유네스코(UNESCO)에서 제기한 ‘평생교육’의 이념은 세계적인 교육 가치의 발전 추세에 영향을 주었을 뿐만 아니라, 특히 유아교육에 대한 보다 깊은 인식을 심어주고 있다. 세계적으로 유아교육이 보편화 추세를 보이면서 강조되는 이유는 유아기의 발달이 이후 청소년기와 성인기에 지대한 영향을 미치기 때문이다. 본 연구는 한국과 중국의 ‘유치원 교육과정기준 총론’을 구성하는 주요한 영역인 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습방법, 평가 등 구체적인...
유네스코(UNESCO)에서 제기한 ‘평생교육’의 이념은 세계적인 교육 가치의 발전 추세에 영향을 주었을 뿐만 아니라, 특히 유아교육에 대한 보다 깊은 인식을 심어주고 있다. 세계적으로 유아교육이 보편화 추세를 보이면서 강조되는 이유는 유아기의 발달이 이후 청소년기와 성인기에 지대한 영향을 미치기 때문이다. 본 연구는 한국과 중국의 ‘유치원 교육과정기준 총론’을 구성하는 주요한 영역인 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습방법, 평가 등 구체적인 내용을 비교분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 중국의 유치원 교육과정기준 총론 문서의 발전에 주는 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구의 문제는 다음 두 가지였다. 첫째, 한국과 중국의 유치원 교육과정기준 총론의 공통점과 차이점은 무엇인가? 둘째, 양국의 유치원 교육과정 비교가 중국의 유치원 교육과정에 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구는 중국 및 한국의 유치원 교육과정 관련 문서와 선행연구, 양국의 유치원 교육과정을 비교한 선행연구를 검토하고, 교육과정기준 총론을 구성하는 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습방법, 평가 등 4개의 주요한 영역에 대해 비교분석하는 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 한국 누리과정의 교육목표는 신체운동ㆍ건강, 의사소통, 사회관계, 예술경험, 자연탐구에 따라 명확하게 5개 영역으로 구성되어 있다. 중국도 이와 거의 유사하게 “주로 건강, 언어, 사회, 과학, 예술 등 5개 영역의 교육내용이 유아의 하루 동안 생활과 다양한 활동에 스며들도록 잘 어우러지게 조직함으로써, 여러 교육수단이 상호작용을 통하여 충분히 발휘할 것”을 강조하고 있다. 다만 교육목표는 겉으로는 4개로 진술되어 있으나, 목표 진술의 세부적인 내용을 살펴보면 5개 영역을 모두 내포하고 있다. 양국은 구체적으로 진술된 내용에서 약간의 차이를 보이나 모두 전인적 인간을 양성하는 것을 목적으로 하고 있다. 둘째, 양국의 교육영역의 내용을 비교 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. ● ‘건강’ 영역은 양국은 대체적으로 동일하고, 모두 유아의 운동 능력과 신체 조절 능력을 강조하고 건강한 생활 습관을 기르기를 중시한다. 그러나 한국은 감각 기관의 발달하기와 신체의 인식하기를 더 중시하고, 중국은 심리적으로 안정한 정서의 기르기와 신체건강 유지하기를 더 중시하는 것으로 나타났다. 또한 중국은 올바른 생활 습관 양성과 함께 스스로 생활하는 기본적인 능력도 강조하였다. 그리고 ‘안전’을 보면 한국은 안전한 생활 습관을 기르기를 강조하고, 중국은 필요한 안전, 보건 상식을 알고 스스로 보호하는 능력을 배우기를 따로 제시하고 있다. ● ‘사회’ 영역은 양국은 거의 비슷하고 모두 가족, 친구, 공동체 구성원들과 화목하게 지내며 협조하는 것을 강조한다. 한국은 다른 나라에 대한 관심도 제시하였다. 그러나 ‘개인 생활’을 보면 한국은 감정 조절과 자율성 가르기를 강조하는 반면에 중국은 자신감 기르기를 강조하였다. 그리고 중국은 기본 개인 능력에 대해 기본적인 사회 행위나 규칙을 준수하고, 자기가 할 수 있는 일을 잘 할 수 있도록 노력하고 어려움을 두려워하지 않고 초보적인 책임감을 가지기도 제시하였으나, 한국은 이에 대한 자세한 설명이 없다. ● ‘예술’ 영역은 양국은 큰 차이가 없지만, 한국의 내용이 더 세분하여 나누고 있으며, 모두 예술 활동을 통해 표현하는 것을 강조한다. 그리고 자연 환경과 예술 작품을 감상하는 능력 배양도 중시한다. 그러나 한국은 자연과 주변 환경에서 발견한 아름다움과 예술적 요소에 관심을 갖고 탐색하는 것을 제시하는 반면에, 중국은 이에 관련된 내용이 없다. ● ‘언어’ 영역은 양국은 큰 차이가 없는 것으로 보이지만, 한국은 요구하는 것이 더 자세하다. ‘듣기’를 보면 양국은 모두 다른 사람의 말을 주의 깊게 듣는 태도와 이해하는 능력을 기르는 것을 강조한다. ‘말하기’를 보면 양국은 모두 자신의 생각과 느낌을 말하는 능력을 기르는 것을 강조한다. ‘읽기’를 보면 양국은 모두 독서를 즐기게 하는 것을 중시한다. 그러나 중국은 표준말을 알아들을 수 있고 할 줄 알아야 능력도 강조하는데, 이는 56개 민족 그리고 다양한 지방언어로 인한 소통의 장애를 유아시기부터 미리 예방하는 것이다. 각 소수민족이 자기 민족의 말이 있고 서로 교류하려면 표준말을 써야 한다. 또한 한국은 ‘쓰기’ 중에 글로 생각과 감정을 표현하는 것을 제시하지만, 중국은 이에 대해서는 따로 제시하지 않는다. ● ‘탐구’ 영역은 한국과 중국 모두 주변의 사물과 자연 세계에 대해 알고자 하는 호기심을 가지고 탐구하는 태도를 기르는 것을 강조한다. 또한 양국은 모두 생활 경험과 놀이를 통해 수학에 대한 관심과 이해를 강조한다. 그러나 한국은 주변의 관심 있는 사물과 생명체 및 자연현상을 탐구하기 위한 기초능력을 기르는 것을 강조하는데 반면에, 중국은 신체 각 기관을 사용할 줄 알고 손과 머리를 써서 문제를 발견하고 탐구하는 것을 강조한다. 셋째, 양국의 교수ㆍ학습방법은 대체적으로 놀이중심, 흥미중심, 생활경험, 상호작용, 내용통합, 활동, 학습방식 등 영역에 따라 대응시켜 비교할 수 있다. 양국은 교육을 실시할 때 획일화를 방지하여 유아의 발달 수준과 흥미 등 여러 요인을 고려해야 한다고 제안한다. 그리고 상호작용도 중시하여 사회, 교사, 학부모 간의 역할을 소홀하면 안 된다고 본다. 이 외에도 중국은 교수ㆍ학습방법이 상세하게 제시되어 있고, 사상성과 과학성을 강조함으로써 표면적으로 볼 때 은연중 자연스럽게 실용적이고 효과적인 교수ㆍ학습방법을 유도하는 것이 특징이다. 넷째, 한국 누리과정의 평가는 ‘누리과정 운영 평가’와 ‘유아 평가’ 두 가지로 이루어진다. 중국의 평가는 총체적으로 제시되어 있지만 ‘운영 평가’와 ‘유아 평가’와 관련된 내용이 제시되어 있다. 양국은 평가에서 큰 차이가 없지만 강조하는 면이 조금 다르다. 양국은 모두 유아의 적성에 따라 활동을 하고 적당한 방법으로 유아를 지도하고 다양한 방법을 활용하여 평가하고 평가 결과는 후속 발달을 촉진하는 것을 중시한다. 또한 한국은 운영 환경이 유아의 발달특성과 활동의 주제, 내용 및 효율성 등을 고려하여 구성되었는지를 평가하는 것을 강조하지만 중국은 제시하지 않고 있다. 양국은 모두 유아의 발달특성에 따라 평가하고 활동을 종합하여 평가하는 것을 강조한다. 뿐만 아니라 한국은 지식, 기능, 태도를 포함하여 유아를 평가하는 것도 중시하는데 반면에 중국은 이에 대한 설명이 없다. 양국은 모두 다양한 방법을 이용하여 유아를 평가하는 것을 강조한다. 한국은 유아평가 결과는 유아에 대한 이해와 누리과정 운영 개선 및 부모 면담 자료로 활용할 수 있다고 주장하고 중국은 이에 관한 설명이 따로 없다. 다섯째, 한국은 프뢰벨의 교육사상, 미국 자유주의의 교육사상, 몬테소리의 교육 방법을 잘 조합하여 자국의 실제와 결합시켜 한국의 독특한 유아교육을 형성하였다. 이로 인해 ‘누리과정’을 만들 때 이 사상을 포함하고 유아의 전면적인 발전을 촉진하여 일상생활에 필요한 기본적인 기술 태도의 기초적인 교육에 따라 편성하였다. 중국의 「유치원교육지도개요」는 유아교육의 중점은 태도와 능력의 배양, 성품과 습관의 양성에 초점을 맞추어야 하며 유아들이 적절히 발달한 과학기술과 기능을 갖추어 미래의 생존과 발전에 적응할 수 있도록 할 것을 강조한다. 중국의 유치원 교육과정에 관한 후속 연구나 개발에 대한 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 거시적ㆍ전면적ㆍ총론적 유치원 교육과정 관련 교육문서에 대한 제언이다. 한국 누리과정의 총론은 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습 방법, 평가뿐만 아니라 구성 방향, 편성과 운영도 포함되어 있다. 중국의 「유치원교육지도개요(2001)」에 교육목표가 포함되어 있지 않고 「유치원업무규정(2016)」에 따로 제시하고 있다. 중국 정부도 한국을 포함한 외국에서 장기간 교육과정에 관한 시도와 실천 과정에서의 본받을 수 있는 성과를 충분히 고찰하고 거시적ㆍ총론적 문서에 관한 전면적ㆍ체계적인 연구개발이 필요할 것이다. 둘째, 국가 문서 수정ㆍ보완 주기에 대한 제언이다. 한국은 일반적으로 4-5년마다 국가교육과정기준 문서를 개정한다. 본 연구에 비교하는 한국 최신 2015「누리과정」인데 중국은 2001년 「유치원교육지도개요」였다. 왜냐하면 중국은 2001년 이후에 새 「유치원교육지도개요」를 개정 공포하지 않았다. 중국도 새 문서를 공포하고 후속 연구자들이 한국과 중국의 유치원 교육과정을 비교할 때 새 문서를 선정하고 비교하면 더 의미가 있을 것이다. 이는 중국의 유아교육발전에도 도움을 줄 것이다.
유네스코(UNESCO)에서 제기한 ‘평생교육’의 이념은 세계적인 교육 가치의 발전 추세에 영향을 주었을 뿐만 아니라, 특히 유아교육에 대한 보다 깊은 인식을 심어주고 있다. 세계적으로 유아교육이 보편화 추세를 보이면서 강조되는 이유는 유아기의 발달이 이후 청소년기와 성인기에 지대한 영향을 미치기 때문이다. 본 연구는 한국과 중국의 ‘유치원 교육과정기준 총론’을 구성하는 주요한 영역인 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습방법, 평가 등 구체적인 내용을 비교분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 중국의 유치원 교육과정기준 총론 문서의 발전에 주는 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구의 문제는 다음 두 가지였다. 첫째, 한국과 중국의 유치원 교육과정기준 총론의 공통점과 차이점은 무엇인가? 둘째, 양국의 유치원 교육과정 비교가 중국의 유치원 교육과정에 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구는 중국 및 한국의 유치원 교육과정 관련 문서와 선행연구, 양국의 유치원 교육과정을 비교한 선행연구를 검토하고, 교육과정기준 총론을 구성하는 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습방법, 평가 등 4개의 주요한 영역에 대해 비교분석하는 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 한국 누리과정의 교육목표는 신체운동ㆍ건강, 의사소통, 사회관계, 예술경험, 자연탐구에 따라 명확하게 5개 영역으로 구성되어 있다. 중국도 이와 거의 유사하게 “주로 건강, 언어, 사회, 과학, 예술 등 5개 영역의 교육내용이 유아의 하루 동안 생활과 다양한 활동에 스며들도록 잘 어우러지게 조직함으로써, 여러 교육수단이 상호작용을 통하여 충분히 발휘할 것”을 강조하고 있다. 다만 교육목표는 겉으로는 4개로 진술되어 있으나, 목표 진술의 세부적인 내용을 살펴보면 5개 영역을 모두 내포하고 있다. 양국은 구체적으로 진술된 내용에서 약간의 차이를 보이나 모두 전인적 인간을 양성하는 것을 목적으로 하고 있다. 둘째, 양국의 교육영역의 내용을 비교 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. ● ‘건강’ 영역은 양국은 대체적으로 동일하고, 모두 유아의 운동 능력과 신체 조절 능력을 강조하고 건강한 생활 습관을 기르기를 중시한다. 그러나 한국은 감각 기관의 발달하기와 신체의 인식하기를 더 중시하고, 중국은 심리적으로 안정한 정서의 기르기와 신체건강 유지하기를 더 중시하는 것으로 나타났다. 또한 중국은 올바른 생활 습관 양성과 함께 스스로 생활하는 기본적인 능력도 강조하였다. 그리고 ‘안전’을 보면 한국은 안전한 생활 습관을 기르기를 강조하고, 중국은 필요한 안전, 보건 상식을 알고 스스로 보호하는 능력을 배우기를 따로 제시하고 있다. ● ‘사회’ 영역은 양국은 거의 비슷하고 모두 가족, 친구, 공동체 구성원들과 화목하게 지내며 협조하는 것을 강조한다. 한국은 다른 나라에 대한 관심도 제시하였다. 그러나 ‘개인 생활’을 보면 한국은 감정 조절과 자율성 가르기를 강조하는 반면에 중국은 자신감 기르기를 강조하였다. 그리고 중국은 기본 개인 능력에 대해 기본적인 사회 행위나 규칙을 준수하고, 자기가 할 수 있는 일을 잘 할 수 있도록 노력하고 어려움을 두려워하지 않고 초보적인 책임감을 가지기도 제시하였으나, 한국은 이에 대한 자세한 설명이 없다. ● ‘예술’ 영역은 양국은 큰 차이가 없지만, 한국의 내용이 더 세분하여 나누고 있으며, 모두 예술 활동을 통해 표현하는 것을 강조한다. 그리고 자연 환경과 예술 작품을 감상하는 능력 배양도 중시한다. 그러나 한국은 자연과 주변 환경에서 발견한 아름다움과 예술적 요소에 관심을 갖고 탐색하는 것을 제시하는 반면에, 중국은 이에 관련된 내용이 없다. ● ‘언어’ 영역은 양국은 큰 차이가 없는 것으로 보이지만, 한국은 요구하는 것이 더 자세하다. ‘듣기’를 보면 양국은 모두 다른 사람의 말을 주의 깊게 듣는 태도와 이해하는 능력을 기르는 것을 강조한다. ‘말하기’를 보면 양국은 모두 자신의 생각과 느낌을 말하는 능력을 기르는 것을 강조한다. ‘읽기’를 보면 양국은 모두 독서를 즐기게 하는 것을 중시한다. 그러나 중국은 표준말을 알아들을 수 있고 할 줄 알아야 능력도 강조하는데, 이는 56개 민족 그리고 다양한 지방언어로 인한 소통의 장애를 유아시기부터 미리 예방하는 것이다. 각 소수민족이 자기 민족의 말이 있고 서로 교류하려면 표준말을 써야 한다. 또한 한국은 ‘쓰기’ 중에 글로 생각과 감정을 표현하는 것을 제시하지만, 중국은 이에 대해서는 따로 제시하지 않는다. ● ‘탐구’ 영역은 한국과 중국 모두 주변의 사물과 자연 세계에 대해 알고자 하는 호기심을 가지고 탐구하는 태도를 기르는 것을 강조한다. 또한 양국은 모두 생활 경험과 놀이를 통해 수학에 대한 관심과 이해를 강조한다. 그러나 한국은 주변의 관심 있는 사물과 생명체 및 자연현상을 탐구하기 위한 기초능력을 기르는 것을 강조하는데 반면에, 중국은 신체 각 기관을 사용할 줄 알고 손과 머리를 써서 문제를 발견하고 탐구하는 것을 강조한다. 셋째, 양국의 교수ㆍ학습방법은 대체적으로 놀이중심, 흥미중심, 생활경험, 상호작용, 내용통합, 활동, 학습방식 등 영역에 따라 대응시켜 비교할 수 있다. 양국은 교육을 실시할 때 획일화를 방지하여 유아의 발달 수준과 흥미 등 여러 요인을 고려해야 한다고 제안한다. 그리고 상호작용도 중시하여 사회, 교사, 학부모 간의 역할을 소홀하면 안 된다고 본다. 이 외에도 중국은 교수ㆍ학습방법이 상세하게 제시되어 있고, 사상성과 과학성을 강조함으로써 표면적으로 볼 때 은연중 자연스럽게 실용적이고 효과적인 교수ㆍ학습방법을 유도하는 것이 특징이다. 넷째, 한국 누리과정의 평가는 ‘누리과정 운영 평가’와 ‘유아 평가’ 두 가지로 이루어진다. 중국의 평가는 총체적으로 제시되어 있지만 ‘운영 평가’와 ‘유아 평가’와 관련된 내용이 제시되어 있다. 양국은 평가에서 큰 차이가 없지만 강조하는 면이 조금 다르다. 양국은 모두 유아의 적성에 따라 활동을 하고 적당한 방법으로 유아를 지도하고 다양한 방법을 활용하여 평가하고 평가 결과는 후속 발달을 촉진하는 것을 중시한다. 또한 한국은 운영 환경이 유아의 발달특성과 활동의 주제, 내용 및 효율성 등을 고려하여 구성되었는지를 평가하는 것을 강조하지만 중국은 제시하지 않고 있다. 양국은 모두 유아의 발달특성에 따라 평가하고 활동을 종합하여 평가하는 것을 강조한다. 뿐만 아니라 한국은 지식, 기능, 태도를 포함하여 유아를 평가하는 것도 중시하는데 반면에 중국은 이에 대한 설명이 없다. 양국은 모두 다양한 방법을 이용하여 유아를 평가하는 것을 강조한다. 한국은 유아평가 결과는 유아에 대한 이해와 누리과정 운영 개선 및 부모 면담 자료로 활용할 수 있다고 주장하고 중국은 이에 관한 설명이 따로 없다. 다섯째, 한국은 프뢰벨의 교육사상, 미국 자유주의의 교육사상, 몬테소리의 교육 방법을 잘 조합하여 자국의 실제와 결합시켜 한국의 독특한 유아교육을 형성하였다. 이로 인해 ‘누리과정’을 만들 때 이 사상을 포함하고 유아의 전면적인 발전을 촉진하여 일상생활에 필요한 기본적인 기술 태도의 기초적인 교육에 따라 편성하였다. 중국의 「유치원교육지도개요」는 유아교육의 중점은 태도와 능력의 배양, 성품과 습관의 양성에 초점을 맞추어야 하며 유아들이 적절히 발달한 과학기술과 기능을 갖추어 미래의 생존과 발전에 적응할 수 있도록 할 것을 강조한다. 중국의 유치원 교육과정에 관한 후속 연구나 개발에 대한 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 거시적ㆍ전면적ㆍ총론적 유치원 교육과정 관련 교육문서에 대한 제언이다. 한국 누리과정의 총론은 교육목표, 교육내용, 교수ㆍ학습 방법, 평가뿐만 아니라 구성 방향, 편성과 운영도 포함되어 있다. 중국의 「유치원교육지도개요(2001)」에 교육목표가 포함되어 있지 않고 「유치원업무규정(2016)」에 따로 제시하고 있다. 중국 정부도 한국을 포함한 외국에서 장기간 교육과정에 관한 시도와 실천 과정에서의 본받을 수 있는 성과를 충분히 고찰하고 거시적ㆍ총론적 문서에 관한 전면적ㆍ체계적인 연구개발이 필요할 것이다. 둘째, 국가 문서 수정ㆍ보완 주기에 대한 제언이다. 한국은 일반적으로 4-5년마다 국가교육과정기준 문서를 개정한다. 본 연구에 비교하는 한국 최신 2015「누리과정」인데 중국은 2001년 「유치원교육지도개요」였다. 왜냐하면 중국은 2001년 이후에 새 「유치원교육지도개요」를 개정 공포하지 않았다. 중국도 새 문서를 공포하고 후속 연구자들이 한국과 중국의 유치원 교육과정을 비교할 때 새 문서를 선정하고 비교하면 더 의미가 있을 것이다. 이는 중국의 유아교육발전에도 도움을 줄 것이다.
The concept of "lifelong education" of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has not only influenced the development trend of global education, In particular, there is a deeper understanding of early childhood education. The reason for the universal trend of e...
The concept of "lifelong education" of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has not only influenced the development trend of global education, In particular, there is a deeper understanding of early childhood education. The reason for the universal trend of early childhood education in the world is that the development of early childhood has a great impact on adolescence and adulthood. This study is the main field of "General introduction to Kindergarten Education Curriculum Standards" in Korea and China: educational objectives, educational contents, professors, learning methods. The purpose of this study was to compare and analyze the specific contents such as evaluation. Through this move, we can illustrate the implications of the development of the general introduction to kindergarten education curriculum standards in China. There were two questions in this study. First, what are the similarities and differences between Korean and Chinese kindergarten education curriculum standards? Second, compare the current events of the kindergarten education process between the two countries to the kindergarten education process in China. This paper studies the relevant documents of kindergarten education curriculum in China and South Korea, and compares the advance research of kindergarten education curriculum between the two countries. Educational curriculum standards constitute the general educational objectives, educational contents, teaching methods, After the comparative analysis of the main areas such as evaluation, the following conclusions are drawn. First, the educational goal of Korean enjoyment process is clearly divided into five areas according to physical exercise health, communication, social relations, artistic experience, natural exploration and so on. China is more or less the same, they said: "Health, language, society, science." The contents of education in five areas, such as art, are integrated with the daily life and various activities of young children. The various means of education will be brought into full play through interaction. It's just that the educational goal is ostensibly four statements, but if you look at the details of the goal statement, all five areas are included. Although there are some differences in the content of the specific statements between the two countries, both of them are for the purpose of cultivating the whole people. Second, the results of the comparative analysis of the contents in the field of education between the two countries are as follows. ·The two countries are roughly the same in the field of "health". Both emphasize the sports ability and physical adjustment ability of young children, and attach importance to the cultivation of healthy living habits. However, South Korea attaches more importance to sensory development and physical perception, and China attaches more importance to cultivating stable psychological mood and maintaining physical health, according to the survey. China also emphasizes the cultivation of correct living habits and the basic ability to live on its own. And from a "safety" point of view, South Korea stressed the need to develop safe living habits, while China is a necessary safety, but also put forward the ability to learn and understand health knowledge to protect themselves. ·The two countries in the field of "society" are almost similar, emphasizing harmony and cooperation with family, friends and members of the community. South Korea has also expressed concern for other countries. But if you look at "personal life", South Korea emphasizes emotional regulation and the division of self-discipline, while China emphasizes the cultivation of a sense of self-confidence. China also abides by basic personal abilities, basic social behaviors and rules, does the best they can, and shoulders initial responsibilities without fear of difficulties. South Korea did not elaborate on this. ·There is not much difference between the two countries in the field of "art", but the content of South Korea is being further subdivided, with emphasis on expression through artistic activities. And also attach importance to the natural environment and the ability to appreciate works of art. However, South Korea is interested in the beauty and artistic elements found in nature and its surroundings. There is no content about this in China. ·There is not much difference in the field of 'language' between the two countries, but South Korea has asked for more details. Looking at 'listening', both countries emphasize the need to pay attention to what others say and develop an attitude and understanding ability to listen. Looking at "speaking", both countries emphasize the need to develop the ability to express their thoughts and feelings. Look at reading. Both countries attach importance to the pleasure of reading. But China can not only understand the standard language, but also speak the ability. This is to prevent communication barriers caused by ethnic groups and multiple local languages since early childhood. All ethnic minorities have their own national languages, and they have to communicate in Putonghua. In addition, South Korea proposed in "Writing" to express ideas and feelings in words, but China did not comment on this. ·The "inquiry" region emphasizes that both South Korea and China cultivate curiosity and inquiry attitude towards the surrounding things and the natural world. And both countries have emphasized their concern and understanding of mathematics through life experience and games. But South Korea emphasizes the development of the basic ability to explore the concerns, biological and natural phenomena around it. China emphasizes the use of body organs, hands and minds to discover and explore problems. Third, the teaching and learning methods of the two countries are generally game centers, interest centers, life experiences, interactions, content integration, and activities. It can be compared according to the way of learning and other fields. The two countries suggest that the implementation of education should prevent unification, taking into account a variety of factors such as the level of development and interest of young children. And we can not pay attention to the interaction and ignore the role of social teachers and students' parents. In addition, China has elaborated on teaching and learning methods. Emphasizing ideological and scientific nature, on the surface, it is characterized by the natural induction of practical and effective teaching and learning methods. Fourth, the evaluation of the process by Korean netizens can be divided into "preferential process operation evaluation" and "early childhood evaluation". Although the evaluation in China is put forward as a whole, it also puts forward the related contents of "operational evaluation" and "early childhood evaluation". Although there is not much difference in the evaluation between the two countries, the emphasis is slightly different. Both countries use appropriate methods to guide young children on the basis of their infant personality activities and use a variety of methods to conduct assessments, the results of which will be follow-up activities. Attach importance to promoting development. And the Korean production environment is the theme of early childhood development characteristics and activities. Although it is emphasized that the content and efficiency should be evaluated, China has not put forward it. Both countries emphasized assessment and integrated assessment activities based on the characteristics of early childhood development. Not only that, South Korea attaches importance to knowledge, skills, attitudes and other evaluation of young children, but China did not explain this. Both countries emphasize a variety of ways to assess young children. South Korea believes that the results of early childhood assessment can be used to understand young children, improve process operation, and interview data for parents, while China believes that the results are an understanding of young children and an improvement in baby operation. And the parents' interviews, there's no explanation. Fifth, Korea is the educational thought of Prubel, the educational thought of American liberalism, which combines the educational method of Montessori well with the field of our country, and forms the unique early childhood education in Korea. This allows for the inclusion of this idea in the production process and promotes the overall development of the baby, thereby bringing the basic skills needed in daily life. According to basic education. China's "guiding outline of Kindergarten Education" is the focus of early childhood education is to cultivate attitudes and abilities, focusing on the cultivation of temperament and habits, so that infants and young children can adapt to the future survival and development, make it a reality. The suggestions for the follow-up research and development of kindergarten education curriculum in China are as follows. First, suggestions on macro, comprehensive and general kindergarten education curriculum related education documents. The general introduction of the enjoyment process in Korea includes educational objectives, educational contents, teaching learning methods, evaluation and composition, arrangement and operation. China's guidelines for Kindergarten Education (2001) do not contain educational objectives, but are otherwise stipulated in the Kindergarten Business regulations (2016). The Chinese government has also fully investigated and macroscopically its practical achievements in the process of carrying out long-term educational courses abroad, including in South Korea. It is necessary to carry out comprehensive and systematic research and development of the enemy's general introduction documents. Secondly, proposals for the revision and remediation of national documents. South Korea generally revises the standard document of the national educational process every four or five years. Compared with this study, Korea's latest 2015 "preferential process", China's 2001 "Overview of the guiding principles of Kindergarten Education". Because China has not published the new Kindergarten Education guidelines since 2001. China has also released new documents that follow up. It is more meaningful for researchers to choose and compare new documents when comparing kindergarten education processes in South Korea and China. It will also be helpful to the development of early childhood education in China.
The concept of "lifelong education" of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has not only influenced the development trend of global education, In particular, there is a deeper understanding of early childhood education. The reason for the universal trend of early childhood education in the world is that the development of early childhood has a great impact on adolescence and adulthood. This study is the main field of "General introduction to Kindergarten Education Curriculum Standards" in Korea and China: educational objectives, educational contents, professors, learning methods. The purpose of this study was to compare and analyze the specific contents such as evaluation. Through this move, we can illustrate the implications of the development of the general introduction to kindergarten education curriculum standards in China. There were two questions in this study. First, what are the similarities and differences between Korean and Chinese kindergarten education curriculum standards? Second, compare the current events of the kindergarten education process between the two countries to the kindergarten education process in China. This paper studies the relevant documents of kindergarten education curriculum in China and South Korea, and compares the advance research of kindergarten education curriculum between the two countries. Educational curriculum standards constitute the general educational objectives, educational contents, teaching methods, After the comparative analysis of the main areas such as evaluation, the following conclusions are drawn. First, the educational goal of Korean enjoyment process is clearly divided into five areas according to physical exercise health, communication, social relations, artistic experience, natural exploration and so on. China is more or less the same, they said: "Health, language, society, science." The contents of education in five areas, such as art, are integrated with the daily life and various activities of young children. The various means of education will be brought into full play through interaction. It's just that the educational goal is ostensibly four statements, but if you look at the details of the goal statement, all five areas are included. Although there are some differences in the content of the specific statements between the two countries, both of them are for the purpose of cultivating the whole people. Second, the results of the comparative analysis of the contents in the field of education between the two countries are as follows. ·The two countries are roughly the same in the field of "health". Both emphasize the sports ability and physical adjustment ability of young children, and attach importance to the cultivation of healthy living habits. However, South Korea attaches more importance to sensory development and physical perception, and China attaches more importance to cultivating stable psychological mood and maintaining physical health, according to the survey. China also emphasizes the cultivation of correct living habits and the basic ability to live on its own. And from a "safety" point of view, South Korea stressed the need to develop safe living habits, while China is a necessary safety, but also put forward the ability to learn and understand health knowledge to protect themselves. ·The two countries in the field of "society" are almost similar, emphasizing harmony and cooperation with family, friends and members of the community. South Korea has also expressed concern for other countries. But if you look at "personal life", South Korea emphasizes emotional regulation and the division of self-discipline, while China emphasizes the cultivation of a sense of self-confidence. China also abides by basic personal abilities, basic social behaviors and rules, does the best they can, and shoulders initial responsibilities without fear of difficulties. South Korea did not elaborate on this. ·There is not much difference between the two countries in the field of "art", but the content of South Korea is being further subdivided, with emphasis on expression through artistic activities. And also attach importance to the natural environment and the ability to appreciate works of art. However, South Korea is interested in the beauty and artistic elements found in nature and its surroundings. There is no content about this in China. ·There is not much difference in the field of 'language' between the two countries, but South Korea has asked for more details. Looking at 'listening', both countries emphasize the need to pay attention to what others say and develop an attitude and understanding ability to listen. Looking at "speaking", both countries emphasize the need to develop the ability to express their thoughts and feelings. Look at reading. Both countries attach importance to the pleasure of reading. But China can not only understand the standard language, but also speak the ability. This is to prevent communication barriers caused by ethnic groups and multiple local languages since early childhood. All ethnic minorities have their own national languages, and they have to communicate in Putonghua. In addition, South Korea proposed in "Writing" to express ideas and feelings in words, but China did not comment on this. ·The "inquiry" region emphasizes that both South Korea and China cultivate curiosity and inquiry attitude towards the surrounding things and the natural world. And both countries have emphasized their concern and understanding of mathematics through life experience and games. But South Korea emphasizes the development of the basic ability to explore the concerns, biological and natural phenomena around it. China emphasizes the use of body organs, hands and minds to discover and explore problems. Third, the teaching and learning methods of the two countries are generally game centers, interest centers, life experiences, interactions, content integration, and activities. It can be compared according to the way of learning and other fields. The two countries suggest that the implementation of education should prevent unification, taking into account a variety of factors such as the level of development and interest of young children. And we can not pay attention to the interaction and ignore the role of social teachers and students' parents. In addition, China has elaborated on teaching and learning methods. Emphasizing ideological and scientific nature, on the surface, it is characterized by the natural induction of practical and effective teaching and learning methods. Fourth, the evaluation of the process by Korean netizens can be divided into "preferential process operation evaluation" and "early childhood evaluation". Although the evaluation in China is put forward as a whole, it also puts forward the related contents of "operational evaluation" and "early childhood evaluation". Although there is not much difference in the evaluation between the two countries, the emphasis is slightly different. Both countries use appropriate methods to guide young children on the basis of their infant personality activities and use a variety of methods to conduct assessments, the results of which will be follow-up activities. Attach importance to promoting development. And the Korean production environment is the theme of early childhood development characteristics and activities. Although it is emphasized that the content and efficiency should be evaluated, China has not put forward it. Both countries emphasized assessment and integrated assessment activities based on the characteristics of early childhood development. Not only that, South Korea attaches importance to knowledge, skills, attitudes and other evaluation of young children, but China did not explain this. Both countries emphasize a variety of ways to assess young children. South Korea believes that the results of early childhood assessment can be used to understand young children, improve process operation, and interview data for parents, while China believes that the results are an understanding of young children and an improvement in baby operation. And the parents' interviews, there's no explanation. Fifth, Korea is the educational thought of Prubel, the educational thought of American liberalism, which combines the educational method of Montessori well with the field of our country, and forms the unique early childhood education in Korea. This allows for the inclusion of this idea in the production process and promotes the overall development of the baby, thereby bringing the basic skills needed in daily life. According to basic education. China's "guiding outline of Kindergarten Education" is the focus of early childhood education is to cultivate attitudes and abilities, focusing on the cultivation of temperament and habits, so that infants and young children can adapt to the future survival and development, make it a reality. The suggestions for the follow-up research and development of kindergarten education curriculum in China are as follows. First, suggestions on macro, comprehensive and general kindergarten education curriculum related education documents. The general introduction of the enjoyment process in Korea includes educational objectives, educational contents, teaching learning methods, evaluation and composition, arrangement and operation. China's guidelines for Kindergarten Education (2001) do not contain educational objectives, but are otherwise stipulated in the Kindergarten Business regulations (2016). The Chinese government has also fully investigated and macroscopically its practical achievements in the process of carrying out long-term educational courses abroad, including in South Korea. It is necessary to carry out comprehensive and systematic research and development of the enemy's general introduction documents. Secondly, proposals for the revision and remediation of national documents. South Korea generally revises the standard document of the national educational process every four or five years. Compared with this study, Korea's latest 2015 "preferential process", China's 2001 "Overview of the guiding principles of Kindergarten Education". Because China has not published the new Kindergarten Education guidelines since 2001. China has also released new documents that follow up. It is more meaningful for researchers to choose and compare new documents when comparing kindergarten education processes in South Korea and China. It will also be helpful to the development of early childhood education in China.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.