연구는 포커스 그룹토론을 통해 유아교육 현장전문가들의 놀이에 대한 생생한 이야기를 공유하고, 5차시에 걸쳐 놀이에 대한 진정한 의미 찾기의 과정을 함께 진행하였다. 따라서 2019 개정 누리과정 실행에 실천적 시사점을 얻고자 하였으며, 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. 포커스 그룹토론 중심으로 알아본 유아 놀이에 대한 유아교육 현장전문가들의 이야기는 어떠한가? 본 연구에서는 다음과 같은 연구방법을 통해 결과를 분석하였다. 먼저, 포커스 그룹토론을 통해 유아교육 현장전문가들의 놀이에 관한 이야기를 공유하기 위하여, 연구 참여자 5명을 구성하였다. 연구 참여자는 모두 유아교육 현장에 종사하고 있는 원장, 교수로 구성되었다. 다음으로 본 연구는 2019년 2월부터 연구방법에 관한 사전준비를 하였고, 2019년 5월부터 8월까지 5차례의 토론을 진행하였다. 토론 후 토론 내용의 객관적인 수집을 위해 개인별 검토를 진행하였다. 또한 토론 후에는 토론 내용을 바탕으로 심화 내용의 정보를 공유하였다. 최종적으로 연구결과와 전사내용을 토론 참여자들에게 개인별로 전송하고 토론자별 ...
연구는 포커스 그룹토론을 통해 유아교육 현장전문가들의 놀이에 대한 생생한 이야기를 공유하고, 5차시에 걸쳐 놀이에 대한 진정한 의미 찾기의 과정을 함께 진행하였다. 따라서 2019 개정 누리과정 실행에 실천적 시사점을 얻고자 하였으며, 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. 포커스 그룹토론 중심으로 알아본 유아 놀이에 대한 유아교육 현장전문가들의 이야기는 어떠한가? 본 연구에서는 다음과 같은 연구방법을 통해 결과를 분석하였다. 먼저, 포커스 그룹토론을 통해 유아교육 현장전문가들의 놀이에 관한 이야기를 공유하기 위하여, 연구 참여자 5명을 구성하였다. 연구 참여자는 모두 유아교육 현장에 종사하고 있는 원장, 교수로 구성되었다. 다음으로 본 연구는 2019년 2월부터 연구방법에 관한 사전준비를 하였고, 2019년 5월부터 8월까지 5차례의 토론을 진행하였다. 토론 후 토론 내용의 객관적인 수집을 위해 개인별 검토를 진행하였다. 또한 토론 후에는 토론 내용을 바탕으로 심화 내용의 정보를 공유하였다. 최종적으로 연구결과와 전사내용을 토론 참여자들에게 개인별로 전송하고 토론자별 내용 분석과 회차별 분석으로 진행하였다. 연구절차에 따른 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, ‘놀이의 의미’에서 시작된 토론의 결과로는 놀이는 삶이고 늘 곁에 있는 것으로 나타났다. 또한 놀이는 자연스러운 앎이며, 아이들은 자유로운 놀이를 통해 어떤 결과를 얻는데 집중하는 것이 아니라 계속 이어가며 놀이를 즐긴다. 아이들은 놀이 속에서 단순히 배우고 잘 노는 방법을 익히는 것이 아니라 아이들의 놀이 세계 속에서 행위와 사건에 대해 자연스럽게 사유하게 만들어 놀이와 배움이라는 수행성을 동반한 성격을 가지게 된다. 둘째, 2차 포커스 그룹토론 ‘놀이의 가치와 교육적 효과’에서 시작되어 놀이와 앎/교육과의 관계는 무엇일까? 라는 질문으로 확장되었다. 놀이를 통해서 충분한 배움과 앎이 일어나며, 이는 놀이와 학습을 분리해서 볼 수 없음을 상기 시킨다. 즉 놀이에 진정한 자율성이 부여될 때, 아이들은 놀이를 통한 배움으로 학습과 놀이가 분리되지 않는 덩어리로써 작용할 수 있었고, 진정한 놀이를 위한 교육적 제공의 중요성이 인식되고 있음을 알 수 있었다. 이를 위해 유아교육 현장전문가들은 교사가 유아를 관찰하고 놀이의 지원자로서 교육적 제공을 효율적으로 할 수 있도록 끊임없는 연구와 유아 개인에 대한 이해가 필요하다고 말한다. 셋째, 3차 포커스 그룹토론‘4차 산업혁명과 놀이’의 주제에서, 현재 우리 사회에 주어진 놀이의 과제는 무엇일까? 라는 질문으로 확장되었다. 4차 산업혁명이라는 시대 속에서 교사와 현장전문가들은 우려와 염려가 앞선다고 말한다. 그러나 변화 속에서 우리는 계속하여 놀이와 공존해야 함을 인식하고 있었다. 이를 위해 놀이가 얼마나 중요한지 지각해야 한다고 말하며 놀이-다시 바라보기가 필요함을 제시하였다. 넷째, 4차 포커스 그룹토론은‘개정 누리과정과 평가제 그리고 놀이’에서 시작하여 놀이를 가로막는 것은 무엇일까? 라는 문제에 도달하였다. 따라서 평가 제도는 영유아의 자율권을 보장하는 실천 중심 평가로의 변화가 필요한 실정이다. 2019년 개정 누리과정 속에서 진정한 놀이를 위한 내용은 현장에 있는 교직원에게 큰 도전으로 다가왔고 이는 불안정한 사태에 직면하게 했다. 이러한 시대 속에서 우리는 진정한 놀이를 통해 미래를 살아갈 우리 아이들에 대한 합의점을 찾고자 하였다. 다섯째, 5차 포커스 그룹토론은‘미래사회와 놀이’에서 시작하여 우리의 시선의 전환이 필요하다는 합의점에 도달했다. 이를 위해서는 미래사회에 예고되는 대변혁이 유아교육에 미칠 영향을 어떻게 풀어가야 하느냐의 방향 제시가 필요하다고 한다. 이론과 실제의 연계성을 위해 개정 누리과정의 내용을 잘 숙지하여 유아 중심·놀이 중심으로 그 방향을 펼쳐야 할 것이다. 이를 통해 우리는 놀이를 우리의 삶 곁에 늘 머물러 있는 것으로 인식해야 하며 이를 조화롭게 바라볼 수 있는 시선이 필요함을 제시하였다. 이러한 진지한 사유를 통해 유아교육 현장전문가들은 놀이를 깊이 있게 바라보는 시선의 전환이 필요함을 제기하였다.
연구는 포커스 그룹토론을 통해 유아교육 현장전문가들의 놀이에 대한 생생한 이야기를 공유하고, 5차시에 걸쳐 놀이에 대한 진정한 의미 찾기의 과정을 함께 진행하였다. 따라서 2019 개정 누리과정 실행에 실천적 시사점을 얻고자 하였으며, 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. 포커스 그룹토론 중심으로 알아본 유아 놀이에 대한 유아교육 현장전문가들의 이야기는 어떠한가? 본 연구에서는 다음과 같은 연구방법을 통해 결과를 분석하였다. 먼저, 포커스 그룹토론을 통해 유아교육 현장전문가들의 놀이에 관한 이야기를 공유하기 위하여, 연구 참여자 5명을 구성하였다. 연구 참여자는 모두 유아교육 현장에 종사하고 있는 원장, 교수로 구성되었다. 다음으로 본 연구는 2019년 2월부터 연구방법에 관한 사전준비를 하였고, 2019년 5월부터 8월까지 5차례의 토론을 진행하였다. 토론 후 토론 내용의 객관적인 수집을 위해 개인별 검토를 진행하였다. 또한 토론 후에는 토론 내용을 바탕으로 심화 내용의 정보를 공유하였다. 최종적으로 연구결과와 전사내용을 토론 참여자들에게 개인별로 전송하고 토론자별 내용 분석과 회차별 분석으로 진행하였다. 연구절차에 따른 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, ‘놀이의 의미’에서 시작된 토론의 결과로는 놀이는 삶이고 늘 곁에 있는 것으로 나타났다. 또한 놀이는 자연스러운 앎이며, 아이들은 자유로운 놀이를 통해 어떤 결과를 얻는데 집중하는 것이 아니라 계속 이어가며 놀이를 즐긴다. 아이들은 놀이 속에서 단순히 배우고 잘 노는 방법을 익히는 것이 아니라 아이들의 놀이 세계 속에서 행위와 사건에 대해 자연스럽게 사유하게 만들어 놀이와 배움이라는 수행성을 동반한 성격을 가지게 된다. 둘째, 2차 포커스 그룹토론 ‘놀이의 가치와 교육적 효과’에서 시작되어 놀이와 앎/교육과의 관계는 무엇일까? 라는 질문으로 확장되었다. 놀이를 통해서 충분한 배움과 앎이 일어나며, 이는 놀이와 학습을 분리해서 볼 수 없음을 상기 시킨다. 즉 놀이에 진정한 자율성이 부여될 때, 아이들은 놀이를 통한 배움으로 학습과 놀이가 분리되지 않는 덩어리로써 작용할 수 있었고, 진정한 놀이를 위한 교육적 제공의 중요성이 인식되고 있음을 알 수 있었다. 이를 위해 유아교육 현장전문가들은 교사가 유아를 관찰하고 놀이의 지원자로서 교육적 제공을 효율적으로 할 수 있도록 끊임없는 연구와 유아 개인에 대한 이해가 필요하다고 말한다. 셋째, 3차 포커스 그룹토론‘4차 산업혁명과 놀이’의 주제에서, 현재 우리 사회에 주어진 놀이의 과제는 무엇일까? 라는 질문으로 확장되었다. 4차 산업혁명이라는 시대 속에서 교사와 현장전문가들은 우려와 염려가 앞선다고 말한다. 그러나 변화 속에서 우리는 계속하여 놀이와 공존해야 함을 인식하고 있었다. 이를 위해 놀이가 얼마나 중요한지 지각해야 한다고 말하며 놀이-다시 바라보기가 필요함을 제시하였다. 넷째, 4차 포커스 그룹토론은‘개정 누리과정과 평가제 그리고 놀이’에서 시작하여 놀이를 가로막는 것은 무엇일까? 라는 문제에 도달하였다. 따라서 평가 제도는 영유아의 자율권을 보장하는 실천 중심 평가로의 변화가 필요한 실정이다. 2019년 개정 누리과정 속에서 진정한 놀이를 위한 내용은 현장에 있는 교직원에게 큰 도전으로 다가왔고 이는 불안정한 사태에 직면하게 했다. 이러한 시대 속에서 우리는 진정한 놀이를 통해 미래를 살아갈 우리 아이들에 대한 합의점을 찾고자 하였다. 다섯째, 5차 포커스 그룹토론은‘미래사회와 놀이’에서 시작하여 우리의 시선의 전환이 필요하다는 합의점에 도달했다. 이를 위해서는 미래사회에 예고되는 대변혁이 유아교육에 미칠 영향을 어떻게 풀어가야 하느냐의 방향 제시가 필요하다고 한다. 이론과 실제의 연계성을 위해 개정 누리과정의 내용을 잘 숙지하여 유아 중심·놀이 중심으로 그 방향을 펼쳐야 할 것이다. 이를 통해 우리는 놀이를 우리의 삶 곁에 늘 머물러 있는 것으로 인식해야 하며 이를 조화롭게 바라볼 수 있는 시선이 필요함을 제시하였다. 이러한 진지한 사유를 통해 유아교육 현장전문가들은 놀이를 깊이 있게 바라보는 시선의 전환이 필요함을 제기하였다.
This study shared the narrative of play of field specialists in early childhood education through this focus group discussion, and conducted the process of finding the true meaning of play through five lessons. Therefore, this study attempted to obtain practical implications for implementing the 201...
This study shared the narrative of play of field specialists in early childhood education through this focus group discussion, and conducted the process of finding the true meaning of play through five lessons. Therefore, this study attempted to obtain practical implications for implementing the 2019 Nuri curriculum. The research questions selected to achieve the purpose of this study are as follows. What are the narrative of early childhood education experts on early childhood play focused on focus group discussions? In this study, the results were analyzed through the following research methods. First of all, five research participants were formed to share the story of play by field experts through a focus group discussion. All five were in the field of early childhood education and were composed of early childhood education specialists. Next, this study prepared the research method in advance in February 2019, and conducted five discussions from May to August 2019. After the discussion, individual review was conducted for the objective collection of the discussion. In addition, after the discussion, the information of the deepening contents was shared based on the contents of the discussion. Finally, the research results and company-wide contents were sent to the participants for discussion and reviewed. The results of this study are as follows. First, as a result of the discussion that began with “meaning of play,” it is found that play is life and always by the side. In addition, play is a natural know-how, and children do not concentrate on getting the result through free play, but continue to play and play. Children do not simply read how to learn and play well in play, but they have a personality with play and learning by naturally thinking about actions and events in their play world. Second, what is the relationship between play and learning / education, starting with the second focus group discussion, “The value of play and the educational effect”? Is extended to the question. There is enough learning and learning through play, which reminds us that we cannot see play and learning separately. This is when children are given true democracy, they can act as chunks where learning and play are not separated by learning from play. In addition, it was recognized that the importance of providing education for true play is recognized. To this end, field experts say that teachers need constant research and understanding of infants and toddlers so that they can observe children and efficiently provide educational provision as supporters of play. Third, on the theme of the 4th Industrial Revolution and Play, what are the challenges of play given to our society? Is extended to the question. In the era of the Fourth Industrial Revolution, teachers and field experts say that concerns and concerns are ahead. But in this age we were conscious of continuing to coexist with play. To this end, he said that play should be perceived as important and suggested that play-looking is necessary. Fourth, what does the 4th focus group debate start with “revision process and evaluation system and play” and block play? The problem was reached. Therefore, evaluation system needs to be changed to practice-based evaluation that guarantees infants' democracy. In addition, the content for true play in the 2019 revised Early Childhood Curriculum has been a great challenge for the school staff in the field, which has faced instability. In this age, we wanted to find a consensus about our children who will live in the future through true play. Fifth, the fifth focus group discussion began with “future society and play,” and reached an agreement that we needed to change our eyes. To this end, it is necessary to give directions on how to solve the impact of the revolution that is foreseen for the future society on early childhood education. For the connection between theory and practice, the contents of the revised nursing process should be well understood and the direction should be extended to the center of infants and play. This suggests that we should recognize play as always staying with our lives and that we need a sight to see it harmoniously. Through this serious reason, field experts raised the necessity of changing the sight by looking deeply into the play.
This study shared the narrative of play of field specialists in early childhood education through this focus group discussion, and conducted the process of finding the true meaning of play through five lessons. Therefore, this study attempted to obtain practical implications for implementing the 2019 Nuri curriculum. The research questions selected to achieve the purpose of this study are as follows. What are the narrative of early childhood education experts on early childhood play focused on focus group discussions? In this study, the results were analyzed through the following research methods. First of all, five research participants were formed to share the story of play by field experts through a focus group discussion. All five were in the field of early childhood education and were composed of early childhood education specialists. Next, this study prepared the research method in advance in February 2019, and conducted five discussions from May to August 2019. After the discussion, individual review was conducted for the objective collection of the discussion. In addition, after the discussion, the information of the deepening contents was shared based on the contents of the discussion. Finally, the research results and company-wide contents were sent to the participants for discussion and reviewed. The results of this study are as follows. First, as a result of the discussion that began with “meaning of play,” it is found that play is life and always by the side. In addition, play is a natural know-how, and children do not concentrate on getting the result through free play, but continue to play and play. Children do not simply read how to learn and play well in play, but they have a personality with play and learning by naturally thinking about actions and events in their play world. Second, what is the relationship between play and learning / education, starting with the second focus group discussion, “The value of play and the educational effect”? Is extended to the question. There is enough learning and learning through play, which reminds us that we cannot see play and learning separately. This is when children are given true democracy, they can act as chunks where learning and play are not separated by learning from play. In addition, it was recognized that the importance of providing education for true play is recognized. To this end, field experts say that teachers need constant research and understanding of infants and toddlers so that they can observe children and efficiently provide educational provision as supporters of play. Third, on the theme of the 4th Industrial Revolution and Play, what are the challenges of play given to our society? Is extended to the question. In the era of the Fourth Industrial Revolution, teachers and field experts say that concerns and concerns are ahead. But in this age we were conscious of continuing to coexist with play. To this end, he said that play should be perceived as important and suggested that play-looking is necessary. Fourth, what does the 4th focus group debate start with “revision process and evaluation system and play” and block play? The problem was reached. Therefore, evaluation system needs to be changed to practice-based evaluation that guarantees infants' democracy. In addition, the content for true play in the 2019 revised Early Childhood Curriculum has been a great challenge for the school staff in the field, which has faced instability. In this age, we wanted to find a consensus about our children who will live in the future through true play. Fifth, the fifth focus group discussion began with “future society and play,” and reached an agreement that we needed to change our eyes. To this end, it is necessary to give directions on how to solve the impact of the revolution that is foreseen for the future society on early childhood education. For the connection between theory and practice, the contents of the revised nursing process should be well understood and the direction should be extended to the center of infants and play. This suggests that we should recognize play as always staying with our lives and that we need a sight to see it harmoniously. Through this serious reason, field experts raised the necessity of changing the sight by looking deeply into the play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.