본 연구는 OTT 플랫폼의 UI사용성이 사용자 만족도 및 충성도에 미치는 영향을 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 UI/UX, UI사용성 그리고 OTT 플랫폼의 UI/UX의 현황과 관련된 연구를 분석하여 UI/UX의 개념과 평가요인을 찾아보고자 했다. 또한 OTT 플랫폼 UI사용성이 갖고 있는 개념과 측정요소가 사용자의 만족도와 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 유튜브 사용자의 경험을 중심으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 먼저 유튜브의 UI/UX를 살펴보았고, OTT 플랫폼의 특징적인 UI/UX 요소를 중심으로 분석하였다. OTT 플랫폼의 관련된 선행연구가 부족했기 때문에 동영상을 제공하는 모든 영상 서비스를 포괄하여 사용자의 만족도와 충성도에 어떠한 영향을 미칠 수 있는지 파악하였다. 이후 연구모형과 가설을 설정하였다. 그리고 조사대상자의 인구통계학적 특성과 OTT 플랫폼 사용실태를 알아보았고 측정도구의 ...
본 연구는 OTT 플랫폼의 UI사용성이 사용자 만족도 및 충성도에 미치는 영향을 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 UI/UX, UI사용성 그리고 OTT 플랫폼의 UI/UX의 현황과 관련된 연구를 분석하여 UI/UX의 개념과 평가요인을 찾아보고자 했다. 또한 OTT 플랫폼 UI사용성이 갖고 있는 개념과 측정요소가 사용자의 만족도와 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 유튜브 사용자의 경험을 중심으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 먼저 유튜브의 UI/UX를 살펴보았고, OTT 플랫폼의 특징적인 UI/UX 요소를 중심으로 분석하였다. OTT 플랫폼의 관련된 선행연구가 부족했기 때문에 동영상을 제공하는 모든 영상 서비스를 포괄하여 사용자의 만족도와 충성도에 어떠한 영향을 미칠 수 있는지 파악하였다. 이후 연구모형과 가설을 설정하였다. 그리고 조사대상자의 인구통계학적 특성과 OTT 플랫폼 사용실태를 알아보았고 측정도구의 타당성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하다. 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α계수를 산출하였다. 또한 OTT 플랫폼 UI사용성과 사용자 만족도, 사용자 충성도에 대해 알아보고, 조사대상자의 인구통계학적 특성에 따라 어떠한 차이를 미치는지 알아보기 위해 독립표본 t-test 및 일원변량분석을 실시하였으며, 사후검정으로 Duncan test를 실시하였다. 그리고 주요 변수간 상관관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였다. 마지막으로 가설의 검증을 위하여 선형회귀분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, UI사용성의 하위요인별 학습 이용성, 주관적 즐거움, 최소한의 에러, 사용 효율성이 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 특히 정서적 학습 이용성은 만족도에 많은 영향을 미치고 있는 요소로 분석되었다. 둘째, OTT 플랫폼 서비스 유튜브 UI사용성이 사용자의 주관적 즐거움과 사용효율성에 따라 사용자 충성도 요인에 공통적으로 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 사용자의 만족도가 충성도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되어 만족도와 충성도 요인간의 긍정적 영향관계를 실증적으로 재확인할 수 있었다. 마지막으로 결과를 종합해 보면 OTT 플랫폼 서비스의 유튜브 UI사용성이 만족도와 충성도에 일정 부분 영향력을 주는 것으로 분석되지만, UI사용성의 각 요소 중 유의미한 요소와 그렇지 않은 요소가 혼재해 있는 것을 확인하였으며 이에 따라 기각된 가설은 유튜브 사용자의 사용 목적과 반복된 사용 형태에 관련이 있음을 유추해 보았고 추가적인 연구가 더 필요할 것을 판단했다.
본 연구는 OTT 플랫폼의 UI사용성이 사용자 만족도 및 충성도에 미치는 영향을 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 UI/UX, UI사용성 그리고 OTT 플랫폼의 UI/UX의 현황과 관련된 연구를 분석하여 UI/UX의 개념과 평가요인을 찾아보고자 했다. 또한 OTT 플랫폼 UI사용성이 갖고 있는 개념과 측정요소가 사용자의 만족도와 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 유튜브 사용자의 경험을 중심으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 먼저 유튜브의 UI/UX를 살펴보았고, OTT 플랫폼의 특징적인 UI/UX 요소를 중심으로 분석하였다. OTT 플랫폼의 관련된 선행연구가 부족했기 때문에 동영상을 제공하는 모든 영상 서비스를 포괄하여 사용자의 만족도와 충성도에 어떠한 영향을 미칠 수 있는지 파악하였다. 이후 연구모형과 가설을 설정하였다. 그리고 조사대상자의 인구통계학적 특성과 OTT 플랫폼 사용실태를 알아보았고 측정도구의 타당성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하다. 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α계수를 산출하였다. 또한 OTT 플랫폼 UI사용성과 사용자 만족도, 사용자 충성도에 대해 알아보고, 조사대상자의 인구통계학적 특성에 따라 어떠한 차이를 미치는지 알아보기 위해 독립표본 t-test 및 일원변량분석을 실시하였으며, 사후검정으로 Duncan test를 실시하였다. 그리고 주요 변수간 상관관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였다. 마지막으로 가설의 검증을 위하여 선형회귀분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, UI사용성의 하위요인별 학습 이용성, 주관적 즐거움, 최소한의 에러, 사용 효율성이 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 특히 정서적 학습 이용성은 만족도에 많은 영향을 미치고 있는 요소로 분석되었다. 둘째, OTT 플랫폼 서비스 유튜브 UI사용성이 사용자의 주관적 즐거움과 사용효율성에 따라 사용자 충성도 요인에 공통적으로 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 사용자의 만족도가 충성도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되어 만족도와 충성도 요인간의 긍정적 영향관계를 실증적으로 재확인할 수 있었다. 마지막으로 결과를 종합해 보면 OTT 플랫폼 서비스의 유튜브 UI사용성이 만족도와 충성도에 일정 부분 영향력을 주는 것으로 분석되지만, UI사용성의 각 요소 중 유의미한 요소와 그렇지 않은 요소가 혼재해 있는 것을 확인하였으며 이에 따라 기각된 가설은 유튜브 사용자의 사용 목적과 반복된 사용 형태에 관련이 있음을 유추해 보았고 추가적인 연구가 더 필요할 것을 판단했다.
The purpose of this study is to analyze influence that the usability of OTT platform UI has on users’ satisfaction & loyalty. To attain the purpose of study, researcher intended to find concept & evaluation factor of UI/UX by analyzing the study related to UI/UX, UI usability and present situation o...
The purpose of this study is to analyze influence that the usability of OTT platform UI has on users’ satisfaction & loyalty. To attain the purpose of study, researcher intended to find concept & evaluation factor of UI/UX by analyzing the study related to UI/UX, UI usability and present situation of UI/UX of OTT platform. Further, the researcher also intended to investigate how concept & measuring factor owned by OTT platform UI usability influenced users’ satisfaction & loyalty mainly through Youtube users’ experience. To this end, UI/UX of Youtube is checked first and specific UI/UX factor of OTT platform is mainly analyzed. As preceding study related to OTT platform is scanty, it is grasped whether all video service providing video could influence users’ satisfaction & loyalty. Then, study model and hypothesis was set up. After checking subjects’ demographic & statistical characteristics and present situation of using OTT platform, exploratory factor was analyzed to verify feasibility of measuring tools. Cronbach's α coefficient was calculated to verify reliability. Further, independent t-test & one-way analysis of variance was performed to investigate OTT platform UI usability & users’ satisfaction, users’ loyalty and the difference caused by subjects’ demographic & statistical characteristics. Duncan test was performed for post hoc test. Correlational analysis was performed to investigate correlation among main variables. Finally, linear regression analysis was peformed to verify hypothesis. The outcome is as follows. First, it is found that study usability, subjective enjoyment, minimum error, use efficiency for each subordinate factor of UI usability significantly influenced satisfaction. Especially, emotional study usability is analyzed as factor which considerably influences satisfaction. Second, it can be confirmed that OTT platform service Youtube UI usability jointly influenced users’ loyalty factor affirmatively depending on users’ subjective enjoyment and use efficiency. Third, affirmative influential relation between satisfaction & loyalty can be corroboratively re-confirmed, since users’ satisfaction is analyzed to affirmatively influence loyalty. Generalizing the outcome finally, although Youtube UI usability of OTT platform service is analyzed to partially influence satisfaction & loyalty, it is confirmed that meaningful factor and meaningless factor coexist in each factor of UI usability. It is inferred that the hypothesis dismissed accordingly is related to Youtube users’ purpose and repetitious use form. Thus, the researcher judges that additional study is necessary.
The purpose of this study is to analyze influence that the usability of OTT platform UI has on users’ satisfaction & loyalty. To attain the purpose of study, researcher intended to find concept & evaluation factor of UI/UX by analyzing the study related to UI/UX, UI usability and present situation of UI/UX of OTT platform. Further, the researcher also intended to investigate how concept & measuring factor owned by OTT platform UI usability influenced users’ satisfaction & loyalty mainly through Youtube users’ experience. To this end, UI/UX of Youtube is checked first and specific UI/UX factor of OTT platform is mainly analyzed. As preceding study related to OTT platform is scanty, it is grasped whether all video service providing video could influence users’ satisfaction & loyalty. Then, study model and hypothesis was set up. After checking subjects’ demographic & statistical characteristics and present situation of using OTT platform, exploratory factor was analyzed to verify feasibility of measuring tools. Cronbach's α coefficient was calculated to verify reliability. Further, independent t-test & one-way analysis of variance was performed to investigate OTT platform UI usability & users’ satisfaction, users’ loyalty and the difference caused by subjects’ demographic & statistical characteristics. Duncan test was performed for post hoc test. Correlational analysis was performed to investigate correlation among main variables. Finally, linear regression analysis was peformed to verify hypothesis. The outcome is as follows. First, it is found that study usability, subjective enjoyment, minimum error, use efficiency for each subordinate factor of UI usability significantly influenced satisfaction. Especially, emotional study usability is analyzed as factor which considerably influences satisfaction. Second, it can be confirmed that OTT platform service Youtube UI usability jointly influenced users’ loyalty factor affirmatively depending on users’ subjective enjoyment and use efficiency. Third, affirmative influential relation between satisfaction & loyalty can be corroboratively re-confirmed, since users’ satisfaction is analyzed to affirmatively influence loyalty. Generalizing the outcome finally, although Youtube UI usability of OTT platform service is analyzed to partially influence satisfaction & loyalty, it is confirmed that meaningful factor and meaningless factor coexist in each factor of UI usability. It is inferred that the hypothesis dismissed accordingly is related to Youtube users’ purpose and repetitious use form. Thus, the researcher judges that additional study is necessary.
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