a teaching tool using movies which was suggested by Altman(1989). And also, educational methods such as role playing, finding synonyms, and speaking again were suggested based off the teaching tool above.
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