사서교사의 직무탈진에 관한 혼합연구 : 직무열의의 매개효과를 중심으로 A mixed methods research on the Job burnout of teacher librarians : focused on mediating effects of job engagement원문보기
학교도서관이 본연의 기능을 제대로 수행하기 위해서는 사서교사의 역할이 중요하다. 그 동안 학교도서관이 양적으로는 성장했으나 정규 사서교사의 수는 적고, 여전히 교육공동체 구성원들의 낮은 인식이 사서교사들의 스트레스를 유발하고 있다. 이는 사서교사들의 직무열의를 떨어뜨려 직무탈진으로 이어질 가능성이 매우 높다. 이에 본 연구는 사서교사들의 직무탈진 양상과 수준을 파악하여 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 도출된 요인들의 영향 관계를 실증적으로 규명하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 사서교사들의 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 정성적 연구를 실시하고 이를 기초로 하여 정량적 연구를 통해 직무탈진 요인들 간의 관계를 확장 검증하는 순차적 연구방법을 사용하였다. 정성적 연구를 위해 17명의 사서교사를 의도표집하여 2018년 9월 5일부터 10월 30일까지 심층면담을 진행하였다. 심층면담 내용을 분석한 결과 사서교사의 직무탈진에 영향을 주는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원, 직무열의가 중요한 요인임이 밝혀졌고 이를 사서교사의 직무 특수성이라고 정의하였다. 사서교사들의 직접적인 경험 진술만으로 연구결과를 일반화하기에는 부족한 부분이 있어 정량적 연구를 실시하였다. 측정도구의 신뢰도 및 ...
학교도서관이 본연의 기능을 제대로 수행하기 위해서는 사서교사의 역할이 중요하다. 그 동안 학교도서관이 양적으로는 성장했으나 정규 사서교사의 수는 적고, 여전히 교육공동체 구성원들의 낮은 인식이 사서교사들의 스트레스를 유발하고 있다. 이는 사서교사들의 직무열의를 떨어뜨려 직무탈진으로 이어질 가능성이 매우 높다. 이에 본 연구는 사서교사들의 직무탈진 양상과 수준을 파악하여 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 도출된 요인들의 영향 관계를 실증적으로 규명하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 사서교사들의 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 정성적 연구를 실시하고 이를 기초로 하여 정량적 연구를 통해 직무탈진 요인들 간의 관계를 확장 검증하는 순차적 연구방법을 사용하였다. 정성적 연구를 위해 17명의 사서교사를 의도표집하여 2018년 9월 5일부터 10월 30일까지 심층면담을 진행하였다. 심층면담 내용을 분석한 결과 사서교사의 직무탈진에 영향을 주는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원, 직무열의가 중요한 요인임이 밝혀졌고 이를 사서교사의 직무 특수성이라고 정의하였다. 사서교사들의 직접적인 경험 진술만으로 연구결과를 일반화하기에는 부족한 부분이 있어 정량적 연구를 실시하였다. 측정도구의 신뢰도 및 타당도를 위해 2018년 12월 5일부터 12월 7일까지 6명의 사서교사를 대상으로 예비조사를 실시하였으며, 이후 2018년 12월 20일부터 2019년 1월 3일까지 2주 동안 웹 질문지를 통해 설문조사를 실시하였다. 총 305부가 회수되었고 이는 모두 분석에 사용되었다. 자료분석은 SPSS 21.0을 사용하여 빈도분석, 독립표본 t-test, 일원배치분산분석(ANOVA)을 실시하고 Scheffe사후검정을 하였다. 또 상관분석과 다중회귀분석을 실시했고, 위계적 다중회귀분석을 통해 직무열의의 매개효과를 검증하였다. 정량적 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사서교사의 직무 특수성 중 직무탈진에 영향을 미치는 요인으로는 전문 직업 정체성, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원으로 나타났다. 둘째, 사서교사의 직무 특수성 중 직무열의에 영향을 미치는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 사회적 지원으로 나타났다. 셋째, 사서교사의 직무 특수성과 직무탈진 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과, 전문 직업 정체성은 완전매개, 사회적 지원은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 사서교사의 직무 특수성 중 정서적 고갈에 영향을 미치는 요인으로는 사서교사에 대한 평판과 사회적 지원으로 나타났으며, 사서교사의 직무 특수성과 정서적 고갈과의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과 사회적 지원이 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 사서교사의 직무 특수성 중 비인간화에 영향을 미치는 요인으로는 소속감, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원으로 나타났으며, 사서교사의 직무 특수성과 비인간화의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과 소속감은 완전매개, 사회적 지원은 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 사서교사의 직무 특수성 중 개인적 성취감 감소에 영향을 미치는 요인으로는 전문 직업 정체성, 사회적 지원으로 나타났으며, 사서교사의 직무 특수성과 개인적 성취감 감소의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과 전문 직업 정체성은 부분매개, 사회적 지원은 완전 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 인구통계학적 변인에 따른 집단 간 차이를 확인한 결과 성별에서는 독립변인 중 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원이 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 담임 여부에서는 독립변인 중 사회적 지원만 차이가 나타났으며, 학교 설립 유형은 모든 변인에서 차이가 발견되지 않았다. 연령과 경력은 독립변인 중 소속감, 전문 직업 정체성, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판에서 유의미한 차이를 나타냈으며, 종속변인인 직무탈진과 매개변인인 직무열의에서도 유의미한 차이가 나타났다. 학교 급에 따라서는 독립변인 중 전문성 강화 기회가 유의미한 차이가 있었고, 학급 수에 따라서는 사회적 지원만 차이가 있었다. 주당 수업 시수에 따른 차이는 독립변인 중 사서교사에 대한 평판에서만 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 얻어진 결과에 근거하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 사서교사들의 직무탈진을 완화하기 위해서는 전문 직업 정체성을 정립해야 한다. 둘째, 사서교사의 직무탈진은 개인적 차원의 접근이 아니라 사회적 차원으로 확대하여 교육공동체 구성원 간의 상호작용적 관점에서 해결해야 한다. 셋째, 학교조직, 상사, 동료와의 사회적 지원 체계 마련이 필요하다. 넷째, 사서교사들의 전문성 강화를 위해 각종 연수 기회를 확대하고 이를 적극 활용할 수 있도록 행정적, 제도적 뒷받침이 마련되어야 한다. 다섯째, 기존 사서교사와 신규 사서교사와의 소통 프로그램 개발 및 지원이 필요하다. 여섯째, 직무열의가 매개변인으로 사서교사의 직무탈진에 영향을 미치고 있음이 입증되었다. 이러한 결과는 사서교사의 직무탈진 예방과 감소에 대한 노력과 함께 직무열의를 증가시킬 수 있는 방안도 함께 모색되어야 함을 시사한다. 본 연구는 사서교사의 직무탈진에 대한 연구가 미흡하여 사서교사를 대상으로 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 도출하고자 심층면담을 실시하여 사서교사들에게 영향을 미치는 개별적이고 특수한 요인들을 귀납적으로 발견했다는 데 의의가 있다. 또 사서교사들의 직접적인 경험 진술만으로 연구결과를 일반화하기에 부족한 부분이 있기 때문에 도출된 영향 요인들의 관계를 통계적으로 분석하는 정량적 연구도 수행하여 사서교사들의 직무탈진 맥락을 포괄적이고 심층적으로 이해하였다. 그리고 최근 직무탈진과 함께 중요한 변인으로 인식되고 있는 직무열의를 매개효과로 하는 새로운 연구를 시도했다는 점에서도 의의가 있다. 본 연구는 현장 중심의 연구로 사서교사들의 직무환경을 실질적으로 개선하여 직무탈진을 감소시키고 직무열의를 촉진하는 방안을 모색하는 기초연구이다. 본 연구의 결과는 학교도서관 교육정보서비스의 효과적인 운영과 질적 성장에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
학교도서관이 본연의 기능을 제대로 수행하기 위해서는 사서교사의 역할이 중요하다. 그 동안 학교도서관이 양적으로는 성장했으나 정규 사서교사의 수는 적고, 여전히 교육공동체 구성원들의 낮은 인식이 사서교사들의 스트레스를 유발하고 있다. 이는 사서교사들의 직무열의를 떨어뜨려 직무탈진으로 이어질 가능성이 매우 높다. 이에 본 연구는 사서교사들의 직무탈진 양상과 수준을 파악하여 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 도출된 요인들의 영향 관계를 실증적으로 규명하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 사서교사들의 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 정성적 연구를 실시하고 이를 기초로 하여 정량적 연구를 통해 직무탈진 요인들 간의 관계를 확장 검증하는 순차적 연구방법을 사용하였다. 정성적 연구를 위해 17명의 사서교사를 의도표집하여 2018년 9월 5일부터 10월 30일까지 심층면담을 진행하였다. 심층면담 내용을 분석한 결과 사서교사의 직무탈진에 영향을 주는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원, 직무열의가 중요한 요인임이 밝혀졌고 이를 사서교사의 직무 특수성이라고 정의하였다. 사서교사들의 직접적인 경험 진술만으로 연구결과를 일반화하기에는 부족한 부분이 있어 정량적 연구를 실시하였다. 측정도구의 신뢰도 및 타당도를 위해 2018년 12월 5일부터 12월 7일까지 6명의 사서교사를 대상으로 예비조사를 실시하였으며, 이후 2018년 12월 20일부터 2019년 1월 3일까지 2주 동안 웹 질문지를 통해 설문조사를 실시하였다. 총 305부가 회수되었고 이는 모두 분석에 사용되었다. 자료분석은 SPSS 21.0을 사용하여 빈도분석, 독립표본 t-test, 일원배치분산분석(ANOVA)을 실시하고 Scheffe 사후검정을 하였다. 또 상관분석과 다중회귀분석을 실시했고, 위계적 다중회귀분석을 통해 직무열의의 매개효과를 검증하였다. 정량적 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사서교사의 직무 특수성 중 직무탈진에 영향을 미치는 요인으로는 전문 직업 정체성, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원으로 나타났다. 둘째, 사서교사의 직무 특수성 중 직무열의에 영향을 미치는 요인으로는 소속감, 전문 직업 정체성, 사회적 지원으로 나타났다. 셋째, 사서교사의 직무 특수성과 직무탈진 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과, 전문 직업 정체성은 완전매개, 사회적 지원은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 사서교사의 직무 특수성 중 정서적 고갈에 영향을 미치는 요인으로는 사서교사에 대한 평판과 사회적 지원으로 나타났으며, 사서교사의 직무 특수성과 정서적 고갈과의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과 사회적 지원이 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 사서교사의 직무 특수성 중 비인간화에 영향을 미치는 요인으로는 소속감, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원으로 나타났으며, 사서교사의 직무 특수성과 비인간화의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과 소속감은 완전매개, 사회적 지원은 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 사서교사의 직무 특수성 중 개인적 성취감 감소에 영향을 미치는 요인으로는 전문 직업 정체성, 사회적 지원으로 나타났으며, 사서교사의 직무 특수성과 개인적 성취감 감소의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증한 결과 전문 직업 정체성은 부분매개, 사회적 지원은 완전 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 인구통계학적 변인에 따른 집단 간 차이를 확인한 결과 성별에서는 독립변인 중 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판, 사회적 지원이 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 담임 여부에서는 독립변인 중 사회적 지원만 차이가 나타났으며, 학교 설립 유형은 모든 변인에서 차이가 발견되지 않았다. 연령과 경력은 독립변인 중 소속감, 전문 직업 정체성, 전문성 강화 기회, 사서교사에 대한 평판에서 유의미한 차이를 나타냈으며, 종속변인인 직무탈진과 매개변인인 직무열의에서도 유의미한 차이가 나타났다. 학교 급에 따라서는 독립변인 중 전문성 강화 기회가 유의미한 차이가 있었고, 학급 수에 따라서는 사회적 지원만 차이가 있었다. 주당 수업 시수에 따른 차이는 독립변인 중 사서교사에 대한 평판에서만 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 얻어진 결과에 근거하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 사서교사들의 직무탈진을 완화하기 위해서는 전문 직업 정체성을 정립해야 한다. 둘째, 사서교사의 직무탈진은 개인적 차원의 접근이 아니라 사회적 차원으로 확대하여 교육공동체 구성원 간의 상호작용적 관점에서 해결해야 한다. 셋째, 학교조직, 상사, 동료와의 사회적 지원 체계 마련이 필요하다. 넷째, 사서교사들의 전문성 강화를 위해 각종 연수 기회를 확대하고 이를 적극 활용할 수 있도록 행정적, 제도적 뒷받침이 마련되어야 한다. 다섯째, 기존 사서교사와 신규 사서교사와의 소통 프로그램 개발 및 지원이 필요하다. 여섯째, 직무열의가 매개변인으로 사서교사의 직무탈진에 영향을 미치고 있음이 입증되었다. 이러한 결과는 사서교사의 직무탈진 예방과 감소에 대한 노력과 함께 직무열의를 증가시킬 수 있는 방안도 함께 모색되어야 함을 시사한다. 본 연구는 사서교사의 직무탈진에 대한 연구가 미흡하여 사서교사를 대상으로 직무탈진에 영향을 미치는 요인을 도출하고자 심층면담을 실시하여 사서교사들에게 영향을 미치는 개별적이고 특수한 요인들을 귀납적으로 발견했다는 데 의의가 있다. 또 사서교사들의 직접적인 경험 진술만으로 연구결과를 일반화하기에 부족한 부분이 있기 때문에 도출된 영향 요인들의 관계를 통계적으로 분석하는 정량적 연구도 수행하여 사서교사들의 직무탈진 맥락을 포괄적이고 심층적으로 이해하였다. 그리고 최근 직무탈진과 함께 중요한 변인으로 인식되고 있는 직무열의를 매개효과로 하는 새로운 연구를 시도했다는 점에서도 의의가 있다. 본 연구는 현장 중심의 연구로 사서교사들의 직무환경을 실질적으로 개선하여 직무탈진을 감소시키고 직무열의를 촉진하는 방안을 모색하는 기초연구이다. 본 연구의 결과는 학교도서관 교육정보서비스의 효과적인 운영과 질적 성장에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
The role of the teacher librarians is important for the proper functioning of the school library. The school library has been developed quantitatively, while the number of regular teacher librarians is small, and the low reputation of the teacher librarians by the educational community members puts ...
The role of the teacher librarians is important for the proper functioning of the school library. The school library has been developed quantitatively, while the number of regular teacher librarians is small, and the low reputation of the teacher librarians by the educational community members puts them under a lot of stress. This is likely to lead to job burnout by reducing job engagement of teacher librarians. The purpose of this study is to identify the factors affecting job burnout by analyzing the job burnout patterns and levels in teacher librarians and to empirically investigate the relationship among the effective factors. In this study, we conducted a qualitative research to identify factors affecting the job burnout of teacher librarians, and based on that a sequential study method was used to expand and verify the relationship between job burnout factors through quantitative research. For qualitative research 17 teacher librarians were intentionally chosen and in-depth interview was conducted from September 5, 2018 to October 30, 2018. The in-depth interview shows that the factors affecting the job burnout of teacher librarians are the sense of belonging, professional identity, professional development opportunities, reputation of teacher librarians, social support and job engagement which defined as librarians' job specificity. Quantitative research was conducted because there was a lack of generalizability of the study results by the direct experience of teacher librarians. For the reliability and validity of the measurement tools, six teacher librarians were primarily investigated from December 5, 2018 to December 7. After that a survey was carried out through the web questionnaire for two weeks from December 20, 2018 to January 3, 2019. A total of 305 copies were collected, all of which were used for the analysis. Data were analyzed on the basis of frequency analysis, independent sample t-test and one-way ANOVA with the help of SPSS 21.0 and Scheffe post test was also carried out. In addition, correlation analysis and multiple regression analysis were conducted and the mediating effect of job engagement was verified by hierarchical multiple regression analysis. The results of the quantitative study are summarized as follows. First, concerning the job specificity of teacher librarians, the factors affecting job burnout were professional identity, reputation of teacher librarians, and social support. Second, concerning the job specificity of teacher librarians, the factors affecting job engagement were sense of belonging, professional identity, and social support. Third, as a result of verifying the mediating effect of job engagement in relation to job specificity and job burnout of teacher librarians, professional identity showed complete mediating effect and social support showed partial mediation effect. Fourth, concerning the job specificity of teacher librarians, the factors affecting emotional exhaustion were reputation of teacher librarians and social support. As a result of verifying the mediating effect of job engagement on the relationship between job specificity and emotional exhaustion of teacher librarians, social support showed partial mediation effect. Fifth, concerning the job specificity of teacher librarians the factor affecting depersonalization among teacher librarians' job specificity were sense of belonging, professional development opportunities, reputation of teacher librarians and social support. As a result of verifying the mediating effect of job engagement on the job specificity and depersonalization of teacher librarians, the sense of belonging was completely mediated and the social support showed partial mediation effect. Sixth, concerning the job specificity of teacher librarians, professional identity and social support were the factors influencing the lack of personal accomplishment. Examining the mediating effects of job engagement in relation to job specificity and lack of personal accomplishment, we conclude that job identity has a partial mediation effect and social support has a full mediation effect. Seventh, a differences among the groups according to the demographic variables showed that there was statistically significant difference between the independent variables in the gender, professional development opportunities, the reputation of teacher librarians, and social support. In teacher status, only the social support of independent variables showed a difference. Types of School Establishment showed no difference in all variables. Age and Career showed a significant difference in the sense of belonging, professional identity, professional development opportunities, and reputation of teacher librarians among independent variables and job burnout as a dependent variable and job engagement as a mediating variable also showed a significant difference. According to the school level, there was a significant difference in the professional development opportunities among the independent variables, and there was only difference in social support depending on the number of classes. Concerning the number of weekly teaching classes, there were statistically significant differences only in the reputation of teacher librarians among the independent variables. Based on the results obtained from this study, the following suggestions are made. First, professional identity should be established in order to alleviate job burnout of teacher librarians. Second, the job burnout of teacher librarians should be solved in terms of interaction among members of the educational community because it extends to the social dimension rather than to the individual dimension. Third, it is necessary to establish social support system with school organization, supervisor, and colleagues. Fourth, administrative and institutional support should be provided in order to expand the opportunities of training and to utilize them actively for professional development opportunities of teacher librarians. Fifth, it is necessary to develop and support communication programs between existing teacher librarians and new teacher librarians. Sixth, job engagement has been proven to influence job burnout of teacher librarians as a mediator. These results suggest that efforts to prevent and reduce job burnout in teacher librarians should be made along with ways to increase job engagement. So far there has not been much research on teacher librarians' job burnout. This study, through in-depth interview, has inductively found out meaningful factors which affect that job burnout. As it is not proper to generalize the study results only procured through the direct experiences of the teacher librarians, we conducted a quantitative study statistically analyzing the relationship of the influential factors to understand the job burnout context of the teacher librarians comprehensively and deeply. It is also meaningful since it is a new study that has been attempted to mediate the job engagement that is recognized recently as an important variable of job burnout. This research, as a field-oriented one, is fundamental in that it aims to improve the job environment of teacher librarians by reducing job burnout and promoting job engagement. The results of this study are expected to contribute to the effective operation and development of educational information services in school libraries.
The role of the teacher librarians is important for the proper functioning of the school library. The school library has been developed quantitatively, while the number of regular teacher librarians is small, and the low reputation of the teacher librarians by the educational community members puts them under a lot of stress. This is likely to lead to job burnout by reducing job engagement of teacher librarians. The purpose of this study is to identify the factors affecting job burnout by analyzing the job burnout patterns and levels in teacher librarians and to empirically investigate the relationship among the effective factors. In this study, we conducted a qualitative research to identify factors affecting the job burnout of teacher librarians, and based on that a sequential study method was used to expand and verify the relationship between job burnout factors through quantitative research. For qualitative research 17 teacher librarians were intentionally chosen and in-depth interview was conducted from September 5, 2018 to October 30, 2018. The in-depth interview shows that the factors affecting the job burnout of teacher librarians are the sense of belonging, professional identity, professional development opportunities, reputation of teacher librarians, social support and job engagement which defined as librarians' job specificity. Quantitative research was conducted because there was a lack of generalizability of the study results by the direct experience of teacher librarians. For the reliability and validity of the measurement tools, six teacher librarians were primarily investigated from December 5, 2018 to December 7. After that a survey was carried out through the web questionnaire for two weeks from December 20, 2018 to January 3, 2019. A total of 305 copies were collected, all of which were used for the analysis. Data were analyzed on the basis of frequency analysis, independent sample t-test and one-way ANOVA with the help of SPSS 21.0 and Scheffe post test was also carried out. In addition, correlation analysis and multiple regression analysis were conducted and the mediating effect of job engagement was verified by hierarchical multiple regression analysis. The results of the quantitative study are summarized as follows. First, concerning the job specificity of teacher librarians, the factors affecting job burnout were professional identity, reputation of teacher librarians, and social support. Second, concerning the job specificity of teacher librarians, the factors affecting job engagement were sense of belonging, professional identity, and social support. Third, as a result of verifying the mediating effect of job engagement in relation to job specificity and job burnout of teacher librarians, professional identity showed complete mediating effect and social support showed partial mediation effect. Fourth, concerning the job specificity of teacher librarians, the factors affecting emotional exhaustion were reputation of teacher librarians and social support. As a result of verifying the mediating effect of job engagement on the relationship between job specificity and emotional exhaustion of teacher librarians, social support showed partial mediation effect. Fifth, concerning the job specificity of teacher librarians the factor affecting depersonalization among teacher librarians' job specificity were sense of belonging, professional development opportunities, reputation of teacher librarians and social support. As a result of verifying the mediating effect of job engagement on the job specificity and depersonalization of teacher librarians, the sense of belonging was completely mediated and the social support showed partial mediation effect. Sixth, concerning the job specificity of teacher librarians, professional identity and social support were the factors influencing the lack of personal accomplishment. Examining the mediating effects of job engagement in relation to job specificity and lack of personal accomplishment, we conclude that job identity has a partial mediation effect and social support has a full mediation effect. Seventh, a differences among the groups according to the demographic variables showed that there was statistically significant difference between the independent variables in the gender, professional development opportunities, the reputation of teacher librarians, and social support. In teacher status, only the social support of independent variables showed a difference. Types of School Establishment showed no difference in all variables. Age and Career showed a significant difference in the sense of belonging, professional identity, professional development opportunities, and reputation of teacher librarians among independent variables and job burnout as a dependent variable and job engagement as a mediating variable also showed a significant difference. According to the school level, there was a significant difference in the professional development opportunities among the independent variables, and there was only difference in social support depending on the number of classes. Concerning the number of weekly teaching classes, there were statistically significant differences only in the reputation of teacher librarians among the independent variables. Based on the results obtained from this study, the following suggestions are made. First, professional identity should be established in order to alleviate job burnout of teacher librarians. Second, the job burnout of teacher librarians should be solved in terms of interaction among members of the educational community because it extends to the social dimension rather than to the individual dimension. Third, it is necessary to establish social support system with school organization, supervisor, and colleagues. Fourth, administrative and institutional support should be provided in order to expand the opportunities of training and to utilize them actively for professional development opportunities of teacher librarians. Fifth, it is necessary to develop and support communication programs between existing teacher librarians and new teacher librarians. Sixth, job engagement has been proven to influence job burnout of teacher librarians as a mediator. These results suggest that efforts to prevent and reduce job burnout in teacher librarians should be made along with ways to increase job engagement. So far there has not been much research on teacher librarians' job burnout. This study, through in-depth interview, has inductively found out meaningful factors which affect that job burnout. As it is not proper to generalize the study results only procured through the direct experiences of the teacher librarians, we conducted a quantitative study statistically analyzing the relationship of the influential factors to understand the job burnout context of the teacher librarians comprehensively and deeply. It is also meaningful since it is a new study that has been attempted to mediate the job engagement that is recognized recently as an important variable of job burnout. This research, as a field-oriented one, is fundamental in that it aims to improve the job environment of teacher librarians by reducing job burnout and promoting job engagement. The results of this study are expected to contribute to the effective operation and development of educational information services in school libraries.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.