국내 커피 시장 규모가 커짐에 따라 경쟁이 심해지면서 전문성을 갖추지 못한 커피 브랜드들은 도태되고, 특별한 향미와 품질을 지닌 스페셜티 커피시장이 성장하고 있다. 이러한 변화에 대한 고급 전략을 수립한 Starbuck는 더 많은 리저브 매장을 추가했으며, 미국 스페셜티 커피전문점인 Blue Bottle Coffee도 한국에서 첫 매장을 시작했다. 스페셜티 커피열풍은 고객들의 커피에 대한 높아진 인식과 뚜렷해진 취향과 더불어 최근 소비문화 패러다임이 ‘가성비(價性比)’에서 ‘가심비(價心比)’로 변화되면서 심리적 만족에 비중을 두는 소비자들이 증가했기 때문이다. 경험이 주는 심리적 만족도에 집중된 전략은 상품가격이 높더라도 경쟁력을 가질 수 있다고 판단하고 있다. 스페셜티 커피전문점에서는 커피의 특징을 충분히 설명하고 고객에게 맞는 커피를 찾아주기 위해 노력해야 한다. 고객과 기업이 만나는 서비스 접점을 ‘진실의 순간(Momets of Truth)’이라고 한다. 이러한 서비스접점에서 얻게 되는 총체적인 경험이 고객만족으로 이어지며 결과적으로 재무적 성과로 나타나게 되므로, 경험을 관리해야 할 대상으로 인식하고 있다. 고객만족의 극대화를 위해 고객의 감성 및 주관적인 경험을 반영한 고객경험관리(Customer ...
국내 커피 시장 규모가 커짐에 따라 경쟁이 심해지면서 전문성을 갖추지 못한 커피 브랜드들은 도태되고, 특별한 향미와 품질을 지닌 스페셜티 커피시장이 성장하고 있다. 이러한 변화에 대한 고급 전략을 수립한 Starbuck는 더 많은 리저브 매장을 추가했으며, 미국 스페셜티 커피전문점인 Blue Bottle Coffee도 한국에서 첫 매장을 시작했다. 스페셜티 커피열풍은 고객들의 커피에 대한 높아진 인식과 뚜렷해진 취향과 더불어 최근 소비문화 패러다임이 ‘가성비(價性比)’에서 ‘가심비(價心比)’로 변화되면서 심리적 만족에 비중을 두는 소비자들이 증가했기 때문이다. 경험이 주는 심리적 만족도에 집중된 전략은 상품가격이 높더라도 경쟁력을 가질 수 있다고 판단하고 있다. 스페셜티 커피전문점에서는 커피의 특징을 충분히 설명하고 고객에게 맞는 커피를 찾아주기 위해 노력해야 한다. 고객과 기업이 만나는 서비스 접점을 ‘진실의 순간(Momets of Truth)’이라고 한다. 이러한 서비스접점에서 얻게 되는 총체적인 경험이 고객만족으로 이어지며 결과적으로 재무적 성과로 나타나게 되므로, 경험을 관리해야 할 대상으로 인식하고 있다. 고객만족의 극대화를 위해 고객의 감성 및 주관적인 경험을 반영한 고객경험관리(Customer experience management)는 커피업계에서도 중요한 경영관리 도구이다. 따라서 스페셜티 커피 고객의 행동을 이해하기 위하여 스페셜티 커피전문점의 고객경험관리에 대한 다양한 연구의 필요성으로 본 연구를 실시하였다. 이를 위해 Maklan & Klaus(2011)가 제시한 경험품질의 측정항목을 수정·보완하여 이를 검증하였다. 또한 주요변수인 고객경험관리와 즐거움, 태도, 고객몰입과 프리미엄 지불의도와의 영향 관계를 파악하고자 하였다. 실증연구를 수행하기 위하여 본 연구에서는 3개월 내에 스페셜티 커피전문점을 방문한 경험이 있는 고객을 조사 대상으로 삼았다. 결측치를 제외하고 최종 485부의 표본을 바탕으로 분석을 실시하였다. 본 연구의 가설검증 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고객경험관리 하위요인으로 도출된 마음의 평안, 진실의 순간, 상품 경험이 즐거움에 미치는 영향을 분석한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 진실의 순간과 상품경험은 태도에 정(+)의 영향을 미치는 반면, 마음의 평안은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 즐거움과 태도, 관계몰입 간의 영향관계에서 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관계몰입과 프리미엄 지불의도 간의 영향관계에서는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 스페셜티 커피 지식수준에 따른 다중집단분석 결과 상품경험과 즐거움 간의 경로와 상품경험과 태도간의 경로에서 조절효과가 부분적으로 나타났다. 마지막으로 고객경험관리에서 프리미엄 지불효과 이어지는 전체 모형에서 커피경험 일반적인 특성으로 차이분석을 실시하였으며, 커피교육 경험이 있는 사람일수록 모든 요인에서 높은 수준으로 인지하고 있는 것으로 나타났다. 또한 1인당 지출비용에 따른 차이에서는 태도를 제외한 모든 요인에서 유의한 차이가 났으며, 특히 가격이 올라갈수록 모든 요인에서 높게 인식하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 살펴 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 먼저 학문적인 시사점을 살펴보면, 국내 스페셜티 커피시장이 성장하고 있는 상황에서 스페셜티 커피전문점을 방문한 고객을 대상으로 연구를 진행하여 실증분석을 하였다는 점에서 학문적 의의를 둔다. 또한 스페셜티 커피전문점에서 고객경험관리는 매우 중요한 경영관리 도구임에도 불구하고 연구가 부족한 실정에서 고객경험관리와 즐거움, 태도, 관계몰입, 프리미엄 지불의도의 구조적 관계를 파악하였다는데 학문적 연구 영역을 확장하였다는데 의의가 있다. 실무적인 시사점을 살펴보면 고객경험관리가 고객의 즐거움과 태도에 긍정적인 영향을 미치며 최종적으로 프리미엄 지불의도에 중요한 역할을 하는 것으로 나타난 결과를 보여 줌으로써, 스페셜티 커피전문점의 운영자 측면에서 마케팅 전략 수립 시 숙고해야 할 스페셜티 커피 고객행동에 대한 이해를 돕는다는 실무적 시사점을 제시하였다. 또한 고객의 커피지식수준에 따라서 스페셜티 커피 소비경험의 차이가 있다는 것을 밝혀냈다. 이에 따라 스페셜티 커피 고객집단을 세분화하고 각각에 맞춘 효과적이고 차별화된 마케팅 방안을 제시할 수 있도록, 기초자료를 제공한다는 점에서 실무적 의의가 있다고 사료된다.
국내 커피 시장 규모가 커짐에 따라 경쟁이 심해지면서 전문성을 갖추지 못한 커피 브랜드들은 도태되고, 특별한 향미와 품질을 지닌 스페셜티 커피시장이 성장하고 있다. 이러한 변화에 대한 고급 전략을 수립한 Starbuck는 더 많은 리저브 매장을 추가했으며, 미국 스페셜티 커피전문점인 Blue Bottle Coffee도 한국에서 첫 매장을 시작했다. 스페셜티 커피열풍은 고객들의 커피에 대한 높아진 인식과 뚜렷해진 취향과 더불어 최근 소비문화 패러다임이 ‘가성비(價性比)’에서 ‘가심비(價心比)’로 변화되면서 심리적 만족에 비중을 두는 소비자들이 증가했기 때문이다. 경험이 주는 심리적 만족도에 집중된 전략은 상품가격이 높더라도 경쟁력을 가질 수 있다고 판단하고 있다. 스페셜티 커피전문점에서는 커피의 특징을 충분히 설명하고 고객에게 맞는 커피를 찾아주기 위해 노력해야 한다. 고객과 기업이 만나는 서비스 접점을 ‘진실의 순간(Momets of Truth)’이라고 한다. 이러한 서비스접점에서 얻게 되는 총체적인 경험이 고객만족으로 이어지며 결과적으로 재무적 성과로 나타나게 되므로, 경험을 관리해야 할 대상으로 인식하고 있다. 고객만족의 극대화를 위해 고객의 감성 및 주관적인 경험을 반영한 고객경험관리(Customer experience management)는 커피업계에서도 중요한 경영관리 도구이다. 따라서 스페셜티 커피 고객의 행동을 이해하기 위하여 스페셜티 커피전문점의 고객경험관리에 대한 다양한 연구의 필요성으로 본 연구를 실시하였다. 이를 위해 Maklan & Klaus(2011)가 제시한 경험품질의 측정항목을 수정·보완하여 이를 검증하였다. 또한 주요변수인 고객경험관리와 즐거움, 태도, 고객몰입과 프리미엄 지불의도와의 영향 관계를 파악하고자 하였다. 실증연구를 수행하기 위하여 본 연구에서는 3개월 내에 스페셜티 커피전문점을 방문한 경험이 있는 고객을 조사 대상으로 삼았다. 결측치를 제외하고 최종 485부의 표본을 바탕으로 분석을 실시하였다. 본 연구의 가설검증 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고객경험관리 하위요인으로 도출된 마음의 평안, 진실의 순간, 상품 경험이 즐거움에 미치는 영향을 분석한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 진실의 순간과 상품경험은 태도에 정(+)의 영향을 미치는 반면, 마음의 평안은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 즐거움과 태도, 관계몰입 간의 영향관계에서 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관계몰입과 프리미엄 지불의도 간의 영향관계에서는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 스페셜티 커피 지식수준에 따른 다중집단분석 결과 상품경험과 즐거움 간의 경로와 상품경험과 태도간의 경로에서 조절효과가 부분적으로 나타났다. 마지막으로 고객경험관리에서 프리미엄 지불효과 이어지는 전체 모형에서 커피경험 일반적인 특성으로 차이분석을 실시하였으며, 커피교육 경험이 있는 사람일수록 모든 요인에서 높은 수준으로 인지하고 있는 것으로 나타났다. 또한 1인당 지출비용에 따른 차이에서는 태도를 제외한 모든 요인에서 유의한 차이가 났으며, 특히 가격이 올라갈수록 모든 요인에서 높게 인식하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 살펴 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 먼저 학문적인 시사점을 살펴보면, 국내 스페셜티 커피시장이 성장하고 있는 상황에서 스페셜티 커피전문점을 방문한 고객을 대상으로 연구를 진행하여 실증분석을 하였다는 점에서 학문적 의의를 둔다. 또한 스페셜티 커피전문점에서 고객경험관리는 매우 중요한 경영관리 도구임에도 불구하고 연구가 부족한 실정에서 고객경험관리와 즐거움, 태도, 관계몰입, 프리미엄 지불의도의 구조적 관계를 파악하였다는데 학문적 연구 영역을 확장하였다는데 의의가 있다. 실무적인 시사점을 살펴보면 고객경험관리가 고객의 즐거움과 태도에 긍정적인 영향을 미치며 최종적으로 프리미엄 지불의도에 중요한 역할을 하는 것으로 나타난 결과를 보여 줌으로써, 스페셜티 커피전문점의 운영자 측면에서 마케팅 전략 수립 시 숙고해야 할 스페셜티 커피 고객행동에 대한 이해를 돕는다는 실무적 시사점을 제시하였다. 또한 고객의 커피지식수준에 따라서 스페셜티 커피 소비경험의 차이가 있다는 것을 밝혀냈다. 이에 따라 스페셜티 커피 고객집단을 세분화하고 각각에 맞춘 효과적이고 차별화된 마케팅 방안을 제시할 수 있도록, 기초자료를 제공한다는 점에서 실무적 의의가 있다고 사료된다.
As the size of the local coffee market grows, as competition intensifies, coffee brands without expertise are disappearing, and the specialty coffee market with special flavors and quality is growing. Starbucks, which has a strategy of becoming more advanced in the coffee market, has expanded its re...
As the size of the local coffee market grows, as competition intensifies, coffee brands without expertise are disappearing, and the specialty coffee market with special flavors and quality is growing. Starbucks, which has a strategy of becoming more advanced in the coffee market, has expanded its reserve stores and has also expanded its specialty coffee company Blue Bottle Coffee in Korea. The reason why the special coffee market is growing is because of customers' heightened awareness of coffee and their distinct taste. In addition, the recent shift in the consumer culture paradigm from "Gaseongbi’ to ‘Gasimbi’ has led to an increase in consumers who value psychological satisfaction. A strategy focused on the psychological satisfaction of experience is judged to be competitive even if the product price is high. Specialty coffee shops should fully explain the characteristics of coffee and try to find the right coffee for their customers. The service touch point between the customer and the enterprise is referred to as ‘moment of truth’. The experience should be managed because all of the experiences you have in these service touch point lead to customer satisfaction and, consequently, to financial results. Customer experience management, which reflects customer's emotion and subjective experience, is an important management tool in the coffee industry. Therefore, in order to understand the behavior of specialty coffee customers, we thought that various studies on customer experience management of specialty coffee specialty stores were necessary and conducted this study. To this end, we revised and supplemented the metrics of experience quality presented by Maklan & Klaus (2011) and verified them. In addition, this study attempted to identify the relationship between customer experience management, enjoyment, attitude, relational commitment and premium payment intent. In order to conduct empirical research, this study surveyed customers who had visited specialty coffee shop within 3 months. The analysis was conducted based on the final 485 samples. The results of the hypothesis test are summarized as follows. First, as a result of analyzing the effects of peace of mind, moment of truth, and product experience on enjoyment as factors of customer experience management, they all showed positive effects. Second, the moment of truth and product experience had a positive effect on attitude, while the peace of mind had no significant effect. Third, positive effects were found in the relationship between pleasure, attitude and relational commitment. Fourth, there was a positive effect on the relationship between relational commitment and premium payment intent. Fifth, as a result of the multi-group analysis according to the knowledge level of specialty coffee, the moderating effect was partially shown in the path between product experience and enjoyment and the path between product experience and attitude. Finally, the difference analysis was performed with the general characteristics of the coffee experience in the overall model leading to the premium payment intent in the customer experience management. As a result, the more people who had coffee education experience, the higher the level of recognition of all factors. In addition, the differences in per capita expenditure have resulted in significant differences in all factors, except attitudes. In particular, the higher the price, the higher the recognition of all factors. Through these findings, the implications of the study were as follows. First of all, the academic implication is that it is significant in that empirical analysis was conducted for the customers who visited specialty coffee shops in the domestic specialty coffee market. In addition, customer experience management is a very important management tool but lacks research. Therefore, it is meaningful that the structural relationship between customer experience management and pleasure, attitude, relational commitment, and premium payment intent has been identified to expand the area of academic research. And the results show that customer experience management has a positive impact on customer pleasure and attitudes and ultimately plays an important role in premium payment intentions. This suggested practical implications for helping the operator of a special coffee shop understand the special coffee customer behavior that should be important in setting up a marketing strategy. we also found that there is a difference in specialty coffee consumption experience according to the customer's level of coffee knowledge. Therefore, it is practical in that it provides basic data so that the specialty coffee customer group can be segmented and effective and differentiated marketing plans can be presented.
As the size of the local coffee market grows, as competition intensifies, coffee brands without expertise are disappearing, and the specialty coffee market with special flavors and quality is growing. Starbucks, which has a strategy of becoming more advanced in the coffee market, has expanded its reserve stores and has also expanded its specialty coffee company Blue Bottle Coffee in Korea. The reason why the special coffee market is growing is because of customers' heightened awareness of coffee and their distinct taste. In addition, the recent shift in the consumer culture paradigm from "Gaseongbi’ to ‘Gasimbi’ has led to an increase in consumers who value psychological satisfaction. A strategy focused on the psychological satisfaction of experience is judged to be competitive even if the product price is high. Specialty coffee shops should fully explain the characteristics of coffee and try to find the right coffee for their customers. The service touch point between the customer and the enterprise is referred to as ‘moment of truth’. The experience should be managed because all of the experiences you have in these service touch point lead to customer satisfaction and, consequently, to financial results. Customer experience management, which reflects customer's emotion and subjective experience, is an important management tool in the coffee industry. Therefore, in order to understand the behavior of specialty coffee customers, we thought that various studies on customer experience management of specialty coffee specialty stores were necessary and conducted this study. To this end, we revised and supplemented the metrics of experience quality presented by Maklan & Klaus (2011) and verified them. In addition, this study attempted to identify the relationship between customer experience management, enjoyment, attitude, relational commitment and premium payment intent. In order to conduct empirical research, this study surveyed customers who had visited specialty coffee shop within 3 months. The analysis was conducted based on the final 485 samples. The results of the hypothesis test are summarized as follows. First, as a result of analyzing the effects of peace of mind, moment of truth, and product experience on enjoyment as factors of customer experience management, they all showed positive effects. Second, the moment of truth and product experience had a positive effect on attitude, while the peace of mind had no significant effect. Third, positive effects were found in the relationship between pleasure, attitude and relational commitment. Fourth, there was a positive effect on the relationship between relational commitment and premium payment intent. Fifth, as a result of the multi-group analysis according to the knowledge level of specialty coffee, the moderating effect was partially shown in the path between product experience and enjoyment and the path between product experience and attitude. Finally, the difference analysis was performed with the general characteristics of the coffee experience in the overall model leading to the premium payment intent in the customer experience management. As a result, the more people who had coffee education experience, the higher the level of recognition of all factors. In addition, the differences in per capita expenditure have resulted in significant differences in all factors, except attitudes. In particular, the higher the price, the higher the recognition of all factors. Through these findings, the implications of the study were as follows. First of all, the academic implication is that it is significant in that empirical analysis was conducted for the customers who visited specialty coffee shops in the domestic specialty coffee market. In addition, customer experience management is a very important management tool but lacks research. Therefore, it is meaningful that the structural relationship between customer experience management and pleasure, attitude, relational commitment, and premium payment intent has been identified to expand the area of academic research. And the results show that customer experience management has a positive impact on customer pleasure and attitudes and ultimately plays an important role in premium payment intentions. This suggested practical implications for helping the operator of a special coffee shop understand the special coffee customer behavior that should be important in setting up a marketing strategy. we also found that there is a difference in specialty coffee consumption experience according to the customer's level of coffee knowledge. Therefore, it is practical in that it provides basic data so that the specialty coffee customer group can be segmented and effective and differentiated marketing plans can be presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.