[학위논문]공감향상 그림카드를 활요한 인성교육프로그램이 유아의 공감능력과 사회성에 미치는 영향 Influence of Personality Education Program on Compassion and Sociality of Infants by Using a picture card원문보기
본 연구는 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 공감능력과 사회성에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이는 유아가 타인과 친밀하고 원활한 사회성 발달을 이루고 건강한 인성발달을 도모하는데 유아용 공감 향상 그림카드를 활용한 교육이 미치는 영향을 알아봄으로 유아 인성교육의 핵심인 공감향상 교육 프로그램 개발의 필요성을 상기하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 공감 향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 공감능력 향상에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 공감 향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 사회성 향상에 미치는 영향은 어떠한가? 유아용 공감향상 그림카드는 이숙 · 류현강 · 조윤미가 2018년에 개발하여 누리과정 생활주제와 연계하여 공감능력이 강조된 인성교육 프로그램으로 본 연구자가 재구성하여 사용하였다. 연구대상은 D시에 위치한 지역 내 어린이집 중에 평균 월령이 비슷한 집단 두 곳을 선정하였으며 D 어린이집의 유아 10명을 실험집단으로 하고 다른 S 어린이집 유아 10명을 통제집단으로 하여 3개월 이상 지도한 담임교사가 사전 사후 검사하였다. 프로그램은 연구자가 총 13회기 실시하였다. 프로그램이 미치는 영향을 분석하기 위해 유아의 공감 능력은 EQ-C를 고희갑(2014)이 번역 및 수정 개발한 도구를 교사가 사용하였으며 김숙경(1988)이 우리나라 실정에 맞게 수정 보완하여 재구성한 유아의 사회성 발달 측정 도구를 교사가 사용하였다. ...
본 연구는 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 공감능력과 사회성에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이는 유아가 타인과 친밀하고 원활한 사회성 발달을 이루고 건강한 인성발달을 도모하는데 유아용 공감 향상 그림카드를 활용한 교육이 미치는 영향을 알아봄으로 유아 인성교육의 핵심인 공감향상 교육 프로그램 개발의 필요성을 상기하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 공감 향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 공감능력 향상에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 공감 향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 사회성 향상에 미치는 영향은 어떠한가? 유아용 공감향상 그림카드는 이숙 · 류현강 · 조윤미가 2018년에 개발하여 누리과정 생활주제와 연계하여 공감능력이 강조된 인성교육 프로그램으로 본 연구자가 재구성하여 사용하였다. 연구대상은 D시에 위치한 지역 내 어린이집 중에 평균 월령이 비슷한 집단 두 곳을 선정하였으며 D 어린이집의 유아 10명을 실험집단으로 하고 다른 S 어린이집 유아 10명을 통제집단으로 하여 3개월 이상 지도한 담임교사가 사전 사후 검사하였다. 프로그램은 연구자가 총 13회기 실시하였다. 프로그램이 미치는 영향을 분석하기 위해 유아의 공감 능력은 EQ-C를 고희갑(2014)이 번역 및 수정 개발한 도구를 교사가 사용하였으며 김숙경(1988)이 우리나라 실정에 맞게 수정 보완하여 재구성한 유아의 사회성 발달 측정 도구를 교사가 사용하였다. 자료 분석은 실험집단과 통제집단의 사례수가 각각 10명에 불과하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-Whitney U test)을 활용하였다. 분석 프로그램은 SPSS를 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램은 유아의 공감능력 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램에 참여한 실험집단의 유아들은 참여하지 않은 통제집단의 유아들에 비해 공감능력검사 전체와 하위 영역 모두에서 사전 사후 검사 간의 차이가 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램은 유아의 사회성 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램에 참여한 실험집단의 유아들은 참여하지 않은 통제집단의 유아들에 비해 사회성 검사 전체에서 사전 사후 검사간의 차이가 유의미하게 높게 나타났다. 본 논문의 결과로 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램은 유아의 공감능력 향상 및 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었으며 유아기 시기에 공감능력을 향상시키는 프로그램이 지속적이며 반복적으로 제공 되어야 함을 시사한다.
본 연구는 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 공감능력과 사회성에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이는 유아가 타인과 친밀하고 원활한 사회성 발달을 이루고 건강한 인성발달을 도모하는데 유아용 공감 향상 그림카드를 활용한 교육이 미치는 영향을 알아봄으로 유아 인성교육의 핵심인 공감향상 교육 프로그램 개발의 필요성을 상기하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 공감 향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 공감능력 향상에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 공감 향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램이 유아의 사회성 향상에 미치는 영향은 어떠한가? 유아용 공감향상 그림카드는 이숙 · 류현강 · 조윤미가 2018년에 개발하여 누리과정 생활주제와 연계하여 공감능력이 강조된 인성교육 프로그램으로 본 연구자가 재구성하여 사용하였다. 연구대상은 D시에 위치한 지역 내 어린이집 중에 평균 월령이 비슷한 집단 두 곳을 선정하였으며 D 어린이집의 유아 10명을 실험집단으로 하고 다른 S 어린이집 유아 10명을 통제집단으로 하여 3개월 이상 지도한 담임교사가 사전 사후 검사하였다. 프로그램은 연구자가 총 13회기 실시하였다. 프로그램이 미치는 영향을 분석하기 위해 유아의 공감 능력은 EQ-C를 고희갑(2014)이 번역 및 수정 개발한 도구를 교사가 사용하였으며 김숙경(1988)이 우리나라 실정에 맞게 수정 보완하여 재구성한 유아의 사회성 발달 측정 도구를 교사가 사용하였다. 자료 분석은 실험집단과 통제집단의 사례수가 각각 10명에 불과하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-Whitney U test)을 활용하였다. 분석 프로그램은 SPSS를 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램은 유아의 공감능력 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램에 참여한 실험집단의 유아들은 참여하지 않은 통제집단의 유아들에 비해 공감능력검사 전체와 하위 영역 모두에서 사전 사후 검사 간의 차이가 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램은 유아의 사회성 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램에 참여한 실험집단의 유아들은 참여하지 않은 통제집단의 유아들에 비해 사회성 검사 전체에서 사전 사후 검사간의 차이가 유의미하게 높게 나타났다. 본 논문의 결과로 공감향상 그림카드를 활용한 인성교육 프로그램은 유아의 공감능력 향상 및 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었으며 유아기 시기에 공감능력을 향상시키는 프로그램이 지속적이며 반복적으로 제공 되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to find out the impact of the personality education program on the empathy and social skills of infants. This is a reminder of the need to develop empathic education programs, which are key to infant personality education, by exploring the impact of education on children...
The purpose of this study is to find out the impact of the personality education program on the empathy and social skills of infants. This is a reminder of the need to develop empathic education programs, which are key to infant personality education, by exploring the impact of education on children's use of picture cards in achieving social development that is close to others and promoting healthy personality development. Research theories for this purpose are as follows. 1. Personality education programs using picture cards have a positive effect on improving the empathy of infants. 2. Personality education programs using picture cards have a positive effect on the sociability of infants. The picture card for children's use was developed in 2018 by Lee Sook, Ryu Hyun Kang and Cho Yoon-mi and reorganized and used by this researcher as a personality education program that emphasizes empathy in conjunction with the Nuri program's lifestyle. The study was conducted by a homeroom teacher who guided 10 infants of D daycare centers for more than three months with 10 children of S daycare centers as a control group and 10 children of D daycare centers and 10 infants of S daycare centers. The program was conducted by the researchers for a total of 13 sessions. In order to analyze the impact of the program, the child's ability to empathize with EQ-C was used by Ko Hee-gap (2014) who translated and modified EQ-C and Kim Sook-kyung (1988) who modified and reconstructed the EQ-C according to the situation in Korea. Data analysis used a nonparametric statistical method, the Man-Whitney U test, to compare the mean between the two groups, with only 10 cases each from the experimental and control groups. The analysis program utilized the SPSS. The results of this study are summarized as follows. First, it has been found that personality education programs using picture cards have positive effects on improving the empathy of infants. Infants in experimental groups who participated in the personality education program using synesthesia picture cards showed significant differences between pre-post-examination in both the whole and sub-area of the empathy test compared to those in the control group who did not participate. Second, it has been found that personality education programs that utilize picture cards for improving the social skills of infants have positive effects. Infants in experimental groups who participated in personality education programs using synesthesia picture cards showed significant differences between pre-post-examination throughout the social studies test compared to infants in control groups who did not participate. As a result of this paper, the Personality Education Program using Sympathetic picture cards has been identified as having a positive effect on the development of a child's ability to empathize with the child and suggests that programs to improve the ability to empathize during infancy should be provided continuously and repeatedly.
The purpose of this study is to find out the impact of the personality education program on the empathy and social skills of infants. This is a reminder of the need to develop empathic education programs, which are key to infant personality education, by exploring the impact of education on children's use of picture cards in achieving social development that is close to others and promoting healthy personality development. Research theories for this purpose are as follows. 1. Personality education programs using picture cards have a positive effect on improving the empathy of infants. 2. Personality education programs using picture cards have a positive effect on the sociability of infants. The picture card for children's use was developed in 2018 by Lee Sook, Ryu Hyun Kang and Cho Yoon-mi and reorganized and used by this researcher as a personality education program that emphasizes empathy in conjunction with the Nuri program's lifestyle. The study was conducted by a homeroom teacher who guided 10 infants of D daycare centers for more than three months with 10 children of S daycare centers as a control group and 10 children of D daycare centers and 10 infants of S daycare centers. The program was conducted by the researchers for a total of 13 sessions. In order to analyze the impact of the program, the child's ability to empathize with EQ-C was used by Ko Hee-gap (2014) who translated and modified EQ-C and Kim Sook-kyung (1988) who modified and reconstructed the EQ-C according to the situation in Korea. Data analysis used a nonparametric statistical method, the Man-Whitney U test, to compare the mean between the two groups, with only 10 cases each from the experimental and control groups. The analysis program utilized the SPSS. The results of this study are summarized as follows. First, it has been found that personality education programs using picture cards have positive effects on improving the empathy of infants. Infants in experimental groups who participated in the personality education program using synesthesia picture cards showed significant differences between pre-post-examination in both the whole and sub-area of the empathy test compared to those in the control group who did not participate. Second, it has been found that personality education programs that utilize picture cards for improving the social skills of infants have positive effects. Infants in experimental groups who participated in personality education programs using synesthesia picture cards showed significant differences between pre-post-examination throughout the social studies test compared to infants in control groups who did not participate. As a result of this paper, the Personality Education Program using Sympathetic picture cards has been identified as having a positive effect on the development of a child's ability to empathize with the child and suggests that programs to improve the ability to empathize during infancy should be provided continuously and repeatedly.
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