오늘날 사회전반에 걸친 혁신적인 기술의 발달로 인해 기업에서 생산하는 제품의 품질이 전반적으로 향상됨과 아울러 평준화되는 경향을 보이고 있어 제품의 기능이나 성능보다 제품의 브랜드 이미지와 상징성을 선호하는 소비자들이 증가하고 있다. 하지만 최근 브랜드를 대표할 수 있는 아이덴티티(identity) 이미지를 지속해서 광고 및 제품에 노출하는 마케팅 전략이 더 이상 소비자에게 매력적인 전략으로 다가 가지 못하면서 브랜드 가치를 보다 높일 수 있는 ...
오늘날 사회전반에 걸친 혁신적인 기술의 발달로 인해 기업에서 생산하는 제품의 품질이 전반적으로 향상됨과 아울러 평준화되는 경향을 보이고 있어 제품의 기능이나 성능보다 제품의 브랜드 이미지와 상징성을 선호하는 소비자들이 증가하고 있다. 하지만 최근 브랜드를 대표할 수 있는 아이덴티티(identity) 이미지를 지속해서 광고 및 제품에 노출하는 마케팅 전략이 더 이상 소비자에게 매력적인 전략으로 다가 가지 못하면서 브랜드 가치를 보다 높일 수 있는 콜라보레이션 마케팅이 주목받고 있다. 콜라보레이션은 각각의 분야에서 상호간의 교류를 통해 새로운 가치를 창출하는 융, 복합의 시대에서 같은 업체 혹은 다른 업체 간의 협업 및 교류를 통해 참여 기업들에게 긍정적인 성과를 가져다 줄 수 있는 효과적인 전략으로써 스포츠 기업의 경우 콜라보레이션은 브랜드 강화 및 인지도를 상승시키기 위한 중요한 솔루션 중 하나로 인정하고 있다. 이처럼 콜라보레이션을 통해 제품은 더욱 독특해해지고 확실하게 소비자의 마음에 포지셔닝 될 수 있으며, 차별화 되지 못한 제품들에게 합리적이고 차별화된 제품을 창출 혹은 재창출할 수 있는 기회를 소비자들에게 제공할 수 있으나 이와 같은 현실에도 불구하고 콜라보레이션에 관한 연구는 대부분 사례연구 및 전략적 제휴에 관한 연구에 치중되어 있어 본 연구의 경우 콜라보레이션을 경험한 소비자를 대상으로 스포츠브랜드 제품의 콜라보레이션 제품의 특성이 브랜드 가치 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 연구하였다. 이에 본 연구는 스포츠 브랜드 콜라보레이션 제품특성이 브랜드 가치 및 충성도에 어떠한 영향을 미치는 지를 연구하기 위해 나이키, 아디다스, 휠라, 뉴발란스 등의 콜라보레이션 제품을 비치한 매장을 방문한 소비자들을 대상으로 2019년 9월 2일부터 10월 3일까지 약 1개월간 설문조사를 진행하여 총 300부의 설문지를 배포하여 이중 중복응답자 및 무응답을 제외한 31부를 제외하고 총 269부의 설문지를 본 연구에 사용하였다. 연구방법으로 IBM SPSS 23.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석, 그리고 회귀분석을 실시하여 연구의 목적을 도출하였으며, 이를 근거로 한 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠 콜라보레이션 제품 특성의 하위 요인 중 독창성, 상징성, 희귀성은 브랜드 가치에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 스포츠 콜라보레이션 제품 특성의 하위 요인 중 독창성, 상징성은 브랜드 충성도에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 셋째, 스포츠 브랜드 콜라보레이션 브랜드 가치는 브랜드 충성도에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다.
오늘날 사회전반에 걸친 혁신적인 기술의 발달로 인해 기업에서 생산하는 제품의 품질이 전반적으로 향상됨과 아울러 평준화되는 경향을 보이고 있어 제품의 기능이나 성능보다 제품의 브랜드 이미지와 상징성을 선호하는 소비자들이 증가하고 있다. 하지만 최근 브랜드를 대표할 수 있는 아이덴티티(identity) 이미지를 지속해서 광고 및 제품에 노출하는 마케팅 전략이 더 이상 소비자에게 매력적인 전략으로 다가 가지 못하면서 브랜드 가치를 보다 높일 수 있는 콜라보레이션 마케팅이 주목받고 있다. 콜라보레이션은 각각의 분야에서 상호간의 교류를 통해 새로운 가치를 창출하는 융, 복합의 시대에서 같은 업체 혹은 다른 업체 간의 협업 및 교류를 통해 참여 기업들에게 긍정적인 성과를 가져다 줄 수 있는 효과적인 전략으로써 스포츠 기업의 경우 콜라보레이션은 브랜드 강화 및 인지도를 상승시키기 위한 중요한 솔루션 중 하나로 인정하고 있다. 이처럼 콜라보레이션을 통해 제품은 더욱 독특해해지고 확실하게 소비자의 마음에 포지셔닝 될 수 있으며, 차별화 되지 못한 제품들에게 합리적이고 차별화된 제품을 창출 혹은 재창출할 수 있는 기회를 소비자들에게 제공할 수 있으나 이와 같은 현실에도 불구하고 콜라보레이션에 관한 연구는 대부분 사례연구 및 전략적 제휴에 관한 연구에 치중되어 있어 본 연구의 경우 콜라보레이션을 경험한 소비자를 대상으로 스포츠브랜드 제품의 콜라보레이션 제품의 특성이 브랜드 가치 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 연구하였다. 이에 본 연구는 스포츠 브랜드 콜라보레이션 제품특성이 브랜드 가치 및 충성도에 어떠한 영향을 미치는 지를 연구하기 위해 나이키, 아디다스, 휠라, 뉴발란스 등의 콜라보레이션 제품을 비치한 매장을 방문한 소비자들을 대상으로 2019년 9월 2일부터 10월 3일까지 약 1개월간 설문조사를 진행하여 총 300부의 설문지를 배포하여 이중 중복응답자 및 무응답을 제외한 31부를 제외하고 총 269부의 설문지를 본 연구에 사용하였다. 연구방법으로 IBM SPSS 23.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석, 그리고 회귀분석을 실시하여 연구의 목적을 도출하였으며, 이를 근거로 한 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠 콜라보레이션 제품 특성의 하위 요인 중 독창성, 상징성, 희귀성은 브랜드 가치에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 스포츠 콜라보레이션 제품 특성의 하위 요인 중 독창성, 상징성은 브랜드 충성도에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 셋째, 스포츠 브랜드 콜라보레이션 브랜드 가치는 브랜드 충성도에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다.
Today, the technological advancements in our society as a whole had the effect of increasing the overall quality of products throughout the entire industries, thereby having the effect of leveling off the quality standards of manufacturers, and the consumers are responding by preferring brand image ...
Today, the technological advancements in our society as a whole had the effect of increasing the overall quality of products throughout the entire industries, thereby having the effect of leveling off the quality standards of manufacturers, and the consumers are responding by preferring brand image and symbolism rather than a product’s function and performance. However, continuously exposing advertisements and products using the brand identity is no longer an attractive marketing strategy to consumers, and collaboration marketing which can increase the brand value is now gaining attraction. Collaboration is an effective strategy that can bring positive results to participating companies through mutual exchange in each field, through cooperation and exchange between the same or other companies in this new era of complex convergence, and for sports companies, collaboration is recognized as one of the key solutions to strengthen their brand and raise awareness. Despite the fact that collaboration can make a product more unique and clearly position the products into the minds of consumers, and to provide an opportunity for products that were not able to differentiate themselves to create or recreate their products in a rational and differentiated means, research on collaboration has focused mostly on case studies and strategic partnerships, and I plan to focus my research on the effects of sports brand collaboration product characteristics on brand value and loyalty on consumers who have experienced collaboration products. To study how sports brand collaboration product characteristics affect brand value and brand loyalty, I have conducted a survey of consumers who visited stores equipped with collaboration products such as Nike, Adidas, Fila and New Balance for about one month from September 2 to October 3, 2019 and distributed a total of 300 questionnaires, out of which 31 responses of non-reply and duplicate replies have been excluded, for a total of 269 responses were used for this study. Using IBM SPSS 23.0 as my research method, the objectives of the study were derived by conducting frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis, and the results are as follows: First, originality, symbolism and rarity among sub components of sports collaboration product characteristics had a statistically significant effect on brand value. Second, among the sub components of sports collaboration product characteristics, originality, symbolism had a statistically significant effect on brand loyalty. Third, sports brand collaboration brand value had a statistically significant effect on brand loyalty.
Today, the technological advancements in our society as a whole had the effect of increasing the overall quality of products throughout the entire industries, thereby having the effect of leveling off the quality standards of manufacturers, and the consumers are responding by preferring brand image and symbolism rather than a product’s function and performance. However, continuously exposing advertisements and products using the brand identity is no longer an attractive marketing strategy to consumers, and collaboration marketing which can increase the brand value is now gaining attraction. Collaboration is an effective strategy that can bring positive results to participating companies through mutual exchange in each field, through cooperation and exchange between the same or other companies in this new era of complex convergence, and for sports companies, collaboration is recognized as one of the key solutions to strengthen their brand and raise awareness. Despite the fact that collaboration can make a product more unique and clearly position the products into the minds of consumers, and to provide an opportunity for products that were not able to differentiate themselves to create or recreate their products in a rational and differentiated means, research on collaboration has focused mostly on case studies and strategic partnerships, and I plan to focus my research on the effects of sports brand collaboration product characteristics on brand value and loyalty on consumers who have experienced collaboration products. To study how sports brand collaboration product characteristics affect brand value and brand loyalty, I have conducted a survey of consumers who visited stores equipped with collaboration products such as Nike, Adidas, Fila and New Balance for about one month from September 2 to October 3, 2019 and distributed a total of 300 questionnaires, out of which 31 responses of non-reply and duplicate replies have been excluded, for a total of 269 responses were used for this study. Using IBM SPSS 23.0 as my research method, the objectives of the study were derived by conducting frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis, and the results are as follows: First, originality, symbolism and rarity among sub components of sports collaboration product characteristics had a statistically significant effect on brand value. Second, among the sub components of sports collaboration product characteristics, originality, symbolism had a statistically significant effect on brand loyalty. Third, sports brand collaboration brand value had a statistically significant effect on brand loyalty.
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