한국은 중국과 1992년 수교한 후 매우 큰 변화가 있었으며 교육 분야에도 교류가 활발히 이루어지고 있다. 그러나 한국에서는 중국 유아교육에 대한 연구는 거의 없는 실정이다. 중국에서 한국으로, 반대로 한국에서 중국으로 유학이나 이민 등 이주가 활발하므로 서로 유아교육과정도 알고 아이들이 교육에 큰 혼란을 느끼지 않게 위하여 양국 유아교육과정의 비교 연구가 필요하다. 본 연구는 한국과 중국의 유치원 교육과정 내용을 비교 분석을 하였으며, 이를 위해 교육목표, 교육내용, 교수. 학습 방법을 중심으로 분석하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제: 1 한 중 유아교육목적과 목표는 어떤 차이가 있는가? 연구문제: 2 한 중 유아교육내용은 어떤 차이가 있는가? 연구문제: 3 한 중 유아교육 교수 학습방법에 어떤 차이가 있는가?
첫 번째 연구문제,"한 중 유아교육목적과 목표는 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국은 유아에게 알맞은 교육환경을 제공하여 유아를 교육하고 심신의 조화로운 발달을 돕는 것을 목적으로 하고 있으며 이에 비해 중국은 21세기의 인재를 배양하기 위한 전인 발달을 지향하여 체.지.덕.미의 통합적인 발달을 도모하는 것을 목적으로 한다. 한국과 중국의 교육목표를 비교해 보면 비록 용어의 차이는 있으나, 그 기본적 방향이 유아 개인의 심신의 발달과 사회적 능력 향상이라는 틀을 중심으로 조직되어 있음을 알 수 있다. 교육목적과 교육목표는 각 나라의 역사성과 연계될 수밖에 없으므로 문화적 배경이 다른 각 나라의 교육목적과 목표가 동일할 수는 없다. 교육에 있어서 크게 다를 바가 없을 것이다. 두 번째 연구문제, "한 중 유아교육내용은 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국과 중국의 유아교육내용영역에는 거의 비슷하다고 할 수 있다. 그러나 한국의 탐구생활과 중국의 과학영역에 있어서 한국은 탐구생활이라는 영역 속에 과학. 수학. 창의적 탐구를 세분화하고 중국은 과학 영역에 자연과 수학으로 이분화하며 여기에 흥미와 태도, ...
한국은 중국과 1992년 수교한 후 매우 큰 변화가 있었으며 교육 분야에도 교류가 활발히 이루어지고 있다. 그러나 한국에서는 중국 유아교육에 대한 연구는 거의 없는 실정이다. 중국에서 한국으로, 반대로 한국에서 중국으로 유학이나 이민 등 이주가 활발하므로 서로 유아교육과정도 알고 아이들이 교육에 큰 혼란을 느끼지 않게 위하여 양국 유아교육과정의 비교 연구가 필요하다. 본 연구는 한국과 중국의 유치원 교육과정 내용을 비교 분석을 하였으며, 이를 위해 교육목표, 교육내용, 교수. 학습 방법을 중심으로 분석하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제: 1 한 중 유아교육목적과 목표는 어떤 차이가 있는가? 연구문제: 2 한 중 유아교육내용은 어떤 차이가 있는가? 연구문제: 3 한 중 유아교육 교수 학습방법에 어떤 차이가 있는가?
첫 번째 연구문제,"한 중 유아교육목적과 목표는 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국은 유아에게 알맞은 교육환경을 제공하여 유아를 교육하고 심신의 조화로운 발달을 돕는 것을 목적으로 하고 있으며 이에 비해 중국은 21세기의 인재를 배양하기 위한 전인 발달을 지향하여 체.지.덕.미의 통합적인 발달을 도모하는 것을 목적으로 한다. 한국과 중국의 교육목표를 비교해 보면 비록 용어의 차이는 있으나, 그 기본적 방향이 유아 개인의 심신의 발달과 사회적 능력 향상이라는 틀을 중심으로 조직되어 있음을 알 수 있다. 교육목적과 교육목표는 각 나라의 역사성과 연계될 수밖에 없으므로 문화적 배경이 다른 각 나라의 교육목적과 목표가 동일할 수는 없다. 교육에 있어서 크게 다를 바가 없을 것이다. 두 번째 연구문제, "한 중 유아교육내용은 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국과 중국의 유아교육내용영역에는 거의 비슷하다고 할 수 있다. 그러나 한국의 탐구생활과 중국의 과학영역에 있어서 한국은 탐구생활이라는 영역 속에 과학. 수학. 창의적 탐구를 세분화하고 중국은 과학 영역에 자연과 수학으로 이분화하며 여기에 흥미와 태도, 인지 능력을 지도하려고 한 것이 특징이다. 세 번째 연구문제, " 한 중 유아교육 교수 학습방법에 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국과 중국은 발달 수준을 고려한 유아교육 과 다양하고 가변적인 유아교육을 한다는 점에서 큰 차이는 없다. 하지만 한국의 유아교육은 전체적으로는 통합적인 교수 학습 방법과 유아의 요구와 창의성, 유아 또는 교사와 의 상호작용을 강조하고 다양한 학습 매체를 활용하도록 제시한 반면, 중국은 교수 학습에 있어서 일반적인 방향을 제시하고 있으며 특히 놀이 중심의 교수 학습과 사상성, 과학성을 강조하고 있다. 이상의 연구결과를 바탕으로 내려질 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 서로 다른 정치 및 사회구조 차이에서 비롯된다. 즉, 민주주의와 사회주의의 정치이념의 차이에서 나타난 문제라고 생각된다. 둘째, 한국은 탐구 및 창의성을 둔 반면에 중국은 세계적 조류를 거슬리지 않으면서 사회주의 체제 유지를 위한 중국적 교육 내용을 실시하고 있다. 셋째, 한국의 유치원에서 활용되는 유아의 교수 학습 방법은 전체적으로는 통합적인 교수 학습 방법을 적용하면서 유아의 개성과 창의성 발달에 중심을 두고 다양한 학습 매체를 활용하도록 구체적으로 제시한 반면, 중국은 각론적 상세화 보다는 총론적 방향을 제시하고 있으며 특히 놀이 중심의 방법론이 강조되고 있다. 이상의 논의와 결론을 바탕으로 한 후속 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 유치원의 환경에 관한 연구들이 필요하다. 둘째, 다문화 교실에서 실시할 수 있는 프로그램 필요하다. 셋째, 양국 유아교육 분야 활발한 교류가 이루어졌으면 좋겠다.
한국은 중국과 1992년 수교한 후 매우 큰 변화가 있었으며 교육 분야에도 교류가 활발히 이루어지고 있다. 그러나 한국에서는 중국 유아교육에 대한 연구는 거의 없는 실정이다. 중국에서 한국으로, 반대로 한국에서 중국으로 유학이나 이민 등 이주가 활발하므로 서로 유아교육과정도 알고 아이들이 교육에 큰 혼란을 느끼지 않게 위하여 양국 유아교육과정의 비교 연구가 필요하다. 본 연구는 한국과 중국의 유치원 교육과정 내용을 비교 분석을 하였으며, 이를 위해 교육목표, 교육내용, 교수. 학습 방법을 중심으로 분석하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제: 1 한 중 유아교육목적과 목표는 어떤 차이가 있는가? 연구문제: 2 한 중 유아교육내용은 어떤 차이가 있는가? 연구문제: 3 한 중 유아교육 교수 학습방법에 어떤 차이가 있는가?
첫 번째 연구문제,"한 중 유아교육목적과 목표는 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국은 유아에게 알맞은 교육환경을 제공하여 유아를 교육하고 심신의 조화로운 발달을 돕는 것을 목적으로 하고 있으며 이에 비해 중국은 21세기의 인재를 배양하기 위한 전인 발달을 지향하여 체.지.덕.미의 통합적인 발달을 도모하는 것을 목적으로 한다. 한국과 중국의 교육목표를 비교해 보면 비록 용어의 차이는 있으나, 그 기본적 방향이 유아 개인의 심신의 발달과 사회적 능력 향상이라는 틀을 중심으로 조직되어 있음을 알 수 있다. 교육목적과 교육목표는 각 나라의 역사성과 연계될 수밖에 없으므로 문화적 배경이 다른 각 나라의 교육목적과 목표가 동일할 수는 없다. 교육에 있어서 크게 다를 바가 없을 것이다. 두 번째 연구문제, "한 중 유아교육내용은 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국과 중국의 유아교육내용영역에는 거의 비슷하다고 할 수 있다. 그러나 한국의 탐구생활과 중국의 과학영역에 있어서 한국은 탐구생활이라는 영역 속에 과학. 수학. 창의적 탐구를 세분화하고 중국은 과학 영역에 자연과 수학으로 이분화하며 여기에 흥미와 태도, 인지 능력을 지도하려고 한 것이 특징이다. 세 번째 연구문제, " 한 중 유아교육 교수 학습방법에 어떤 차이가 있는가?"에 대한 결과는 다음과 같다. 한국과 중국은 발달 수준을 고려한 유아교육 과 다양하고 가변적인 유아교육을 한다는 점에서 큰 차이는 없다. 하지만 한국의 유아교육은 전체적으로는 통합적인 교수 학습 방법과 유아의 요구와 창의성, 유아 또는 교사와 의 상호작용을 강조하고 다양한 학습 매체를 활용하도록 제시한 반면, 중국은 교수 학습에 있어서 일반적인 방향을 제시하고 있으며 특히 놀이 중심의 교수 학습과 사상성, 과학성을 강조하고 있다. 이상의 연구결과를 바탕으로 내려질 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 서로 다른 정치 및 사회구조 차이에서 비롯된다. 즉, 민주주의와 사회주의의 정치이념의 차이에서 나타난 문제라고 생각된다. 둘째, 한국은 탐구 및 창의성을 둔 반면에 중국은 세계적 조류를 거슬리지 않으면서 사회주의 체제 유지를 위한 중국적 교육 내용을 실시하고 있다. 셋째, 한국의 유치원에서 활용되는 유아의 교수 학습 방법은 전체적으로는 통합적인 교수 학습 방법을 적용하면서 유아의 개성과 창의성 발달에 중심을 두고 다양한 학습 매체를 활용하도록 구체적으로 제시한 반면, 중국은 각론적 상세화 보다는 총론적 방향을 제시하고 있으며 특히 놀이 중심의 방법론이 강조되고 있다. 이상의 논의와 결론을 바탕으로 한 후속 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 유치원의 환경에 관한 연구들이 필요하다. 둘째, 다문화 교실에서 실시할 수 있는 프로그램 필요하다. 셋째, 양국 유아교육 분야 활발한 교류가 이루어졌으면 좋겠다.
Since South Korea's opening of the diplomatic relationship with China in 1992, there have been big changes in South Korea. Also, lots of exchanges have taken place between two countries in educational field. However, it is difficult to find a research in South Korea on early childhood education of C...
Since South Korea's opening of the diplomatic relationship with China in 1992, there have been big changes in South Korea. Also, lots of exchanges have taken place between two countries in educational field. However, it is difficult to find a research in South Korea on early childhood education of China. Thus, it is necessary to conduct a comparative study on the curriculum of kindergarten both countries as there have been active exchanges of students and immigrants to and from both South Korea and China, so that the people from both country will know about the curriculum of kindergarten of the host country and that students will not be confused.
This study is on comparative analysis between South Korea and China on the curriculum of kindergarten and in doing so, it is focused on analyzing educational goal, contents of curriculum, teaching and learning method.
Research Question 1 : What is the difference between South Korea and China on the purpose and goal of early childhood education? Research Question 2 : What is the difference between South Korea and China on the contents of early childhood education ? Research Question 3 : What is the difference between South Korea and China on the teaching and learning method in early childhood education?
Results on the research question #1 "What is the difference between South Korea and China on the purpose and goal of early childhood education?" are as follows; The purpose and goal of early childhood education In South Korea is to provide the children with suitable educational environment in order to properly educate and help them grow harmoniously both in mind and body. In comparison, the goal and purpose of chinese early childhood education is directed to cultivate capable all-round person suitable in the 21st century society, and to promote integrated development of children in the areas of body, knowledge, virtue and beauty.
When we compare the educational goal of South Korea and China, we came to know that the fundamental direction is set toward the focal idea which is to enhance and develop physical/mental and social capability of each individual child. We can not expect different countries with different cultural backgrounds to have the same purpose and goal in education because a nation's educational purpose and goal are bound to be linked to the historical backgrounds of the that country. Things in the education can not be too different from it, either.
Results on the research question #2 " What is the difference between South Korea and China on the contents of early childhood education ?" are as follows; We can say both countries have very similar contents in early childhood education. However, after comparing 'Research Life' in South Korea and 'Science Sphere'in China, we found that South Korea subdivides the subject of 'Research Life' into 'science', 'mathematics' and 'creative research', while China subdivides 'Science Sphere' into 'natural science' and 'mathematics' and attempts to educate 'interest and attitude' and 'cognitive ability' in this subject.
Results on the research question #3 "What is the difference between South Korea and China on the teaching and learning method in early childhood education?" are as follows; Since both countries consider the level of development in early childhood education and, also, administer various and flexible methods in children's education, we found no significant difference between the two country on the teaching/learning method in early childhood education. If ever there is any difference in teaching/learning method, it is as follows; While early childhood education of South Korea emphasizes generally integrated teaching/learning methods, demand and creativity of the children, importance of teacher/student interaction and use of various teaching media, that of China suggests a general direction and emphasizes play-centered teaching, ideology and scientism. Based on the above results, we conclude the following; First, it originates from the difference in political and social structure of the two country. That is to say that the problem seems to be in the difference between democracy and socialism. Second, while South Korea emphasizes 'research' and 'creativity' in preschool education, China administers a unique education curriculum aimed at 'preservation of socialist system', and suitable to global trend.
We suggest the following to subsequent studies based on the afore-cited discussions and conclusions. First, studies on kindergarten environment are needed. Second, programs that can be used in multi-cultural classrooms are needed. Third, it is desired that two countries have more active exchanges in the field of early childhood education.
Since South Korea's opening of the diplomatic relationship with China in 1992, there have been big changes in South Korea. Also, lots of exchanges have taken place between two countries in educational field. However, it is difficult to find a research in South Korea on early childhood education of China. Thus, it is necessary to conduct a comparative study on the curriculum of kindergarten both countries as there have been active exchanges of students and immigrants to and from both South Korea and China, so that the people from both country will know about the curriculum of kindergarten of the host country and that students will not be confused.
This study is on comparative analysis between South Korea and China on the curriculum of kindergarten and in doing so, it is focused on analyzing educational goal, contents of curriculum, teaching and learning method.
Research Question 1 : What is the difference between South Korea and China on the purpose and goal of early childhood education? Research Question 2 : What is the difference between South Korea and China on the contents of early childhood education ? Research Question 3 : What is the difference between South Korea and China on the teaching and learning method in early childhood education?
Results on the research question #1 "What is the difference between South Korea and China on the purpose and goal of early childhood education?" are as follows; The purpose and goal of early childhood education In South Korea is to provide the children with suitable educational environment in order to properly educate and help them grow harmoniously both in mind and body. In comparison, the goal and purpose of chinese early childhood education is directed to cultivate capable all-round person suitable in the 21st century society, and to promote integrated development of children in the areas of body, knowledge, virtue and beauty.
When we compare the educational goal of South Korea and China, we came to know that the fundamental direction is set toward the focal idea which is to enhance and develop physical/mental and social capability of each individual child. We can not expect different countries with different cultural backgrounds to have the same purpose and goal in education because a nation's educational purpose and goal are bound to be linked to the historical backgrounds of the that country. Things in the education can not be too different from it, either.
Results on the research question #2 " What is the difference between South Korea and China on the contents of early childhood education ?" are as follows; We can say both countries have very similar contents in early childhood education. However, after comparing 'Research Life' in South Korea and 'Science Sphere'in China, we found that South Korea subdivides the subject of 'Research Life' into 'science', 'mathematics' and 'creative research', while China subdivides 'Science Sphere' into 'natural science' and 'mathematics' and attempts to educate 'interest and attitude' and 'cognitive ability' in this subject.
Results on the research question #3 "What is the difference between South Korea and China on the teaching and learning method in early childhood education?" are as follows; Since both countries consider the level of development in early childhood education and, also, administer various and flexible methods in children's education, we found no significant difference between the two country on the teaching/learning method in early childhood education. If ever there is any difference in teaching/learning method, it is as follows; While early childhood education of South Korea emphasizes generally integrated teaching/learning methods, demand and creativity of the children, importance of teacher/student interaction and use of various teaching media, that of China suggests a general direction and emphasizes play-centered teaching, ideology and scientism. Based on the above results, we conclude the following; First, it originates from the difference in political and social structure of the two country. That is to say that the problem seems to be in the difference between democracy and socialism. Second, while South Korea emphasizes 'research' and 'creativity' in preschool education, China administers a unique education curriculum aimed at 'preservation of socialist system', and suitable to global trend.
We suggest the following to subsequent studies based on the afore-cited discussions and conclusions. First, studies on kindergarten environment are needed. Second, programs that can be used in multi-cultural classrooms are needed. Third, it is desired that two countries have more active exchanges in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.