본 연구는 영유아교사의 전문성과 행복감이 타인의 권리를 존중하며 영유아 자신의 권리를 알고 나아가 그에 따른 책임을 실천할 수 있는 공동체적인 삶의 능력을 키우게 하는 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 그리고 나아가 영유아들에게 인권 친화적인 권리존중 실행 및 교육 환경을 조성하는 방법을 모색하여 보육 및 교육의 질을 높이기 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 영유아교사의 전문성, 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 영유아교사의 전문성이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아교사의 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향은 어떠한가? 이를 위해 영유아교사의 전문성을 측정하기 위한 도구는 Hargreaves와 Fullan(1992)의 도구를 토대로 백은주와 조부경2004)이 개발한 도구를 신희이(2011)가 영아교사로 수정한 자료를 본 연구에 맞게 영유아교사로 수정하여 사용하였고, 영유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 Argyle와 Hills(2002)의 옥스퍼드 행복 질문지(Oxford Happiness Questionnaire : OHQ)를 최요원(2002)이 번안하여 곽희경(2011)이 사용한 도구를 김시연(2014)이 수정한 도구를 사용했으며, 교사의 영유아권리존중실행은 김진숙(2009)이 개발한 것으로, 7인의 전문가들에게 내용 및 ...
영유아교사의 전문성과 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향
본 연구는 영유아교사의 전문성과 행복감이 타인의 권리를 존중하며 영유아 자신의 권리를 알고 나아가 그에 따른 책임을 실천할 수 있는 공동체적인 삶의 능력을 키우게 하는 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 그리고 나아가 영유아들에게 인권 친화적인 권리존중 실행 및 교육 환경을 조성하는 방법을 모색하여 보육 및 교육의 질을 높이기 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 영유아교사의 전문성, 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 영유아교사의 전문성이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아교사의 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향은 어떠한가? 이를 위해 영유아교사의 전문성을 측정하기 위한 도구는 Hargreaves와 Fullan(1992)의 도구를 토대로 백은주와 조부경2004)이 개발한 도구를 신희이(2011)가 영아교사로 수정한 자료를 본 연구에 맞게 영유아교사로 수정하여 사용하였고, 영유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 Argyle와 Hills(2002)의 옥스퍼드 행복 질문지(Oxford Happiness Questionnaire : OHQ)를 최요원(2002)이 번안하여 곽희경(2011)이 사용한 도구를 김시연(2014)이 수정한 도구를 사용했으며, 교사의 영유아권리존중실행은 김진숙(2009)이 개발한 것으로, 7인의 전문가들에게 내용 및 타당도를 확인받고 우리나라 유아교육 현장에서 활용할 수 있도록 개발된 도구를 사용하였다. 본 연구의 분석대상은 경상북도 경주시와 포항시 소재 어린이집과 유치원에 근무하고 있는 교사 300명이었다. 본 연구의 자료 분석을 위하여 SPSSWIN. 25 통계프로그램을 사용하였으며, 측정 도구의 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach’α계수를 산출하였고, , 교사의 전문성 및 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 파악하기 위해 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 제기한 연구문제에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 전문성이 높을수록 영유아권리존중 실행이 높은 것으로 나타났다. 영유아교사의 전문성이 권리존중실행의 하위요인 중 하루 일과 존중에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교사의 전문성이 영유아권리존중 실행의 전체점수에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 영유아교사의 행복감이 높을수록 영유아권리존중 실행이 높은 것으로 나타났다. 교사의 행복감이 영유아권리존중 실행의 하위요인 중 하루일과 존중과 아동 최선의 이익에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 행복감이 영유아 권리존중 보육실행의 전체점수에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과, 영유아교사의 전문성과 행복감은 영유아권리존중 실행에 연관성이 있고 중요한 요소이며, 구체적으로 영유아교사의 전문성이 높고, 행복감이 높아졌을 때 영유아권리존중 실행은 높아진다고 사료 된다. 이는 영유아교사의 전문성과 행복감이 영유아권리존중 실행에 영향이 있으며, 영유아교사의 전문성 및 행복감과 영유아권리존중 실행 간에는 영향관계가 있음을 시사한다 주제어 : 영유아교사, 전문성, 행복감, 영유아권리존중.
영유아교사의 전문성과 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향
본 연구는 영유아교사의 전문성과 행복감이 타인의 권리를 존중하며 영유아 자신의 권리를 알고 나아가 그에 따른 책임을 실천할 수 있는 공동체적인 삶의 능력을 키우게 하는 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 그리고 나아가 영유아들에게 인권 친화적인 권리존중 실행 및 교육 환경을 조성하는 방법을 모색하여 보육 및 교육의 질을 높이기 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 영유아교사의 전문성, 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 영유아교사의 전문성이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아교사의 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향은 어떠한가? 이를 위해 영유아교사의 전문성을 측정하기 위한 도구는 Hargreaves와 Fullan(1992)의 도구를 토대로 백은주와 조부경2004)이 개발한 도구를 신희이(2011)가 영아교사로 수정한 자료를 본 연구에 맞게 영유아교사로 수정하여 사용하였고, 영유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 Argyle와 Hills(2002)의 옥스퍼드 행복 질문지(Oxford Happiness Questionnaire : OHQ)를 최요원(2002)이 번안하여 곽희경(2011)이 사용한 도구를 김시연(2014)이 수정한 도구를 사용했으며, 교사의 영유아권리존중실행은 김진숙(2009)이 개발한 것으로, 7인의 전문가들에게 내용 및 타당도를 확인받고 우리나라 유아교육 현장에서 활용할 수 있도록 개발된 도구를 사용하였다. 본 연구의 분석대상은 경상북도 경주시와 포항시 소재 어린이집과 유치원에 근무하고 있는 교사 300명이었다. 본 연구의 자료 분석을 위하여 SPSSWIN. 25 통계프로그램을 사용하였으며, 측정 도구의 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach’α계수를 산출하였고, , 교사의 전문성 및 행복감이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 파악하기 위해 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 제기한 연구문제에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 전문성이 높을수록 영유아권리존중 실행이 높은 것으로 나타났다. 영유아교사의 전문성이 권리존중실행의 하위요인 중 하루 일과 존중에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교사의 전문성이 영유아권리존중 실행의 전체점수에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 영유아교사의 행복감이 높을수록 영유아권리존중 실행이 높은 것으로 나타났다. 교사의 행복감이 영유아권리존중 실행의 하위요인 중 하루일과 존중과 아동 최선의 이익에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 행복감이 영유아 권리존중 보육실행의 전체점수에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과, 영유아교사의 전문성과 행복감은 영유아권리존중 실행에 연관성이 있고 중요한 요소이며, 구체적으로 영유아교사의 전문성이 높고, 행복감이 높아졌을 때 영유아권리존중 실행은 높아진다고 사료 된다. 이는 영유아교사의 전문성과 행복감이 영유아권리존중 실행에 영향이 있으며, 영유아교사의 전문성 및 행복감과 영유아권리존중 실행 간에는 영향관계가 있음을 시사한다 주제어 : 영유아교사, 전문성, 행복감, 영유아권리존중.
This study investigates the effect of the professionalism and euphoria of teacher on the implementation of children rights; the professionalism and euphoria make teacher to respect other people's rights, enhance their collective ability to understand the children rights and practice their responsibi...
This study investigates the effect of the professionalism and euphoria of teacher on the implementation of children rights; the professionalism and euphoria make teacher to respect other people's rights, enhance their collective ability to understand the children rights and practice their responsibilities accordingly. Furthermore, the purpose of this study is to provide underlying data for the improvement of the quality of child care and education by exploring ways to encourage a human rights-friendly, rights-based child care and educational environment for children. In this study, the following research questions were set up to figure out the effect of the teacher's professionalism and euphoria on the implementation of children rights.
1. What is the effect of teachers' professionalism on the implementation of children rights? 2. What is the effect of teacher's sense of euphoria on the implementation of children rights?
To this end, the tool developed by Eun-ju Baek and Boo-kyung Cho (2004) based on the tools of Hargreaves and Fullan (1992) was modified by Hee-yi Shin from ‘nursery teacher’ to ‘infant teachers’, and was modified again to ‘children teacher’ in accordance with this study; In order to measure the happiness of teachers, Yo-won Choi (2002) translated Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) created by Argyle and Hills (2002) and Si-yeon Kim utilized the tool modified by Hee-kyung Kwak (2014); The teacher's practice of respecting the children right was performed via a tool that was developed by Jin-sook Kim (2009), verified by 7 experts and optimized for children education industry in South Korea.
The participants of this study consisted of 300 teachers working at daycare centers and kindergartens in Gyeongju and Pohang, North Gyeongsang Province. In order to analyze this research, a SPSWIN. 25 statistical program was utilized, a Cronbach’s Alpha was computed to assess the reliability of measurement tools, and the Multiple Regression Analysis was performed to understand the effect of teacher expertise and happiness on the implementation of children rights. The main findings of the research questions raised in this study are as follows: First, it was found that the deeper expertise teachers have, the higher likelihood of implementing children rights. The teacher expertise is found to affect children’s rights respect for their daily routines among the subcomponents of children right implementation. In addition, it has been determined that the teacher expertise affect the overall score of execution of children rights. Second, the higher the level of happiness, the higher likelihood of implementing children rights. Teachers' euphoria has been shown to affect children’s rights respect for their daily routines and children's best interests among the subcomponents of children right implementation. And it turns out that euphoria affects the overall performance of child care implementation with respect to children right. According to this study, there is a crucial connection between the expertise and happiness of teachers and children rights, specifically when the level of expertise and happiness of teachers are high, the children rights implementation standard is said to be high. This suggests that the professionalism and euphoria of teachers are affected by the children rights implementation, and that there is an influence relationship between the professionalism and the euphoria of children teachers and the practice of children rights.
This study investigates the effect of the professionalism and euphoria of teacher on the implementation of children rights; the professionalism and euphoria make teacher to respect other people's rights, enhance their collective ability to understand the children rights and practice their responsibilities accordingly. Furthermore, the purpose of this study is to provide underlying data for the improvement of the quality of child care and education by exploring ways to encourage a human rights-friendly, rights-based child care and educational environment for children. In this study, the following research questions were set up to figure out the effect of the teacher's professionalism and euphoria on the implementation of children rights.
1. What is the effect of teachers' professionalism on the implementation of children rights? 2. What is the effect of teacher's sense of euphoria on the implementation of children rights?
To this end, the tool developed by Eun-ju Baek and Boo-kyung Cho (2004) based on the tools of Hargreaves and Fullan (1992) was modified by Hee-yi Shin from ‘nursery teacher’ to ‘infant teachers’, and was modified again to ‘children teacher’ in accordance with this study; In order to measure the happiness of teachers, Yo-won Choi (2002) translated Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) created by Argyle and Hills (2002) and Si-yeon Kim utilized the tool modified by Hee-kyung Kwak (2014); The teacher's practice of respecting the children right was performed via a tool that was developed by Jin-sook Kim (2009), verified by 7 experts and optimized for children education industry in South Korea.
The participants of this study consisted of 300 teachers working at daycare centers and kindergartens in Gyeongju and Pohang, North Gyeongsang Province. In order to analyze this research, a SPSWIN. 25 statistical program was utilized, a Cronbach’s Alpha was computed to assess the reliability of measurement tools, and the Multiple Regression Analysis was performed to understand the effect of teacher expertise and happiness on the implementation of children rights. The main findings of the research questions raised in this study are as follows: First, it was found that the deeper expertise teachers have, the higher likelihood of implementing children rights. The teacher expertise is found to affect children’s rights respect for their daily routines among the subcomponents of children right implementation. In addition, it has been determined that the teacher expertise affect the overall score of execution of children rights. Second, the higher the level of happiness, the higher likelihood of implementing children rights. Teachers' euphoria has been shown to affect children’s rights respect for their daily routines and children's best interests among the subcomponents of children right implementation. And it turns out that euphoria affects the overall performance of child care implementation with respect to children right. According to this study, there is a crucial connection between the expertise and happiness of teachers and children rights, specifically when the level of expertise and happiness of teachers are high, the children rights implementation standard is said to be high. This suggests that the professionalism and euphoria of teachers are affected by the children rights implementation, and that there is an influence relationship between the professionalism and the euphoria of children teachers and the practice of children rights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.