청소년기는 아동에서 성인으로 성장해가는 과도기적 시기로, 자아 정체확립기이며 신체적, 심리적, 사회적인 다양한 면에서 급격한 변화가 이루어진다. 따라서 인간 발달 과정 중 가장 중요한 시기라 할 수 있다.
미술은 정서, 상상력, 창의성 발달을 풍부하게 길러줄 수 있는 예술 분야로서, 청소년기의 발달에 대한 긍정적인 영향을 줄 수 있다.
그러나 우리나라 청소년들은 입시위주의 교육정책과 예술 과목의 비중이 감소하면서 그 영향을 받지 못하는 것이 현실이기에, 학교 교육의 한계점의 보완책으로 미술관 교육 프로그램을 제시하였다.
본 연구는 청소년을 지칭하는 범위는 일정한 기준이 없고 시대나 국가에 따라 다양하게 규정되고 있기에 만 13세 이상에서 만 18세 미만 청소년을 대상으로 하였으며, 이에 해당하는 중학교, 고등학교 학생들의 학교 교육과정인 현행 2015 개정 미술과 교육과정의 내용 대해 살펴보고, 학교교육과 미술관 교육의 차별성을 살펴 본 후 그 효과와 필요성을 주장하였다.
청소년을 대상으로 한 교육 프로그램의 비율을 조사하기 위해 현재 청소년 교육 프로그램을 운영하고 있는 우리나라 국·공립 미술관을 대상으로 사례 조사하여 그 비율을 분석하였다.
연구 조사대상은 우리나라 1개의 국립미술관인 국립현대미술관과 5개의 공립미술관인 서울시립미술관, 광주시립미술관, 대전시립미술관, 클레이아크김해미술관, 제주특별자치도립미술관을 선정하였다.
연구 결과 성인을 대상으로 하는 교육 프로그램이 가장 많았으며, 그 다음 어린이, 청소년, 노인 순으로 분포되어 있었다. 성인을 대상으로 하는 교육 프로그램이 가장 많을 것이라는 예측은 일치 하였으며, 비율이 가장 낮을 것이라 예상했던 청소년은 노인보다 많았다. 하지만 노인에 대한 비율은 성인의 연령이 정확히 기재되어 있지 않았던 것을 보아 노인의 범주가 20세 이상의 성인에 포함되는 것으로 보여 졌으며, 어린이에 대한 비율은 일부 미술관에서 어린이 미술관이 따로 마련되어 있어, 어린이 대상 교육 프로그램이 주를 이루고 있는 것은 사실이다.
앞서 살펴본 연구 조사 대상의 교육 프로그램의 사례를 살펴 본 후 본 연구자는 청소년을 위한 미술관 교육의 활성화 방안과 제시하였는데 내용은 다음과 같다.
첫째, 학교와의 연계 교육은 학교의 역할, ...
청소년기는 아동에서 성인으로 성장해가는 과도기적 시기로, 자아 정체확립기이며 신체적, 심리적, 사회적인 다양한 면에서 급격한 변화가 이루어진다. 따라서 인간 발달 과정 중 가장 중요한 시기라 할 수 있다.
미술은 정서, 상상력, 창의성 발달을 풍부하게 길러줄 수 있는 예술 분야로서, 청소년기의 발달에 대한 긍정적인 영향을 줄 수 있다.
그러나 우리나라 청소년들은 입시위주의 교육정책과 예술 과목의 비중이 감소하면서 그 영향을 받지 못하는 것이 현실이기에, 학교 교육의 한계점의 보완책으로 미술관 교육 프로그램을 제시하였다.
본 연구는 청소년을 지칭하는 범위는 일정한 기준이 없고 시대나 국가에 따라 다양하게 규정되고 있기에 만 13세 이상에서 만 18세 미만 청소년을 대상으로 하였으며, 이에 해당하는 중학교, 고등학교 학생들의 학교 교육과정인 현행 2015 개정 미술과 교육과정의 내용 대해 살펴보고, 학교교육과 미술관 교육의 차별성을 살펴 본 후 그 효과와 필요성을 주장하였다.
청소년을 대상으로 한 교육 프로그램의 비율을 조사하기 위해 현재 청소년 교육 프로그램을 운영하고 있는 우리나라 국·공립 미술관을 대상으로 사례 조사하여 그 비율을 분석하였다.
연구 조사대상은 우리나라 1개의 국립미술관인 국립현대미술관과 5개의 공립미술관인 서울시립미술관, 광주시립미술관, 대전시립미술관, 클레이아크김해미술관, 제주특별자치도립미술관을 선정하였다.
연구 결과 성인을 대상으로 하는 교육 프로그램이 가장 많았으며, 그 다음 어린이, 청소년, 노인 순으로 분포되어 있었다. 성인을 대상으로 하는 교육 프로그램이 가장 많을 것이라는 예측은 일치 하였으며, 비율이 가장 낮을 것이라 예상했던 청소년은 노인보다 많았다. 하지만 노인에 대한 비율은 성인의 연령이 정확히 기재되어 있지 않았던 것을 보아 노인의 범주가 20세 이상의 성인에 포함되는 것으로 보여 졌으며, 어린이에 대한 비율은 일부 미술관에서 어린이 미술관이 따로 마련되어 있어, 어린이 대상 교육 프로그램이 주를 이루고 있는 것은 사실이다.
앞서 살펴본 연구 조사 대상의 교육 프로그램의 사례를 살펴 본 후 본 연구자는 청소년을 위한 미술관 교육의 활성화 방안과 제시하였는데 내용은 다음과 같다.
첫째, 학교와의 연계 교육은 학교의 역할, 자유학기제 활용, 미술 동아리 활동지원을 제시하여 학교와 미술관이 연계할 수 있는 교육에 대한 방안을 모색하였다.
둘째, 청소년 교육 프로그램의 다양화는 또래 도슨트 투어, 온라인 미술관과 관람시간 확대, 전환기 청소년을 위한 프로그램 개발로 우리나라 청소년의 상황과 특성을 고려하여 특색 있는 교육 프로그램에 대해 제시하였다.
셋째, 지원정책 강화 에서는 현재 우리나라 미술관의 실태를 들여다보고 지자체의 지원 확충, 교육전문 인력 체계적 양성을 통해 미술관의 전문적인 기능을 수행할 수 있도록, 미래의 미술관이 지향해야 할 역할을 제언하였다.
앞으로의 미술관에서는 본 연구에서 제시한 활성화 방안 외 청소년들에게 맞는 교육 프로그램 다양하고 체계적인 후속 연구가 이어지기를 바란다.
청소년기는 아동에서 성인으로 성장해가는 과도기적 시기로, 자아 정체확립기이며 신체적, 심리적, 사회적인 다양한 면에서 급격한 변화가 이루어진다. 따라서 인간 발달 과정 중 가장 중요한 시기라 할 수 있다.
미술은 정서, 상상력, 창의성 발달을 풍부하게 길러줄 수 있는 예술 분야로서, 청소년기의 발달에 대한 긍정적인 영향을 줄 수 있다.
그러나 우리나라 청소년들은 입시위주의 교육정책과 예술 과목의 비중이 감소하면서 그 영향을 받지 못하는 것이 현실이기에, 학교 교육의 한계점의 보완책으로 미술관 교육 프로그램을 제시하였다.
본 연구는 청소년을 지칭하는 범위는 일정한 기준이 없고 시대나 국가에 따라 다양하게 규정되고 있기에 만 13세 이상에서 만 18세 미만 청소년을 대상으로 하였으며, 이에 해당하는 중학교, 고등학교 학생들의 학교 교육과정인 현행 2015 개정 미술과 교육과정의 내용 대해 살펴보고, 학교교육과 미술관 교육의 차별성을 살펴 본 후 그 효과와 필요성을 주장하였다.
청소년을 대상으로 한 교육 프로그램의 비율을 조사하기 위해 현재 청소년 교육 프로그램을 운영하고 있는 우리나라 국·공립 미술관을 대상으로 사례 조사하여 그 비율을 분석하였다.
연구 조사대상은 우리나라 1개의 국립미술관인 국립현대미술관과 5개의 공립미술관인 서울시립미술관, 광주시립미술관, 대전시립미술관, 클레이아크김해미술관, 제주특별자치도립미술관을 선정하였다.
연구 결과 성인을 대상으로 하는 교육 프로그램이 가장 많았으며, 그 다음 어린이, 청소년, 노인 순으로 분포되어 있었다. 성인을 대상으로 하는 교육 프로그램이 가장 많을 것이라는 예측은 일치 하였으며, 비율이 가장 낮을 것이라 예상했던 청소년은 노인보다 많았다. 하지만 노인에 대한 비율은 성인의 연령이 정확히 기재되어 있지 않았던 것을 보아 노인의 범주가 20세 이상의 성인에 포함되는 것으로 보여 졌으며, 어린이에 대한 비율은 일부 미술관에서 어린이 미술관이 따로 마련되어 있어, 어린이 대상 교육 프로그램이 주를 이루고 있는 것은 사실이다.
앞서 살펴본 연구 조사 대상의 교육 프로그램의 사례를 살펴 본 후 본 연구자는 청소년을 위한 미술관 교육의 활성화 방안과 제시하였는데 내용은 다음과 같다.
첫째, 학교와의 연계 교육은 학교의 역할, 자유학기제 활용, 미술 동아리 활동지원을 제시하여 학교와 미술관이 연계할 수 있는 교육에 대한 방안을 모색하였다.
둘째, 청소년 교육 프로그램의 다양화는 또래 도슨트 투어, 온라인 미술관과 관람시간 확대, 전환기 청소년을 위한 프로그램 개발로 우리나라 청소년의 상황과 특성을 고려하여 특색 있는 교육 프로그램에 대해 제시하였다.
셋째, 지원정책 강화 에서는 현재 우리나라 미술관의 실태를 들여다보고 지자체의 지원 확충, 교육전문 인력 체계적 양성을 통해 미술관의 전문적인 기능을 수행할 수 있도록, 미래의 미술관이 지향해야 할 역할을 제언하였다.
앞으로의 미술관에서는 본 연구에서 제시한 활성화 방안 외 청소년들에게 맞는 교육 프로그램 다양하고 체계적인 후속 연구가 이어지기를 바란다.
As the transitional period growing up from a child to an adult, adolescence is the period when the self-identity is established and sudden changes are made in various ways of physical, psychological and social aspects. Therefore, it can be considered as the most important period in the whole human d...
As the transitional period growing up from a child to an adult, adolescence is the period when the self-identity is established and sudden changes are made in various ways of physical, psychological and social aspects. Therefore, it can be considered as the most important period in the whole human developmental processes.
As a field of arts for abundant cultivation in the development of emotion, imagination and creativity, fine art can have a positive effect on the developments in adolescence.
However, it is a reality that adolescents of our country cannot be favored from the effects because of education policies focusing only on college entrance exams and giving less weight on the subjects related to arts so that art museum education program was suggested in this study as a supportive measure to the limitations in school education.
Since there is no certain criteria and provided in various ways according to the times or nations about the range designated as adolescents, this study was carried out of the adolescents who were aged from higher than 13 years old to below 18 years old (relevant to the period during middle school or high school of our country) and after looked into the contents of the current 2015 Revised Curriculum for Art Education as the curriculum of school education for middle school and high school education relevant to that period, reviewed the differences between school education and art museum education to argue the effect and necessity of it.
To examine the proportion of education programs for adolescents, this study searched out the cases of national & public art museums in our country currently operating education programs for adolescents and analyzed the proportions.
The subjects of this study selected for this study were the one national art museum in our country, the National Museum of Contemporary Art, and five public art museums, which are the Seoul Museum of Art, the Gwangju Museum of Art, the Daejeon Museum of Art, the Clayarch Gimhae Museum and the Jeju Museum of Art.
As the results from this study, The largest proportion of education programs was for adults followed by the one for children, adolescents and the elderly.
This result corresponded with the estimation of that the most education program would be for adults, while the one for adolescents estimated to be the lowest proportion was more than the one for the elderly. However, for the proportion of the one for the elderly, the age of adults was not clearly written so that it looked the adults older than 20 years were included into the category of the elderly, and for the proportion of the one for children, some art museums arranged the museum for children separately, where were dominated by education programs for children.
This author presented activation plans for art museum education of adolescents after looked in the cases of education programs for the subjects of the study as follows:
First, for the education connected with schools, it presented the roles of schools and support for activities of art clubs to seek for solutions of the education to be connected by schools and art museums.
Second, for the diversification of education programs for adolescents, it presented characteristic education programs taking consideration of the situations and features of adolescents in our country through peer docent tour, visit to online art museums and extended opportunities to visit art museums as well as development of programs for adolescents in their transitional period.
Third, for strengthened supporting policies, after looked into the actual status of art museums in our country, it suggested some roles for future art museums to orient for their carrying out of professional functions through expanded supports from local governments and systematic cultivation of professional manpower of education.
This author expects that in additional to those activation plans suggested in this study, there can be continued with various and systematic follow-up studies of education programs appropriate for adolescents by art museums.
As the transitional period growing up from a child to an adult, adolescence is the period when the self-identity is established and sudden changes are made in various ways of physical, psychological and social aspects. Therefore, it can be considered as the most important period in the whole human developmental processes.
As a field of arts for abundant cultivation in the development of emotion, imagination and creativity, fine art can have a positive effect on the developments in adolescence.
However, it is a reality that adolescents of our country cannot be favored from the effects because of education policies focusing only on college entrance exams and giving less weight on the subjects related to arts so that art museum education program was suggested in this study as a supportive measure to the limitations in school education.
Since there is no certain criteria and provided in various ways according to the times or nations about the range designated as adolescents, this study was carried out of the adolescents who were aged from higher than 13 years old to below 18 years old (relevant to the period during middle school or high school of our country) and after looked into the contents of the current 2015 Revised Curriculum for Art Education as the curriculum of school education for middle school and high school education relevant to that period, reviewed the differences between school education and art museum education to argue the effect and necessity of it.
To examine the proportion of education programs for adolescents, this study searched out the cases of national & public art museums in our country currently operating education programs for adolescents and analyzed the proportions.
The subjects of this study selected for this study were the one national art museum in our country, the National Museum of Contemporary Art, and five public art museums, which are the Seoul Museum of Art, the Gwangju Museum of Art, the Daejeon Museum of Art, the Clayarch Gimhae Museum and the Jeju Museum of Art.
As the results from this study, The largest proportion of education programs was for adults followed by the one for children, adolescents and the elderly.
This result corresponded with the estimation of that the most education program would be for adults, while the one for adolescents estimated to be the lowest proportion was more than the one for the elderly. However, for the proportion of the one for the elderly, the age of adults was not clearly written so that it looked the adults older than 20 years were included into the category of the elderly, and for the proportion of the one for children, some art museums arranged the museum for children separately, where were dominated by education programs for children.
This author presented activation plans for art museum education of adolescents after looked in the cases of education programs for the subjects of the study as follows:
First, for the education connected with schools, it presented the roles of schools and support for activities of art clubs to seek for solutions of the education to be connected by schools and art museums.
Second, for the diversification of education programs for adolescents, it presented characteristic education programs taking consideration of the situations and features of adolescents in our country through peer docent tour, visit to online art museums and extended opportunities to visit art museums as well as development of programs for adolescents in their transitional period.
Third, for strengthened supporting policies, after looked into the actual status of art museums in our country, it suggested some roles for future art museums to orient for their carrying out of professional functions through expanded supports from local governments and systematic cultivation of professional manpower of education.
This author expects that in additional to those activation plans suggested in this study, there can be continued with various and systematic follow-up studies of education programs appropriate for adolescents by art museums.
주제어
#Art Museum Education Art education Adolescence Art museum education program National & public art museum
학위논문 정보
저자
이승현
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(미술교육 전공)
지도교수
신영식
발행연도
2019
총페이지
viii, 82 p.
키워드
Art Museum Education Art education Adolescence Art museum education program National & public art museum
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.