본 연구는 중국인을 대상으로 한국 관념문화를 가르치는 것이 목적이며, 이 목표를 이루기 위해서 소설을 매개로 삼고자 공감을 도입하였다. 소설에 등장한 인물은 학습자의 거울뉴런을 자극시킬 수 있을 뿐만 아니라 학습자에게 인지적공감과 정서적 공감도 같이 이루게 할 수 있다. 따라서 학습자는 한국의 관념문화를 깊이 있게 이해할 수 있으며, 한국 사회에 녹아 있는 한국적인 사상과 관념도 이질감 없이 수월하게 적응하게 될 것이다. 본 연구의 진행과정을 요약하면 다음과 같다. 1장에서는 우선 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 그 다음으로는 한국 문화교육과 한국 관념문화 교육에 관한 기존 연구를 살펴보았다. 그리고 학습자의 사회배경과 교육배경을 설명하고 텍스트의 선정기준도 같이 제시하였다. 2장에서는 먼저 포괄적으로 문화와 관념문화의 정의 및 분류, 문화교육과 관념문화 교육의 기준과 목표를 정리하였다. 그리고 본고에서 도입될 공감에 대해서 그 개념을 재정리하고 공감과 문학작품 읽기의 관계도 살펴보았다. 3장에서는 본격적으로 중국 작가 노신의 「축복」과 한국 작가 김동인의 「감자」를 비교문학에 입각하여 ‘평행관통법’으로 비교 분석을 진행했다. 그리고 비교의 초점을 남성권위주의 하의 여성상에 맞추었다. 4장에서는 먼저 문화교육의 원리와 지침을 제시하고, 그 다음으로는 문화교육의 모형을 살펴보았다. 그리고 문화교육의 원리와 모형을 바탕으로 소설 공감을 통한 한국 관념문화 교육 모형을 설계하였다. 또한 진행의 단계도 구체적으로 설명하였다. 마지막에는 모형을 토대로 교수 지도안을 제시하였다. 5장에서는 1장에서 4장까지의 연구 내용을 요약, 정리하면서 본 연구의 의의와 한계점을 다루었다. 본 연구는 문학을 활용한 문화교육 방안이며, 정서적 및 인지적 이해능력을 아우를 수 있는 공감능력을 도입한 새로운 접근법의 모색이다. 또한 중국인 학습자의 경험에 입각한 맞춤형 교육 방안이다. 그러므로 본고에서 언급한 교육 방안이 실제 수업에 도입되어 중국인 학습자에게 문화 충격을 해소해 주고 ...
본 연구는 중국인을 대상으로 한국 관념문화를 가르치는 것이 목적이며, 이 목표를 이루기 위해서 소설을 매개로 삼고자 공감을 도입하였다. 소설에 등장한 인물은 학습자의 거울뉴런을 자극시킬 수 있을 뿐만 아니라 학습자에게 인지적공감과 정서적 공감도 같이 이루게 할 수 있다. 따라서 학습자는 한국의 관념문화를 깊이 있게 이해할 수 있으며, 한국 사회에 녹아 있는 한국적인 사상과 관념도 이질감 없이 수월하게 적응하게 될 것이다. 본 연구의 진행과정을 요약하면 다음과 같다. 1장에서는 우선 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 그 다음으로는 한국 문화교육과 한국 관념문화 교육에 관한 기존 연구를 살펴보았다. 그리고 학습자의 사회배경과 교육배경을 설명하고 텍스트의 선정기준도 같이 제시하였다. 2장에서는 먼저 포괄적으로 문화와 관념문화의 정의 및 분류, 문화교육과 관념문화 교육의 기준과 목표를 정리하였다. 그리고 본고에서 도입될 공감에 대해서 그 개념을 재정리하고 공감과 문학작품 읽기의 관계도 살펴보았다. 3장에서는 본격적으로 중국 작가 노신의 「축복」과 한국 작가 김동인의 「감자」를 비교문학에 입각하여 ‘평행관통법’으로 비교 분석을 진행했다. 그리고 비교의 초점을 남성권위주의 하의 여성상에 맞추었다. 4장에서는 먼저 문화교육의 원리와 지침을 제시하고, 그 다음으로는 문화교육의 모형을 살펴보았다. 그리고 문화교육의 원리와 모형을 바탕으로 소설 공감을 통한 한국 관념문화 교육 모형을 설계하였다. 또한 진행의 단계도 구체적으로 설명하였다. 마지막에는 모형을 토대로 교수 지도안을 제시하였다. 5장에서는 1장에서 4장까지의 연구 내용을 요약, 정리하면서 본 연구의 의의와 한계점을 다루었다. 본 연구는 문학을 활용한 문화교육 방안이며, 정서적 및 인지적 이해능력을 아우를 수 있는 공감능력을 도입한 새로운 접근법의 모색이다. 또한 중국인 학습자의 경험에 입각한 맞춤형 교육 방안이다. 그러므로 본고에서 언급한 교육 방안이 실제 수업에 도입되어 중국인 학습자에게 문화 충격을 해소해 주고 다문화 사회에 이질적인 문화를 어려움 없이 적응할 수 있게 뒷받침이 되었으면 한다.
본 연구는 중국인을 대상으로 한국 관념문화를 가르치는 것이 목적이며, 이 목표를 이루기 위해서 소설을 매개로 삼고자 공감을 도입하였다. 소설에 등장한 인물은 학습자의 거울뉴런을 자극시킬 수 있을 뿐만 아니라 학습자에게 인지적공감과 정서적 공감도 같이 이루게 할 수 있다. 따라서 학습자는 한국의 관념문화를 깊이 있게 이해할 수 있으며, 한국 사회에 녹아 있는 한국적인 사상과 관념도 이질감 없이 수월하게 적응하게 될 것이다. 본 연구의 진행과정을 요약하면 다음과 같다. 1장에서는 우선 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 그 다음으로는 한국 문화교육과 한국 관념문화 교육에 관한 기존 연구를 살펴보았다. 그리고 학습자의 사회배경과 교육배경을 설명하고 텍스트의 선정기준도 같이 제시하였다. 2장에서는 먼저 포괄적으로 문화와 관념문화의 정의 및 분류, 문화교육과 관념문화 교육의 기준과 목표를 정리하였다. 그리고 본고에서 도입될 공감에 대해서 그 개념을 재정리하고 공감과 문학작품 읽기의 관계도 살펴보았다. 3장에서는 본격적으로 중국 작가 노신의 「축복」과 한국 작가 김동인의 「감자」를 비교문학에 입각하여 ‘평행관통법’으로 비교 분석을 진행했다. 그리고 비교의 초점을 남성권위주의 하의 여성상에 맞추었다. 4장에서는 먼저 문화교육의 원리와 지침을 제시하고, 그 다음으로는 문화교육의 모형을 살펴보았다. 그리고 문화교육의 원리와 모형을 바탕으로 소설 공감을 통한 한국 관념문화 교육 모형을 설계하였다. 또한 진행의 단계도 구체적으로 설명하였다. 마지막에는 모형을 토대로 교수 지도안을 제시하였다. 5장에서는 1장에서 4장까지의 연구 내용을 요약, 정리하면서 본 연구의 의의와 한계점을 다루었다. 본 연구는 문학을 활용한 문화교육 방안이며, 정서적 및 인지적 이해능력을 아우를 수 있는 공감능력을 도입한 새로운 접근법의 모색이다. 또한 중국인 학습자의 경험에 입각한 맞춤형 교육 방안이다. 그러므로 본고에서 언급한 교육 방안이 실제 수업에 도입되어 중국인 학습자에게 문화 충격을 해소해 주고 다문화 사회에 이질적인 문화를 어려움 없이 적응할 수 있게 뒷받침이 되었으면 한다.
The purpose of this study is to teach Chinese people Korean traditional culture, and to achieve this goal, they adopted novels and empathy. The characters in the novel can not only stimulate the learner's mirror neurons but also make the learner cognitive and emotional empathy. Therefore, learners ...
The purpose of this study is to teach Chinese people Korean traditional culture, and to achieve this goal, they adopted novels and empathy. The characters in the novel can not only stimulate the learner's mirror neurons but also make the learner cognitive and emotional empathy. Therefore, learners can deeply understand Korea's ideological , and it will be easy to adapt Korean ideas and culture of Korean society. The summary of the process of this study is as follows. In Chapter1, the purpose and necessity of this study were first identified, followed by the previous studies on Korean cultural education and also on Korean traditional cultural education. In addition, the social and educational backgrounds of the learners were explained and the text selection criteria were also presented. In Chapter2, we first summarized the definition and classification of culture and ideological culture, as well as the standards and goals of cultural education and ideological education. I also rearranged the concept of empathy to be introduced in this paper and examined the relationship between empathy and reading literary works. In chapter3, Chinese author Lu Xun's “Bless” and Korean author Kim Dong-in's “Potato” were analyzed based on comparative literature. And the focus of comparison was on women's image under masculine authority. In chapter4, the principles and guidelines of cultural education were first presented, followed by the model of cultural education. And based on the principles and models of cultural education, we designed a model of Korean conceptual culture education through novel empathy. The steps of progress are also described in detail. Finally, a teaching plan was presented based on the model. Chapter 5 summarizes the researches from Chapters 1 to 4 to cover the significance and limitations of this study. This study is a method of cultural education using literature, and seeks a new approach that introduces empathy to encompass emotional and cognitive comprehension. It is also a customized educational plan based on the experience of Chinese learners. Therefore, it is hoped that the educational methods mentioned in this paper will be introduced into the actual class to relieve cultural shocks to Chinese learners and to support the adaptation of heterogeneous cultures to multicultural societies without difficulty.
The purpose of this study is to teach Chinese people Korean traditional culture, and to achieve this goal, they adopted novels and empathy. The characters in the novel can not only stimulate the learner's mirror neurons but also make the learner cognitive and emotional empathy. Therefore, learners can deeply understand Korea's ideological , and it will be easy to adapt Korean ideas and culture of Korean society. The summary of the process of this study is as follows. In Chapter1, the purpose and necessity of this study were first identified, followed by the previous studies on Korean cultural education and also on Korean traditional cultural education. In addition, the social and educational backgrounds of the learners were explained and the text selection criteria were also presented. In Chapter2, we first summarized the definition and classification of culture and ideological culture, as well as the standards and goals of cultural education and ideological education. I also rearranged the concept of empathy to be introduced in this paper and examined the relationship between empathy and reading literary works. In chapter3, Chinese author Lu Xun's “Bless” and Korean author Kim Dong-in's “Potato” were analyzed based on comparative literature. And the focus of comparison was on women's image under masculine authority. In chapter4, the principles and guidelines of cultural education were first presented, followed by the model of cultural education. And based on the principles and models of cultural education, we designed a model of Korean conceptual culture education through novel empathy. The steps of progress are also described in detail. Finally, a teaching plan was presented based on the model. Chapter 5 summarizes the researches from Chapters 1 to 4 to cover the significance and limitations of this study. This study is a method of cultural education using literature, and seeks a new approach that introduces empathy to encompass emotional and cognitive comprehension. It is also a customized educational plan based on the experience of Chinese learners. Therefore, it is hoped that the educational methods mentioned in this paper will be introduced into the actual class to relieve cultural shocks to Chinese learners and to support the adaptation of heterogeneous cultures to multicultural societies without difficulty.
주제어
#거울뉴런 공감 관념문화 소설 중국인 mirror neurons empathy ideal culture novel learners
학위논문 정보
저자
권령군
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
채호석
발행연도
2020
총페이지
iv, 97 p.
키워드
거울뉴런 공감 관념문화 소설 중국인 mirror neurons empathy ideal culture novel learners
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.