영양산나물 축제체험이 체험요소별 지각된 가치와 만족도, 행동의도에 미치는 영향연구 A study on the effects of the festive experience elements to perceived value, satisfaction and behavioral intention after experience in Yeong-yang Wild Vegetables Festival원문보기
2017 문화관광축제 종합평가보고서에 의하면 문화관광축제에 지정된 축제는 일탈적 체험요소를 가진 축제들이 모두 크게 성공하고 있음을 시사하고 있다. 이에 영양산나물 축제는 지역특산물 판매 위주 행사에서 산나물을 중심 소재로 하여 보다 다채로운 체험위주의 행사로 탈바꿈하기 위해 노력하고 있다. 이에 영양산나물 축제의 다양한 축제체험들이 축제 방문객의 행동의도에 어떠한 영향을 미치고 있는지 살펴봄으로써 축제의 발전을 이끄는데 의의가 있다. 본 연구는 영양산나물 축제 방문객들을 대상으로 영양산나물 축제체험이 재방문 의도 또는 추천의도에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 실증분석을 하였으며, 지각된 가치와 만족도를 ...
2017 문화관광축제 종합평가보고서에 의하면 문화관광축제에 지정된 축제는 일탈적 체험요소를 가진 축제들이 모두 크게 성공하고 있음을 시사하고 있다. 이에 영양산나물 축제는 지역특산물 판매 위주 행사에서 산나물을 중심 소재로 하여 보다 다채로운 체험위주의 행사로 탈바꿈하기 위해 노력하고 있다. 이에 영양산나물 축제의 다양한 축제체험들이 축제 방문객의 행동의도에 어떠한 영향을 미치고 있는지 살펴봄으로써 축제의 발전을 이끄는데 의의가 있다. 본 연구는 영양산나물 축제 방문객들을 대상으로 영양산나물 축제체험이 재방문 의도 또는 추천의도에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 실증분석을 하였으며, 지각된 가치와 만족도를 매개변수로 하여 축제체험이 행동의도에 미치는 영향을 경로분석을 통하여 살펴보았다. 축제체험은 Pine & Gilmore의 체험경제 이론에 따라 오락적 체험, 교육적 체험, 일탈적 체험, 심미적 체험으로 구분하였으며, 지각된 가치는 경제적 가치와 정서적 가치로 구분하였으며, 행동의도는 재방문 의도와 추천의도로 구분하였다. 연구결과, 10대~20대는 다른 연령층에 비해 교육적 체험과 심미적 체험에 정(+)적 영향력이 나타났고, 거주지 별로 경북(영양군 제외)지역의 방문객이 교육적 체험과 일탈적 체험에 정(+)적 영향력이 있는 것으로 나타났다. 또한 방문형태에서 4~5인 구성의 집단이 재방문의도와 추천의도가 평균값보다 높게 나타났고, 영양지역 주민에게는 교육적 체험과 일탈적 체험의 정도가 다른 지역에 비해 낮은 것으로 나타났다. 축제체험이 행동의도에 미치는 영향을 살펴보면 오락적 체험, 일탈적 체험, 심미적 체험은 재방문 의도와 추천의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 교육적 체험은 재방문의도와 추천의도에 영향력이 없는 것으로 나타났다. 그러나 지각된 가치와 만족도를 매개변수로 하여 경로분석한 결과, 교육적 체험 또한 재방문의도와 추천의도에 영향력이 있는 것으로 나타나 결과에 다소 차이점이 있었다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 영양산나물 축제에 다음과 같은 시사점은 제시할 수 있다. 첫째, 10대~20대와 경북(영양군 제외)지역의 방문객을 위한 기존의 프로그램은 강화하고, 둘째, 4~5명이 함께 즐길 수 있는 프로그램의 수를 늘이며, 셋째, 영양지역 주민이 어떠한 것을 즐기는지 취향분석이 좀 더 필요하다. 넷째, 축제 기획단계에서 교육적 체험보다는 오락적, 일탈적, 심미적 체험에 집중하는 것이 보다 효율적이다. 본 연구결과가 주민과 방문객의 재방문 의도와 추천 의도를 높이기 위해 영양산나물 축제의 각 체험요소에 대한 영향관계의 분석결과를 바탕으로 맞춤형 체험프로그램 개발에 도움이 되기를 바란다.
핵심용어 : 체험경제, 체험요소, 지각된 가치, 만족도, 행동의도, 영양산나물 축제
2017 문화관광축제 종합평가보고서에 의하면 문화관광축제에 지정된 축제는 일탈적 체험요소를 가진 축제들이 모두 크게 성공하고 있음을 시사하고 있다. 이에 영양산나물 축제는 지역특산물 판매 위주 행사에서 산나물을 중심 소재로 하여 보다 다채로운 체험위주의 행사로 탈바꿈하기 위해 노력하고 있다. 이에 영양산나물 축제의 다양한 축제체험들이 축제 방문객의 행동의도에 어떠한 영향을 미치고 있는지 살펴봄으로써 축제의 발전을 이끄는데 의의가 있다. 본 연구는 영양산나물 축제 방문객들을 대상으로 영양산나물 축제체험이 재방문 의도 또는 추천의도에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 실증분석을 하였으며, 지각된 가치와 만족도를 매개변수로 하여 축제체험이 행동의도에 미치는 영향을 경로분석을 통하여 살펴보았다. 축제체험은 Pine & Gilmore의 체험경제 이론에 따라 오락적 체험, 교육적 체험, 일탈적 체험, 심미적 체험으로 구분하였으며, 지각된 가치는 경제적 가치와 정서적 가치로 구분하였으며, 행동의도는 재방문 의도와 추천의도로 구분하였다. 연구결과, 10대~20대는 다른 연령층에 비해 교육적 체험과 심미적 체험에 정(+)적 영향력이 나타났고, 거주지 별로 경북(영양군 제외)지역의 방문객이 교육적 체험과 일탈적 체험에 정(+)적 영향력이 있는 것으로 나타났다. 또한 방문형태에서 4~5인 구성의 집단이 재방문의도와 추천의도가 평균값보다 높게 나타났고, 영양지역 주민에게는 교육적 체험과 일탈적 체험의 정도가 다른 지역에 비해 낮은 것으로 나타났다. 축제체험이 행동의도에 미치는 영향을 살펴보면 오락적 체험, 일탈적 체험, 심미적 체험은 재방문 의도와 추천의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 교육적 체험은 재방문의도와 추천의도에 영향력이 없는 것으로 나타났다. 그러나 지각된 가치와 만족도를 매개변수로 하여 경로분석한 결과, 교육적 체험 또한 재방문의도와 추천의도에 영향력이 있는 것으로 나타나 결과에 다소 차이점이 있었다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 영양산나물 축제에 다음과 같은 시사점은 제시할 수 있다. 첫째, 10대~20대와 경북(영양군 제외)지역의 방문객을 위한 기존의 프로그램은 강화하고, 둘째, 4~5명이 함께 즐길 수 있는 프로그램의 수를 늘이며, 셋째, 영양지역 주민이 어떠한 것을 즐기는지 취향분석이 좀 더 필요하다. 넷째, 축제 기획단계에서 교육적 체험보다는 오락적, 일탈적, 심미적 체험에 집중하는 것이 보다 효율적이다. 본 연구결과가 주민과 방문객의 재방문 의도와 추천 의도를 높이기 위해 영양산나물 축제의 각 체험요소에 대한 영향관계의 분석결과를 바탕으로 맞춤형 체험프로그램 개발에 도움이 되기를 바란다.
According to the 2017 Comprehensive Evaluation Report of the Cultural Tourism Festival, the festivals designated as a representative festival are very successful, as it has an deviating experience factor. In this regard, The officials holding on Yeongyang Wild Vegetables Festival are making efforts ...
According to the 2017 Comprehensive Evaluation Report of the Cultural Tourism Festival, the festivals designated as a representative festival are very successful, as it has an deviating experience factor. In this regard, The officials holding on Yeongyang Wild Vegetables Festival are making efforts to transform it to a more diverse experience-oriented event. The various festive experiences at Yeongyang Wild Vegetables Festival are intended to drive the development of the festival by studying how festival experiences affect behavioral intention of visitors. The survey was conducted with visitors in Yeongyang Wild Vegetables Festival, the analysis of the data reveals influence on revisiting intention and willingness to recommendation after the festival experience. It had been used to analysis through the path analysis by parameters of perceived value and satisfaction. According to Pine and Gilmore's experiential economic theory, the factor of the festival experience Consist of entertainment experience, educational experience, escapist experience, and aesthetic experience, and By preceding research perceived values were divided between economic and emotional values, and behavioral Intention was divided into revisiting intention and willingness to recommendation. The result of this study have shown that the 10s and 20s have a significant effect on educational and aesthetic experiences compared to other age groups, and visitors from the Gyeongbuk regions(excluding man in living at the Yeongyang) have a significant effect on educational and deviating experiences. In addition, the data of a group of four to five people in the form of visits showed that the level of the intention of the visit and the recommendation intention was higher than the level of the average value of four factors, and the degree of educational and escapist experience for residents in Yeongyang was lower than the degree in other regions. Looking at the impact of the festive experience on the factor of behavioral intention, the factor of entertainment experience, escapist experience, and aesthetic experience showed a significant influence on the factor of revisiting intention and willingness to recommendation, but the factor of educational experience don’t make influence on the factor of revisiting intention and willingness to recommendation. However, as a result of the path analysis by parameters of perceived value and satisfaction, the factor of educational experience also appears to have an influence on the factor of revisiting intention and willingness to recommendation, there was some difference in the results. Based on these findings, the following implications may be presented to Yeongyang Wild Vegetables Festival. First, the previous program for visitors from the 10s to the 20s and the Gyeongbuk(excluding Yeongyang) should be strengthened, and secondly, increasing the number of programs that four to five people can enjoy together, and third, it is necessary to analyze about what the inhabitants of Yeongyang enjoy. Fourth, it is more efficient to focus on the entertainment, escapist, and aesthetic experiences rather than the educational experience during the festival planning stage. In order to increase the revisiting intention and willingness to recommendation of residents and visitors, we hope that this study will help develop a customized experience program based on the results of the analysis that showed the impact of each experience element of Yeongyang Wild Vegetables Festival.
According to the 2017 Comprehensive Evaluation Report of the Cultural Tourism Festival, the festivals designated as a representative festival are very successful, as it has an deviating experience factor. In this regard, The officials holding on Yeongyang Wild Vegetables Festival are making efforts to transform it to a more diverse experience-oriented event. The various festive experiences at Yeongyang Wild Vegetables Festival are intended to drive the development of the festival by studying how festival experiences affect behavioral intention of visitors. The survey was conducted with visitors in Yeongyang Wild Vegetables Festival, the analysis of the data reveals influence on revisiting intention and willingness to recommendation after the festival experience. It had been used to analysis through the path analysis by parameters of perceived value and satisfaction. According to Pine and Gilmore's experiential economic theory, the factor of the festival experience Consist of entertainment experience, educational experience, escapist experience, and aesthetic experience, and By preceding research perceived values were divided between economic and emotional values, and behavioral Intention was divided into revisiting intention and willingness to recommendation. The result of this study have shown that the 10s and 20s have a significant effect on educational and aesthetic experiences compared to other age groups, and visitors from the Gyeongbuk regions(excluding man in living at the Yeongyang) have a significant effect on educational and deviating experiences. In addition, the data of a group of four to five people in the form of visits showed that the level of the intention of the visit and the recommendation intention was higher than the level of the average value of four factors, and the degree of educational and escapist experience for residents in Yeongyang was lower than the degree in other regions. Looking at the impact of the festive experience on the factor of behavioral intention, the factor of entertainment experience, escapist experience, and aesthetic experience showed a significant influence on the factor of revisiting intention and willingness to recommendation, but the factor of educational experience don’t make influence on the factor of revisiting intention and willingness to recommendation. However, as a result of the path analysis by parameters of perceived value and satisfaction, the factor of educational experience also appears to have an influence on the factor of revisiting intention and willingness to recommendation, there was some difference in the results. Based on these findings, the following implications may be presented to Yeongyang Wild Vegetables Festival. First, the previous program for visitors from the 10s to the 20s and the Gyeongbuk(excluding Yeongyang) should be strengthened, and secondly, increasing the number of programs that four to five people can enjoy together, and third, it is necessary to analyze about what the inhabitants of Yeongyang enjoy. Fourth, it is more efficient to focus on the entertainment, escapist, and aesthetic experiences rather than the educational experience during the festival planning stage. In order to increase the revisiting intention and willingness to recommendation of residents and visitors, we hope that this study will help develop a customized experience program based on the results of the analysis that showed the impact of each experience element of Yeongyang Wild Vegetables Festival.
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