외국어로서의 한국어 교육의 지속적인 발전에 따라 교수·학습 방식이 다양해지고 있다. 어떤 교육 자원을 선택해서 어떤 방법으로 교육을 해야 교수의 효율성을 높일 수 있으며 학습자의 학습 효과를 극대화 시킬 수 있느냐 하는 것은 교육계에서 늘 주목하고 연구하고 있는 과제이다. 한국어 학습자들은 한국어를 학습한 후에 한국사람 혹은 한국어로 말하는 사람과 원활한 의사소통을 하는 것이 가장 큰 목적이다. 그런데 한국어 학습자들이 실제 목표어 환경에서 한국 사람과 말할 기회가 많이 없는 경우에 한국어 말하기 실력을 향상시키는 데에 한계가 있...
외국어로서의 한국어 교육의 지속적인 발전에 따라 교수·학습 방식이 다양해지고 있다. 어떤 교육 자원을 선택해서 어떤 방법으로 교육을 해야 교수의 효율성을 높일 수 있으며 학습자의 학습 효과를 극대화 시킬 수 있느냐 하는 것은 교육계에서 늘 주목하고 연구하고 있는 과제이다. 한국어 학습자들은 한국어를 학습한 후에 한국사람 혹은 한국어로 말하는 사람과 원활한 의사소통을 하는 것이 가장 큰 목적이다. 그런데 한국어 학습자들이 실제 목표어 환경에서 한국 사람과 말할 기회가 많이 없는 경우에 한국어 말하기 실력을 향상시키는 데에 한계가 있다고 본다. 또한 교재를 통해 언어 지식을 입력할 수 있는 방식은 다양하지 않다. 이를 보완하기 위해 한국어 수업할 때 드라마를 교육 자료로 활용하고자 한다. 드라마는 시청각 교육 자료로서 실제적인 언어 환경을 제공하고 학습자의 흥미를 유발시키며 언어 학습의 효율성을 높이는 데에 도움이 된다. 또한 “한류”의 영향에 따라 한국 드라마도 국내외에서 큰 주목을 받고 있으며 갈수록 많은 한국어 학습자들이 한국 드라마를 통해 한국어를 배우는 것에 열중한다. 그러므로 본 연구는 한국어 중급 학습자의 말하기 실력을 향상시키는 데에 중점을 두고 드라마를 활용한 말하기 교육 방안을 연구하고자 한다.
제1장은 서론으로서 먼저 연구 목적, 연구방법, 선행연구들에 대해 논의 하였다.
제2장은 이론적 배경으로서 시청각 교육에 대한 이론 검토, 영상매체를 활용한 교수-학습 모형에 대한 이론 검토를 진행하였다.
제3장은 중급 단계 말하기 영역 평가 기준을 참고하고 중급 한국어 학습자를 위한 교육 목표를 설정하였다. 이에 따라 교수·학습 항목을 제시하였다. 또한 중급 단계 학습자를 대상으로 하는 말하기 교육에서 드라마의 교육적 가치, 어떠한 기준에 따라 드라마를 선정해야 하는지에 대해 기술하였다.
제4장은 영상매체를 활용한 교수-학습 모형 이론을 바탕으로 본 연구의 수업 모형을 설계하였다. 드라마의 개요 및 선정 이유를 제시하여 한국어 중급 단계 학습자의 말하기 능력을 향상 시키는 데에 중점을 두고 드라마를 활용한 말하기 수업 지도안을 제시하였다.
제5장은 이 연구를 종합적으로 정리하였다.
본 연구는 시청각 매체로서의 드라마를 언어 교육 자료로 말하기 수업에서 활용할 것을 제안하였고, 중급 학습자를 대상으로 한 드라마를 활용한 말하기 수업 모형을 설계하여 실제 수업 지도안을 제시하였다는 데에 의의가 있다. 필자는 본 연구의 수업 지도안을 실제 한국어 말하기 수업에서의 활용을 통해 한국어 중급 학습자의 말하기 능력을 향상시키는 데에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
외국어로서의 한국어 교육의 지속적인 발전에 따라 교수·학습 방식이 다양해지고 있다. 어떤 교육 자원을 선택해서 어떤 방법으로 교육을 해야 교수의 효율성을 높일 수 있으며 학습자의 학습 효과를 극대화 시킬 수 있느냐 하는 것은 교육계에서 늘 주목하고 연구하고 있는 과제이다. 한국어 학습자들은 한국어를 학습한 후에 한국사람 혹은 한국어로 말하는 사람과 원활한 의사소통을 하는 것이 가장 큰 목적이다. 그런데 한국어 학습자들이 실제 목표어 환경에서 한국 사람과 말할 기회가 많이 없는 경우에 한국어 말하기 실력을 향상시키는 데에 한계가 있다고 본다. 또한 교재를 통해 언어 지식을 입력할 수 있는 방식은 다양하지 않다. 이를 보완하기 위해 한국어 수업할 때 드라마를 교육 자료로 활용하고자 한다. 드라마는 시청각 교육 자료로서 실제적인 언어 환경을 제공하고 학습자의 흥미를 유발시키며 언어 학습의 효율성을 높이는 데에 도움이 된다. 또한 “한류”의 영향에 따라 한국 드라마도 국내외에서 큰 주목을 받고 있으며 갈수록 많은 한국어 학습자들이 한국 드라마를 통해 한국어를 배우는 것에 열중한다. 그러므로 본 연구는 한국어 중급 학습자의 말하기 실력을 향상시키는 데에 중점을 두고 드라마를 활용한 말하기 교육 방안을 연구하고자 한다.
제1장은 서론으로서 먼저 연구 목적, 연구방법, 선행연구들에 대해 논의 하였다.
제2장은 이론적 배경으로서 시청각 교육에 대한 이론 검토, 영상매체를 활용한 교수-학습 모형에 대한 이론 검토를 진행하였다.
제3장은 중급 단계 말하기 영역 평가 기준을 참고하고 중급 한국어 학습자를 위한 교육 목표를 설정하였다. 이에 따라 교수·학습 항목을 제시하였다. 또한 중급 단계 학습자를 대상으로 하는 말하기 교육에서 드라마의 교육적 가치, 어떠한 기준에 따라 드라마를 선정해야 하는지에 대해 기술하였다.
제4장은 영상매체를 활용한 교수-학습 모형 이론을 바탕으로 본 연구의 수업 모형을 설계하였다. 드라마의 개요 및 선정 이유를 제시하여 한국어 중급 단계 학습자의 말하기 능력을 향상 시키는 데에 중점을 두고 드라마를 활용한 말하기 수업 지도안을 제시하였다.
제5장은 이 연구를 종합적으로 정리하였다.
본 연구는 시청각 매체로서의 드라마를 언어 교육 자료로 말하기 수업에서 활용할 것을 제안하였고, 중급 학습자를 대상으로 한 드라마를 활용한 말하기 수업 모형을 설계하여 실제 수업 지도안을 제시하였다는 데에 의의가 있다. 필자는 본 연구의 수업 지도안을 실제 한국어 말하기 수업에서의 활용을 통해 한국어 중급 학습자의 말하기 능력을 향상시키는 데에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
With the continuous development of Korean language education as a foreign language, teaching and learning methods are diversifying. What kind of educational resources should be selected and how to educate them can increase the efficiency of teaching and maximize the learning effect of learners. Afte...
With the continuous development of Korean language education as a foreign language, teaching and learning methods are diversifying. What kind of educational resources should be selected and how to educate them can increase the efficiency of teaching and maximize the learning effect of learners. After learning Korean, the main purpose of Korean language learners is to communicate smoothly with Korean or speaking Korean. However, if Korean language learners do not have many opportunities to speak with Koreans in the actual target language environment, there is a limit to improving Korean speaking skills. In addition, there are many different ways in which language knowledge can be input through textbooks. To supplement this, I would like to use drama as an educational material when teaching Korean. Drama is an audiovisual educational resource that provides a practical language environment, stimulates learners' interest, and helps to increase the efficiency of language learning. Also, under the influence of the “Korean Wave,” Korean dramas are attracting great attention both at home and abroad, and more and more Korean learners are keen to learn Korean through Korean dramas. Therefore, this study aims to study speaking teaching methods using dramas with an emphasis on improving speaking skills of intermediate Korean learners.
Chapter 1, as an introduction, first discussed the purpose of research, methods of research, and previous studies.
In Chapter 2, the theoretical background of audio-visual education and the theory-review of teaching-learning model using visual media were examined.
Chapter 3 refers to the assessment criteria for intermediate level speaking areas and sets educational goals for intermediate Korean learners. Accordingly, the teaching and learning items were presented. In addition, it described the educational value of drama and the criteria to select the drama in speaking education for intermediate learners.
Chapter 4 designed the teaching model of this study based on the theory of teaching-learning model using image media. By presenting the outline of the drama and the reasons for the selection, this study suggested a teaching method of speaking class using drama, focusing on improving the speaking ability of intermediate level learners of Korean.
Chapter 5 summarizes this study.
The purpose of this study is to suggest the use of drama as an audio-visual media in speaking class, and to present a practical teaching plan by designing a speaking class model using drama for intermediate learners. I hope that this study can be used to improve the speaking ability of intermediate Korean learners by using the teaching plan of this study in actual Korean speaking class.
With the continuous development of Korean language education as a foreign language, teaching and learning methods are diversifying. What kind of educational resources should be selected and how to educate them can increase the efficiency of teaching and maximize the learning effect of learners. After learning Korean, the main purpose of Korean language learners is to communicate smoothly with Korean or speaking Korean. However, if Korean language learners do not have many opportunities to speak with Koreans in the actual target language environment, there is a limit to improving Korean speaking skills. In addition, there are many different ways in which language knowledge can be input through textbooks. To supplement this, I would like to use drama as an educational material when teaching Korean. Drama is an audiovisual educational resource that provides a practical language environment, stimulates learners' interest, and helps to increase the efficiency of language learning. Also, under the influence of the “Korean Wave,” Korean dramas are attracting great attention both at home and abroad, and more and more Korean learners are keen to learn Korean through Korean dramas. Therefore, this study aims to study speaking teaching methods using dramas with an emphasis on improving speaking skills of intermediate Korean learners.
Chapter 1, as an introduction, first discussed the purpose of research, methods of research, and previous studies.
In Chapter 2, the theoretical background of audio-visual education and the theory-review of teaching-learning model using visual media were examined.
Chapter 3 refers to the assessment criteria for intermediate level speaking areas and sets educational goals for intermediate Korean learners. Accordingly, the teaching and learning items were presented. In addition, it described the educational value of drama and the criteria to select the drama in speaking education for intermediate learners.
Chapter 4 designed the teaching model of this study based on the theory of teaching-learning model using image media. By presenting the outline of the drama and the reasons for the selection, this study suggested a teaching method of speaking class using drama, focusing on improving the speaking ability of intermediate level learners of Korean.
Chapter 5 summarizes this study.
The purpose of this study is to suggest the use of drama as an audio-visual media in speaking class, and to present a practical teaching plan by designing a speaking class model using drama for intermediate learners. I hope that this study can be used to improve the speaking ability of intermediate Korean learners by using the teaching plan of this study in actual Korean speaking class.
주제어
#한국어 학습자 한국어 말하기 교육방안 드라마 시청각 교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.