평생교육기관 학습자의 평가요소에 대한 인식이 문화예술교육 프로그램 만족도에 미치는 영향 : 대구시 일반 평생교육기관과 문화예술교육기관 간 비교 The Effect of Perception on Evaluation Standards of Learners at Life-long Educational Institution on Culture & Arts Education Program: Comparison between general life-long educational institutions and culture & arts educational institutions in Daegu City원문보기
전인적 인격의 완성이라는 측면에서 문화예술교육은 현대사회의 교육분야 중 가장 중요한 화두중 하나로 떠올랐다. 일반 성인을 대상으로 하는 평생교육 분야에서 문화예술교육이 차지하는 비율은 강좌의 수, 학습자의 수에서 전체의 절반에 육박한다. 하지만 평생교육기관마다 유사한 프로그램으로 차별화되지 못하고 있는 것도 현실이다. 특히 국가와 지자체, 공공기관에서 운영되는 문화예술교육 프로그램은 교육 제공자의 운영 편리성과 학습자의 숫자를 중요시한 경영으로 획일적, 비차별적, 몰개성적 특성을 보인다. 교육 제공자 중심의 관점에서 벗어나 학습자의 시각에서 문화예술교육 프로그램을 평가하여야 할 시점이나 일반 성인 학습자들이 참여하는 강좌형 문화예술교육에 관련된 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 문화예술교육기관, 일반평생교육기관 두 종류의 평생교육기관 학습자의 기관 평가요소에 대한 인식이 문화예술교육 프로그램 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 각 유형별 기관의 프로그램 개발과 운영에 도움을 주고 향후 국가와 공공기관에서 일반인들을 위한 수준 높은 문화예술교육 프로그램을 제공할 수 있도록 기반을 마련하는 데 기여하고자 한다. 연구의 ...
전인적 인격의 완성이라는 측면에서 문화예술교육은 현대사회의 교육분야 중 가장 중요한 화두중 하나로 떠올랐다. 일반 성인을 대상으로 하는 평생교육 분야에서 문화예술교육이 차지하는 비율은 강좌의 수, 학습자의 수에서 전체의 절반에 육박한다. 하지만 평생교육기관마다 유사한 프로그램으로 차별화되지 못하고 있는 것도 현실이다. 특히 국가와 지자체, 공공기관에서 운영되는 문화예술교육 프로그램은 교육 제공자의 운영 편리성과 학습자의 숫자를 중요시한 경영으로 획일적, 비차별적, 몰개성적 특성을 보인다. 교육 제공자 중심의 관점에서 벗어나 학습자의 시각에서 문화예술교육 프로그램을 평가하여야 할 시점이나 일반 성인 학습자들이 참여하는 강좌형 문화예술교육에 관련된 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 문화예술교육기관, 일반평생교육기관 두 종류의 평생교육기관 학습자의 기관 평가요소에 대한 인식이 문화예술교육 프로그램 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 각 유형별 기관의 프로그램 개발과 운영에 도움을 주고 향후 국가와 공공기관에서 일반인들을 위한 수준 높은 문화예술교육 프로그램을 제공할 수 있도록 기반을 마련하는 데 기여하고자 한다. 연구의 모집단은 대구지역 문화예술교육기관 5곳과 일반 평생교육기관 6곳이며 각 기관에서 문화예술교육 프로그램에 참여하고 있는 만20세 이상 성인 학습자들을 대상으로 설문조사하고 그 결과를 분석하였다. 수집된 설문지는 코딩작업을 거친 뒤 SAS 9.3을 사용하여 통계처리 하였다. 두 가지 연구모형에 사용된 분석기법은 <연구모형 1>은 카이제곱검정, t-검정, 일원분산분석, <연구모형 2>는 다중회귀분석을 사용하였다. 이 연구의 분석을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 문화예술교육 프로그램에 참여하고 있는 학습자의 개인특성별 참여 행태의 차이를 본 <연구모형 1>은 성별, 연령, 학력, 직업, 소득 등의 개인특성으로 참여 동기, 가장 많이 참여하는 프로그램, 참여 기간, 타 기관 이용 여부, 프로그램 수강료, 지속적인 수강 의사 등에서의 차이를 검증한 결과 가장 많은 항목에서 연령에 따른 차이가 나타났다. 문화예술교육 프로그램의 기획과 운영에 있어서 학습자의 연령층을 우선적으로 고려하는 것이 효과적임을 나타낸 결과로 볼 수 있다. 기관 평가요소가 프로그램 만족도에 미치는 영향을 비교한 <연구모형 2>에서는 두 기관간 차이가 나타났다. 문화예술교육기관은 강사자질, 프로그램 내용, 행정서비스의 순으로 만족도에 영향을 미쳤으나, 일반 평생교육기관에서는 행정서비스와 강사자질 순으로 만족도에 영향을 미쳤다. 이 연구의 결과로 나타난 평생교육기관에서의 문화예술교육 프로그램 운영의 추진방향을 정립하면 다음과 같다. 첫째 강사자질의 중요성은 일반 평생교육 분야 연구에서도 종종 거론되지만 문화적 감수성을 토대로 강사와 학습자의 교감을 중시하는 문화예술교육 프로그램에 있어 강사의 자질은 곧 프로그램의 수준이 된다. 평생교육 강사로서의 교육자적 자질 함양을 위한 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 행정서비스의 중요성이다. 보통 강사자질 요소에 비해 그 중요성이 평가절하 되기 쉬운데 일반 평생교육기관에서 행정서비스는 만족도에 가장 큰 영향력을 보였다. 따라서 학습자의 요구를 파악한 친절과 신속한 대응 등 공공 평생교육 분야에서도 대고객 행정서비스를 강화하여야 할 것이다. 셋째, 문화예술교육기관에서의 프로그램 개발의 중요성이다. 학습자들이 지역의 문화예술적 자원이 집중된 문화예술교육기관에서 보다 전문화, 심화된 프로그램을 기대하는 것은 당연하다. 잠재적 학습자들을 대상으로 수요자 개발에 힘쓰고 지역의 정서와 수준에 맞춘 단계별 심화 프로그램을 기획할 때 기관 설립 목적에 부합하고 일반 평생교육기관과 차별화되는 전문화된 운영이 가능해질 것이다. 마지막으로 공공 평생교육기관간의 연계협력이 필요하다. 두 종류 기관은 특색에 맞는 프로그램 개발을 위해 각기 노력하되, 지역 강사진에 대한 정보 공유, 프로그램 활성화를 위한 공동의 홍보활동, 기초, 심화 단계의 연계 강좌 개설 등 협력관계를 제안해볼 수 있을 것이다.
전인적 인격의 완성이라는 측면에서 문화예술교육은 현대사회의 교육분야 중 가장 중요한 화두중 하나로 떠올랐다. 일반 성인을 대상으로 하는 평생교육 분야에서 문화예술교육이 차지하는 비율은 강좌의 수, 학습자의 수에서 전체의 절반에 육박한다. 하지만 평생교육기관마다 유사한 프로그램으로 차별화되지 못하고 있는 것도 현실이다. 특히 국가와 지자체, 공공기관에서 운영되는 문화예술교육 프로그램은 교육 제공자의 운영 편리성과 학습자의 숫자를 중요시한 경영으로 획일적, 비차별적, 몰개성적 특성을 보인다. 교육 제공자 중심의 관점에서 벗어나 학습자의 시각에서 문화예술교육 프로그램을 평가하여야 할 시점이나 일반 성인 학습자들이 참여하는 강좌형 문화예술교육에 관련된 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 문화예술교육기관, 일반평생교육기관 두 종류의 평생교육기관 학습자의 기관 평가요소에 대한 인식이 문화예술교육 프로그램 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 각 유형별 기관의 프로그램 개발과 운영에 도움을 주고 향후 국가와 공공기관에서 일반인들을 위한 수준 높은 문화예술교육 프로그램을 제공할 수 있도록 기반을 마련하는 데 기여하고자 한다. 연구의 모집단은 대구지역 문화예술교육기관 5곳과 일반 평생교육기관 6곳이며 각 기관에서 문화예술교육 프로그램에 참여하고 있는 만20세 이상 성인 학습자들을 대상으로 설문조사하고 그 결과를 분석하였다. 수집된 설문지는 코딩작업을 거친 뒤 SAS 9.3을 사용하여 통계처리 하였다. 두 가지 연구모형에 사용된 분석기법은 <연구모형 1>은 카이제곱검정, t-검정, 일원분산분석, <연구모형 2>는 다중회귀분석을 사용하였다. 이 연구의 분석을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 문화예술교육 프로그램에 참여하고 있는 학습자의 개인특성별 참여 행태의 차이를 본 <연구모형 1>은 성별, 연령, 학력, 직업, 소득 등의 개인특성으로 참여 동기, 가장 많이 참여하는 프로그램, 참여 기간, 타 기관 이용 여부, 프로그램 수강료, 지속적인 수강 의사 등에서의 차이를 검증한 결과 가장 많은 항목에서 연령에 따른 차이가 나타났다. 문화예술교육 프로그램의 기획과 운영에 있어서 학습자의 연령층을 우선적으로 고려하는 것이 효과적임을 나타낸 결과로 볼 수 있다. 기관 평가요소가 프로그램 만족도에 미치는 영향을 비교한 <연구모형 2>에서는 두 기관간 차이가 나타났다. 문화예술교육기관은 강사자질, 프로그램 내용, 행정서비스의 순으로 만족도에 영향을 미쳤으나, 일반 평생교육기관에서는 행정서비스와 강사자질 순으로 만족도에 영향을 미쳤다. 이 연구의 결과로 나타난 평생교육기관에서의 문화예술교육 프로그램 운영의 추진방향을 정립하면 다음과 같다. 첫째 강사자질의 중요성은 일반 평생교육 분야 연구에서도 종종 거론되지만 문화적 감수성을 토대로 강사와 학습자의 교감을 중시하는 문화예술교육 프로그램에 있어 강사의 자질은 곧 프로그램의 수준이 된다. 평생교육 강사로서의 교육자적 자질 함양을 위한 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 행정서비스의 중요성이다. 보통 강사자질 요소에 비해 그 중요성이 평가절하 되기 쉬운데 일반 평생교육기관에서 행정서비스는 만족도에 가장 큰 영향력을 보였다. 따라서 학습자의 요구를 파악한 친절과 신속한 대응 등 공공 평생교육 분야에서도 대고객 행정서비스를 강화하여야 할 것이다. 셋째, 문화예술교육기관에서의 프로그램 개발의 중요성이다. 학습자들이 지역의 문화예술적 자원이 집중된 문화예술교육기관에서 보다 전문화, 심화된 프로그램을 기대하는 것은 당연하다. 잠재적 학습자들을 대상으로 수요자 개발에 힘쓰고 지역의 정서와 수준에 맞춘 단계별 심화 프로그램을 기획할 때 기관 설립 목적에 부합하고 일반 평생교육기관과 차별화되는 전문화된 운영이 가능해질 것이다. 마지막으로 공공 평생교육기관간의 연계협력이 필요하다. 두 종류 기관은 특색에 맞는 프로그램 개발을 위해 각기 노력하되, 지역 강사진에 대한 정보 공유, 프로그램 활성화를 위한 공동의 홍보활동, 기초, 심화 단계의 연계 강좌 개설 등 협력관계를 제안해볼 수 있을 것이다.
From the aspect of holistic person perfection, culture & arts education has become one of the most important subjects in modern education. Even in the field of life-long education given for general adults, the percentage of culture & arts education is close to half the number of lectures and learner...
From the aspect of holistic person perfection, culture & arts education has become one of the most important subjects in modern education. Even in the field of life-long education given for general adults, the percentage of culture & arts education is close to half the number of lectures and learners. However, it is true that no differentiated programs are given in most life-long educational institutions. Especially, culture & arts programs operated by the national and local governments and public institutions show standardized, nondiscriminatory, depersonalized features due to the management focused on education providers’ convenience and placing priority on the number of learners. There is almost no research related to lecture-type culture & arts education being carried out which adult learners participate in or programs structured with learners’ point of view to evaluate culture & arts education programs. Thus, this study seeks to determine the effects of perception on evaluation standards of learners at two types of life-long educational institutions, i.e. Culture & Arts Educational Institutions and General Life-long Educational Institutions, on satisfaction of culture & arts education program. The objective of the study also focuses on helping program development and operation of different institutions, and to contribute to lay foundation for the government and public institutions to provide high-level culture & arts program to learners. As research population, 5 culture & arts educational institutions and 6 general life-long education institutions in Daegu city were selected and adult learners over age 20 participating in culture & arts program were surveyed for result analysis. Collected questionnaires were coded and were processed statistically by using SAS 9.3. The analysis methods used in two research models are as follows: chi-square test, t-test, one-way ANOVA for ; multiple regression analysis for . The research analysis result is as follows. focuses on difference between participation behaviors by individual characteristics of learners who participate in culture & arts education program. As individual characteristics, sex, age, educational background, job, annual salary were selected to test differences in participation motivation, program with high participation rate, participation period, experience in using other institutions, program fee, learner’s will to take consistent classes. As a result, it is found that age is the factor that shows highest difference in major factors. The result shows that it is effective to consider learners’ age group in planning and operating culture & arts education program. On the other hand, shows differences in two institutions. For culture & arts educational institutions, satisfaction level is shown to be affected by teacher’s qualification, program contents, administration service whereas for general life-long education institutions, it is shown to be affected by administration service and teacher’s qualification. The result lays a foundation for future direction of operating culture & arts education programs for life-long educational institutions as follows. First, the importance of teacher qualification is often discussed in the field of general life-long education studies. However, in terms of culture & arts education program that places priority on sympathy between teacher and learners based on cultural emotion, teacher’s qualification turns into the level of program. It is necessary to carry out training to foster education qualification as life-long education teacher. Second, importance of administration service. It is common to devaluate the importance of the service in comparison to teacher’s qualification but in general life-long educational institutions, administration service shows to have highest effect on satisfaction level. Thus, it is required to reinforce administration service in public life-long education field including kind, prompt service that determines learner’s demands. Third, importance of program development in culture & arts educational institutions. It is natural that learners expect more professional, improved programs in culture & arts educational institutions with concentrated local cultural and artistic resources. It is important to find consumers like potential learners and to plan phased program that focuses on emotions and level on each region for professional operation of programs that meets the purpose of institution and for differentiation from general life-long educational institutions. Lastly, cooperation with public life-long educational institution is necessary. Both institutions need to put efforts to develop programs that fit one’s own characteristics. It is recommended to build cooperative relationship between two institutions through activities like sharing teacher information, joint promotion activities for program activation, opening linked lectures for basic, intense levels.
From the aspect of holistic person perfection, culture & arts education has become one of the most important subjects in modern education. Even in the field of life-long education given for general adults, the percentage of culture & arts education is close to half the number of lectures and learners. However, it is true that no differentiated programs are given in most life-long educational institutions. Especially, culture & arts programs operated by the national and local governments and public institutions show standardized, nondiscriminatory, depersonalized features due to the management focused on education providers’ convenience and placing priority on the number of learners. There is almost no research related to lecture-type culture & arts education being carried out which adult learners participate in or programs structured with learners’ point of view to evaluate culture & arts education programs. Thus, this study seeks to determine the effects of perception on evaluation standards of learners at two types of life-long educational institutions, i.e. Culture & Arts Educational Institutions and General Life-long Educational Institutions, on satisfaction of culture & arts education program. The objective of the study also focuses on helping program development and operation of different institutions, and to contribute to lay foundation for the government and public institutions to provide high-level culture & arts program to learners. As research population, 5 culture & arts educational institutions and 6 general life-long education institutions in Daegu city were selected and adult learners over age 20 participating in culture & arts program were surveyed for result analysis. Collected questionnaires were coded and were processed statistically by using SAS 9.3. The analysis methods used in two research models are as follows: chi-square test, t-test, one-way ANOVA for ; multiple regression analysis for . The research analysis result is as follows. focuses on difference between participation behaviors by individual characteristics of learners who participate in culture & arts education program. As individual characteristics, sex, age, educational background, job, annual salary were selected to test differences in participation motivation, program with high participation rate, participation period, experience in using other institutions, program fee, learner’s will to take consistent classes. As a result, it is found that age is the factor that shows highest difference in major factors. The result shows that it is effective to consider learners’ age group in planning and operating culture & arts education program. On the other hand, shows differences in two institutions. For culture & arts educational institutions, satisfaction level is shown to be affected by teacher’s qualification, program contents, administration service whereas for general life-long education institutions, it is shown to be affected by administration service and teacher’s qualification. The result lays a foundation for future direction of operating culture & arts education programs for life-long educational institutions as follows. First, the importance of teacher qualification is often discussed in the field of general life-long education studies. However, in terms of culture & arts education program that places priority on sympathy between teacher and learners based on cultural emotion, teacher’s qualification turns into the level of program. It is necessary to carry out training to foster education qualification as life-long education teacher. Second, importance of administration service. It is common to devaluate the importance of the service in comparison to teacher’s qualification but in general life-long educational institutions, administration service shows to have highest effect on satisfaction level. Thus, it is required to reinforce administration service in public life-long education field including kind, prompt service that determines learner’s demands. Third, importance of program development in culture & arts educational institutions. It is natural that learners expect more professional, improved programs in culture & arts educational institutions with concentrated local cultural and artistic resources. It is important to find consumers like potential learners and to plan phased program that focuses on emotions and level on each region for professional operation of programs that meets the purpose of institution and for differentiation from general life-long educational institutions. Lastly, cooperation with public life-long educational institution is necessary. Both institutions need to put efforts to develop programs that fit one’s own characteristics. It is recommended to build cooperative relationship between two institutions through activities like sharing teacher information, joint promotion activities for program activation, opening linked lectures for basic, intense levels.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.