본 연구의 목적은 Exergame이 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) 아동들의 주의집중력과 집행기능에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 일반 유산소 운동과 그 효과를 비교함으로써 ADHD 아동들을 위한 새로운 운동요법으로의 활용 가능성을 검증하고자 한다. 이에 본 연구에서는 8-12세의 ADHD 아동 30명을 대상으로 Exergame 그룹(EXG) 16명, 자전거 운동 그룹(BEG) 14명으로 무선배정 되었다. 4주간 운동프로그램 실시 전 후 주의집중력 검사(Frankfurter Aufmerksamkeits-Inventar, ...
본 연구의 목적은 Exergame이 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) 아동들의 주의집중력과 집행기능에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 일반 유산소 운동과 그 효과를 비교함으로써 ADHD 아동들을 위한 새로운 운동요법으로의 활용 가능성을 검증하고자 한다. 이에 본 연구에서는 8-12세의 ADHD 아동 30명을 대상으로 Exergame 그룹(EXG) 16명, 자전거 운동 그룹(BEG) 14명으로 무선배정 되었다. 4주간 운동프로그램 실시 전 후 주의집중력 검사(Frankfurter Aufmerksamkeits-Inventar, FAIR) 검사지를 이용한 주의집중력 검사와 Go/No-go 과제를 통해서 반응 시간을 측정하고 전두엽(Fz), 중심(Cz)과 두정엽(Pz) 영역에서 나타나는 뇌파 N200/P300을 측정하여 집행기능을 평가하였다. 본 연구 결과 EXG와 BEG 모두 4주간 운동 후 FAIR 주의집중력 항목 중 선택적 주의력과 자기 통제력, 지속적 주의집중력이 유의하게 증가하였다. Go/No-go 과제 결과를 보면, EXG와 BEG 모두 반응 시간이 단축된 것으로 나타났다. Go 과제 수행 시 N200 진폭을 분석한 결과, EXG는 Fz 및 Cz에서 높게 나타났지만 BEG는 변화가 없었다. 하지만 Go/No-go 과제 수행 시 Fz의 N200 진폭은 EXG가 BEG보다 유의하게 높게 나타났다. Go 과제 수행 시 P300 진폭에 대해 분석한 결과, EXG은 Fz, Cz 및 Pz에서 높게 나타났지만 BEG은 Fz 및 Pz에서만 높게 나타났다. 이러한 결과는 Exergame이 일반 유산소 운동과 최소한 동일한 효과가 있으며 ADHD 아동의 주의집중력과 집행기능을 향상시킬 수 있다는 것을 보여준다. 특히, Exergame을 할 때 인지조절이 일반 유산소 운동을 할 때보다 효과가 높게 나타났기 때문에 Exergame이 ADHD 아동을 위한 치료 목적으로 활용될 수 있다는 것을 시사한다.
본 연구의 목적은 Exergame이 주의력결핍 과잉행동장애(Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) 아동들의 주의집중력과 집행기능에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 일반 유산소 운동과 그 효과를 비교함으로써 ADHD 아동들을 위한 새로운 운동요법으로의 활용 가능성을 검증하고자 한다. 이에 본 연구에서는 8-12세의 ADHD 아동 30명을 대상으로 Exergame 그룹(EXG) 16명, 자전거 운동 그룹(BEG) 14명으로 무선배정 되었다. 4주간 운동프로그램 실시 전 후 주의집중력 검사(Frankfurter Aufmerksamkeits-Inventar, FAIR) 검사지를 이용한 주의집중력 검사와 Go/No-go 과제를 통해서 반응 시간을 측정하고 전두엽(Fz), 중심(Cz)과 두정엽(Pz) 영역에서 나타나는 뇌파 N200/P300을 측정하여 집행기능을 평가하였다. 본 연구 결과 EXG와 BEG 모두 4주간 운동 후 FAIR 주의집중력 항목 중 선택적 주의력과 자기 통제력, 지속적 주의집중력이 유의하게 증가하였다. Go/No-go 과제 결과를 보면, EXG와 BEG 모두 반응 시간이 단축된 것으로 나타났다. Go 과제 수행 시 N200 진폭을 분석한 결과, EXG는 Fz 및 Cz에서 높게 나타났지만 BEG는 변화가 없었다. 하지만 Go/No-go 과제 수행 시 Fz의 N200 진폭은 EXG가 BEG보다 유의하게 높게 나타났다. Go 과제 수행 시 P300 진폭에 대해 분석한 결과, EXG은 Fz, Cz 및 Pz에서 높게 나타났지만 BEG은 Fz 및 Pz에서만 높게 나타났다. 이러한 결과는 Exergame이 일반 유산소 운동과 최소한 동일한 효과가 있으며 ADHD 아동의 주의집중력과 집행기능을 향상시킬 수 있다는 것을 보여준다. 특히, Exergame을 할 때 인지조절이 일반 유산소 운동을 할 때보다 효과가 높게 나타났기 때문에 Exergame이 ADHD 아동을 위한 치료 목적으로 활용될 수 있다는 것을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effect of Exergame on attention and executive functions in children with ADHD, by comparing the effects of general aerobic exercise and Exergame, to propose a new exercise therapy for children with ADHD. Thirty children with ADHD, aged between 8 and 12 ye...
The purpose of this study was to examine the effect of Exergame on attention and executive functions in children with ADHD, by comparing the effects of general aerobic exercise and Exergame, to propose a new exercise therapy for children with ADHD. Thirty children with ADHD, aged between 8 and 12 years old, participated in this study, Participants were randomly divided into an Exergame group (EXG, n=16) or a cycling group (BEG, n=14). Before and after the 4 weeks’ exercise intervention, attention was assessed by the Frankfurter aufmerksamkeits-inventar (FAIR) test and dynamic executive function was assessed by reaction time (RT). In addition, the electrophysiology signals from the frontal (Fz), central (Cz) and parietal (Pz) cortex Signal (N200/P300) were collected during a Go/No-go test. The result shows that both EXG and BEG showed significantly increases in selective attention value and continuous attention value, self-control value among FAIR test items. The Go / No-go test the results show that the EXG and BEG reaction times are all shortened. In the Go mission, the N200 amplitude analyses showed that EXG was higher in Fz and Cz, but BEG was not significantly changed. However, the EXG is more influential than BEG only in Go/No-go N200 amplitude of Fz. For the Go P300 amplitude, EXG significantly increased for Fz, Cz, and Pz, while BEG significantly increased on Fz and Pz only. These results indicate that Exergaming has the same effect as general aerobic exercise but in addition can improve the attention and executive function of ADHD children. In particular, it shows that Exergaming has more beneficial effects on cognitive control than general aerobic exercise. Therefore, it is recommended that Exergaming may be used as an alternative treatment for children with ADHD.
The purpose of this study was to examine the effect of Exergame on attention and executive functions in children with ADHD, by comparing the effects of general aerobic exercise and Exergame, to propose a new exercise therapy for children with ADHD. Thirty children with ADHD, aged between 8 and 12 years old, participated in this study, Participants were randomly divided into an Exergame group (EXG, n=16) or a cycling group (BEG, n=14). Before and after the 4 weeks’ exercise intervention, attention was assessed by the Frankfurter aufmerksamkeits-inventar (FAIR) test and dynamic executive function was assessed by reaction time (RT). In addition, the electrophysiology signals from the frontal (Fz), central (Cz) and parietal (Pz) cortex Signal (N200/P300) were collected during a Go/No-go test. The result shows that both EXG and BEG showed significantly increases in selective attention value and continuous attention value, self-control value among FAIR test items. The Go / No-go test the results show that the EXG and BEG reaction times are all shortened. In the Go mission, the N200 amplitude analyses showed that EXG was higher in Fz and Cz, but BEG was not significantly changed. However, the EXG is more influential than BEG only in Go/No-go N200 amplitude of Fz. For the Go P300 amplitude, EXG significantly increased for Fz, Cz, and Pz, while BEG significantly increased on Fz and Pz only. These results indicate that Exergaming has the same effect as general aerobic exercise but in addition can improve the attention and executive function of ADHD children. In particular, it shows that Exergaming has more beneficial effects on cognitive control than general aerobic exercise. Therefore, it is recommended that Exergaming may be used as an alternative treatment for children with ADHD.
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