진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도에 미치는 효과 Effect of Career Reading Program on Career Attitude Maturity of Mister high-School A First-year Students원문보기
본 연구는 진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도에 효과가 있는지 알아보고자 하는 연구이다. 이러한 주제를 확인하기 위하여 ‘진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년의 진로태도 성숙에 영향을 미치는가’를 연구문제로 정하고, 이 연구문제의 하위 연구문제로 ‘진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년의 진로 결정성, 진로 준비성, 진로 독립성, 진로 목적성, 진로 확신성에 영향을 미치는가’를 정하였다. 이 연구문제를 입증하기 위하여 D광역시 D구에 소재한 마이스터 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 26명의 프로그램 참여 희망자를 모집하여 13명은 통제집단, 13명은 실험집단으로 분류하였다. 실험집단은 회기당 50분씩 총 8회기의 진로독서 프로그램을 실시하였으며, 통제집단은 프로그램을 실시하지 않았다. 실험집단과 통제집단 모두 진로독서 프로그램을 실시하기 전 진로태도 성숙도 검사를 실시하였으며, 프로그램 실시 이후 동일한 검사를 한 번 더 실시하였다. 본 연구에서 사용한 진로독서 프로그램은 서울특별시교육청에서 발행한 집단상담 프로그램(2001)을 기반으로 배은경(2003)이 구성한 것을 참고하여 본 연구자가 마이스터 고등학생 및 남학생의 특성에 맞춰 다시 재구성한 것이다. 진로태도 성숙도 검사지는 이기학(1997)이 개발한 진로태도 성숙도 검사를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS를 이용하여 분석하였으며, 프로그램을 실시하기 전, 실험집단과 통제집단의 동질성을 검증하기 위해 사전검사 점수가 실험집단과 통제집단 간에 차이가 있는지를 비교하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 피험자별로 사후검사 점수에서 사전검사 점수를 뺀 다음, 이 값이 실험집단과 통제집단 간에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 연구의 경우 실험집단과 통제집단의 사례수가 각각 13명이라는 점을 감안하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-Whitney U test)을 활용하였다. 프로그램 실시 및 ...
본 연구는 진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도에 효과가 있는지 알아보고자 하는 연구이다. 이러한 주제를 확인하기 위하여 ‘진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년의 진로태도 성숙에 영향을 미치는가’를 연구문제로 정하고, 이 연구문제의 하위 연구문제로 ‘진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년의 진로 결정성, 진로 준비성, 진로 독립성, 진로 목적성, 진로 확신성에 영향을 미치는가’를 정하였다. 이 연구문제를 입증하기 위하여 D광역시 D구에 소재한 마이스터 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 26명의 프로그램 참여 희망자를 모집하여 13명은 통제집단, 13명은 실험집단으로 분류하였다. 실험집단은 회기당 50분씩 총 8회기의 진로독서 프로그램을 실시하였으며, 통제집단은 프로그램을 실시하지 않았다. 실험집단과 통제집단 모두 진로독서 프로그램을 실시하기 전 진로태도 성숙도 검사를 실시하였으며, 프로그램 실시 이후 동일한 검사를 한 번 더 실시하였다. 본 연구에서 사용한 진로독서 프로그램은 서울특별시교육청에서 발행한 집단상담 프로그램(2001)을 기반으로 배은경(2003)이 구성한 것을 참고하여 본 연구자가 마이스터 고등학생 및 남학생의 특성에 맞춰 다시 재구성한 것이다. 진로태도 성숙도 검사지는 이기학(1997)이 개발한 진로태도 성숙도 검사를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS를 이용하여 분석하였으며, 프로그램을 실시하기 전, 실험집단과 통제집단의 동질성을 검증하기 위해 사전검사 점수가 실험집단과 통제집단 간에 차이가 있는지를 비교하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 피험자별로 사후검사 점수에서 사전검사 점수를 뺀 다음, 이 값이 실험집단과 통제집단 간에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 연구의 경우 실험집단과 통제집단의 사례수가 각각 13명이라는 점을 감안하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-Whitney U test)을 활용하였다. 프로그램 실시 및 자료 분석을 통해 얻은 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 진로독서 프로그램은 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 진로독서 프로그램은 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도 하위 요인 중 결정성, 독립성, 준비성 차원에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결론을 통해 서술할 수 있는 몇 가지 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 사용한 진로독서 프로그램은 다양한 분야의 텍스트를 활용하여 학생들의 흥미를 유발할 수 있도록 활동을 구성한 것이다. 또한 프로그램의 재구성 과정에서 학생들이 활동 대신 활동지 작성에 더 열중하는 문제를 방지하고자 활동지의 분량을 조절하였다. 또한 학생들의 발표와 상호간 토의를 유도하였다. 그러나 이 프로그램은 주된 매체가 활동지에 국한된다는 한계가 존재한다. 따라서 향후 진로독서 프로그램에서 활동지와 텍스트를 보조할 수 있는 다양한 유형의 매체 활용이 필요할 것이다. 둘째, 본 연구에 사용된 프로그램은 미리 선정된 텍스트를 활용하여 미리 정해진 활동 내용을 실시하게 되어 있다. 비록 프로그램의 실행 과정에서 학생들의 참여를 유도한다 하더라도 프로그램의 구성 및 텍스트 선정 과정이 교사 혹은 진행자 중심이라는 사실은 변하지 않는다. 따라서 학교 현장에서 학생들이 텍스트 선정과 프로그램에 참여할 수 있는 기회를 제공하여 학생들의 참여 동기를 증진시키고 실질적인 프로그램 진행이 이루어 질 수 있도록 해야 한다. 셋째, 본 연구는 D광역시 D구의 마이스터 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 실시한 진로독서 프로그램의 결과 얻어진 자료를 바탕으로 한 연구이므로, 본 연구의 결과를 완전히 일반화하기에는 한계가 있다. 마이스터 고등학교는 학교에 따라 중점적으로 다루는 산업 분야가 다를 뿐 아니라 그 아래에도 다양한 세부 전공이 존재하므로, 이러한 요소들을 고려하여 전국적으로 연구대상을 넓히고 실험집단 및 통제집단의 크기를 증가시켜 프로그램의 타당성을 더욱 확실하게 검증할 수 있는 후속연구가 필요하다.
본 연구는 진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도에 효과가 있는지 알아보고자 하는 연구이다. 이러한 주제를 확인하기 위하여 ‘진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년의 진로태도 성숙에 영향을 미치는가’를 연구문제로 정하고, 이 연구문제의 하위 연구문제로 ‘진로독서 프로그램이 마이스터 고등학교 1학년의 진로 결정성, 진로 준비성, 진로 독립성, 진로 목적성, 진로 확신성에 영향을 미치는가’를 정하였다. 이 연구문제를 입증하기 위하여 D광역시 D구에 소재한 마이스터 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 26명의 프로그램 참여 희망자를 모집하여 13명은 통제집단, 13명은 실험집단으로 분류하였다. 실험집단은 회기당 50분씩 총 8회기의 진로독서 프로그램을 실시하였으며, 통제집단은 프로그램을 실시하지 않았다. 실험집단과 통제집단 모두 진로독서 프로그램을 실시하기 전 진로태도 성숙도 검사를 실시하였으며, 프로그램 실시 이후 동일한 검사를 한 번 더 실시하였다. 본 연구에서 사용한 진로독서 프로그램은 서울특별시교육청에서 발행한 집단상담 프로그램(2001)을 기반으로 배은경(2003)이 구성한 것을 참고하여 본 연구자가 마이스터 고등학생 및 남학생의 특성에 맞춰 다시 재구성한 것이다. 진로태도 성숙도 검사지는 이기학(1997)이 개발한 진로태도 성숙도 검사를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS를 이용하여 분석하였으며, 프로그램을 실시하기 전, 실험집단과 통제집단의 동질성을 검증하기 위해 사전검사 점수가 실험집단과 통제집단 간에 차이가 있는지를 비교하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 피험자별로 사후검사 점수에서 사전검사 점수를 뺀 다음, 이 값이 실험집단과 통제집단 간에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 연구의 경우 실험집단과 통제집단의 사례수가 각각 13명이라는 점을 감안하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-Whitney U test)을 활용하였다. 프로그램 실시 및 자료 분석을 통해 얻은 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 진로독서 프로그램은 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 진로독서 프로그램은 마이스터 고등학교 1학년생의 진로태도 성숙도 하위 요인 중 결정성, 독립성, 준비성 차원에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결론을 통해 서술할 수 있는 몇 가지 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 사용한 진로독서 프로그램은 다양한 분야의 텍스트를 활용하여 학생들의 흥미를 유발할 수 있도록 활동을 구성한 것이다. 또한 프로그램의 재구성 과정에서 학생들이 활동 대신 활동지 작성에 더 열중하는 문제를 방지하고자 활동지의 분량을 조절하였다. 또한 학생들의 발표와 상호간 토의를 유도하였다. 그러나 이 프로그램은 주된 매체가 활동지에 국한된다는 한계가 존재한다. 따라서 향후 진로독서 프로그램에서 활동지와 텍스트를 보조할 수 있는 다양한 유형의 매체 활용이 필요할 것이다. 둘째, 본 연구에 사용된 프로그램은 미리 선정된 텍스트를 활용하여 미리 정해진 활동 내용을 실시하게 되어 있다. 비록 프로그램의 실행 과정에서 학생들의 참여를 유도한다 하더라도 프로그램의 구성 및 텍스트 선정 과정이 교사 혹은 진행자 중심이라는 사실은 변하지 않는다. 따라서 학교 현장에서 학생들이 텍스트 선정과 프로그램에 참여할 수 있는 기회를 제공하여 학생들의 참여 동기를 증진시키고 실질적인 프로그램 진행이 이루어 질 수 있도록 해야 한다. 셋째, 본 연구는 D광역시 D구의 마이스터 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 실시한 진로독서 프로그램의 결과 얻어진 자료를 바탕으로 한 연구이므로, 본 연구의 결과를 완전히 일반화하기에는 한계가 있다. 마이스터 고등학교는 학교에 따라 중점적으로 다루는 산업 분야가 다를 뿐 아니라 그 아래에도 다양한 세부 전공이 존재하므로, 이러한 요소들을 고려하여 전국적으로 연구대상을 넓히고 실험집단 및 통제집단의 크기를 증가시켜 프로그램의 타당성을 더욱 확실하게 검증할 수 있는 후속연구가 필요하다.
Career attitude of the reading program is Meister High School freshman course this study works on the maturity of study that want to know how. To confirm this topic, 'Is the Career Reading Program affecting the maturity of myister high school freshman career path?' as a research issue and as a sub-r...
Career attitude of the reading program is Meister High School freshman course this study works on the maturity of study that want to know how. To confirm this topic, 'Is the Career Reading Program affecting the maturity of myister high school freshman career path?' as a research issue and as a sub-research on this question, 'The Career Reading Program influences the career determination, career readiness, career independence, career independence, and career certainty of myister high school freshman.' In order to prove this research problem, 26 applicants for the first year of Meister High School in D District D were recruited and 13 students were classified as a control group and 13 as an experimental group. The experimental group programs and reading the course of the current 50 minutes total of eight hoegidang, program is a control group did not. Both the experimental and control groups conducted a maturity test for their career path before the program was conducted, and the same test was carried out once more after the program was carried out The route reading program used in this study, issued in the Seoul Metropolitan Office of Education (2001) to a group counseling program based on the Bae Eun-gyeong (2003) refer to this. Reconstructed again to the nature of the boys and Meister is on high school student. Career attitude maturity scale is Yi Ki-hak (1997) developed by the career attitude maturity scale. The collected data were analyzed using the SPSS and prior examination scores were compared to the difference between the experimental group and the control group in order to verify the homogeneity of the experimental group and the control group before the program was conducted. To verify the effectiveness of the program, the subjects subtracted the pre-test score from the post-inspection score, and then verified that this value differed between the experimental group and the control group. For this study, the Man-Whitney U test, a nonparametric statistical method, was used to compare the mean between the two groups, taking into account that the experimental and control groups had 13 cases each. To sum up, the key findings from the programs and data analysis as follows : First, Career is Meister High School freshman reading program maturity shown to have a positive impact on the course of attitude. Second, the Career Reading Program was found to have a positive effect on the level of determinability, independence and readiness among the lower factors of career maturity among the first-year students of Meister High School. To sum up, a few notes that can be described through the conclusion of this study as follows : First, the career-reader program used in this study was organized to attract students by utilizing text from various fields. In addition, the amount of activity was adjusted to avoid the problem of students becoming more absorbed in creating an activity site instead of an activity during the program's reconfiguration process. It also encouraged students to make presentations and discuss things with each other. However, there is a limit to the extent that the main medium is limited to the location of the activity. Therefore, in the future, various types of media will be required to assist with the location and text of the activity in the career reading programs. Second, the programs used in this study are designed to use pre-selected text to perform pre-defined activities. The fact that the program's organization and text selection process is teacher- or moderator-driven does not change, even if it induces student participation in the program's implementation process. Therefore, students should be given the opportunity to participate in text selection and programs at the school site, thereby enhancing students' motivation for participation and allowing practical program progress to take place. Third, since this study is based on data obtained from the first grade program of Meister High School in D District D, there is a limit to fully generalizing the results of this study. Since Meister High School has a variety of detailed majors below as well as different areas of industry that focus on different schools, it is necessary to consider these factors and follow-up studies to broaden its research targets nationwide and increase the size of experimental and control groups to further validate the program's validity.
Career attitude of the reading program is Meister High School freshman course this study works on the maturity of study that want to know how. To confirm this topic, 'Is the Career Reading Program affecting the maturity of myister high school freshman career path?' as a research issue and as a sub-research on this question, 'The Career Reading Program influences the career determination, career readiness, career independence, career independence, and career certainty of myister high school freshman.' In order to prove this research problem, 26 applicants for the first year of Meister High School in D District D were recruited and 13 students were classified as a control group and 13 as an experimental group. The experimental group programs and reading the course of the current 50 minutes total of eight hoegidang, program is a control group did not. Both the experimental and control groups conducted a maturity test for their career path before the program was conducted, and the same test was carried out once more after the program was carried out The route reading program used in this study, issued in the Seoul Metropolitan Office of Education (2001) to a group counseling program based on the Bae Eun-gyeong (2003) refer to this. Reconstructed again to the nature of the boys and Meister is on high school student. Career attitude maturity scale is Yi Ki-hak (1997) developed by the career attitude maturity scale. The collected data were analyzed using the SPSS and prior examination scores were compared to the difference between the experimental group and the control group in order to verify the homogeneity of the experimental group and the control group before the program was conducted. To verify the effectiveness of the program, the subjects subtracted the pre-test score from the post-inspection score, and then verified that this value differed between the experimental group and the control group. For this study, the Man-Whitney U test, a nonparametric statistical method, was used to compare the mean between the two groups, taking into account that the experimental and control groups had 13 cases each. To sum up, the key findings from the programs and data analysis as follows : First, Career is Meister High School freshman reading program maturity shown to have a positive impact on the course of attitude. Second, the Career Reading Program was found to have a positive effect on the level of determinability, independence and readiness among the lower factors of career maturity among the first-year students of Meister High School. To sum up, a few notes that can be described through the conclusion of this study as follows : First, the career-reader program used in this study was organized to attract students by utilizing text from various fields. In addition, the amount of activity was adjusted to avoid the problem of students becoming more absorbed in creating an activity site instead of an activity during the program's reconfiguration process. It also encouraged students to make presentations and discuss things with each other. However, there is a limit to the extent that the main medium is limited to the location of the activity. Therefore, in the future, various types of media will be required to assist with the location and text of the activity in the career reading programs. Second, the programs used in this study are designed to use pre-selected text to perform pre-defined activities. The fact that the program's organization and text selection process is teacher- or moderator-driven does not change, even if it induces student participation in the program's implementation process. Therefore, students should be given the opportunity to participate in text selection and programs at the school site, thereby enhancing students' motivation for participation and allowing practical program progress to take place. Third, since this study is based on data obtained from the first grade program of Meister High School in D District D, there is a limit to fully generalizing the results of this study. Since Meister High School has a variety of detailed majors below as well as different areas of industry that focus on different schools, it is necessary to consider these factors and follow-up studies to broaden its research targets nationwide and increase the size of experimental and control groups to further validate the program's validity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.