국 문 요 약 공운동프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 영향 한신대학교 일반대학원 특수체육전공 신 재 호 이 연구의 목적은 ADHD 아동을 위한 공운동프로그램이 아동의 주의력 증진에 어떠한 영향이 있는지에 관해 검증하는데 있다. 본 연구에서는 ADHD 아동을 대상으로 공운동프로그램을 12주간 실시한 후 실험집단과 실시하지 않은 통제집단으로 나누어 그들에게 나타나는 주의집중력을 뇌파검사 (EEG: electroencephalogram)를 통해 그 영향을 검증하는 방법으로 접근하였다. 서울에 거주한 7세-8세 사이의 ...
국 문 요 약 공운동프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 영향 한신대학교 일반대학원 특수체육전공 신 재 호 이 연구의 목적은 ADHD 아동을 위한 공운동프로그램이 아동의 주의력 증진에 어떠한 영향이 있는지에 관해 검증하는데 있다. 본 연구에서는 ADHD 아동을 대상으로 공운동프로그램을 12주간 실시한 후 실험집단과 실시하지 않은 통제집단으로 나누어 그들에게 나타나는 주의집중력을 뇌파검사 (EEG: electroencephalogram)를 통해 그 영향을 검증하는 방법으로 접근하였다. 서울에 거주한 7세-8세 사이의 ADHD 남자아동 20명을 대상으로 그중 10명의 실험집단은 2008년 9월 29일부터 2008년 12월 30일까지 사전-사후검사 기간을 제외하고 주 2회 50분씩 총 12주간 공운동프로그램을 진행하였으며, 나머지 10명의 통제집단은 지시적인 운동활동을 하지 않게 통제되었다. 실험절차에 따른 사전-사후검사는 신경생리학적 관점을 바탕으로 하여 뇌파검사(EEG)를 통해 주의지수를 측정하여 평가하였다. 실험에 진행된 공운동프로그램은 행동치료에 의한 중재와 인지적 행동접근에 의한 중재방법을 적용해 초기(4단계), 중기(6단계), 정리(2단계) 로 나누어 각 단계마다 2회 반복하여 진행하였다. 실험결과를 검증하기 위한 뇌파검사도구로 CANS 3000(뇌파측정시스템)을 이용하여 좌․우뇌의 주의지수를 분석해 유의수준 .05에서 독립표본 t 검정을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 좌뇌 주의지수검사에서는 사전-사후 검사결과, p=.004(p<.05)로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 실험집단의 우뇌 주의지수검사에서는 사전-사후검사결과, p=.004(p<.05)로 유의한 차이가 있었다. 셋째, 통제집단의 좌뇌 주의지수검사에서는 사전-사후검사결과, p=.781(p>.05)로 유의한 차이가 없었다. 넷째, 통제집단의 우뇌 주의지수검사에서는 사전-사후검사결과, p=.411(p>.05)로 유의한 차이가 없었다. 실험집단의 좌․우뇌의 주의지수는 모두 유의한 차이가 있으며 통제집단의 좌․우뇌의 주의지수는 모두 유의한 차이가 없다는 것은 공운동프로그램이 ADHD아동의 주의력증진에 영향이 있음을 나타낸다. 이와 같은 결과로 ADHD 아동을 위한 공운동프로그램은 ADHD 아동의 주의력을 증진 시킬 수 있다는 효과를 검증하였다는 점에 의의를 가진다. 이는 ADHD아동을 위한 특수체육의 영향을 밝히며 아동의 특성에 맞는 운동프로그램의 필요성이 시사된다고 할 것이다.
국 문 요 약 공운동프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 영향 한신대학교 일반대학원 특수체육전공 신 재 호 이 연구의 목적은 ADHD 아동을 위한 공운동프로그램이 아동의 주의력 증진에 어떠한 영향이 있는지에 관해 검증하는데 있다. 본 연구에서는 ADHD 아동을 대상으로 공운동프로그램을 12주간 실시한 후 실험집단과 실시하지 않은 통제집단으로 나누어 그들에게 나타나는 주의집중력을 뇌파검사 (EEG: electroencephalogram)를 통해 그 영향을 검증하는 방법으로 접근하였다. 서울에 거주한 7세-8세 사이의 ADHD 남자아동 20명을 대상으로 그중 10명의 실험집단은 2008년 9월 29일부터 2008년 12월 30일까지 사전-사후검사 기간을 제외하고 주 2회 50분씩 총 12주간 공운동프로그램을 진행하였으며, 나머지 10명의 통제집단은 지시적인 운동활동을 하지 않게 통제되었다. 실험절차에 따른 사전-사후검사는 신경생리학적 관점을 바탕으로 하여 뇌파검사(EEG)를 통해 주의지수를 측정하여 평가하였다. 실험에 진행된 공운동프로그램은 행동치료에 의한 중재와 인지적 행동접근에 의한 중재방법을 적용해 초기(4단계), 중기(6단계), 정리(2단계) 로 나누어 각 단계마다 2회 반복하여 진행하였다. 실험결과를 검증하기 위한 뇌파검사도구로 CANS 3000(뇌파측정시스템)을 이용하여 좌․우뇌의 주의지수를 분석해 유의수준 .05에서 독립표본 t 검정을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 좌뇌 주의지수검사에서는 사전-사후 검사결과, p=.004(p<.05)로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 실험집단의 우뇌 주의지수검사에서는 사전-사후검사결과, p=.004(p<.05)로 유의한 차이가 있었다. 셋째, 통제집단의 좌뇌 주의지수검사에서는 사전-사후검사결과, p=.781(p>.05)로 유의한 차이가 없었다. 넷째, 통제집단의 우뇌 주의지수검사에서는 사전-사후검사결과, p=.411(p>.05)로 유의한 차이가 없었다. 실험집단의 좌․우뇌의 주의지수는 모두 유의한 차이가 있으며 통제집단의 좌․우뇌의 주의지수는 모두 유의한 차이가 없다는 것은 공운동프로그램이 ADHD아동의 주의력증진에 영향이 있음을 나타낸다. 이와 같은 결과로 ADHD 아동을 위한 공운동프로그램은 ADHD 아동의 주의력을 증진 시킬 수 있다는 효과를 검증하였다는 점에 의의를 가진다. 이는 ADHD아동을 위한 특수체육의 영향을 밝히며 아동의 특성에 맞는 운동프로그램의 필요성이 시사된다고 할 것이다.
ABSTRACT The Effect of Ball Game Program on the Improvement of ADHD Children's Attention Department of Adapted Physical Education Graduate School of Hanshin University Jea-Ho, Shin The purpose of this study is to explore the effects of the ball game program on the improvement of ADHD children's atte...
ABSTRACT The Effect of Ball Game Program on the Improvement of ADHD Children's Attention Department of Adapted Physical Education Graduate School of Hanshin University Jea-Ho, Shin The purpose of this study is to explore the effects of the ball game program on the improvement of ADHD children's attention. For this study, ADHD children were randomly assigned to control group and experimental group, and they had joined ball game program for 12 weeks. During this period, each child's attention ability was measured using EEG in order to assess the effects of this program. The subjects of this study consisted of twenty 7 to 8 year old male children with ADHD. The children in experiment group had joined the ball game program for fifty minutes twice a week, from Sept 29th, 2008 to Dec, 30th, 2008, only except when the pre- and post- tests were given while the 10 children in control group were left with little or no regular physical activities. The pretest and the posttest were recorded and analyzed based on the result of EEG in view of neurophysiology in a sequential process. Behavioral therapy intervention and behavioral approach intervention were applied and repeated three times in the experiment of the ball game program, which consisted of incipient stages (4 stages), middle stage (6 stages) and conclusion (2 stages). By analyzing index of right and left brain with CANS 3000(Central & Autonomic Nervous System) that used as a EEG record tool for verifying, the results of study was verified. The results of this study are as follows; Firstly, the attention quotient test of the left brain give to the experimental group shows meaningful differences in the results of the pretest and the posttest; p=.004(p<.05) Secondly, the attention quotient test of the right brain given to the experimental group shows meaningful differences in the results of the pretest and the posttest; p=.004(p.05) Lastly, the attention quotient test of the right brain given to the control group does not show meaningful differences in the results of the pretest and the posttest; p=.411(p>.05) The attention quotient in the experimental group shows meaningful differences in both fields of right and left brain, while the quotient in the control group does not show any meaningful results. Therefore, it can be concluded that the ball game program has effects on the improvement of ADHD children's attention. Indeed, the primary implication of this study is that it verified the practical effects of the ball game program on the improvement of ADHD children's attention. It also addresses that there is a significant relationship between ADHD children and adaptive physical education, and thereby suggests the needs of physical education program adapted for each of ADHD children as well.
ABSTRACT The Effect of Ball Game Program on the Improvement of ADHD Children's Attention Department of Adapted Physical Education Graduate School of Hanshin University Jea-Ho, Shin The purpose of this study is to explore the effects of the ball game program on the improvement of ADHD children's attention. For this study, ADHD children were randomly assigned to control group and experimental group, and they had joined ball game program for 12 weeks. During this period, each child's attention ability was measured using EEG in order to assess the effects of this program. The subjects of this study consisted of twenty 7 to 8 year old male children with ADHD. The children in experiment group had joined the ball game program for fifty minutes twice a week, from Sept 29th, 2008 to Dec, 30th, 2008, only except when the pre- and post- tests were given while the 10 children in control group were left with little or no regular physical activities. The pretest and the posttest were recorded and analyzed based on the result of EEG in view of neurophysiology in a sequential process. Behavioral therapy intervention and behavioral approach intervention were applied and repeated three times in the experiment of the ball game program, which consisted of incipient stages (4 stages), middle stage (6 stages) and conclusion (2 stages). By analyzing index of right and left brain with CANS 3000(Central & Autonomic Nervous System) that used as a EEG record tool for verifying, the results of study was verified. The results of this study are as follows; Firstly, the attention quotient test of the left brain give to the experimental group shows meaningful differences in the results of the pretest and the posttest; p=.004(p<.05) Secondly, the attention quotient test of the right brain given to the experimental group shows meaningful differences in the results of the pretest and the posttest; p=.004(p.05) Lastly, the attention quotient test of the right brain given to the control group does not show meaningful differences in the results of the pretest and the posttest; p=.411(p>.05) The attention quotient in the experimental group shows meaningful differences in both fields of right and left brain, while the quotient in the control group does not show any meaningful results. Therefore, it can be concluded that the ball game program has effects on the improvement of ADHD children's attention. Indeed, the primary implication of this study is that it verified the practical effects of the ball game program on the improvement of ADHD children's attention. It also addresses that there is a significant relationship between ADHD children and adaptive physical education, and thereby suggests the needs of physical education program adapted for each of ADHD children as well.
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