앤더슨의 교육적 미술비평모델을 활용한 인물화 감상 지도 방안 연구 : 중학교 1학년 중심으로 A Study on the Teaching Method of Appreciation of Figure Painting Applying Tom Anderson’s Model of Educational Art Criticism:Focusing on the first grade of middle School students원문보기
우리는 현재 빠르게 변화하는 수많은 정보의 바다에서 살아가고 있으며그 속에서 올바른 정보를 분별하고 선택할 수 있는 교육이 요구되어진다. 미술교과에 있어서 이러한 분별 능력을 향상할 수 있는 방법은 미술 감상과 비평 수업이 가장 적합하다고 볼 수 있다. 이에 향상된 미술 감상과 비평을 위해 기존의 학교현장에서 사용하던 펠드먼의 비평 방법의 단점을 보완하여 비평자의 개인적인 반응과 경험을 중시하며, 조형요소와 원리뿐만 아니라 맥락적 분석이 가능한 앤더슨의 교육적 미술비평모델을 활용하여 인물화 감상과 비평을 연구하였다. 인물화를 소재로 하여 인물뿐만 아니라 그 속에 있는 신앙·생활·사상·문화 등 각 시대의 다양한 관심사들을 살펴보고자 한다. 또한 같은 인물을 표현하더라도 제각기 시대·생활양식·문화에 따라 표현하는 방법과 나타내고자 하는 바가 다르기 때문에 다양한 표현양식에 대한 이해와 감상, 비평을 쉽게 접할 수 있다는 장점이 있다. 2015년 개정 미술 교과의 감상 부분에서 성취요소 중 작품의 형식, 작품의 배경, 작품의 내용과 의미, 작품에 대한 가치 판단을 선택하였고, 수업을 통해 이 4가지 요소를 성취하는 데에 유용한가에 대해서 알아보고자 함에 연구 목적을 두었다. 목적에 따라 본 연구는 중학생 1학년 5명을 대상으로 앤더슨의 교육적 미술비평모형을 활용한 인물화 감상 수업을 총 4회 수업으로 차시별 워크시트를 제작하였다. 여러 미술 사조를 학습할 수 있으며 인물화 표현방식에 차이를 보이는 미술 작품을 위주로 선정하였다. 수업 전 미술 감상과 비평에 대한 경험 여부와 이를 통해 위 4가지 요소를 성취했었는지에 대한 학습 경험 여부에 대해 설문지를 배부하였다. 수업을 마친 후 이 수업을 통해 위의 4가지 요소를 학습하였는지에 대한 물음과 앤더슨의 교육적 미술비평의 모델의 이점을 경험하였는지에 대한 여부를 조사하였다. 수업을 진행한 후 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 기술단계에서 인물화 작품의 형식을 학습하기에 유용하다. 둘째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 기술단계에서 인물화 작품의 배경을 학습하기에 유용하다. 셋째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 ...
우리는 현재 빠르게 변화하는 수많은 정보의 바다에서 살아가고 있으며그 속에서 올바른 정보를 분별하고 선택할 수 있는 교육이 요구되어진다. 미술교과에 있어서 이러한 분별 능력을 향상할 수 있는 방법은 미술 감상과 비평 수업이 가장 적합하다고 볼 수 있다. 이에 향상된 미술 감상과 비평을 위해 기존의 학교현장에서 사용하던 펠드먼의 비평 방법의 단점을 보완하여 비평자의 개인적인 반응과 경험을 중시하며, 조형요소와 원리뿐만 아니라 맥락적 분석이 가능한 앤더슨의 교육적 미술비평모델을 활용하여 인물화 감상과 비평을 연구하였다. 인물화를 소재로 하여 인물뿐만 아니라 그 속에 있는 신앙·생활·사상·문화 등 각 시대의 다양한 관심사들을 살펴보고자 한다. 또한 같은 인물을 표현하더라도 제각기 시대·생활양식·문화에 따라 표현하는 방법과 나타내고자 하는 바가 다르기 때문에 다양한 표현양식에 대한 이해와 감상, 비평을 쉽게 접할 수 있다는 장점이 있다. 2015년 개정 미술 교과의 감상 부분에서 성취요소 중 작품의 형식, 작품의 배경, 작품의 내용과 의미, 작품에 대한 가치 판단을 선택하였고, 수업을 통해 이 4가지 요소를 성취하는 데에 유용한가에 대해서 알아보고자 함에 연구 목적을 두었다. 목적에 따라 본 연구는 중학생 1학년 5명을 대상으로 앤더슨의 교육적 미술비평모형을 활용한 인물화 감상 수업을 총 4회 수업으로 차시별 워크시트를 제작하였다. 여러 미술 사조를 학습할 수 있으며 인물화 표현방식에 차이를 보이는 미술 작품을 위주로 선정하였다. 수업 전 미술 감상과 비평에 대한 경험 여부와 이를 통해 위 4가지 요소를 성취했었는지에 대한 학습 경험 여부에 대해 설문지를 배부하였다. 수업을 마친 후 이 수업을 통해 위의 4가지 요소를 학습하였는지에 대한 물음과 앤더슨의 교육적 미술비평의 모델의 이점을 경험하였는지에 대한 여부를 조사하였다. 수업을 진행한 후 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 기술단계에서 인물화 작품의 형식을 학습하기에 유용하다. 둘째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 기술단계에서 인물화 작품의 배경을 학습하기에 유용하다. 셋째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 해석단계에서 인물화 작품의 의미와 내용을 학습하기에 유용하다. 넷째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 평가단계에서 인물화 작품의 의미와 이를 통한 가치를 판단하기에 유용하다. 이러한 결과와 함께 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구에서 4회에 걸쳐 초상화와 인물화에 대한 감상과 비평 수업이 이루어졌다. 인물화는 많은 범주를 포함하는 장르로써 우의화, 풍속화 등 더 다양한 장르까지 앤더슨의 교육적 미술비평모델과 접목해 수업을 진행하여 그 효과를 검증할 필요가 있다. 둘째, 기존 수업방식인 펠드먼의 비평이론은 수업에 적용하기 편리하다는 장점을 가지지만 단순히 지식을 전달하는 수업으로 치중될 우려가 있기 때문에 앤더슨의 비평이론을 활용하여 학생들이 더 자유롭게 자기의 생각을 이야기하며 토론하는 수업을 진행하도록 해야 한다. 이를 위해 교육 현장의 교사들은 단순 지식을 전달하는 수업이 아닌 더 깊은 생각을 나누는 감상 수업을 위해 감상·비평에 대한 안목을 넓히고 이를 수업에서 적용함과 동시에 수업의 진행을 위한 감상·비평에 대한 발문 능력의 함양이 필요할 것이다.
우리는 현재 빠르게 변화하는 수많은 정보의 바다에서 살아가고 있으며그 속에서 올바른 정보를 분별하고 선택할 수 있는 교육이 요구되어진다. 미술교과에 있어서 이러한 분별 능력을 향상할 수 있는 방법은 미술 감상과 비평 수업이 가장 적합하다고 볼 수 있다. 이에 향상된 미술 감상과 비평을 위해 기존의 학교현장에서 사용하던 펠드먼의 비평 방법의 단점을 보완하여 비평자의 개인적인 반응과 경험을 중시하며, 조형요소와 원리뿐만 아니라 맥락적 분석이 가능한 앤더슨의 교육적 미술비평모델을 활용하여 인물화 감상과 비평을 연구하였다. 인물화를 소재로 하여 인물뿐만 아니라 그 속에 있는 신앙·생활·사상·문화 등 각 시대의 다양한 관심사들을 살펴보고자 한다. 또한 같은 인물을 표현하더라도 제각기 시대·생활양식·문화에 따라 표현하는 방법과 나타내고자 하는 바가 다르기 때문에 다양한 표현양식에 대한 이해와 감상, 비평을 쉽게 접할 수 있다는 장점이 있다. 2015년 개정 미술 교과의 감상 부분에서 성취요소 중 작품의 형식, 작품의 배경, 작품의 내용과 의미, 작품에 대한 가치 판단을 선택하였고, 수업을 통해 이 4가지 요소를 성취하는 데에 유용한가에 대해서 알아보고자 함에 연구 목적을 두었다. 목적에 따라 본 연구는 중학생 1학년 5명을 대상으로 앤더슨의 교육적 미술비평모형을 활용한 인물화 감상 수업을 총 4회 수업으로 차시별 워크시트를 제작하였다. 여러 미술 사조를 학습할 수 있으며 인물화 표현방식에 차이를 보이는 미술 작품을 위주로 선정하였다. 수업 전 미술 감상과 비평에 대한 경험 여부와 이를 통해 위 4가지 요소를 성취했었는지에 대한 학습 경험 여부에 대해 설문지를 배부하였다. 수업을 마친 후 이 수업을 통해 위의 4가지 요소를 학습하였는지에 대한 물음과 앤더슨의 교육적 미술비평의 모델의 이점을 경험하였는지에 대한 여부를 조사하였다. 수업을 진행한 후 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 기술단계에서 인물화 작품의 형식을 학습하기에 유용하다. 둘째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 기술단계에서 인물화 작품의 배경을 학습하기에 유용하다. 셋째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 해석단계에서 인물화 작품의 의미와 내용을 학습하기에 유용하다. 넷째, 앤더슨의 교육적 미술비평모델의 평가단계에서 인물화 작품의 의미와 이를 통한 가치를 판단하기에 유용하다. 이러한 결과와 함께 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구에서 4회에 걸쳐 초상화와 인물화에 대한 감상과 비평 수업이 이루어졌다. 인물화는 많은 범주를 포함하는 장르로써 우의화, 풍속화 등 더 다양한 장르까지 앤더슨의 교육적 미술비평모델과 접목해 수업을 진행하여 그 효과를 검증할 필요가 있다. 둘째, 기존 수업방식인 펠드먼의 비평이론은 수업에 적용하기 편리하다는 장점을 가지지만 단순히 지식을 전달하는 수업으로 치중될 우려가 있기 때문에 앤더슨의 비평이론을 활용하여 학생들이 더 자유롭게 자기의 생각을 이야기하며 토론하는 수업을 진행하도록 해야 한다. 이를 위해 교육 현장의 교사들은 단순 지식을 전달하는 수업이 아닌 더 깊은 생각을 나누는 감상 수업을 위해 감상·비평에 대한 안목을 넓히고 이를 수업에서 적용함과 동시에 수업의 진행을 위한 감상·비평에 대한 발문 능력의 함양이 필요할 것이다.
As per rapid development of the internet, we can contact plenty of fast-changing information easily and we are now required to educate how to identify and select the right information among lots of information. In the field of art education, it is proper to improve the level of discernment of art wi...
As per rapid development of the internet, we can contact plenty of fast-changing information easily and we are now required to educate how to identify and select the right information among lots of information. In the field of art education, it is proper to improve the level of discernment of art with studying appreciation and criticism of art. In order to upgrade art appreciation and criticism, we have studied appreciation and criticism of figure painting using Anderson’s educational art critique model. With complement the weakness of the conventional Feldman’s criticism method, selected Anderson’s critique model put the value of the individual responses and experiences of critics and allows for a contextual analysis as well as modeling factors and principles, which make value judgments based on them. Through figure painting, we are going to study not only characters but also the various interests of each era such as faith, life style, thought and culture. In addition, figure painting has the advantage of being able to understand, appreciate and criticize various expression styles easily because the method and contents expressing the same person are different depending on different time, life style and culture. It has selected style, background, content and meaning of the work and value judgment on a work as an achievement factors for art appreciation in revised art curriculum in 2015 and the purpose of the study is to find out whether it is useful to achieve these 4 factors through teach classes. According to the purpose of this study, 5 first graders in middle school were taught figure painting appreciation as per Anderson’s educational and art critical models and made worksheets for each of the following 4 times classes. Figure painting art works as teaching aids that can learn various trend of art and surely different expression style were selected. Before the class, questionnaires were checked about whether they had experienced pre-class art appreciation and criticism before and whether they had achieved the above 4 factors through pre-class if they had experienced it. After the class, we investigated questions about whether they learned the above 4 factors and whether they experienced the benefits of Anderson’s model of educational art criticism. After finish the class, we can summarize the result of study as bellows: 1. It is useful to learn the type of figure painting works in the description process of Anderson’s educational art critique model 2. It is useful to learn the background of figure painting works in the description process of Anderson’s educational art critique model 3. It is useful to learn the meaning and contents of figure painting works in the interpretation process of Anderson’s educational art critique model 4. It is useful to judge the meaning and value of figure painting works in the evaluation process of Anderson’s educational art critique model View above results, I would like to propose bellows: 1. There were 4 times classes for appreciation and criticism of portrait and figure painting study. Figure painting is a genre that includes many categories and needs to be verified by combining other classes with Anderson’s educational art critical models even more diverse genres such as allegory, genre painting and others 2. While conventional Feldman’s critique theory has the advantage of being easy to apply to classes, it is feared that it will be simply focused on conveying knowledge only to the student , so Anderson’s critique theory should be used to encourage students to attend classes where they can talk and discuss their thoughts more freely. To this end, in order to share deeper thoughts about art appreciation each other, teachers at the educational site will be need to develop their perspective for appreciation and criticism of art and to enlarge their ability to express it and to apply it to the class properly. This research is valuable in that it has devised character appreciation classes using Anderson's educational art critique modal and has resulted in results on the form, background of the work, meaning and content of the work and whether it is useful in determining the value of the work.
As per rapid development of the internet, we can contact plenty of fast-changing information easily and we are now required to educate how to identify and select the right information among lots of information. In the field of art education, it is proper to improve the level of discernment of art with studying appreciation and criticism of art. In order to upgrade art appreciation and criticism, we have studied appreciation and criticism of figure painting using Anderson’s educational art critique model. With complement the weakness of the conventional Feldman’s criticism method, selected Anderson’s critique model put the value of the individual responses and experiences of critics and allows for a contextual analysis as well as modeling factors and principles, which make value judgments based on them. Through figure painting, we are going to study not only characters but also the various interests of each era such as faith, life style, thought and culture. In addition, figure painting has the advantage of being able to understand, appreciate and criticize various expression styles easily because the method and contents expressing the same person are different depending on different time, life style and culture. It has selected style, background, content and meaning of the work and value judgment on a work as an achievement factors for art appreciation in revised art curriculum in 2015 and the purpose of the study is to find out whether it is useful to achieve these 4 factors through teach classes. According to the purpose of this study, 5 first graders in middle school were taught figure painting appreciation as per Anderson’s educational and art critical models and made worksheets for each of the following 4 times classes. Figure painting art works as teaching aids that can learn various trend of art and surely different expression style were selected. Before the class, questionnaires were checked about whether they had experienced pre-class art appreciation and criticism before and whether they had achieved the above 4 factors through pre-class if they had experienced it. After the class, we investigated questions about whether they learned the above 4 factors and whether they experienced the benefits of Anderson’s model of educational art criticism. After finish the class, we can summarize the result of study as bellows: 1. It is useful to learn the type of figure painting works in the description process of Anderson’s educational art critique model 2. It is useful to learn the background of figure painting works in the description process of Anderson’s educational art critique model 3. It is useful to learn the meaning and contents of figure painting works in the interpretation process of Anderson’s educational art critique model 4. It is useful to judge the meaning and value of figure painting works in the evaluation process of Anderson’s educational art critique model View above results, I would like to propose bellows: 1. There were 4 times classes for appreciation and criticism of portrait and figure painting study. Figure painting is a genre that includes many categories and needs to be verified by combining other classes with Anderson’s educational art critical models even more diverse genres such as allegory, genre painting and others 2. While conventional Feldman’s critique theory has the advantage of being easy to apply to classes, it is feared that it will be simply focused on conveying knowledge only to the student , so Anderson’s critique theory should be used to encourage students to attend classes where they can talk and discuss their thoughts more freely. To this end, in order to share deeper thoughts about art appreciation each other, teachers at the educational site will be need to develop their perspective for appreciation and criticism of art and to enlarge their ability to express it and to apply it to the class properly. This research is valuable in that it has devised character appreciation classes using Anderson's educational art critique modal and has resulted in results on the form, background of the work, meaning and content of the work and whether it is useful in determining the value of the work.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.