1950년대 미국 원조에 의지하던 우리 대한민국의 경제는 국가 주도의 수출중심 산업으로 고속발전 했으며, 이는 한강의 기적이라 칭해지기도 한다. 2010년에는 국민소득 2만 달러를 재돌파하며 바야흐로 진정한 경제 강국의 반열에 접어들었다. 한국의 경제 성장과 세계의 글로벌화 현상은 국내 외국인 유입을 일으켰다. 법무부에 따르면 2018년 12월 기준 국내 체류 외국인 수가 237만 명을 넘어선 것으로 조사됐다. 세계화 속에서 다문화 현상은 어느 나라도 피할 수 없는 상황이다. 그러나 한국의 경우 오랫동안 유지되어온 단일민족에 대한 자부심이 강한 국가라 그런지 ...
요 약
1950년대 미국 원조에 의지하던 우리 대한민국의 경제는 국가 주도의 수출중심 산업으로 고속발전 했으며, 이는 한강의 기적이라 칭해지기도 한다. 2010년에는 국민소득 2만 달러를 재돌파하며 바야흐로 진정한 경제 강국의 반열에 접어들었다. 한국의 경제 성장과 세계의 글로벌화 현상은 국내 외국인 유입을 일으켰다. 법무부에 따르면 2018년 12월 기준 국내 체류 외국인 수가 237만 명을 넘어선 것으로 조사됐다. 세계화 속에서 다문화 현상은 어느 나라도 피할 수 없는 상황이다. 그러나 한국의 경우 오랫동안 유지되어온 단일민족에 대한 자부심이 강한 국가라 그런지 다문화 사회에 대한 불안감과 거부감, 반발이 적지 않게 나타난다고 할 수 있다. 본 연구에서는 다문화 사회에서의 한국어 교육정책의 현황과 문제점을 살펴보고 효과적인 한국어 교육정책 수립을 위한 기초적 자료로 활용될 수 있는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 한국어 교육의 대상자를 결혼이민자, 다문화가정 자녀, 이주노동자로 나누고, 현재 대상자별 한국어 교육정책이 어떻게 시행되고 있는지 정부 부처별 교육지원 방향에 대해 정리하였다. 연구를 통하여 지원부서별 및 한국어 교육정책의 총괄적 개선방안을 도출하였다.
첫째, 한국어는 우리나라 모국어 이전에 사회구성원을 연결하는 소통의 수단임을 생각해보았을 때, 다문화 구성원을 진정 우리 사회의 구성원으로 정착시키기 위해 ‘다문화주의적’관점에서 한국어 교육 지원 정책이 실질적으로 실현되고 있는가에 대해서 더 깊은 논의가 진행되어야 한다. 결혼이민자에 대해서는 경제적 자립을 위한 직업 교육뿐만 아니라 자녀 양육을 위한 더 높은 수준의 한국어 교육을 제공해야 하며, 다문화 자녀에 대해 ‘부적응자’라는 인식보다는 이중언어 구사를 통한 강점개발에 방향을 맞춘 교육정책 수립이 필요하다. 또한, 이주노동자는 한국의 산업인력 공백을 채우는 임시적 인력이 아닌, 직업훈련과 한국어 교육을 통해 사회구성원으로 정주하여 사회를 이끄는 구성원으로 자리 잡을 수 있도록 지원부서별 노력이 필요하다. 둘째, 국어기본법을 비롯하여 한국어 및 외국인과 관련한 법령들이 다양하게 존재하고, 그 법령에 따른 한국어 교육 지원부서도 다양하게 나누어져 있지만, 실질적으로 한국어 교육의 수요에 맞게 지원이 이루어지는 데에 어려움이 있다. 수요에 맞는 교육 지원이 이루어질 수 있도록 한국어 교육에 대한 지원 정책이 일관성이 있어야 하고, 서로 유기적으로 연관이 되어야 한다. 이를 위해 한국어 교육 지원은 하나의 기관을 중심으로 한국어 교육이 필요한 대상자들에 대한 지원 부서 간의 통합이 이루어져야 한다. 왜냐하면 통합이 이루어짐으로써 교육지원이 체계적으로 운영되고, 교육의 사각지대를 최소화하여 한국어 교원 인력을 배치할 수 있기 때문이다. 셋째, 이주민이 우리 사회의 구성원으로서 적응하고 생활하는데 한국어 교육이 중요하다고 하지만 실질적으로 한국어 교육학계에서 다문화 정책연구와 관련한 정부의 투자가 부족한 실정이다. 현장에서 다문화 교육대상자를 실제 접하고 있는 교원들이 현장의 목소리를 정부 정책에 반영하고, 한국어 교육연구를 할 수 있는 정부의 지원이 좀 더 적극적으로 이루어진다면 더욱 내실 있는 교육정책을 수립하여 교육 현장에 더욱 효율성이 높아질 것으로 생각한다.
요 약
1950년대 미국 원조에 의지하던 우리 대한민국의 경제는 국가 주도의 수출중심 산업으로 고속발전 했으며, 이는 한강의 기적이라 칭해지기도 한다. 2010년에는 국민소득 2만 달러를 재돌파하며 바야흐로 진정한 경제 강국의 반열에 접어들었다. 한국의 경제 성장과 세계의 글로벌화 현상은 국내 외국인 유입을 일으켰다. 법무부에 따르면 2018년 12월 기준 국내 체류 외국인 수가 237만 명을 넘어선 것으로 조사됐다. 세계화 속에서 다문화 현상은 어느 나라도 피할 수 없는 상황이다. 그러나 한국의 경우 오랫동안 유지되어온 단일민족에 대한 자부심이 강한 국가라 그런지 다문화 사회에 대한 불안감과 거부감, 반발이 적지 않게 나타난다고 할 수 있다. 본 연구에서는 다문화 사회에서의 한국어 교육정책의 현황과 문제점을 살펴보고 효과적인 한국어 교육정책 수립을 위한 기초적 자료로 활용될 수 있는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 한국어 교육의 대상자를 결혼이민자, 다문화가정 자녀, 이주노동자로 나누고, 현재 대상자별 한국어 교육정책이 어떻게 시행되고 있는지 정부 부처별 교육지원 방향에 대해 정리하였다. 연구를 통하여 지원부서별 및 한국어 교육정책의 총괄적 개선방안을 도출하였다.
첫째, 한국어는 우리나라 모국어 이전에 사회구성원을 연결하는 소통의 수단임을 생각해보았을 때, 다문화 구성원을 진정 우리 사회의 구성원으로 정착시키기 위해 ‘다문화주의적’관점에서 한국어 교육 지원 정책이 실질적으로 실현되고 있는가에 대해서 더 깊은 논의가 진행되어야 한다. 결혼이민자에 대해서는 경제적 자립을 위한 직업 교육뿐만 아니라 자녀 양육을 위한 더 높은 수준의 한국어 교육을 제공해야 하며, 다문화 자녀에 대해 ‘부적응자’라는 인식보다는 이중언어 구사를 통한 강점개발에 방향을 맞춘 교육정책 수립이 필요하다. 또한, 이주노동자는 한국의 산업인력 공백을 채우는 임시적 인력이 아닌, 직업훈련과 한국어 교육을 통해 사회구성원으로 정주하여 사회를 이끄는 구성원으로 자리 잡을 수 있도록 지원부서별 노력이 필요하다. 둘째, 국어기본법을 비롯하여 한국어 및 외국인과 관련한 법령들이 다양하게 존재하고, 그 법령에 따른 한국어 교육 지원부서도 다양하게 나누어져 있지만, 실질적으로 한국어 교육의 수요에 맞게 지원이 이루어지는 데에 어려움이 있다. 수요에 맞는 교육 지원이 이루어질 수 있도록 한국어 교육에 대한 지원 정책이 일관성이 있어야 하고, 서로 유기적으로 연관이 되어야 한다. 이를 위해 한국어 교육 지원은 하나의 기관을 중심으로 한국어 교육이 필요한 대상자들에 대한 지원 부서 간의 통합이 이루어져야 한다. 왜냐하면 통합이 이루어짐으로써 교육지원이 체계적으로 운영되고, 교육의 사각지대를 최소화하여 한국어 교원 인력을 배치할 수 있기 때문이다. 셋째, 이주민이 우리 사회의 구성원으로서 적응하고 생활하는데 한국어 교육이 중요하다고 하지만 실질적으로 한국어 교육학계에서 다문화 정책연구와 관련한 정부의 투자가 부족한 실정이다. 현장에서 다문화 교육대상자를 실제 접하고 있는 교원들이 현장의 목소리를 정부 정책에 반영하고, 한국어 교육연구를 할 수 있는 정부의 지원이 좀 더 적극적으로 이루어진다면 더욱 내실 있는 교육정책을 수립하여 교육 현장에 더욱 효율성이 높아질 것으로 생각한다.
Korea's economy, which was dependent on US aid in the 1950s, developed at a high speed as a state-led export-oriented industry, which is also called the miracle of the Han River. In 2010, the nation's income surpassed $ 20,000, making it a true economic power. Korea 's economic gro...
Abstract
Korea's economy, which was dependent on US aid in the 1950s, developed at a high speed as a state-led export-oriented industry, which is also called the miracle of the Han River. In 2010, the nation's income surpassed $ 20,000, making it a true economic power. Korea 's economic growth and the globalization phenomenon of the world caused the influx of foreigners in Korea. According to the Ministry of Justice, as of December 2018, the number of foreigners staying in Korea exceeded 2.37 million. The multicultural phenomenon caused by globalization is now a situation where no country can escape. However, Korea is a country that has maintained a single nation for a long time, and it can be said that there is great anxiety and opposition to the multicultural society. The purpose of this study is to examine the current status and problems of Korean language education policy in multicultural society and to use it as basic data for establishing effective Korean language education policy. For this purpose, we divided the subjects of Korean language education into married immigrants, children of multicultural families, and migrant workers, and summarized how the education policy for each subject is being implemented. Through the research, comprehensive improvement plan of each department and Korean language education policy was derived.
First, considering that Korean language is a means of communication connecting the members of society prior to the mother tongue in Korea, does the policy of supporting Korean language education from the viewpoint of 'multiculturalism' have been practically realized in order to settle the multicultural members as members of our society? Deeper discussions should be made. For marriage immigrants, it is necessary to provide not only vocational education for economic independence but also a higher level of Korean language education for child-rearing. Also, it is necessary to provide education for multicultural children to develop their strengths through bilingual rather than ' Policies need to be established. In addition, migrant workers need to make efforts to ensure that migrant workers become social members through social training and vocational training, rather than a temporary work force that fills vacancies in Korea. Second, there are various laws and regulations related to Korean and foreigners, including the Basic Law of Korean Language, and Korean education support departments in accordance with the laws and regulations are variously divided. However, it is difficult to provide support in accordance with the demand of Korean language education. Support policies for Korean language education should be consistent and related to each other so that education support that meets demand can be achieved. For this purpose, the support for Korean language education should be integrated among the support departments for the persons who need Korean language education, centered on one institution. This is because the integration of the system enables the educational support to be systematically operated and the Korean language teaching staff to be deployed by minimizing the blind spots in education. Third, although Korean language education is important for immigrants to adapt and live as members of our society, there is a lack of government investment related to multicultural policy research in Korean language education. If faculty members who are actually involved in multicultural education in the field reflect their voices in the government policy and the government support for Korean language education research is more active, .
Keyword : Korean language education policy, Korean language education, Multicultural society
Abstract
Korea's economy, which was dependent on US aid in the 1950s, developed at a high speed as a state-led export-oriented industry, which is also called the miracle of the Han River. In 2010, the nation's income surpassed $ 20,000, making it a true economic power. Korea 's economic growth and the globalization phenomenon of the world caused the influx of foreigners in Korea. According to the Ministry of Justice, as of December 2018, the number of foreigners staying in Korea exceeded 2.37 million. The multicultural phenomenon caused by globalization is now a situation where no country can escape. However, Korea is a country that has maintained a single nation for a long time, and it can be said that there is great anxiety and opposition to the multicultural society. The purpose of this study is to examine the current status and problems of Korean language education policy in multicultural society and to use it as basic data for establishing effective Korean language education policy. For this purpose, we divided the subjects of Korean language education into married immigrants, children of multicultural families, and migrant workers, and summarized how the education policy for each subject is being implemented. Through the research, comprehensive improvement plan of each department and Korean language education policy was derived.
First, considering that Korean language is a means of communication connecting the members of society prior to the mother tongue in Korea, does the policy of supporting Korean language education from the viewpoint of 'multiculturalism' have been practically realized in order to settle the multicultural members as members of our society? Deeper discussions should be made. For marriage immigrants, it is necessary to provide not only vocational education for economic independence but also a higher level of Korean language education for child-rearing. Also, it is necessary to provide education for multicultural children to develop their strengths through bilingual rather than ' Policies need to be established. In addition, migrant workers need to make efforts to ensure that migrant workers become social members through social training and vocational training, rather than a temporary work force that fills vacancies in Korea. Second, there are various laws and regulations related to Korean and foreigners, including the Basic Law of Korean Language, and Korean education support departments in accordance with the laws and regulations are variously divided. However, it is difficult to provide support in accordance with the demand of Korean language education. Support policies for Korean language education should be consistent and related to each other so that education support that meets demand can be achieved. For this purpose, the support for Korean language education should be integrated among the support departments for the persons who need Korean language education, centered on one institution. This is because the integration of the system enables the educational support to be systematically operated and the Korean language teaching staff to be deployed by minimizing the blind spots in education. Third, although Korean language education is important for immigrants to adapt and live as members of our society, there is a lack of government investment related to multicultural policy research in Korean language education. If faculty members who are actually involved in multicultural education in the field reflect their voices in the government policy and the government support for Korean language education research is more active, .
Keyword : Korean language education policy, Korean language education, Multicultural society
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.