성격유형을 적용한 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 연구 : 에니어그램 성격유형 6번을 중점으로 Effect of Customized Reading Guidance Program Using Personality Type : Focusing on Enneagram Personality Type 6원문보기
성격유형을 적용한 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 연구 : 에니어그램 성격유형 6번을 중심으로
본 논문은 개개인의 성향을 고려한 맞춤 독서지도 프로그램을 실시하여 청소년의 안정적인 정서지능의 발달과 다양한 간접경험을 통한 진로성숙도에 미치는 효과를 측정하였다. 연구에 참여한 피험자들은 서울 소재 중학교에 재학 중이며 ‘독서와 자아탐색’이라는 독서지도 프로그램에 참여 희망자 중 성격유형 6번 유형의 학생 6명을 선정하였다. 맞춤 독서지도 프로그램은 성격유형 6번 유형의 특징을 토대로 여러 전문가들과 함께 맞춤도서를 선정하고 프로그램을 개발하였다. 수업 방식은 7권의 맞춤도서를 활용하여 14차시(차시 당 45분)로 구성하였으며 수업 전 미리 맞춤도서를 읽어오도록 하고 매 차시마다 학습지를 제공하였다. 또한 다양한 참고자료를 활용하여 피험자의 이해도를 높일 수 있도록 하였다. 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 검증을 위해 정서지능 검사와 진로성숙도 검사를 프로그램 사전-사후에 동일한 검사지로 진행하고 두 검사 결과를 통계프로그램을 이용하여 측정값을 비교하였으며 독서지도 프로그램의 개선과 앞으로의 발전을 위해 모든 프로그램을 마친 후 내용만족도 조사를 통한 ...
성격유형을 적용한 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 연구 : 에니어그램 성격유형 6번을 중심으로
본 논문은 개개인의 성향을 고려한 맞춤 독서지도 프로그램을 실시하여 청소년의 안정적인 정서지능의 발달과 다양한 간접경험을 통한 진로성숙도에 미치는 효과를 측정하였다. 연구에 참여한 피험자들은 서울 소재 중학교에 재학 중이며 ‘독서와 자아탐색’이라는 독서지도 프로그램에 참여 희망자 중 성격유형 6번 유형의 학생 6명을 선정하였다. 맞춤 독서지도 프로그램은 성격유형 6번 유형의 특징을 토대로 여러 전문가들과 함께 맞춤도서를 선정하고 프로그램을 개발하였다. 수업 방식은 7권의 맞춤도서를 활용하여 14차시(차시 당 45분)로 구성하였으며 수업 전 미리 맞춤도서를 읽어오도록 하고 매 차시마다 학습지를 제공하였다. 또한 다양한 참고자료를 활용하여 피험자의 이해도를 높일 수 있도록 하였다. 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 검증을 위해 정서지능 검사와 진로성숙도 검사를 프로그램 사전-사후에 동일한 검사지로 진행하고 두 검사 결과를 통계프로그램을 이용하여 측정값을 비교하였으며 독서지도 프로그램의 개선과 앞으로의 발전을 위해 모든 프로그램을 마친 후 내용만족도 조사를 통한 질적연구도 수행하였다. 프로그램에 사용된 수업자료는 추후 후속연구들을 위해 부록으로 첨부하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 모든 피험자의 사전-사후 검사 결과가 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 맞춤독서가 청소년의 정서지능 발달과 진로성숙도에 긍정적인 영향을 준다는 것을 보여준다. 또한 참여했던 학생들의 의견을 보면 내용만족도도 높았으며 성격유형을 고려한 맞춤도서에도 긍정적인 반응을 보였다. 하지만 특정 유형을 대상으로 진행된 연구이기 때문에 모든 청소년들에게 일반화 할 수는 없으며 피험자의 수가 적다는 한계가 나타났다. 따라서 후속연구에서는 선행연구들에서 아직 다루지 않은 성격유형을 대상으로 통제집단과 실험집단으로 구성 가능한 규모의 학생 수를 확보하여 비교한다면 더욱 타당성과 신뢰성 있는 결과를 확인할 수 있을 것이다. 이 연구의 결과를 토대로 앞으로의 공교육 내 독서지도 프로그램이 청소년들의 정서지능 발달과 진로에 대한 이해와 폭넓은 선택에 보탬이 될 수 있기를 기대한다.
주제어 : 에니어그램,성격유형,독서지도,정서지능,직업성숙도
성격유형을 적용한 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 연구 : 에니어그램 성격유형 6번을 중심으로
본 논문은 개개인의 성향을 고려한 맞춤 독서지도 프로그램을 실시하여 청소년의 안정적인 정서지능의 발달과 다양한 간접경험을 통한 진로성숙도에 미치는 효과를 측정하였다. 연구에 참여한 피험자들은 서울 소재 중학교에 재학 중이며 ‘독서와 자아탐색’이라는 독서지도 프로그램에 참여 희망자 중 성격유형 6번 유형의 학생 6명을 선정하였다. 맞춤 독서지도 프로그램은 성격유형 6번 유형의 특징을 토대로 여러 전문가들과 함께 맞춤도서를 선정하고 프로그램을 개발하였다. 수업 방식은 7권의 맞춤도서를 활용하여 14차시(차시 당 45분)로 구성하였으며 수업 전 미리 맞춤도서를 읽어오도록 하고 매 차시마다 학습지를 제공하였다. 또한 다양한 참고자료를 활용하여 피험자의 이해도를 높일 수 있도록 하였다. 맞춤 독서지도 프로그램의 효과 검증을 위해 정서지능 검사와 진로성숙도 검사를 프로그램 사전-사후에 동일한 검사지로 진행하고 두 검사 결과를 통계프로그램을 이용하여 측정값을 비교하였으며 독서지도 프로그램의 개선과 앞으로의 발전을 위해 모든 프로그램을 마친 후 내용만족도 조사를 통한 질적연구도 수행하였다. 프로그램에 사용된 수업자료는 추후 후속연구들을 위해 부록으로 첨부하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 모든 피험자의 사전-사후 검사 결과가 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 맞춤독서가 청소년의 정서지능 발달과 진로성숙도에 긍정적인 영향을 준다는 것을 보여준다. 또한 참여했던 학생들의 의견을 보면 내용만족도도 높았으며 성격유형을 고려한 맞춤도서에도 긍정적인 반응을 보였다. 하지만 특정 유형을 대상으로 진행된 연구이기 때문에 모든 청소년들에게 일반화 할 수는 없으며 피험자의 수가 적다는 한계가 나타났다. 따라서 후속연구에서는 선행연구들에서 아직 다루지 않은 성격유형을 대상으로 통제집단과 실험집단으로 구성 가능한 규모의 학생 수를 확보하여 비교한다면 더욱 타당성과 신뢰성 있는 결과를 확인할 수 있을 것이다. 이 연구의 결과를 토대로 앞으로의 공교육 내 독서지도 프로그램이 청소년들의 정서지능 발달과 진로에 대한 이해와 폭넓은 선택에 보탬이 될 수 있기를 기대한다.
Effect of Customized Reading Guidance Program Using Personality Type: Focusing on Enneagram Personality Type 6
The thesis measures the effect on adolescents’ stable development of emotional intelligence and course maturity through various indirect experiences by conducting customized readin...
Effect of Customized Reading Guidance Program Using Personality Type: Focusing on Enneagram Personality Type 6
The thesis measures the effect on adolescents’ stable development of emotional intelligence and course maturity through various indirect experiences by conducting customized reading guidance program considering individual propensity. Six people who had personality type 6 were selected as the subjects of the research among middle school students in Seoul who wished to participate in reading guidance program called “Reading and Self Discovery.” The customized books were selected with various experts and the customized reading guidance program was developed based on the characteristics of personality type 6. The program was composed of 14 sessions (45 minutes each) using seven custom-selected books, and subjects were asked to read the books before each session and study materials were provided in each session. Also, diverse reference materials were used to increase subjects’ intelligibility. In order to verify the effect of customized reading guidance program, emotional intelligence test and course maturity test were conducted beforehand and afterwards using same questionnaire, and the results were compared using statistical program. Qualitative research was also conducted through satisfaction survey after the program was completed for improvement and future development of the reading guidance program. The materials used in the program is attached in annex for the succeeding research in the future. As the result of this research, pretest-posttest results of all subjects statistically showed meaningful difference. It can be seen that customized books positively affect the development of emotional intelligence and course maturity of adolescents. Also, satisfaction level of the subjects were high and responded positively to the custom-selected books. However, it cannot be generalized to all adolescents because the research was only focused to specific type and limited subjects. Therefore, if appropriate size of subjects to compose control group and experimental group is secured in succeeding research and deal with personality types that are not dealt in precedent researches, more valid and reliable results may be assured. Based on the result of this research, it is anticipated that reading guidance program in public education helps adolescents to develop emotional intelligence and understand their path for broad selection.
Effect of Customized Reading Guidance Program Using Personality Type: Focusing on Enneagram Personality Type 6
The thesis measures the effect on adolescents’ stable development of emotional intelligence and course maturity through various indirect experiences by conducting customized reading guidance program considering individual propensity. Six people who had personality type 6 were selected as the subjects of the research among middle school students in Seoul who wished to participate in reading guidance program called “Reading and Self Discovery.” The customized books were selected with various experts and the customized reading guidance program was developed based on the characteristics of personality type 6. The program was composed of 14 sessions (45 minutes each) using seven custom-selected books, and subjects were asked to read the books before each session and study materials were provided in each session. Also, diverse reference materials were used to increase subjects’ intelligibility. In order to verify the effect of customized reading guidance program, emotional intelligence test and course maturity test were conducted beforehand and afterwards using same questionnaire, and the results were compared using statistical program. Qualitative research was also conducted through satisfaction survey after the program was completed for improvement and future development of the reading guidance program. The materials used in the program is attached in annex for the succeeding research in the future. As the result of this research, pretest-posttest results of all subjects statistically showed meaningful difference. It can be seen that customized books positively affect the development of emotional intelligence and course maturity of adolescents. Also, satisfaction level of the subjects were high and responded positively to the custom-selected books. However, it cannot be generalized to all adolescents because the research was only focused to specific type and limited subjects. Therefore, if appropriate size of subjects to compose control group and experimental group is secured in succeeding research and deal with personality types that are not dealt in precedent researches, more valid and reliable results may be assured. Based on the result of this research, it is anticipated that reading guidance program in public education helps adolescents to develop emotional intelligence and understand their path for broad selection.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.