본 연구는 보육교사의 교사효능감, 감정노동과 교사-영유아 상호작용의 관계를 연구하였다. 나아가 본 연구는 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기도에 근무하는 보육교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 부실기재 또는 미완성된 자료를 제외한 350부를 실제 분석에 사용하였다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성과 ...
본 연구는 보육교사의 교사효능감, 감정노동과 교사-영유아 상호작용의 관계를 연구하였다. 나아가 본 연구는 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기도에 근무하는 보육교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 부실기재 또는 미완성된 자료를 제외한 350부를 실제 분석에 사용하였다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성과 분석 대상 변수에 대한 요약된 정보를 얻기 위해 빈도분석을 통한 기술통계가 활용되었다. 둘째, 변인들 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 일반적 특성에 따른 빈도분석을 통한 기술통계 검증 결과 여성의 비율이 99% 이상으로 높은 것으로 나타났고, 30대와 40대의 비중이 높은 것으로 나타났다. 학력은 2년제와 대학교 졸업이상 이였으며, 보육교사1급 이상 자격을 취득한 교사가 과반수이상 이였다. 둘째, 교사-영유아 상호작용의 수준이 교사효능감 및 감정노동과 매우 밀접하고 유의미한 정(+)적, 부(-)적 상관관계가 있음을 보여 주었을 뿐 아니라, 보육교사의 교사효능감과 감정노동의 하위요인이 모두 유의미한 정적 상관관계가 있으므로, 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아상호작용에 중요한 영향력을 미치고 있는 것으로 확인 되었다. 즉, 보육교사의 교사효능감의 하위변인에서 자기조절효능감과 자신감, 과제 난이도선호가 높아질수록 교사-영유아 상호작용이 긍정적인 상호작용으로 높게 나타났으며, 또한 보육교사의 감정노동 하위변인 중 표면적 행동이 적고 자연적 행동과 내면적 행동이 많을수록 교사-영유아 상호작용에 긍정적인 상호작용 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 바람직하고 높은 수준의 감정노동을 하기에는 보육교사의 정신이 건강해야 하며, 건강한 정신과 바람직한 심신건강을 가진 보육교사는 긍정적인 감정을 영유아에게 표현하게 되어 영유아와의 상호작용에 긍정적인 영향력을 미칠 수 있음을 의미한다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향력을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 결과로 보육교사의 교사효능감 감정노동의 인식수준이 높을수록 교사-영유아의 긍정적인 상호작용 수준에도 높은 영향력을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 영유아의 바람직한 상호작용을 위해 부정적이고 소모적인 감정을 최소화하고 보다 긍정적으로 나아가려고 노력하는 가운데 영유아와의 긍정적인 상호작용을 끌어낼 수 있는 것이다. 따라서 보육교사의 감정노동과 영유아의 상호작용과는 중요한 변인으로서 일상생활 속에서 영유아들에게 긍정적인 관계형성를 유지하고 확대해 가는 중요한 요소임을 인식해야 한다. 보육현장에서는 보육교사가 보다 더 바람직하고 질 높은 상호작용을 할 수 있도록 감정노동을 최소화 시킬 수 있는 방안 마련에 주목할 필요가 있음을 시사한다. 결론적으로 보육교사의 교사효능감과 감정노동은 교사-영유아 상호작용에 많은 영향을 미치며 특히 교사효능감보다 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향이 더 높다는 설명력을 확인하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다. 이러한 결과를 통하여 보육교사의 긍정적인 상호작용을 위한 감정노동을 감소시키는 긍정적인 정서적 환경을 조성하여 주고, 보육교사의 전문적인 자질을 향상시킬 수 있는 다양한 프로그램 및 훈련 경험을 제공 해줌으로써, 보육교사의 심리적 안녕감을 증진시키기 위한 근무여건을 향상시키는 것이 필요함을 알 수 있다. 또한, 교사효능감보다 감정노동에 대한 연구가 미흡한 점을 감안할 때 추후 보육의 질을 결정짓는 중요한 요인으로서 교사-영유아 상호작용을 긍정적인 수준으로 높이기 위한 방안은 보육교사의 감정노동에 대한 연구가 이루어져야 할 필요성이 있음을 시사한다. 또한 보육교사 교사효능감과 감정노동이 영유아 상호작용에 미치는 영향은 유의미한 상관관계를 보였으므로 보육교사들은 영유아와의 상호작용 뿐만 아니라 업무를 통한 관계자들과의 감정노동으로 인해 받는 스트레스를 줄이기 위한 보육현장에서의 제도적인 도움이 반드시 필요하다는 것을 알 수 있다. 특히, 원장의 리더십 및 행정적인 지원 부족, 업무의 과부화, 동료교사와의 관계, 학부모 간의 관계에 대한 현실적인 대처방안과 열악한 근무환경 개선에 꾸준한 노력과 지원이 필요하다. 동료교사와의 좋은 관계 형성을 위한 원내 자율적인 자체 참여 프로그램 또는 지역적인 교육 참여 개발이 필요하며, 보육교사와 학부모 간의 신뢰 관계형성을 위한 교육 및 보육교사에 대한 사회적인 인식의 변화를 위한 부모교육이 필요하다. 따라서 보육교직원 복지혜택 또는 시설별 근무여건이 차등 없이 개선 될 수 있는 제도가 마련되어야 함을 제안한다. 본 연구의 한계점과 향후 연구방향은 다음과 같다. 본 연구에서는 서울시와 경기도지역의 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 하였으므로 우리나라 전체의 보육교사 영유아상호작용 연구결과로 일반화에 한계를 가진다. 또한 향후연구에서는 양적 연구와 더불어 보육교사를 대상으로 하는 인터뷰 등의 질적 연구를 병행한다면 더욱 의미 있는 연구결과가 도출 될 것이다.
본 연구는 보육교사의 교사효능감, 감정노동과 교사-영유아 상호작용의 관계를 연구하였다. 나아가 본 연구는 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기도에 근무하는 보육교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 부실기재 또는 미완성된 자료를 제외한 350부를 실제 분석에 사용하였다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성과 분석 대상 변수에 대한 요약된 정보를 얻기 위해 빈도분석을 통한 기술통계가 활용되었다. 둘째, 변인들 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 일반적 특성에 따른 빈도분석을 통한 기술통계 검증 결과 여성의 비율이 99% 이상으로 높은 것으로 나타났고, 30대와 40대의 비중이 높은 것으로 나타났다. 학력은 2년제와 대학교 졸업이상 이였으며, 보육교사1급 이상 자격을 취득한 교사가 과반수이상 이였다. 둘째, 교사-영유아 상호작용의 수준이 교사효능감 및 감정노동과 매우 밀접하고 유의미한 정(+)적, 부(-)적 상관관계가 있음을 보여 주었을 뿐 아니라, 보육교사의 교사효능감과 감정노동의 하위요인이 모두 유의미한 정적 상관관계가 있으므로, 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아상호작용에 중요한 영향력을 미치고 있는 것으로 확인 되었다. 즉, 보육교사의 교사효능감의 하위변인에서 자기조절효능감과 자신감, 과제 난이도선호가 높아질수록 교사-영유아 상호작용이 긍정적인 상호작용으로 높게 나타났으며, 또한 보육교사의 감정노동 하위변인 중 표면적 행동이 적고 자연적 행동과 내면적 행동이 많을수록 교사-영유아 상호작용에 긍정적인 상호작용 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 바람직하고 높은 수준의 감정노동을 하기에는 보육교사의 정신이 건강해야 하며, 건강한 정신과 바람직한 심신건강을 가진 보육교사는 긍정적인 감정을 영유아에게 표현하게 되어 영유아와의 상호작용에 긍정적인 영향력을 미칠 수 있음을 의미한다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향력을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 결과로 보육교사의 교사효능감 감정노동의 인식수준이 높을수록 교사-영유아의 긍정적인 상호작용 수준에도 높은 영향력을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 영유아의 바람직한 상호작용을 위해 부정적이고 소모적인 감정을 최소화하고 보다 긍정적으로 나아가려고 노력하는 가운데 영유아와의 긍정적인 상호작용을 끌어낼 수 있는 것이다. 따라서 보육교사의 감정노동과 영유아의 상호작용과는 중요한 변인으로서 일상생활 속에서 영유아들에게 긍정적인 관계형성를 유지하고 확대해 가는 중요한 요소임을 인식해야 한다. 보육현장에서는 보육교사가 보다 더 바람직하고 질 높은 상호작용을 할 수 있도록 감정노동을 최소화 시킬 수 있는 방안 마련에 주목할 필요가 있음을 시사한다. 결론적으로 보육교사의 교사효능감과 감정노동은 교사-영유아 상호작용에 많은 영향을 미치며 특히 교사효능감보다 감정노동이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향이 더 높다는 설명력을 확인하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다. 이러한 결과를 통하여 보육교사의 긍정적인 상호작용을 위한 감정노동을 감소시키는 긍정적인 정서적 환경을 조성하여 주고, 보육교사의 전문적인 자질을 향상시킬 수 있는 다양한 프로그램 및 훈련 경험을 제공 해줌으로써, 보육교사의 심리적 안녕감을 증진시키기 위한 근무여건을 향상시키는 것이 필요함을 알 수 있다. 또한, 교사효능감보다 감정노동에 대한 연구가 미흡한 점을 감안할 때 추후 보육의 질을 결정짓는 중요한 요인으로서 교사-영유아 상호작용을 긍정적인 수준으로 높이기 위한 방안은 보육교사의 감정노동에 대한 연구가 이루어져야 할 필요성이 있음을 시사한다. 또한 보육교사 교사효능감과 감정노동이 영유아 상호작용에 미치는 영향은 유의미한 상관관계를 보였으므로 보육교사들은 영유아와의 상호작용 뿐만 아니라 업무를 통한 관계자들과의 감정노동으로 인해 받는 스트레스를 줄이기 위한 보육현장에서의 제도적인 도움이 반드시 필요하다는 것을 알 수 있다. 특히, 원장의 리더십 및 행정적인 지원 부족, 업무의 과부화, 동료교사와의 관계, 학부모 간의 관계에 대한 현실적인 대처방안과 열악한 근무환경 개선에 꾸준한 노력과 지원이 필요하다. 동료교사와의 좋은 관계 형성을 위한 원내 자율적인 자체 참여 프로그램 또는 지역적인 교육 참여 개발이 필요하며, 보육교사와 학부모 간의 신뢰 관계형성을 위한 교육 및 보육교사에 대한 사회적인 인식의 변화를 위한 부모교육이 필요하다. 따라서 보육교직원 복지혜택 또는 시설별 근무여건이 차등 없이 개선 될 수 있는 제도가 마련되어야 함을 제안한다. 본 연구의 한계점과 향후 연구방향은 다음과 같다. 본 연구에서는 서울시와 경기도지역의 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 하였으므로 우리나라 전체의 보육교사 영유아상호작용 연구결과로 일반화에 한계를 가진다. 또한 향후연구에서는 양적 연구와 더불어 보육교사를 대상으로 하는 인터뷰 등의 질적 연구를 병행한다면 더욱 의미 있는 연구결과가 도출 될 것이다.
This study investigated the relationship between teacher efficacy, emotional labor and teacher-infant interaction of childcare teachers. Furthermore, the study aimed to examine the effects of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. For this purpose, a survey was conducted...
This study investigated the relationship between teacher efficacy, emotional labor and teacher-infant interaction of childcare teachers. Furthermore, the study aimed to examine the effects of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. For this purpose, a survey was conducted on childcare teachers working in Seoul and Gyeonggi Province. Then, 350 copies were used for actual analysis, excluding insolvent or unfinished data. First, descriptive statistics were used through frequency analysis to obtain summarized information about general characteristics and analysis variables of the subjects. Second, correlation analysis was conducted to find out the relationship between variables. Third, regression analysis was carried out to find out the influence of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. The results of the study are as follows. First, as a result of the descriptive statistics verification through frequency analysis according to the general characteristics of the subjects, the proportion of women was higher than 99%, and the age was higher in the 30s and 40s. The education level was two- year college and university graduation, and more than half of the teachers qualified for the first grade of nursery school or higher. Second, it was confirmed that the level of teacher-infant interactions not only showed a very close and significant positive and negative correlation with teacher efficacy and emotional labor, but also that the sub-variables of teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers had significant static correlation, so that the teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers had an important influence on teacher-infant interaction. In other words, the higher self-control efficacy, confidence, and task difficulty preference were in the sub-variables of teacher efficacy of childcare teachers, the higher the teacher-infant interaction was in the positive interaction. In addition, the more the childcare teachers had less superficial behavior and more natural behavior and internal behavior, the more positive interaction effect on teacher-infant interaction. This means that the mind of the childcare teacher should be healthy to do desirable and high level of emotional labor, and that the childcare teacher with healthy mind and desirable physical & mental health can express positive emotions to the infants and have a positive influence on their interactions with the infants. Third, multiple regression analysis was conducted to examine the influence of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. As a result, it was found that the higher the level of perception of teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers, the higher the level of positive interaction between teachers and infants. It is possible to minimize negative and consuming emotions for desirable interaction of infants and to draw positive interaction with infants while trying to move forward more positively. Therefore, it is important to recognize that emotional labor of childcare teachers and interaction between infants are important factors that maintain and expand positive relationship formation for infants in daily life. It is suggested that there is a need to pay attention to the preparation of a plan to minimize emotional labor so that childcare teachers can interact with more desirable and high quality. In conclusion, the study has significance in that it confirmed that teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers have a great influence on teacher-infant interaction and especially, emotional labor has a higher influence on teacher-infant interaction than teacher efficacy. Through these results, it is necessary to improve the working conditions to enhance the psychological well-being of the childcare teachers by creating a positive emotional environment that reduces emotional labor for positive interaction of the childcare teachers and providing various programs and training experiences to improve the professional qualities of the childcare teachers. In addition, considering that the research on emotional labor is insufficient rather than teacher efficacy, it is necessary to study the emotional labor of childcare teachers as a way to increase the interaction between teachers and infants to a positive level as an important factor to determine the quality of childcare in the future. In addition, since the effect of teacher efficacy and emotional labor on infant interaction was significant, it can be seen that the institutional help in the field of child care is necessary to reduce the stress of the teachers caused by emotional labor with the people concerned through work as well as interaction with infants. In particular, it is necessary to make a steady effort and support for the lack of leadership and administrative support of the director, overload of work, relationship with fellow teachers, realistic coping strategies for the relationship with parents and poor working environment. It also needs to develop autonomous self-participation programs or regional educational participation programs to form good relationships with fellow teachers, to educate teachers to form trust relationships between childcare teachers and parents, and to educate parents to change their social perceptions of childcare teachers. Therefore, it is suggested that a system should be prepared to improve the welfare benefits of childcare teachers or the working conditions of each facility without any difference. The limitations of the study and the future direction of the study are as follows. The study was conducted on childcare teachers working in daycare centers in Seoul and Gyeonggi Province, so it has limitations in generalizing the results of the interaction between infants and teachers in Korea. Further studies will also produce more meaningful results if they combine quantitative and qualitative studies such as interviews with childcare teachers.
This study investigated the relationship between teacher efficacy, emotional labor and teacher-infant interaction of childcare teachers. Furthermore, the study aimed to examine the effects of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. For this purpose, a survey was conducted on childcare teachers working in Seoul and Gyeonggi Province. Then, 350 copies were used for actual analysis, excluding insolvent or unfinished data. First, descriptive statistics were used through frequency analysis to obtain summarized information about general characteristics and analysis variables of the subjects. Second, correlation analysis was conducted to find out the relationship between variables. Third, regression analysis was carried out to find out the influence of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. The results of the study are as follows. First, as a result of the descriptive statistics verification through frequency analysis according to the general characteristics of the subjects, the proportion of women was higher than 99%, and the age was higher in the 30s and 40s. The education level was two- year college and university graduation, and more than half of the teachers qualified for the first grade of nursery school or higher. Second, it was confirmed that the level of teacher-infant interactions not only showed a very close and significant positive and negative correlation with teacher efficacy and emotional labor, but also that the sub-variables of teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers had significant static correlation, so that the teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers had an important influence on teacher-infant interaction. In other words, the higher self-control efficacy, confidence, and task difficulty preference were in the sub-variables of teacher efficacy of childcare teachers, the higher the teacher-infant interaction was in the positive interaction. In addition, the more the childcare teachers had less superficial behavior and more natural behavior and internal behavior, the more positive interaction effect on teacher-infant interaction. This means that the mind of the childcare teacher should be healthy to do desirable and high level of emotional labor, and that the childcare teacher with healthy mind and desirable physical & mental health can express positive emotions to the infants and have a positive influence on their interactions with the infants. Third, multiple regression analysis was conducted to examine the influence of teacher efficacy and emotional labor on teacher-infant interaction. As a result, it was found that the higher the level of perception of teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers, the higher the level of positive interaction between teachers and infants. It is possible to minimize negative and consuming emotions for desirable interaction of infants and to draw positive interaction with infants while trying to move forward more positively. Therefore, it is important to recognize that emotional labor of childcare teachers and interaction between infants are important factors that maintain and expand positive relationship formation for infants in daily life. It is suggested that there is a need to pay attention to the preparation of a plan to minimize emotional labor so that childcare teachers can interact with more desirable and high quality. In conclusion, the study has significance in that it confirmed that teacher efficacy and emotional labor of childcare teachers have a great influence on teacher-infant interaction and especially, emotional labor has a higher influence on teacher-infant interaction than teacher efficacy. Through these results, it is necessary to improve the working conditions to enhance the psychological well-being of the childcare teachers by creating a positive emotional environment that reduces emotional labor for positive interaction of the childcare teachers and providing various programs and training experiences to improve the professional qualities of the childcare teachers. In addition, considering that the research on emotional labor is insufficient rather than teacher efficacy, it is necessary to study the emotional labor of childcare teachers as a way to increase the interaction between teachers and infants to a positive level as an important factor to determine the quality of childcare in the future. In addition, since the effect of teacher efficacy and emotional labor on infant interaction was significant, it can be seen that the institutional help in the field of child care is necessary to reduce the stress of the teachers caused by emotional labor with the people concerned through work as well as interaction with infants. In particular, it is necessary to make a steady effort and support for the lack of leadership and administrative support of the director, overload of work, relationship with fellow teachers, realistic coping strategies for the relationship with parents and poor working environment. It also needs to develop autonomous self-participation programs or regional educational participation programs to form good relationships with fellow teachers, to educate teachers to form trust relationships between childcare teachers and parents, and to educate parents to change their social perceptions of childcare teachers. Therefore, it is suggested that a system should be prepared to improve the welfare benefits of childcare teachers or the working conditions of each facility without any difference. The limitations of the study and the future direction of the study are as follows. The study was conducted on childcare teachers working in daycare centers in Seoul and Gyeonggi Province, so it has limitations in generalizing the results of the interaction between infants and teachers in Korea. Further studies will also produce more meaningful results if they combine quantitative and qualitative studies such as interviews with childcare teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.