한국의 연예매니지먼트산업은 한류의 열풍으로 짧은 시간 동안 급속히 성장하였다. 한류는 우리나라의 국제 경쟁력을 두루 상향시킬 수 있는 현재 및 미래의 핵심 전략이다. 그러나 연예매니지먼트산업은 문화산업의 발전에 비하여 그 중요성이 대두되지 못하고 있다. 또한 다수의 연예매니지먼트는 체계적이고 과학적인 시스템을 구축하지 못하고 있다. 대표적인 예로, 최근 일어난 ‘승리 게이트’로 인하여 연예매니지먼트에 대한 부정적인 이미지가 확산되었다. 이에 따라 해당 사건에 연루된 연예매니지먼트는 주가가 하락할 뿐만 아니라 소속 연예인에 대한 불매 여론도 확산되고 있다. 따라서 본 연구에는 소속 연예인의 문제가 연예매니지먼트기업에도 영향을 미치듯 연예매니지먼트의 기업이미지가 소속 신인가수의 호감도 및 팬덤형성에 영향이 있는지 연구하여 연예매니지먼트의 영향력과 기업이미지 구축의 중요성을 알아보고자 하였다. 본 연구는 이러한 목적을 가지고, 선행연구를 통하여 기업이미지에 대한 요소로 경쟁력, 신뢰성, 감성적 매력, ...
한국의 연예매니지먼트산업은 한류의 열풍으로 짧은 시간 동안 급속히 성장하였다. 한류는 우리나라의 국제 경쟁력을 두루 상향시킬 수 있는 현재 및 미래의 핵심 전략이다. 그러나 연예매니지먼트산업은 문화산업의 발전에 비하여 그 중요성이 대두되지 못하고 있다. 또한 다수의 연예매니지먼트는 체계적이고 과학적인 시스템을 구축하지 못하고 있다. 대표적인 예로, 최근 일어난 ‘승리 게이트’로 인하여 연예매니지먼트에 대한 부정적인 이미지가 확산되었다. 이에 따라 해당 사건에 연루된 연예매니지먼트는 주가가 하락할 뿐만 아니라 소속 연예인에 대한 불매 여론도 확산되고 있다. 따라서 본 연구에는 소속 연예인의 문제가 연예매니지먼트기업에도 영향을 미치듯 연예매니지먼트의 기업이미지가 소속 신인가수의 호감도 및 팬덤형성에 영향이 있는지 연구하여 연예매니지먼트의 영향력과 기업이미지 구축의 중요성을 알아보고자 하였다. 본 연구는 이러한 목적을 가지고, 선행연구를 통하여 기업이미지에 대한 요소로 경쟁력, 신뢰성, 감성적 매력, 사회적 책임을 도출했고 소속 신인아티스트의 호감도 구성요소로는 친숙성, 인지적 균형, 보상성, 접근성을 도출하였다. 또한 온라인 설문조사를 실시하여 실증분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가설 1의 검증결과 연예매니지먼트의 기업이미지는 소속 신인아티스트의 호감도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 기업이미지의 가장 중요한 요소는 경쟁력임을 알 수 있었고 호감도에서는 친숙성이 중요한 요소임을 알 수 있었다. 둘째, 가설 2의 검증결과, 연예매니지먼트의 기업이미지는 팬덤형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 기업이미지의 사회적 책임이 팬덤형성에 가장 중요한 요인임을 알 수 있었다. 셋째, 소속 신인아티스트의 호감도가 팬덤형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 팬덤형성에서 인지적 균형이 가장 중요한 요인임을 알 수 있었다. 실증분석 결과 가설 모두 채택되었다. 이는 연예매니지먼트의 기업이미지가 소속 신인아티스트의 호감도 및 팬덤 형성에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 의미있는 결과로 볼 수 있다. 향후 본 연구가 연예매니지먼트의 기업이미지 구축 및 호감도 형성에 도움을 줄 것으로 기대된다. 연예매니지먼트의 기업화 및 대형화에 따라 연예매니지먼트의 기업이미지가 중요한 요인으로 부각될 것이다. 이에 따라 연예매니지먼트도 기업이미지에 대한 다양한 연구가 이루어질 필요가 있다. 연예인과 관련된 여러 가지 문제가 대두되고 있는 시점에서 더욱 긍정적인 연예매니지먼트의 기업이미지 구축을 위한 후속 연구가 이루어지길 기대한다.
한국의 연예매니지먼트산업은 한류의 열풍으로 짧은 시간 동안 급속히 성장하였다. 한류는 우리나라의 국제 경쟁력을 두루 상향시킬 수 있는 현재 및 미래의 핵심 전략이다. 그러나 연예매니지먼트산업은 문화산업의 발전에 비하여 그 중요성이 대두되지 못하고 있다. 또한 다수의 연예매니지먼트는 체계적이고 과학적인 시스템을 구축하지 못하고 있다. 대표적인 예로, 최근 일어난 ‘승리 게이트’로 인하여 연예매니지먼트에 대한 부정적인 이미지가 확산되었다. 이에 따라 해당 사건에 연루된 연예매니지먼트는 주가가 하락할 뿐만 아니라 소속 연예인에 대한 불매 여론도 확산되고 있다. 따라서 본 연구에는 소속 연예인의 문제가 연예매니지먼트기업에도 영향을 미치듯 연예매니지먼트의 기업이미지가 소속 신인가수의 호감도 및 팬덤형성에 영향이 있는지 연구하여 연예매니지먼트의 영향력과 기업이미지 구축의 중요성을 알아보고자 하였다. 본 연구는 이러한 목적을 가지고, 선행연구를 통하여 기업이미지에 대한 요소로 경쟁력, 신뢰성, 감성적 매력, 사회적 책임을 도출했고 소속 신인아티스트의 호감도 구성요소로는 친숙성, 인지적 균형, 보상성, 접근성을 도출하였다. 또한 온라인 설문조사를 실시하여 실증분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가설 1의 검증결과 연예매니지먼트의 기업이미지는 소속 신인아티스트의 호감도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 기업이미지의 가장 중요한 요소는 경쟁력임을 알 수 있었고 호감도에서는 친숙성이 중요한 요소임을 알 수 있었다. 둘째, 가설 2의 검증결과, 연예매니지먼트의 기업이미지는 팬덤형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 기업이미지의 사회적 책임이 팬덤형성에 가장 중요한 요인임을 알 수 있었다. 셋째, 소속 신인아티스트의 호감도가 팬덤형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 팬덤형성에서 인지적 균형이 가장 중요한 요인임을 알 수 있었다. 실증분석 결과 가설 모두 채택되었다. 이는 연예매니지먼트의 기업이미지가 소속 신인아티스트의 호감도 및 팬덤 형성에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 의미있는 결과로 볼 수 있다. 향후 본 연구가 연예매니지먼트의 기업이미지 구축 및 호감도 형성에 도움을 줄 것으로 기대된다. 연예매니지먼트의 기업화 및 대형화에 따라 연예매니지먼트의 기업이미지가 중요한 요인으로 부각될 것이다. 이에 따라 연예매니지먼트도 기업이미지에 대한 다양한 연구가 이루어질 필요가 있다. 연예인과 관련된 여러 가지 문제가 대두되고 있는 시점에서 더욱 긍정적인 연예매니지먼트의 기업이미지 구축을 위한 후속 연구가 이루어지길 기대한다.
Korea’s entertainment business has grown rapidly for a short period of time thanks to the global phenomenon, Hallyu. This Korean Wave is a key strategy for Korea to elevate its national competitiveness in present and for the future as well. However, the importance of the entertainment business has n...
Korea’s entertainment business has grown rapidly for a short period of time thanks to the global phenomenon, Hallyu. This Korean Wave is a key strategy for Korea to elevate its national competitiveness in present and for the future as well. However, the importance of the entertainment business has not been discussed enough in public compared to Korea’s cultural development. In addition, majority of Entertainment companies don’t even have systematic, scientific strategy to build and secure their fame in this fast-paced society. As an example, The “Burning Sun Gate” revealed a K-Pop Crime Cartel and it has spread a negative image of Korean entertainment industry. For this reason, the company involved in the scandal not only experienced a significant drop in stock price but also the artists belong to this company are being boycotted due to this scandal. Therefore, this study examines whether the corporate image of entertainment business affects the fandom formation and favorability of new artists, to see the mutual relation of those two and to learn more about the importance of building positive corporate image. In order to measure corporate image, this study categorized 4 factors for coding, which includes: competitiveness, credibility, emotional appeal, social responsibility. On the other hand, to measure favorability of a new artist, this study categorized 4 factors for coding which includes: familiarity, cognitive balance, compensation, accessibility. To collect the data, an online questionnaire was used and total 354 questionnaires were analyzed for this research. The findings of this study are as follows. First, Hypothesis 1 was verified that favorable corporate image of the entertainment company has a positive impact on forming favorability of its new artist. Among the components of the corporate image, the most important factor is competitiveness. Similarly, familiarity is the most important factor in favorability. Second, Hypothesis 2 was verified that the corporate image of the entertainment company has a positive effect on the fandom identity formation. In response to the fandom formation, company’s social responsibility is the most important factor. Third, it was verified that the favorability of the new artist has a positive influence on the fandom formation. With regard to the fandom formation, cognitive balance was the most important factor. As a result of current study, all the hypotheses were verified. This result can be interpreted that the corporate image of the entertainment company has a positive effect on fandom formation of its new artist. By knowing this relationship, this study may provide useful insight in the future to build a solid and favorable corporate image for entertainment companies. In accordance with growing business of entertainment companies, building and maintain positive corporate image will become the most important factor as company gets larger and bigger. Therefore, in future research, it is necessary to carry out a study to find the most effective way of building a positive corporate image of entertainment company in global market. Given the circumstances which has widespread negative image of K-pop stars, it is expected to have a following research which examines the best way to build and maintain a positive corporate image for promising entertainment business.
Korea’s entertainment business has grown rapidly for a short period of time thanks to the global phenomenon, Hallyu. This Korean Wave is a key strategy for Korea to elevate its national competitiveness in present and for the future as well. However, the importance of the entertainment business has not been discussed enough in public compared to Korea’s cultural development. In addition, majority of Entertainment companies don’t even have systematic, scientific strategy to build and secure their fame in this fast-paced society. As an example, The “Burning Sun Gate” revealed a K-Pop Crime Cartel and it has spread a negative image of Korean entertainment industry. For this reason, the company involved in the scandal not only experienced a significant drop in stock price but also the artists belong to this company are being boycotted due to this scandal. Therefore, this study examines whether the corporate image of entertainment business affects the fandom formation and favorability of new artists, to see the mutual relation of those two and to learn more about the importance of building positive corporate image. In order to measure corporate image, this study categorized 4 factors for coding, which includes: competitiveness, credibility, emotional appeal, social responsibility. On the other hand, to measure favorability of a new artist, this study categorized 4 factors for coding which includes: familiarity, cognitive balance, compensation, accessibility. To collect the data, an online questionnaire was used and total 354 questionnaires were analyzed for this research. The findings of this study are as follows. First, Hypothesis 1 was verified that favorable corporate image of the entertainment company has a positive impact on forming favorability of its new artist. Among the components of the corporate image, the most important factor is competitiveness. Similarly, familiarity is the most important factor in favorability. Second, Hypothesis 2 was verified that the corporate image of the entertainment company has a positive effect on the fandom identity formation. In response to the fandom formation, company’s social responsibility is the most important factor. Third, it was verified that the favorability of the new artist has a positive influence on the fandom formation. With regard to the fandom formation, cognitive balance was the most important factor. As a result of current study, all the hypotheses were verified. This result can be interpreted that the corporate image of the entertainment company has a positive effect on fandom formation of its new artist. By knowing this relationship, this study may provide useful insight in the future to build a solid and favorable corporate image for entertainment companies. In accordance with growing business of entertainment companies, building and maintain positive corporate image will become the most important factor as company gets larger and bigger. Therefore, in future research, it is necessary to carry out a study to find the most effective way of building a positive corporate image of entertainment company in global market. Given the circumstances which has widespread negative image of K-pop stars, it is expected to have a following research which examines the best way to build and maintain a positive corporate image for promising entertainment business.
Keyword
#기업이미지 연예매니지먼트 아티스트 호감도 팬덤 스타 Corporate's Image Entertainment Management Artist Likability Fandom Star K-pop
학위논문 정보
저자
이유리
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
조혜정
발행연도
2019
총페이지
vi, 109 p.
키워드
기업이미지 연예매니지먼트 아티스트 호감도 팬덤 스타 Corporate's Image Entertainment Management Artist Likability Fandom Star K-pop
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