형성평가, 수행평가와의 비교를 통한 과정중심평가의 이해 및 적용사례 동향 분석 A Study on Understanding and Implementation Types of Process-Focused Assessment in Relation with Formative Assessment and Performance Assessment원문보기
2015 개정 교육과정에서 새롭게 강조하고 있는 ‘과정중심평가’의 구체적인 의미와 방법이 교육부 문서를 통해 잘 드러나지 않아 이를 해석하는 시각이 교사들마다 다양하게 존재하고, 평가를 수행하는 과정에서 혼란스러운 상황이 연출되고 있다. 이에 본 연구는 국내 논문에서 찾아볼 수 있는 과정중심평가에 대한 연구자들의 다양한 정의들에서 기존에 사용하고 적용해왔던 형성평가, 수행평가와 유사한 점이 많다는 점과 국내 논문과 문헌 속에서 찾아볼 ...
2015 개정 교육과정에서 새롭게 강조하고 있는 ‘과정중심평가’의 구체적인 의미와 방법이 교육부 문서를 통해 잘 드러나지 않아 이를 해석하는 시각이 교사들마다 다양하게 존재하고, 평가를 수행하는 과정에서 혼란스러운 상황이 연출되고 있다. 이에 본 연구는 국내 논문에서 찾아볼 수 있는 과정중심평가에 대한 연구자들의 다양한 정의들에서 기존에 사용하고 적용해왔던 형성평가, 수행평가와 유사한 점이 많다는 점과 국내 논문과 문헌 속에서 찾아볼 수 있는 사례들을 통해 과정중심평가가 형성평가, 수행평가와 혼재되어 실행되고 있음을 살펴보고 논문과 문헌 속에서 나타나는 과정중심평가의 정의와 사례를 정리하고 분석하여, 기존의 평가 방법인 ‘형성평가’와 ‘수행평가’의 정의와 사례를 분석한 결과와 비교해봄으로써 과정중심평가를 형성평가와 수행평가와 연결 지어 이해함과 동시에 과정중심평가에 대한 보다 일관성 있는 정의를 내리기 위한 노력이 필요함을 제안하였다.
2015 개정 교육과정에서 새롭게 강조하고 있는 ‘과정중심평가’의 구체적인 의미와 방법이 교육부 문서를 통해 잘 드러나지 않아 이를 해석하는 시각이 교사들마다 다양하게 존재하고, 평가를 수행하는 과정에서 혼란스러운 상황이 연출되고 있다. 이에 본 연구는 국내 논문에서 찾아볼 수 있는 과정중심평가에 대한 연구자들의 다양한 정의들에서 기존에 사용하고 적용해왔던 형성평가, 수행평가와 유사한 점이 많다는 점과 국내 논문과 문헌 속에서 찾아볼 수 있는 사례들을 통해 과정중심평가가 형성평가, 수행평가와 혼재되어 실행되고 있음을 살펴보고 논문과 문헌 속에서 나타나는 과정중심평가의 정의와 사례를 정리하고 분석하여, 기존의 평가 방법인 ‘형성평가’와 ‘수행평가’의 정의와 사례를 분석한 결과와 비교해봄으로써 과정중심평가를 형성평가와 수행평가와 연결 지어 이해함과 동시에 과정중심평가에 대한 보다 일관성 있는 정의를 내리기 위한 노력이 필요함을 제안하였다.
The 2015 revised curriculum newly reinforces ‘process-focused assessment’. However, the concrete meaning of the assessment is not clearly presented on the document of Ministry of Education. There are different views on process-focused assessment depending on teachers and schools. Therefore, a chaoti...
The 2015 revised curriculum newly reinforces ‘process-focused assessment’. However, the concrete meaning of the assessment is not clearly presented on the document of Ministry of Education. There are different views on process-focused assessment depending on teachers and schools. Therefore, a chaotic situation has been created carrying out the assessment. This study conducted a heavy review of the related literature and showed there are some commonalities and differences among the definitions of process-focused assessment used by scholars and institutions. Some features of their definitions overlapped with those of the definitions of formative assessment and performance assessment which have been implemented for long. This study also attempted to organize and analyze the definitions and examples of process-focused assessment, and then compare the result with the definitions and examples of the existing assessment methods ‘formative assessment’ and ‘performance assessment’. In conclusion, this study related the three assessment types: process-focused assessment, formative assessment, and performance assessment for deeper understanding of process-focused assessment, and suggested that efforts are needed to establish a consistent definition of process-focused assessment.
The 2015 revised curriculum newly reinforces ‘process-focused assessment’. However, the concrete meaning of the assessment is not clearly presented on the document of Ministry of Education. There are different views on process-focused assessment depending on teachers and schools. Therefore, a chaotic situation has been created carrying out the assessment. This study conducted a heavy review of the related literature and showed there are some commonalities and differences among the definitions of process-focused assessment used by scholars and institutions. Some features of their definitions overlapped with those of the definitions of formative assessment and performance assessment which have been implemented for long. This study also attempted to organize and analyze the definitions and examples of process-focused assessment, and then compare the result with the definitions and examples of the existing assessment methods ‘formative assessment’ and ‘performance assessment’. In conclusion, this study related the three assessment types: process-focused assessment, formative assessment, and performance assessment for deeper understanding of process-focused assessment, and suggested that efforts are needed to establish a consistent definition of process-focused assessment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.