본 연구는 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동이 유아의 환경 감수성 에 미치는 효과를 알아보았다. 이를 통해 유아교육 현장에서 환경교육을 실천하는데 있어 프로젝트 접근법 적용을 통해 효과적인 교수-학습 방법을 제시하고자 하였다. 실험집단은 충청남도에 위치한 국공립 어린이집 두 곳에 재원중인 만4-5세 유아 34명을 대상으로 하였다. 이들을 대상으로 지역의 환경 문제를 주제로 한 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 진행하였고, 비교집단의 누리과정 생활주제인 ‘환경과 생활’ 활동중심의 환경교육을 실시하였다. 실험집단의 프로그램 처치 기간은 2019년 7월 8일부터 9월 6일까지 7주간 진행하였으며, 비교집단은 8월 5일부터 8월 30일 4주간 누리과정 생활주제인 ‘환경과 생활’ 활동중심의 환경교육을 실시하였다. 연구도구는 김은정(2012)과 장정애(2011)가 유아 환경 감수성 평가 척도로 제작한 검사 도구를 기초로 조부경․지옥정․김경철․정아림(2016)이 재구성하고 안윤화(2016)가 수정․보완하여 유아교사 환경교육 프로그램 개발을 위한 보고서(조부경 외, 2014)에서 제시한 환경 교육 내용 영역으로 분류하여 질문 내용을 구성한 도구를 사용하였다. 수집된 자료를 ...
본 연구는 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동이 유아의 환경 감수성 에 미치는 효과를 알아보았다. 이를 통해 유아교육 현장에서 환경교육을 실천하는데 있어 프로젝트 접근법 적용을 통해 효과적인 교수-학습 방법을 제시하고자 하였다. 실험집단은 충청남도에 위치한 국공립 어린이집 두 곳에 재원중인 만4-5세 유아 34명을 대상으로 하였다. 이들을 대상으로 지역의 환경 문제를 주제로 한 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 진행하였고, 비교집단의 누리과정 생활주제인 ‘환경과 생활’ 활동중심의 환경교육을 실시하였다. 실험집단의 프로그램 처치 기간은 2019년 7월 8일부터 9월 6일까지 7주간 진행하였으며, 비교집단은 8월 5일부터 8월 30일 4주간 누리과정 생활주제인 ‘환경과 생활’ 활동중심의 환경교육을 실시하였다. 연구도구는 김은정(2012)과 장정애(2011)가 유아 환경 감수성 평가 척도로 제작한 검사 도구를 기초로 조부경․지옥정․김경철․정아림(2016)이 재구성하고 안윤화(2016)가 수정․보완하여 유아교사 환경교육 프로그램 개발을 위한 보고서(조부경 외, 2014)에서 제시한 환경 교육 내용 영역으로 분류하여 질문 내용을 구성한 도구를 사용하였다. 수집된 자료를 SPSSWIN 20.0 프로그램을 사용하여 통계 처리하여 분석하였으며, 두 집단 간 사전점수와 사후점수는 t-검증을 실시하여 비교하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 유아의 환경 감수성에 대해 실험집단과 비교집단 간 차이를 검증한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 환경 감수성의 하위요인인 ‘민감성’, ‘심미감과 정서안정’, ‘동정과 연민’에서 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 실시한 실험집단과 비교집단 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동이 유아의 환경감수성 함양에 긍정적이고 적합한 활동이 될 수 있음을 의미한다. ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 통하여 유아에게 지역의 환경 문제에 대하여 직관적으로 관찰하는 기회와 실질적인 경험을 제공하여 줌으로써 환경에 대한 개념을 이해하게 되었다. 이를 통해 유아는 환경에 대하여 민감하게 반응하며 감수성을 배양하게 되었고 이를 토대로 환경적으로 책임감 있는 실천적 태도와 행동을 실천하게 되었으므로 프로젝트 수업은 유아환경교육의 적절한 교수-학습 방법임을 시사하였다.
본 연구는 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동이 유아의 환경 감수성 에 미치는 효과를 알아보았다. 이를 통해 유아교육 현장에서 환경교육을 실천하는데 있어 프로젝트 접근법 적용을 통해 효과적인 교수-학습 방법을 제시하고자 하였다. 실험집단은 충청남도에 위치한 국공립 어린이집 두 곳에 재원중인 만4-5세 유아 34명을 대상으로 하였다. 이들을 대상으로 지역의 환경 문제를 주제로 한 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 진행하였고, 비교집단의 누리과정 생활주제인 ‘환경과 생활’ 활동중심의 환경교육을 실시하였다. 실험집단의 프로그램 처치 기간은 2019년 7월 8일부터 9월 6일까지 7주간 진행하였으며, 비교집단은 8월 5일부터 8월 30일 4주간 누리과정 생활주제인 ‘환경과 생활’ 활동중심의 환경교육을 실시하였다. 연구도구는 김은정(2012)과 장정애(2011)가 유아 환경 감수성 평가 척도로 제작한 검사 도구를 기초로 조부경․지옥정․김경철․정아림(2016)이 재구성하고 안윤화(2016)가 수정․보완하여 유아교사 환경교육 프로그램 개발을 위한 보고서(조부경 외, 2014)에서 제시한 환경 교육 내용 영역으로 분류하여 질문 내용을 구성한 도구를 사용하였다. 수집된 자료를 SPSS WIN 20.0 프로그램을 사용하여 통계 처리하여 분석하였으며, 두 집단 간 사전점수와 사후점수는 t-검증을 실시하여 비교하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 유아의 환경 감수성에 대해 실험집단과 비교집단 간 차이를 검증한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 환경 감수성의 하위요인인 ‘민감성’, ‘심미감과 정서안정’, ‘동정과 연민’에서 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 실시한 실험집단과 비교집단 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동이 유아의 환경감수성 함양에 긍정적이고 적합한 활동이 될 수 있음을 의미한다. ‘우리 동네 환경 지킴이’ 프로젝트 활동을 통하여 유아에게 지역의 환경 문제에 대하여 직관적으로 관찰하는 기회와 실질적인 경험을 제공하여 줌으로써 환경에 대한 개념을 이해하게 되었다. 이를 통해 유아는 환경에 대하여 민감하게 반응하며 감수성을 배양하게 되었고 이를 토대로 환경적으로 책임감 있는 실천적 태도와 행동을 실천하게 되었으므로 프로젝트 수업은 유아환경교육의 적절한 교수-학습 방법임을 시사하였다.
This study examined the influence of the 'Neighborhood Environment Keeper' project activity on children's environmental sensitivity. Through this, I tried to suggest effective teaching-learning method by applying project approach to practice environmental education in the field of early childhood ed...
This study examined the influence of the 'Neighborhood Environment Keeper' project activity on children's environmental sensitivity. Through this, I tried to suggest effective teaching-learning method by applying project approach to practice environmental education in the field of early childhood education. The experimental group was selected for34 preschoolers aged 4-5 years old at two national public daycare centers located in Chungcheongnam-do. The experimental group carried out the 'Neighborhood Environment Keeper' project on the topic of local environmental issues and the comparison group was educated environmental education based on 'environment and living' activities. The experiment period of the experimental group was held for 7 weeks from July 8 to September 6, 2019, and the comparison group focused on the 'environment and life' activities for 4 weeks from August 5 to August 30, 2019. The research tool was reconstructed by Cho et al. (2016) based on a test tool made by Kim (2012) and Jang (2011) as a measure of infant environmental sensitivity. The tool was used to organize questions by classifying them into the contents of environmental education contents presented in the report for the development of teacher environmental education programs (Cho et al., 2014). The collected data were analyzed statistically using the SPSS WIN 20.0 program, and the pre- and post-scores were compared by performing t-test between the two groups. The summary of the analysis is as follows. As a result of verifying the difference between the experimental group and the comparison group, the children's environmental sensitivity was statistically significant. There were statistically significant differences between the experimental group and the comparison group in the sub-factors of environmental sensitivity, 'sensitivity', 'aesthetics and emotional stability', and 'sympathy and compassion'. This means that the 'Neighborhood Environment Keeper' project activity can be a positive and appropriate activity for children's environmental sensitivity. Through 'Neighborhood Environment Keeper' project, the participants gained an understanding of the concept of the environment by experiencing an intuitive opportunity to observe local environmental issues and a practical experience. As a result, the participants had an environmentally responsible attitude and practiced the behavior, so the project class was an appropriate teaching-learning method of early childhood environmental education.
This study examined the influence of the 'Neighborhood Environment Keeper' project activity on children's environmental sensitivity. Through this, I tried to suggest effective teaching-learning method by applying project approach to practice environmental education in the field of early childhood education. The experimental group was selected for34 preschoolers aged 4-5 years old at two national public daycare centers located in Chungcheongnam-do. The experimental group carried out the 'Neighborhood Environment Keeper' project on the topic of local environmental issues and the comparison group was educated environmental education based on 'environment and living' activities. The experiment period of the experimental group was held for 7 weeks from July 8 to September 6, 2019, and the comparison group focused on the 'environment and life' activities for 4 weeks from August 5 to August 30, 2019. The research tool was reconstructed by Cho et al. (2016) based on a test tool made by Kim (2012) and Jang (2011) as a measure of infant environmental sensitivity. The tool was used to organize questions by classifying them into the contents of environmental education contents presented in the report for the development of teacher environmental education programs (Cho et al., 2014). The collected data were analyzed statistically using the SPSS WIN 20.0 program, and the pre- and post-scores were compared by performing t-test between the two groups. The summary of the analysis is as follows. As a result of verifying the difference between the experimental group and the comparison group, the children's environmental sensitivity was statistically significant. There were statistically significant differences between the experimental group and the comparison group in the sub-factors of environmental sensitivity, 'sensitivity', 'aesthetics and emotional stability', and 'sympathy and compassion'. This means that the 'Neighborhood Environment Keeper' project activity can be a positive and appropriate activity for children's environmental sensitivity. Through 'Neighborhood Environment Keeper' project, the participants gained an understanding of the concept of the environment by experiencing an intuitive opportunity to observe local environmental issues and a practical experience. As a result, the participants had an environmentally responsible attitude and practiced the behavior, so the project class was an appropriate teaching-learning method of early childhood environmental education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.