본 연구는 부모애착, 또래애착, 학업스트레스가 초등학교 5, 6학년 아동의 행복감에 미치는 영향을 검증하고자 진행되었다. 대구광역시, 경북지역 초등학교 5, 6학년 학생 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 분석방법은 SPSS 21.0을 이용하여 위계적 회귀분석을 활용하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성과 행복감과의 관계를 살펴본 결과 성별에 따라 아동의 행복감의 차이는 나타나지 않았다. 학년에 따른 행복감을 살펴보면 정적 효능에는 유의한 차이가 없었으나 ...
본 연구는 부모애착, 또래애착, 학업스트레스가 초등학교 5, 6학년 아동의 행복감에 미치는 영향을 검증하고자 진행되었다. 대구광역시, 경북지역 초등학교 5, 6학년 학생 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 분석방법은 SPSS 21.0을 이용하여 위계적 회귀분석을 활용하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성과 행복감과의 관계를 살펴본 결과 성별에 따라 아동의 행복감의 차이는 나타나지 않았다. 학년에 따른 행복감을 살펴보면 정적 효능에는 유의한 차이가 없었으나 정적 정서, 정적 관계 및 행복감 총점에서는 유의한 차이가 있었는데 5학년이 6학년에 비해 정적 정서 수준과 정적 관계, 행복감 총점이 더 높게 나타났다. 가족구성에 따른 행복감을 보면 핵가족과 확대가족 간에는 유의한 차이가 없었다. 경제수준과 행복감 간에는 관계가 있었는데 경제수준이 부유한 편인 경우가 보통인 경우 및 어려운 편인 경우보다 행복감 수준이 높게 나타났다. 성적은 행복감과 관련이 있었는데 학업성적이 좋은 학생들이 보통이거나 못한다는 학생들보다 행복감 수준이 높게 나타났다. 둘째, 부애착, 또래애착, 학업스트레스가 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과 통제변수 중 경제수준과 학업성적이 좋을수록 아동의 행복감이 높았다. 부애착 중 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높게 나타났고 또래와의 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높은 것으로 나타났다. 이와 반대로 학업수행 교사기대와 학업수행 자기기대 수준이 높을수록 아동의 행복감은 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 모애착, 또래애착, 학업스트레스가 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과 통제변수 중 경제수준과 학업성적이 좋을수록 아동의 행복감이 높았다. 부애착 중 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높게 나타났고 또래와의 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높은 것으로 나타났다. 이와 반대로 학업수행 교사기대와 학업수행 자기기대 수준이 높을수록 아동의 행복감은 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 부모애착, 또래애착, 학업스트레스가 행복감에 미치는 영향은 경제수준이 아동의 행복감에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 학업성적 또한 아동의 행복감과 정적인 관계에 있었다. 부모애착 하위요인 중 의사소통이 행복감과 관련이 높게 나타나 부모와의 의사소통이 높을수록 아동의 행복감이 커짐을 알 수 있다. 또래애착의 하위요인 중에서도 의사소통이 행복감과 관련이 있었는데 의사소통이 잘 될수록 아동의 행복감이 높아졌다. 학업수행 교사기대 수준과 록, 학업수행 자기기대 수준은 행복감에 부적 영향을 미치는 것으로 나타나 이 두 요인이 높을수록 아동의 행복감이 낮아짐을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 아동의 행복감을 증진하기 위한 실천적 개입을 제시하면 다음과 같다. 부모와의 의사소통, 또래와의 의사소통은 아동의 행복감에 영향을 미치는 주요요인이다. 따라서 부모와의 의사소통을 강화할 수 있는 여러 가지 형태의 부모교육 및 상담프로그램, 가족지원프로그램을 확대 실시 할 필요가 있다. 또한 또래와의 의사소통을 강화할 수 있는 프로그램을 더 많이 개발하고 다양한 방식으로 실시하는 것이 필요하다. 학업스트레스 요인도 아동의 행복감에 영향을 미치는 요인이므로 우리나라 초등학교 학생들이 학업스트레스를 덜 느끼도록 교육환경을 바꾸는 노력도 진행되어야 할 것이다. 이와 더불어 학생들이 스트레스를 건강한 방식으로 표출할 수 있도록 다양한 놀이, 스포츠, 취미 및 특기 프로그램을 개발하고 많은 학생들이 이용할 수 있도록 하는 것이 필요할 것이다. 본 연구는 부모와 또래에 대한 애착, 학업스트레스가 아동의 행복감에 영향을 주는 요인임을 밝혀내었으며 특히 부모 및 또래와의 의사소통요인이 행복감과 관련이 깊다는 것을 밝혀냈다는 점에서 연구의 의의가 있다고 할 수 있다. 또한 학업스트레스 요인 중에서도 아동들이 느끼는 학업수행에 대한 교사기대와 자기기대가 행복감에 영향을 주는 요인이라는 것을 밝혀냈다는 것도 다른 연구와 구별되는 점이다. 본 연구의 한계점을 제시하면 다음과 같다. 본 연구는 대구·경북지역에 있는 두 학교의 학생들을 연구대상으로 선정하였기 때문에 연구결과를 일반화하기에 어려움이 있다. 또한 조은서, 김은영(2018)이 초등학교 고학년을 대상으로 개발한 학업스트레스 척도를 사용하였는데 이 척도가 2018년에 개발되어 본 연구결과와 비교할 수 있는 자료가 많지 않았다. 이 척도를 활용한 후속연구가 더 많아진다면 학업스트레스요인과 아동의 행복감과의 관계에 대한 보다 깊은 이해가 이루어질 것이다.
주제어: 부모애착, 또래애착, 학업스트레스, 행복감
본 연구는 부모애착, 또래애착, 학업스트레스가 초등학교 5, 6학년 아동의 행복감에 미치는 영향을 검증하고자 진행되었다. 대구광역시, 경북지역 초등학교 5, 6학년 학생 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 분석방법은 SPSS 21.0을 이용하여 위계적 회귀분석을 활용하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성과 행복감과의 관계를 살펴본 결과 성별에 따라 아동의 행복감의 차이는 나타나지 않았다. 학년에 따른 행복감을 살펴보면 정적 효능에는 유의한 차이가 없었으나 정적 정서, 정적 관계 및 행복감 총점에서는 유의한 차이가 있었는데 5학년이 6학년에 비해 정적 정서 수준과 정적 관계, 행복감 총점이 더 높게 나타났다. 가족구성에 따른 행복감을 보면 핵가족과 확대가족 간에는 유의한 차이가 없었다. 경제수준과 행복감 간에는 관계가 있었는데 경제수준이 부유한 편인 경우가 보통인 경우 및 어려운 편인 경우보다 행복감 수준이 높게 나타났다. 성적은 행복감과 관련이 있었는데 학업성적이 좋은 학생들이 보통이거나 못한다는 학생들보다 행복감 수준이 높게 나타났다. 둘째, 부애착, 또래애착, 학업스트레스가 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과 통제변수 중 경제수준과 학업성적이 좋을수록 아동의 행복감이 높았다. 부애착 중 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높게 나타났고 또래와의 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높은 것으로 나타났다. 이와 반대로 학업수행 교사기대와 학업수행 자기기대 수준이 높을수록 아동의 행복감은 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 모애착, 또래애착, 학업스트레스가 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과 통제변수 중 경제수준과 학업성적이 좋을수록 아동의 행복감이 높았다. 부애착 중 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높게 나타났고 또래와의 의사소통 수준이 높을수록 아동의 행복감이 높은 것으로 나타났다. 이와 반대로 학업수행 교사기대와 학업수행 자기기대 수준이 높을수록 아동의 행복감은 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 부모애착, 또래애착, 학업스트레스가 행복감에 미치는 영향은 경제수준이 아동의 행복감에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 학업성적 또한 아동의 행복감과 정적인 관계에 있었다. 부모애착 하위요인 중 의사소통이 행복감과 관련이 높게 나타나 부모와의 의사소통이 높을수록 아동의 행복감이 커짐을 알 수 있다. 또래애착의 하위요인 중에서도 의사소통이 행복감과 관련이 있었는데 의사소통이 잘 될수록 아동의 행복감이 높아졌다. 학업수행 교사기대 수준과 록, 학업수행 자기기대 수준은 행복감에 부적 영향을 미치는 것으로 나타나 이 두 요인이 높을수록 아동의 행복감이 낮아짐을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 아동의 행복감을 증진하기 위한 실천적 개입을 제시하면 다음과 같다. 부모와의 의사소통, 또래와의 의사소통은 아동의 행복감에 영향을 미치는 주요요인이다. 따라서 부모와의 의사소통을 강화할 수 있는 여러 가지 형태의 부모교육 및 상담프로그램, 가족지원프로그램을 확대 실시 할 필요가 있다. 또한 또래와의 의사소통을 강화할 수 있는 프로그램을 더 많이 개발하고 다양한 방식으로 실시하는 것이 필요하다. 학업스트레스 요인도 아동의 행복감에 영향을 미치는 요인이므로 우리나라 초등학교 학생들이 학업스트레스를 덜 느끼도록 교육환경을 바꾸는 노력도 진행되어야 할 것이다. 이와 더불어 학생들이 스트레스를 건강한 방식으로 표출할 수 있도록 다양한 놀이, 스포츠, 취미 및 특기 프로그램을 개발하고 많은 학생들이 이용할 수 있도록 하는 것이 필요할 것이다. 본 연구는 부모와 또래에 대한 애착, 학업스트레스가 아동의 행복감에 영향을 주는 요인임을 밝혀내었으며 특히 부모 및 또래와의 의사소통요인이 행복감과 관련이 깊다는 것을 밝혀냈다는 점에서 연구의 의의가 있다고 할 수 있다. 또한 학업스트레스 요인 중에서도 아동들이 느끼는 학업수행에 대한 교사기대와 자기기대가 행복감에 영향을 주는 요인이라는 것을 밝혀냈다는 것도 다른 연구와 구별되는 점이다. 본 연구의 한계점을 제시하면 다음과 같다. 본 연구는 대구·경북지역에 있는 두 학교의 학생들을 연구대상으로 선정하였기 때문에 연구결과를 일반화하기에 어려움이 있다. 또한 조은서, 김은영(2018)이 초등학교 고학년을 대상으로 개발한 학업스트레스 척도를 사용하였는데 이 척도가 2018년에 개발되어 본 연구결과와 비교할 수 있는 자료가 많지 않았다. 이 척도를 활용한 후속연구가 더 많아진다면 학업스트레스요인과 아동의 행복감과의 관계에 대한 보다 깊은 이해가 이루어질 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of parental attachment, peer attachment, and academic stress on happiness of 5th and 6th grade elementary school children.The subjects of this study were 250 fifth and sixth grade students in elementary schools in Daegu and Gyeongbuk. The analysis...
The purpose of this study was to examine the effects of parental attachment, peer attachment, and academic stress on happiness of 5th and 6th grade elementary school children.The subjects of this study were 250 fifth and sixth grade students in elementary schools in Daegu and Gyeongbuk. The analysis method was hierarchical regression analysis using SPSS 21.0. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of examining the relationship between sociodemographic characteristics and happiness, there was no difference in happiness of children according to gender. There was no significant difference in the positive effect according to grade, but there was a significant difference in the static emotion, positive relationship and happiness total score. Fifth grade students showed higher positive emotion level, positive relationship and happiness total score than sixth grade students. There was no significant difference in happiness according to family composition between nuclear family and extended family. There was a relationship between economic level and happiness, but the happiness level was higher than that of ordinary or difficult cases when economic level was rich.The results were related to happiness, but the students with good academic performance showed higher level of happiness than those who were normal or bad. Second, as a result of analyzing the effects of father attachment, peer attachment, and academic stress on happiness, the better the economic level and academic performance among the control variables, the higher the happiness of the child. The higher the communication level among the attachment to father, the higher the happiness of the child. The higher the communication level with peers, the higher the happiness of the child.On the contrary, the higher the expectation of academic performance teachers and the self-expectation of academic performance, the lower the happiness of the children. Third, as a result of analyzing the effects of mother attachment, peer attachment, and academic stress on happiness, the better the economic level and academic performance among the control variables, the higher the happiness of the child. The higher the communication level among the attachment to father, the higher the happiness of the child. The higher the communication level with peers, the higher the happiness of the child. On the contrary, the higher the expectation of academic performance teachers and the self-expectation of academic performance, the lower the happiness of the children. Fourth, the effect of parental attachment, peer attachment, and academic stress on happiness was found to be positively influenced by economic level on happiness of children, and academic performance was also positively related to happiness of children. Among the sub-factors of parental attachment, communication was highly related to happiness, which means that the higher the communication with parents, the greater the happiness of children. Among the sub-factors of peer attachment, communication was related to happiness, but the better communication was, the higher the happiness of children.The level of expectation of academic performance teachers, rock, and academic performance self-expectation had a negative effect on happiness, which means that the higher these two factors, the lower the happiness of children. Based on the above results, practical interventions to improve children's happiness are presented as follows: Communication with parents and communication with peers are the main factors affecting children's happiness. Therefore, it is necessary to expand various types of parent education and counseling programs and family support programs to strengthen communication with parents. In addition, it is necessary to develop more programs to strengthen communication with peers and to implement them in various ways. As academic stress factors also affect children's happiness, efforts to change the educational environment should be made to make elementary school students feel less academic stress.In addition, it is necessary to develop various play, sports, hobbies and special programs so that students can express their stress in a healthy way and to make them use them. This study has found that attachment to parents and peers and academic stress are factors that affect children's happiness, and it is meaningful in that it has found that communication factors with parents and peers are deeply related to happiness.Also, it is distinguished from other studies that it was found that teacher expectation and self-expectation of the academic performance felt by children among the academic stress factors are the factors that affect happiness. The limitations of this study are as follows: This study has difficulty in generalizing the results of the study because it selected students from two schools in Daegu and Gyeongbuk area as the subjects of study. In addition, the academic stress scale developed by Cho Eun-seo and Kim Eun-young (2018) for the upper grades of elementary school was used. The scale was developed in 2018 and there were not many data to compare with the results of this study.If more follow-up studies using this scale are conducted, a deeper understanding of the relationship between academic stress factors and children's happiness will be achieved.
The purpose of this study was to examine the effects of parental attachment, peer attachment, and academic stress on happiness of 5th and 6th grade elementary school children.The subjects of this study were 250 fifth and sixth grade students in elementary schools in Daegu and Gyeongbuk. The analysis method was hierarchical regression analysis using SPSS 21.0. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of examining the relationship between sociodemographic characteristics and happiness, there was no difference in happiness of children according to gender. There was no significant difference in the positive effect according to grade, but there was a significant difference in the static emotion, positive relationship and happiness total score. Fifth grade students showed higher positive emotion level, positive relationship and happiness total score than sixth grade students. There was no significant difference in happiness according to family composition between nuclear family and extended family. There was a relationship between economic level and happiness, but the happiness level was higher than that of ordinary or difficult cases when economic level was rich.The results were related to happiness, but the students with good academic performance showed higher level of happiness than those who were normal or bad. Second, as a result of analyzing the effects of father attachment, peer attachment, and academic stress on happiness, the better the economic level and academic performance among the control variables, the higher the happiness of the child. The higher the communication level among the attachment to father, the higher the happiness of the child. The higher the communication level with peers, the higher the happiness of the child.On the contrary, the higher the expectation of academic performance teachers and the self-expectation of academic performance, the lower the happiness of the children. Third, as a result of analyzing the effects of mother attachment, peer attachment, and academic stress on happiness, the better the economic level and academic performance among the control variables, the higher the happiness of the child. The higher the communication level among the attachment to father, the higher the happiness of the child. The higher the communication level with peers, the higher the happiness of the child. On the contrary, the higher the expectation of academic performance teachers and the self-expectation of academic performance, the lower the happiness of the children. Fourth, the effect of parental attachment, peer attachment, and academic stress on happiness was found to be positively influenced by economic level on happiness of children, and academic performance was also positively related to happiness of children. Among the sub-factors of parental attachment, communication was highly related to happiness, which means that the higher the communication with parents, the greater the happiness of children. Among the sub-factors of peer attachment, communication was related to happiness, but the better communication was, the higher the happiness of children.The level of expectation of academic performance teachers, rock, and academic performance self-expectation had a negative effect on happiness, which means that the higher these two factors, the lower the happiness of children. Based on the above results, practical interventions to improve children's happiness are presented as follows: Communication with parents and communication with peers are the main factors affecting children's happiness. Therefore, it is necessary to expand various types of parent education and counseling programs and family support programs to strengthen communication with parents. In addition, it is necessary to develop more programs to strengthen communication with peers and to implement them in various ways. As academic stress factors also affect children's happiness, efforts to change the educational environment should be made to make elementary school students feel less academic stress.In addition, it is necessary to develop various play, sports, hobbies and special programs so that students can express their stress in a healthy way and to make them use them. This study has found that attachment to parents and peers and academic stress are factors that affect children's happiness, and it is meaningful in that it has found that communication factors with parents and peers are deeply related to happiness.Also, it is distinguished from other studies that it was found that teacher expectation and self-expectation of the academic performance felt by children among the academic stress factors are the factors that affect happiness. The limitations of this study are as follows: This study has difficulty in generalizing the results of the study because it selected students from two schools in Daegu and Gyeongbuk area as the subjects of study. In addition, the academic stress scale developed by Cho Eun-seo and Kim Eun-young (2018) for the upper grades of elementary school was used. The scale was developed in 2018 and there were not many data to compare with the results of this study.If more follow-up studies using this scale are conducted, a deeper understanding of the relationship between academic stress factors and children's happiness will be achieved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.