본 연구는 2015 개정 고등학교 음악교과서에 제시된 융합활동 내용의 구성을 파악하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 2015 개정 고등학교 음악교과서 10종 중에서 융합활동 내용을 제시한 21개의 단원을 추출한 후 학습 목표 57개, 제재곡 101곡, 학습 활동 62개, 융합교과 64개, 융합방식 62개를 대상으로 학습 목표 영역, 제재곡 장르, 학습 활동 영역, 융합교과, 융합방식의 기준을 정하여 분석하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 융합내용으로 구성된 단원의 학습 목표는 ‘인지적 영역’이 46개(47.9%)로 가장 높게 나타났다. 둘째, 융합내용으로 구성된 단원의 제재곡 장르는 ‘서양음악’이 65곡(64.4%)으로 가장 높게 수록되었다. 셋째, 융합내용으로 구성된 단원의 학습 활동은 ‘감상영역’이 33개(53.2%)로 가장 높게 나타났다. 넷째, 융합내용으로 구성된 단원의 융합교과는 ‘예술 교과’가 44개(68.8%)로 가장 높게 나타났으며, ‘예술 교과’에서 ‘미술’이 21개(47.7%)로 가장 높게 활용되었다. 한편, ‘비예술 교과’는 20개(31.2%)로 나타났으며, ‘비예술 교과’에서 ‘사회’가 8개(40%)로 가장 높게 활용되었다. 다섯째, 융합내용으로 구성된 단원의 융합방식은 ‘간학문적’ 방식이 56개(90.3%)로 가장 높게 나타났다. 이에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악교과서의 다양한 융합활동이 제시되어 있었으며 이러한 음악중심 ...
본 연구는 2015 개정 고등학교 음악교과서에 제시된 융합활동 내용의 구성을 파악하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 2015 개정 고등학교 음악교과서 10종 중에서 융합활동 내용을 제시한 21개의 단원을 추출한 후 학습 목표 57개, 제재곡 101곡, 학습 활동 62개, 융합교과 64개, 융합방식 62개를 대상으로 학습 목표 영역, 제재곡 장르, 학습 활동 영역, 융합교과, 융합방식의 기준을 정하여 분석하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 융합내용으로 구성된 단원의 학습 목표는 ‘인지적 영역’이 46개(47.9%)로 가장 높게 나타났다. 둘째, 융합내용으로 구성된 단원의 제재곡 장르는 ‘서양음악’이 65곡(64.4%)으로 가장 높게 수록되었다. 셋째, 융합내용으로 구성된 단원의 학습 활동은 ‘감상영역’이 33개(53.2%)로 가장 높게 나타났다. 넷째, 융합내용으로 구성된 단원의 융합교과는 ‘예술 교과’가 44개(68.8%)로 가장 높게 나타났으며, ‘예술 교과’에서 ‘미술’이 21개(47.7%)로 가장 높게 활용되었다. 한편, ‘비예술 교과’는 20개(31.2%)로 나타났으며, ‘비예술 교과’에서 ‘사회’가 8개(40%)로 가장 높게 활용되었다. 다섯째, 융합내용으로 구성된 단원의 융합방식은 ‘간학문적’ 방식이 56개(90.3%)로 가장 높게 나타났다. 이에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악교과서의 다양한 융합활동이 제시되어 있었으며 이러한 음악중심 융합교육이 실제 교육현장에서 잘 이루어지기 위해서는 교사들의 융합교육에 대한 지식과 이해가 강화되어야 한다. 특히, 전문가들을 통해 다양한 융합수업 내용이 구성될 수 있도록 융합교육 프로그램 연수가 요구된다. 둘째, 음악교과는 타 교과와의 융합이 가능한 융통성을 지니므로 음악수업을 통해 다각적인 측면에서 융합적, 창의적 사고력과 지식의 확장을 도울 수 있다. 이에 교과서에 제시된 융합 교수·학습 내용을 바탕으로 실제 음악수업에서 융합교육이 적용된다면 융합교육을 위한 교과로서 음악의 가치가 높아질 것이다. 특히, 효과적인 융합교육을 위해서 어느 한 특정 교과 또는 영역에 치우치지 않고 균형적으로 구성된 융합수업 내용의 중요성을 부각한다. 셋째, 융합의 근본적이고 차별적인 의미는 교과 간 경계를 없애고 새로운 영역으로 융합하는 ‘탈학문적’ 방식을 활용하는 것에 가치가 있다. 이에 반해 현재 음악교과서에는 ‘탈학문적’ 방식보다는 ‘간학문적’ 방식이 주로 사용되었다. 따라서 융합의 본질적인 의미가 반영된 수업을 위해서는 ‘탈학문적’ 융합방식을 적용한 수업의 내용이 구성되어 융합이 추구하는 본질적인 방향에 맞춘 수업의 진행이 필요하다. 이를 토대로 본 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 현재 음악수업에서 융합방식이 어떻게 적용되고 있고, 학생들의 흥미도와 만족도는 어떠한지에 대한 실질적인 현장 조사 연구의 시행을 제안한다. 둘째, 보다 구체적이고 세부적인 기준을 정하여 교과서를 분석하고 이해할 수 있는 연구를 제안한다. 셋째, 학습자의 음악적 창의·융합 사고 역량을 강화할 수 있도록 질 높은 융합교육 연구와 시도가 지속되기를 기대한다.
본 연구는 2015 개정 고등학교 음악교과서에 제시된 융합활동 내용의 구성을 파악하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 2015 개정 고등학교 음악교과서 10종 중에서 융합활동 내용을 제시한 21개의 단원을 추출한 후 학습 목표 57개, 제재곡 101곡, 학습 활동 62개, 융합교과 64개, 융합방식 62개를 대상으로 학습 목표 영역, 제재곡 장르, 학습 활동 영역, 융합교과, 융합방식의 기준을 정하여 분석하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 융합내용으로 구성된 단원의 학습 목표는 ‘인지적 영역’이 46개(47.9%)로 가장 높게 나타났다. 둘째, 융합내용으로 구성된 단원의 제재곡 장르는 ‘서양음악’이 65곡(64.4%)으로 가장 높게 수록되었다. 셋째, 융합내용으로 구성된 단원의 학습 활동은 ‘감상영역’이 33개(53.2%)로 가장 높게 나타났다. 넷째, 융합내용으로 구성된 단원의 융합교과는 ‘예술 교과’가 44개(68.8%)로 가장 높게 나타났으며, ‘예술 교과’에서 ‘미술’이 21개(47.7%)로 가장 높게 활용되었다. 한편, ‘비예술 교과’는 20개(31.2%)로 나타났으며, ‘비예술 교과’에서 ‘사회’가 8개(40%)로 가장 높게 활용되었다. 다섯째, 융합내용으로 구성된 단원의 융합방식은 ‘간학문적’ 방식이 56개(90.3%)로 가장 높게 나타났다. 이에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악교과서의 다양한 융합활동이 제시되어 있었으며 이러한 음악중심 융합교육이 실제 교육현장에서 잘 이루어지기 위해서는 교사들의 융합교육에 대한 지식과 이해가 강화되어야 한다. 특히, 전문가들을 통해 다양한 융합수업 내용이 구성될 수 있도록 융합교육 프로그램 연수가 요구된다. 둘째, 음악교과는 타 교과와의 융합이 가능한 융통성을 지니므로 음악수업을 통해 다각적인 측면에서 융합적, 창의적 사고력과 지식의 확장을 도울 수 있다. 이에 교과서에 제시된 융합 교수·학습 내용을 바탕으로 실제 음악수업에서 융합교육이 적용된다면 융합교육을 위한 교과로서 음악의 가치가 높아질 것이다. 특히, 효과적인 융합교육을 위해서 어느 한 특정 교과 또는 영역에 치우치지 않고 균형적으로 구성된 융합수업 내용의 중요성을 부각한다. 셋째, 융합의 근본적이고 차별적인 의미는 교과 간 경계를 없애고 새로운 영역으로 융합하는 ‘탈학문적’ 방식을 활용하는 것에 가치가 있다. 이에 반해 현재 음악교과서에는 ‘탈학문적’ 방식보다는 ‘간학문적’ 방식이 주로 사용되었다. 따라서 융합의 본질적인 의미가 반영된 수업을 위해서는 ‘탈학문적’ 융합방식을 적용한 수업의 내용이 구성되어 융합이 추구하는 본질적인 방향에 맞춘 수업의 진행이 필요하다. 이를 토대로 본 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 현재 음악수업에서 융합방식이 어떻게 적용되고 있고, 학생들의 흥미도와 만족도는 어떠한지에 대한 실질적인 현장 조사 연구의 시행을 제안한다. 둘째, 보다 구체적이고 세부적인 기준을 정하여 교과서를 분석하고 이해할 수 있는 연구를 제안한다. 셋째, 학습자의 음악적 창의·융합 사고 역량을 강화할 수 있도록 질 높은 융합교육 연구와 시도가 지속되기를 기대한다.
This study was carried out to investigate the contents of convergence activities suggested in high school music textbooks revised in 2015. Section of learning objective, genre of song pieces, section of learning activities, integrated subject and standard of convergence method were selected and anal...
This study was carried out to investigate the contents of convergence activities suggested in high school music textbooks revised in 2015. Section of learning objective, genre of song pieces, section of learning activities, integrated subject and standard of convergence method were selected and analyzed targeting 57 learning objectives, 101 song pieces, 62 learning activities, 64 integrated subjects and 62 convergence methods after extracting 21 units that suggested the contents of convergence activity among 10 kinds of high school music textbooks revised in 2015. Its results were as the followings. First, it turned out that ‘cognitive section’ was the highest with 46 (47.9%) as the learning objective of the unit composed of the integrated contents. Second, ‘western music’ was the highest with 65 (64.4%) as the genre of song piece composed of the integrated contents. Third, ‘emotional section’ was the highest with 33 (53.2%) as the learning activity composed of the integrated contents. Fourth, it appeared that the integrated unit was the highest with 44 (68.8%) as the integrated unit composed of the integrated contents and ‘art’ was the highest with 21 (47.7%) in ‘artistic unit’. On the other hand, ‘non-artistic unit’ was shown with 20 (31.2%) and ‘society’ was shown with 8 (40%) in ‘non-artistic unit’. Fifth, ‘interdisciplinary’ method was shown with 56 (90.3%) as the convergence method of unit composed of the integrated content. Its conclusion are as the followings. First, various convergence activities of music textbooks were suggested and the knowledge and understanding of convergence education by the teachers should be enhanced so that such music-centered convergence education can be carried out well in the actual field of education. Especially, the training of convergence education program is required so that various contents of convergence classes can be composed by the experts. Second, the integrated and creative thinking ability and knowledge can be extended in various aspects through music class as musical subject has the flexibility that enables the convergence to other subjects. If the education of convergence is applied to the actual music class based on integrated teaching and learning suggested in the textbooks, the value of music can be raised as the subject for convergence education. Especially, the importance of contents in convergence education that are well-balanced and not leaned on the specific subject and section for effective education of convergence is emphasized. Third, the basic and differential meaning of convergence has the worth when using ‘post-academic’ method that removes the borders between the subjects and integrates it to new section. On the contrary, ‘interdisciplinary’ method was used mainly in the modern music textbooks rather than ‘post-academic’ method. So, the class that aims to the fundamental direction that the convergence pursues composes of ‘post-academic’ integrated method is needed to be carried out for the class that the essential meaning of the convergence is applied. Based on that, this study suggests the followings. First, it suggests the execution of substantial survey research at site to find out how convergence method is applied to current music class and how the interest and satisfaction of the students are. Second, it suggests the research that can analyze and understands the textbooks by determining more specified and detailed standard. Third, it is expected that high quality of research of convergence education and attempt are continued so that musical creativity and the capacity of integrated thinking of the learners can be enhanced.
This study was carried out to investigate the contents of convergence activities suggested in high school music textbooks revised in 2015. Section of learning objective, genre of song pieces, section of learning activities, integrated subject and standard of convergence method were selected and analyzed targeting 57 learning objectives, 101 song pieces, 62 learning activities, 64 integrated subjects and 62 convergence methods after extracting 21 units that suggested the contents of convergence activity among 10 kinds of high school music textbooks revised in 2015. Its results were as the followings. First, it turned out that ‘cognitive section’ was the highest with 46 (47.9%) as the learning objective of the unit composed of the integrated contents. Second, ‘western music’ was the highest with 65 (64.4%) as the genre of song piece composed of the integrated contents. Third, ‘emotional section’ was the highest with 33 (53.2%) as the learning activity composed of the integrated contents. Fourth, it appeared that the integrated unit was the highest with 44 (68.8%) as the integrated unit composed of the integrated contents and ‘art’ was the highest with 21 (47.7%) in ‘artistic unit’. On the other hand, ‘non-artistic unit’ was shown with 20 (31.2%) and ‘society’ was shown with 8 (40%) in ‘non-artistic unit’. Fifth, ‘interdisciplinary’ method was shown with 56 (90.3%) as the convergence method of unit composed of the integrated content. Its conclusion are as the followings. First, various convergence activities of music textbooks were suggested and the knowledge and understanding of convergence education by the teachers should be enhanced so that such music-centered convergence education can be carried out well in the actual field of education. Especially, the training of convergence education program is required so that various contents of convergence classes can be composed by the experts. Second, the integrated and creative thinking ability and knowledge can be extended in various aspects through music class as musical subject has the flexibility that enables the convergence to other subjects. If the education of convergence is applied to the actual music class based on integrated teaching and learning suggested in the textbooks, the value of music can be raised as the subject for convergence education. Especially, the importance of contents in convergence education that are well-balanced and not leaned on the specific subject and section for effective education of convergence is emphasized. Third, the basic and differential meaning of convergence has the worth when using ‘post-academic’ method that removes the borders between the subjects and integrates it to new section. On the contrary, ‘interdisciplinary’ method was used mainly in the modern music textbooks rather than ‘post-academic’ method. So, the class that aims to the fundamental direction that the convergence pursues composes of ‘post-academic’ integrated method is needed to be carried out for the class that the essential meaning of the convergence is applied. Based on that, this study suggests the followings. First, it suggests the execution of substantial survey research at site to find out how convergence method is applied to current music class and how the interest and satisfaction of the students are. Second, it suggests the research that can analyze and understands the textbooks by determining more specified and detailed standard. Third, it is expected that high quality of research of convergence education and attempt are continued so that musical creativity and the capacity of integrated thinking of the learners can be enhanced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.