고등학교 학교생활기록부 운영 실제 연구 : 일반고 교사들의 인식을 중심으로 A Practical Study on the Operation on the High School Record - Focusing on the Awareness of Teachers in General High School원문보기
현행 학교생활기록부의 기재 항목과 기재 요소, 내용이 과도하고 복잡하다. 복잡한 학교생활기록부는 사교육이 개입될 여지가 크다. 학생의 배움과 성장에 대한 기록으로서의 학교생활기록부 본래의 교육적 의미를 되찾고 1996년 현행 학교생활기록부 도입 이후 20년이 훌쩍 넘은 학교생활기록부의 전반을 되돌아보고 불필요한 기재 항목과 내용은 없는지 논의가 필요하다. 이에 본 연구는 일반고 교사들의 인식을 중심으로 고등학교 학교생활기록부 운영 실제와 문제점을 분석하고 학교생활기록부 기재 항목의 바람직한 개선과제를 탐색하는데 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교생활기록부 기재 항목의 현황과 문제점은 무엇인가? 둘째, 학교생활기록부의 바람직한 기재 항목과 내용은 무엇인가? 셋째, 학교생활기록부의 바람직한 기능과 활용은 무엇인가? 연구에 앞서 우선 학교생활기록부의 개념과 도입 배경, 기능과 활용, 작성 기준, 교육적 의미, 교사의 직무와 학교생활기록부를 고찰하였다. 학교생활기록부 정책 변천 과정, 학교생활기록부 선행 연구를 분석하여 시사점을 도출하였다. 연구 방법으로 문헌 분석과 고등학교 학교생활기록부 운영 실제를 탐색하기 위해 질적 ...
현행 학교생활기록부의 기재 항목과 기재 요소, 내용이 과도하고 복잡하다. 복잡한 학교생활기록부는 사교육이 개입될 여지가 크다. 학생의 배움과 성장에 대한 기록으로서의 학교생활기록부 본래의 교육적 의미를 되찾고 1996년 현행 학교생활기록부 도입 이후 20년이 훌쩍 넘은 학교생활기록부의 전반을 되돌아보고 불필요한 기재 항목과 내용은 없는지 논의가 필요하다. 이에 본 연구는 일반고 교사들의 인식을 중심으로 고등학교 학교생활기록부 운영 실제와 문제점을 분석하고 학교생활기록부 기재 항목의 바람직한 개선과제를 탐색하는데 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교생활기록부 기재 항목의 현황과 문제점은 무엇인가? 둘째, 학교생활기록부의 바람직한 기재 항목과 내용은 무엇인가? 셋째, 학교생활기록부의 바람직한 기능과 활용은 무엇인가? 연구에 앞서 우선 학교생활기록부의 개념과 도입 배경, 기능과 활용, 작성 기준, 교육적 의미, 교사의 직무와 학교생활기록부를 고찰하였다. 학교생활기록부 정책 변천 과정, 학교생활기록부 선행 연구를 분석하여 시사점을 도출하였다. 연구 방법으로 문헌 분석과 고등학교 학교생활기록부 운영 실제를 탐색하기 위해 질적 사례 연구를 수행하였다. 경기도 일반 고등학교로 한정하여 교사 13명과 학교생활기록부에 대한 다른 시각을 담으려고 대학 입학사정관 1명과 2~3회 심층면담을 하고 관찰하였다. 학교생활기록부의 기재 항목, 학교생활기록부 관리, 학교생활기록부 기능과 활용에 대한 현황과 문제점을 분석하고 각각 개선과제를 도출하였다. 주요 연구 결과를 종합하면 학교생활기록부의 바람직한 항목과 내용, 기능과 활용은 다음과 같다. 첫째, 학교생활기록부에서 인적·학적사항, 출결상황, 교과학습 발달상황, 행동특성 및 종합의견 이외의 항목은 반드시 필요한 항목은 아니므로 과감한 삭제를 고려할 필요가 있다. 다만, 창의적 체험활동상황 동아리활동은 학생이 관심과 진로에 따라 활동한 개별 특성이 두드러지는 항목이므로 존치할 필요가 있다. 둘째, 학교생활기록부는 정규 교육과정 중심의 학교생활만을 기록해야 한다. 따라서 독서활동상황, 자격증 및 인증 취득상황, 창의적 체험활동상황 봉사활동 항목은 학교 밖 활동이고, 과도한 행정서비스를 제공한 것이므로 삭제를 고려할 필요가 있다. 봉사활동은 자원봉사포털, 독서활동은 독서교육종합지원시스템으로 대체 가능하다. 셋째, 선택과 집중을 통한 창의적 체험활동상황 항목의 개선이 필요하다. 봉사활동과 학교 단체 활동 위주로 운영되는 자율·진로활동은 삭제하고, 동아리활동 영역은 활성화하되, 정규교육과정 이외의 자율동아리, 청소년단체, 방과후스포츠클럽활동 기재는 삭제해야 한다. 넷째, 학교생활기록부 신뢰도 향상을 위해 학생의 성장 과정을 사실 위주로 기재할 수 있도록 세부능력 및 특기사항, 행동특성 및 종합의견 항목을 최소한 졸업 전까지 학생 및 학부모 열람을 금지할 필요가 있다. 다섯째, 학교생활기록부 기재 내용의 개선이 필요하다. 인적·학적사항의 주소 삭제, 출결상황 항목의 인정결석횟수 기재, 지각ㆍ조퇴ㆍ결과의 기준 통일, 질병ㆍ기타의 통합ㆍ삭제하고 미인정만 기재, 고교학점제 시행과 더불어 교과별 출결상황으로 변경될 필요가 있다. 수상경력을 유지한다면 상급학교 제공 수상경력 개수 제한 정책은 폐기하고, 시상 계획이 있는 각종 교내 대회와 행사의 준비과정 및 참가 사실을 기재해야 한다. 더 나아가 수상경력은 교사도 학생도 대회를 통한 수상보다 수업 활동에 집 중할 수 있도록 점차 삭제할 필요가 있다. 여섯째, 교육이 중심이 되고 가능한 학교를 만들기 위해 학교생활기록부는 교수·학습 및 생활 지도로서의 활용을 하는 데에 중점을 두어야 한다. 학교생활기록부 정책 개선에 시사점을 주고 학생과 교사가 진정한 학교생활에 집중하는데 기여하고자 학교생활기록부 정책 개선을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 교사에게 자율성을 기반으로 한 진정한 평가권을 보장하고, 학교생활기록부 기재 내용의 세밀한 지침과 규제를 완화해야 한다. 또한, 누가기록은 학교생활기록부에서 가장 불필요한 항목으로 내용도 방법도 교사가 자율적으로 운영하도록 해야 한다. 둘째, 학교생활기록부는 준영구 보존되는 법정 문서이므로 사회적 이슈와 여론을 반영하는 등으로 학교생활기록부가 개정되는 사항에 대해 엄중하게 재고해 보아야 한다. 따라서 학교폭력 조치사항 학교생활기록부 기재는 조속히 폐기해야 한다. 셋째, 교사가 수업과 평가, 기록에 집중할 수 있도록 원클릭시스템과 연계하고 확장한 시스템을 운영하여 행정과 교무 업무를 분리하는 것을 고려할 필요가 있다.
현행 학교생활기록부의 기재 항목과 기재 요소, 내용이 과도하고 복잡하다. 복잡한 학교생활기록부는 사교육이 개입될 여지가 크다. 학생의 배움과 성장에 대한 기록으로서의 학교생활기록부 본래의 교육적 의미를 되찾고 1996년 현행 학교생활기록부 도입 이후 20년이 훌쩍 넘은 학교생활기록부의 전반을 되돌아보고 불필요한 기재 항목과 내용은 없는지 논의가 필요하다. 이에 본 연구는 일반고 교사들의 인식을 중심으로 고등학교 학교생활기록부 운영 실제와 문제점을 분석하고 학교생활기록부 기재 항목의 바람직한 개선과제를 탐색하는데 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교생활기록부 기재 항목의 현황과 문제점은 무엇인가? 둘째, 학교생활기록부의 바람직한 기재 항목과 내용은 무엇인가? 셋째, 학교생활기록부의 바람직한 기능과 활용은 무엇인가? 연구에 앞서 우선 학교생활기록부의 개념과 도입 배경, 기능과 활용, 작성 기준, 교육적 의미, 교사의 직무와 학교생활기록부를 고찰하였다. 학교생활기록부 정책 변천 과정, 학교생활기록부 선행 연구를 분석하여 시사점을 도출하였다. 연구 방법으로 문헌 분석과 고등학교 학교생활기록부 운영 실제를 탐색하기 위해 질적 사례 연구를 수행하였다. 경기도 일반 고등학교로 한정하여 교사 13명과 학교생활기록부에 대한 다른 시각을 담으려고 대학 입학사정관 1명과 2~3회 심층면담을 하고 관찰하였다. 학교생활기록부의 기재 항목, 학교생활기록부 관리, 학교생활기록부 기능과 활용에 대한 현황과 문제점을 분석하고 각각 개선과제를 도출하였다. 주요 연구 결과를 종합하면 학교생활기록부의 바람직한 항목과 내용, 기능과 활용은 다음과 같다. 첫째, 학교생활기록부에서 인적·학적사항, 출결상황, 교과학습 발달상황, 행동특성 및 종합의견 이외의 항목은 반드시 필요한 항목은 아니므로 과감한 삭제를 고려할 필요가 있다. 다만, 창의적 체험활동상황 동아리활동은 학생이 관심과 진로에 따라 활동한 개별 특성이 두드러지는 항목이므로 존치할 필요가 있다. 둘째, 학교생활기록부는 정규 교육과정 중심의 학교생활만을 기록해야 한다. 따라서 독서활동상황, 자격증 및 인증 취득상황, 창의적 체험활동상황 봉사활동 항목은 학교 밖 활동이고, 과도한 행정서비스를 제공한 것이므로 삭제를 고려할 필요가 있다. 봉사활동은 자원봉사포털, 독서활동은 독서교육종합지원시스템으로 대체 가능하다. 셋째, 선택과 집중을 통한 창의적 체험활동상황 항목의 개선이 필요하다. 봉사활동과 학교 단체 활동 위주로 운영되는 자율·진로활동은 삭제하고, 동아리활동 영역은 활성화하되, 정규교육과정 이외의 자율동아리, 청소년단체, 방과후스포츠클럽활동 기재는 삭제해야 한다. 넷째, 학교생활기록부 신뢰도 향상을 위해 학생의 성장 과정을 사실 위주로 기재할 수 있도록 세부능력 및 특기사항, 행동특성 및 종합의견 항목을 최소한 졸업 전까지 학생 및 학부모 열람을 금지할 필요가 있다. 다섯째, 학교생활기록부 기재 내용의 개선이 필요하다. 인적·학적사항의 주소 삭제, 출결상황 항목의 인정결석횟수 기재, 지각ㆍ조퇴ㆍ결과의 기준 통일, 질병ㆍ기타의 통합ㆍ삭제하고 미인정만 기재, 고교학점제 시행과 더불어 교과별 출결상황으로 변경될 필요가 있다. 수상경력을 유지한다면 상급학교 제공 수상경력 개수 제한 정책은 폐기하고, 시상 계획이 있는 각종 교내 대회와 행사의 준비과정 및 참가 사실을 기재해야 한다. 더 나아가 수상경력은 교사도 학생도 대회를 통한 수상보다 수업 활동에 집 중할 수 있도록 점차 삭제할 필요가 있다. 여섯째, 교육이 중심이 되고 가능한 학교를 만들기 위해 학교생활기록부는 교수·학습 및 생활 지도로서의 활용을 하는 데에 중점을 두어야 한다. 학교생활기록부 정책 개선에 시사점을 주고 학생과 교사가 진정한 학교생활에 집중하는데 기여하고자 학교생활기록부 정책 개선을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 교사에게 자율성을 기반으로 한 진정한 평가권을 보장하고, 학교생활기록부 기재 내용의 세밀한 지침과 규제를 완화해야 한다. 또한, 누가기록은 학교생활기록부에서 가장 불필요한 항목으로 내용도 방법도 교사가 자율적으로 운영하도록 해야 한다. 둘째, 학교생활기록부는 준영구 보존되는 법정 문서이므로 사회적 이슈와 여론을 반영하는 등으로 학교생활기록부가 개정되는 사항에 대해 엄중하게 재고해 보아야 한다. 따라서 학교폭력 조치사항 학교생활기록부 기재는 조속히 폐기해야 한다. 셋째, 교사가 수업과 평가, 기록에 집중할 수 있도록 원클릭시스템과 연계하고 확장한 시스템을 운영하여 행정과 교무 업무를 분리하는 것을 고려할 필요가 있다.
Items, elements, and contents of the current school life records are excessive and complicated. The complexity of a school record is highly likely to give room to the intervention of private education into public education. In order to regain the original educational intention of school record recor...
Items, elements, and contents of the current school life records are excessive and complicated. The complexity of a school record is highly likely to give room to the intervention of private education into public education. In order to regain the original educational intention of school record recording students' learning process, it is inevitable to look back on the overall history of the current school life records system, which was introduced in 1996 and has been over 20 years, and discuss whether there exist unnecessary items and contents in it. The purpose of this study is to analyze the practical applications and problems of high school records management based on the awareness of teachers in general high schools and to explore the desirable ways for improving school record items. The research issues of this study were established as follows. First, what are the current status and problems of the items in the school record? Second, what are the appropriate items and contents of the school life records? Third, what is the desirable function and use of the school records? Prior to the study, the concept, introduction background, function and utilization, documentation guideline, and educational meaning of school records were reviewed. Subsequently, teacher's role and responsibility in keeping school records were considered. The history and the preceding studies of high school record were analyzed to derive the implications. Qualitative case studies were conducted to analyze and explore the actual operation of high school records as well as literature analysis. In-depth interviews and observations were conducted with 13 teachers of general high school in Gyeonggi-do two or three times each, as well as with one university admission officer who was expected to have different views on school records from high school teachers. The status and problems of the items, management, function and utilization of a school record were analyzed and the improvement tasks were derived respectively. As the major results of this study, the desirable items, contents, functions, and utilization of the school's life records as follows. First, personal information, attendance status, development of learning, behavioral characteristics and general comments in the school record are only needed. Therefore, the deletion of other items in the school record should be considered. However, items for club activities in Creative Experience need to be maintained because they can show individual characteristics of students according to their interests in a career path. Second, the school records should show only school activities run by a school on the basis of the regular curriculum. Therefore, it is necessary to consider deleting several items such as reading activity, certificate and qualification, and creative experience volunteer activity, because they are not in the school curriculum and require excessive administrative services. Information on volunteering and reading activities could be provided in the section of the volunteer activity portal and the reading education total support system respectively. Third, it is necessary to improve the items of creative experience through a selection and concentration strategy. Items for volunteer activity and autonomous career-finding activity, which is operated mainly by volunteer and school organizations, should be excluded and the areas of club activities are better to be revved up. Records of autonomous clubs, youth organization programs and after-school sports club activities which are out of regular education courses should be deleted. Fourth, in order to sustain the reliability of school records, it is necessary to prohibit students and parents from viewing several items such as detailed abilities, special remarks, behavioral characteristics and comprehensive comments at least before graduation so that the processes of students’ development can be recorded based on objective facts. Fifth, the contents of the school records should be structured as follows. Addresses in the personal and academic information category should be deleted; the number of approved absences need to be listed; the criteria for tardiness, early leave and class omission should be unified; and the record of sick leave should be deleted, but unexcused absences should be recorded. Along with the implementation of High school Credit System, it would be better to change the record only to show the attendance status in each subject classes. If the award section needs to be maintained, the policy of limiting the number of awards given by university or college should be discarded and the preparing process for and the fact of participating in the awarding contests and events operated by high schools should be included. urthermore, the award winning records need to be removed so that teachers and students can focus on their classroom activities rather than winning through the competition. Sixth, in order to make education first, the school life records should be mainly utilized as assistive means of teaching, learning, and guiding students. In order to give implications to changes in school records policy and help students and teachers concentrate on real school life, suggestions for improving school records are as follows. First, It should be guaranteed that teachers have the real evaluation authority based on autonomy, and strict guidelines and regulations on filling in school record should be eased. In addition, the accumulative recording is the most unnecessary item in the school records, and teachers should be allowed to decide what and how to record on their own. Second, since the school records is a legal document that is preserved quasi-permanent, the revision of the school records should be stringently reconsidered reflecting social consensus and public opinion. Therefore, the school violence item in school life records should be discarded as soon as possible. Third, for teachers to concentrate on teaching, evaluating and recording, it is recommended to consider separating administrative work from teaching work by operating an expanded system in conjunction with a one-click system.
Items, elements, and contents of the current school life records are excessive and complicated. The complexity of a school record is highly likely to give room to the intervention of private education into public education. In order to regain the original educational intention of school record recording students' learning process, it is inevitable to look back on the overall history of the current school life records system, which was introduced in 1996 and has been over 20 years, and discuss whether there exist unnecessary items and contents in it. The purpose of this study is to analyze the practical applications and problems of high school records management based on the awareness of teachers in general high schools and to explore the desirable ways for improving school record items. The research issues of this study were established as follows. First, what are the current status and problems of the items in the school record? Second, what are the appropriate items and contents of the school life records? Third, what is the desirable function and use of the school records? Prior to the study, the concept, introduction background, function and utilization, documentation guideline, and educational meaning of school records were reviewed. Subsequently, teacher's role and responsibility in keeping school records were considered. The history and the preceding studies of high school record were analyzed to derive the implications. Qualitative case studies were conducted to analyze and explore the actual operation of high school records as well as literature analysis. In-depth interviews and observations were conducted with 13 teachers of general high school in Gyeonggi-do two or three times each, as well as with one university admission officer who was expected to have different views on school records from high school teachers. The status and problems of the items, management, function and utilization of a school record were analyzed and the improvement tasks were derived respectively. As the major results of this study, the desirable items, contents, functions, and utilization of the school's life records as follows. First, personal information, attendance status, development of learning, behavioral characteristics and general comments in the school record are only needed. Therefore, the deletion of other items in the school record should be considered. However, items for club activities in Creative Experience need to be maintained because they can show individual characteristics of students according to their interests in a career path. Second, the school records should show only school activities run by a school on the basis of the regular curriculum. Therefore, it is necessary to consider deleting several items such as reading activity, certificate and qualification, and creative experience volunteer activity, because they are not in the school curriculum and require excessive administrative services. Information on volunteering and reading activities could be provided in the section of the volunteer activity portal and the reading education total support system respectively. Third, it is necessary to improve the items of creative experience through a selection and concentration strategy. Items for volunteer activity and autonomous career-finding activity, which is operated mainly by volunteer and school organizations, should be excluded and the areas of club activities are better to be revved up. Records of autonomous clubs, youth organization programs and after-school sports club activities which are out of regular education courses should be deleted. Fourth, in order to sustain the reliability of school records, it is necessary to prohibit students and parents from viewing several items such as detailed abilities, special remarks, behavioral characteristics and comprehensive comments at least before graduation so that the processes of students’ development can be recorded based on objective facts. Fifth, the contents of the school records should be structured as follows. Addresses in the personal and academic information category should be deleted; the number of approved absences need to be listed; the criteria for tardiness, early leave and class omission should be unified; and the record of sick leave should be deleted, but unexcused absences should be recorded. Along with the implementation of High school Credit System, it would be better to change the record only to show the attendance status in each subject classes. If the award section needs to be maintained, the policy of limiting the number of awards given by university or college should be discarded and the preparing process for and the fact of participating in the awarding contests and events operated by high schools should be included. urthermore, the award winning records need to be removed so that teachers and students can focus on their classroom activities rather than winning through the competition. Sixth, in order to make education first, the school life records should be mainly utilized as assistive means of teaching, learning, and guiding students. In order to give implications to changes in school records policy and help students and teachers concentrate on real school life, suggestions for improving school records are as follows. First, It should be guaranteed that teachers have the real evaluation authority based on autonomy, and strict guidelines and regulations on filling in school record should be eased. In addition, the accumulative recording is the most unnecessary item in the school records, and teachers should be allowed to decide what and how to record on their own. Second, since the school records is a legal document that is preserved quasi-permanent, the revision of the school records should be stringently reconsidered reflecting social consensus and public opinion. Therefore, the school violence item in school life records should be discarded as soon as possible. Third, for teachers to concentrate on teaching, evaluating and recording, it is recommended to consider separating administrative work from teaching work by operating an expanded system in conjunction with a one-click system.
주제어
#학교생활기록부 인적·학적사항 출결상황 수상경력 자격증 및 인증 취득상황 진로희망사항 독서활동상황 교과학습 발달상황 창의적 체험활동상황 행동특성 및 종합의견
학위논문 정보
저자
김정미
학위수여기관
중부대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과
지도교수
조흥순
발행연도
2020
총페이지
227
키워드
학교생활기록부 인적·학적사항 출결상황 수상경력 자격증 및 인증 취득상황 진로희망사항 독서활동상황 교과학습 발달상황 창의적 체험활동상황 행동특성 및 종합의견
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.