미용서비스업 관리자의 코칭리더십과 조직혁신성의 관계에서 자기조절력의 매개효과 The Mediation Effect of Self-regulation on the Relation of Coaching Leadership and Organizational Innovation of Beauty Service Managers원문보기
현대의 경쟁 사회에서 조직의 관리자는 구성원과 함께 성장하고 발전 할 수 있도록 동기를 부여하고 인정해주며 격려와 칭찬을 아끼지 않고 지원해 주는 능력이 요구되고 있다. 이에 발 맞춰 미용서비스업은 조직원의 역량을 높이고, 조직의 성과를 위해서 관리자의 우수한 리더십과 조직원의 능력이 요구되고 있다. 본 연구는 코칭리더십, 자기조절력, 조직혁신성의 특성을 알아보고 코칭리더십과 자기조절력의 관계, 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계, 자기조절력과 조직혁신성의 관계, 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계에서 자기조절력의 ...
현대의 경쟁 사회에서 조직의 관리자는 구성원과 함께 성장하고 발전 할 수 있도록 동기를 부여하고 인정해주며 격려와 칭찬을 아끼지 않고 지원해 주는 능력이 요구되고 있다. 이에 발 맞춰 미용서비스업은 조직원의 역량을 높이고, 조직의 성과를 위해서 관리자의 우수한 리더십과 조직원의 능력이 요구되고 있다. 본 연구는 코칭리더십, 자기조절력, 조직혁신성의 특성을 알아보고 코칭리더십과 자기조절력의 관계, 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계, 자기조절력과 조직혁신성의 관계, 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계에서 자기조절력의 매개효과를 검증함으로써 코칭리더십에 따른 자기조절력과 조직혁신성을 극대화하고 자기조절력의 역할을 검증하여 미용서비스업에서 실용화 할 수 있는 실증적인 자료를 제공하고자 한다. 분석을 위한 표본조사는 국내 전역의 미용실에서 근무하는 실무자를 대상으로 자기기입식 설문지법이 사용되었고, 사전 조사와 본 조사를 통해 자료를 수집하여 606부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었고, 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석되었다. 자료를 분석하기 위해서 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 집중타당도, 개념 신뢰도, 판별타당도, 상관분석, 분산분석, 구조방정식 모형분석, 부트스트랩이 사용되었으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭리더십, 자기조절력, 조직혁신성의 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 통하여 신뢰성과 타당도를 검증한 결과, 코칭리더십은 방향제시, 역량개발, 수행평가의 3개의 요인, 자기조절력은 자기통제, 자기관리의 2개의 요인, 조직혁신성은 창의성, 혁신행동의 2개의 요인으로 구성되었다. 개념 신뢰도와 AVE값에서 표준화 요인부하량, 개념 신뢰도, AVE값, 구성개념의 유의성을 알아보았고 집중타당도를 확인하였으며 상관분석을 통해서 판별타당도를 확인하였다. 둘째, 가설 검증 결과 코칭리더십과의 자기조절력의 영향관계에서 수행평가가 자기관리에 미치는 영향, 방향제시가 자기통제에 미치는 영향, 수행평가가 자기통제에 미치는 영향관계에서 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이에 자기관리를 높이기 위해서는 수행평가가 중요한 요인이고 자기통제를 높이기 위해서는 방향제시와 수행평가가 중요한 요인임을 알 수가 있다. 셋째, 자기조절력과 조직혁신성의 영향관계에서는 자기관리와 혁신행동의 영향관계, 자기통제와 혁신행동의 영향관계, 자기관리와 창의성의 영향관계, 자기통제와 창의성의 영향관계 모두 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 조직혁신성의 혁신행동과 창의성을 높이기 위해서는 자기통제와 자기관리가 필요한 것으로 나타나 자기조절력은 중요한 변수임을 알 수가 있다. 넷째, 코칭리더십과 조직혁신성과의 영향관계에서는 역량개발과 창의성의 영향관계에서만 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났고 다른 요인들은 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 창의성을 높이기 위한 코칭리더십의 중요한 요인은 역량개발임을 알 수가 있다. 다섯째, 코칭리더십과 조직혁신성과의 영향관계에서 자기조절력의 매개효과를 알아보기 위하여 경로분석과 부트스트랩을 통해서 총효과, 직접효과, 간접효과를 알아보았다. 먼저 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계에서 자기관리의 매개효과를 알아본 결과 방향제시와 혁신행동의 관계, 방향제시와 창의성의 관계, 수행평가와 혁신행동의 관계, 수행평가와 창의성의 관계에서의 자기관리의 매개효과는 간접효과가 유의하게 나타나 매개효과가 검증되었고, 코칭리더십과 조직혁신성의 관계에서 자기통제의 매개효과를 알아본 결과 방향제시와 혁신행동의 관계, 방향제시와 창의성의 관계, 역량개발과 혁신행동의 관계, 수행평가와 혁신행동의 관계, 수행평가와 창의성의 관계에서의 자기통제의 매개효과는 간접효과가 유의하게 나타나 매개효과가 검증되었다. 본 연구는 미용서비스업에서 코칭리더십과 조직구성원의 개인 능력에 따른 조직성과에 관한 연구를 통하여 관리적 측면에서 조직구성원의 역량발전과 혁신성의 관계를 규명하였고, 조직구성원의 개인적 측면에서는 리더십과 성과의 관계를 분석하여 미용서비스업의 혁신적이며 미래지향적인 성과를 연구하였다는데 의의가 있다.
현대의 경쟁 사회에서 조직의 관리자는 구성원과 함께 성장하고 발전 할 수 있도록 동기를 부여하고 인정해주며 격려와 칭찬을 아끼지 않고 지원해 주는 능력이 요구되고 있다. 이에 발 맞춰 미용서비스업은 조직원의 역량을 높이고, 조직의 성과를 위해서 관리자의 우수한 리더십과 조직원의 능력이 요구되고 있다. 본 연구는 코칭리더십, 자기조절력, 조직혁신성의 특성을 알아보고 코칭리더십과 자기조절력의 관계, 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계, 자기조절력과 조직혁신성의 관계, 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계에서 자기조절력의 매개효과를 검증함으로써 코칭리더십에 따른 자기조절력과 조직혁신성을 극대화하고 자기조절력의 역할을 검증하여 미용서비스업에서 실용화 할 수 있는 실증적인 자료를 제공하고자 한다. 분석을 위한 표본조사는 국내 전역의 미용실에서 근무하는 실무자를 대상으로 자기기입식 설문지법이 사용되었고, 사전 조사와 본 조사를 통해 자료를 수집하여 606부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었고, 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석되었다. 자료를 분석하기 위해서 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 집중타당도, 개념 신뢰도, 판별타당도, 상관분석, 분산분석, 구조방정식 모형분석, 부트스트랩이 사용되었으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭리더십, 자기조절력, 조직혁신성의 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 통하여 신뢰성과 타당도를 검증한 결과, 코칭리더십은 방향제시, 역량개발, 수행평가의 3개의 요인, 자기조절력은 자기통제, 자기관리의 2개의 요인, 조직혁신성은 창의성, 혁신행동의 2개의 요인으로 구성되었다. 개념 신뢰도와 AVE값에서 표준화 요인부하량, 개념 신뢰도, AVE값, 구성개념의 유의성을 알아보았고 집중타당도를 확인하였으며 상관분석을 통해서 판별타당도를 확인하였다. 둘째, 가설 검증 결과 코칭리더십과의 자기조절력의 영향관계에서 수행평가가 자기관리에 미치는 영향, 방향제시가 자기통제에 미치는 영향, 수행평가가 자기통제에 미치는 영향관계에서 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이에 자기관리를 높이기 위해서는 수행평가가 중요한 요인이고 자기통제를 높이기 위해서는 방향제시와 수행평가가 중요한 요인임을 알 수가 있다. 셋째, 자기조절력과 조직혁신성의 영향관계에서는 자기관리와 혁신행동의 영향관계, 자기통제와 혁신행동의 영향관계, 자기관리와 창의성의 영향관계, 자기통제와 창의성의 영향관계 모두 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 조직혁신성의 혁신행동과 창의성을 높이기 위해서는 자기통제와 자기관리가 필요한 것으로 나타나 자기조절력은 중요한 변수임을 알 수가 있다. 넷째, 코칭리더십과 조직혁신성과의 영향관계에서는 역량개발과 창의성의 영향관계에서만 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났고 다른 요인들은 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 창의성을 높이기 위한 코칭리더십의 중요한 요인은 역량개발임을 알 수가 있다. 다섯째, 코칭리더십과 조직혁신성과의 영향관계에서 자기조절력의 매개효과를 알아보기 위하여 경로분석과 부트스트랩을 통해서 총효과, 직접효과, 간접효과를 알아보았다. 먼저 코칭리더십과 조직혁신성과의 관계에서 자기관리의 매개효과를 알아본 결과 방향제시와 혁신행동의 관계, 방향제시와 창의성의 관계, 수행평가와 혁신행동의 관계, 수행평가와 창의성의 관계에서의 자기관리의 매개효과는 간접효과가 유의하게 나타나 매개효과가 검증되었고, 코칭리더십과 조직혁신성의 관계에서 자기통제의 매개효과를 알아본 결과 방향제시와 혁신행동의 관계, 방향제시와 창의성의 관계, 역량개발과 혁신행동의 관계, 수행평가와 혁신행동의 관계, 수행평가와 창의성의 관계에서의 자기통제의 매개효과는 간접효과가 유의하게 나타나 매개효과가 검증되었다. 본 연구는 미용서비스업에서 코칭리더십과 조직구성원의 개인 능력에 따른 조직성과에 관한 연구를 통하여 관리적 측면에서 조직구성원의 역량발전과 혁신성의 관계를 규명하였고, 조직구성원의 개인적 측면에서는 리더십과 성과의 관계를 분석하여 미용서비스업의 혁신적이며 미래지향적인 성과를 연구하였다는데 의의가 있다.
In the competitive society in the modern times, a manager of an organizations needs to be equipped with the ability to motivate, support, recognize, encourage, respect, praise, support the members and grow and develop with them. In line with this, the beauty service industry is required to develop t...
In the competitive society in the modern times, a manager of an organizations needs to be equipped with the ability to motivate, support, recognize, encourage, respect, praise, support the members and grow and develop with them. In line with this, the beauty service industry is required to develop the competence of the members. For the good performance of the organization, managers are required to have excellent leadership and the members are required to have excellence competence. The purpose of this study is to maximize self-regulation and organizational innovation according to coaching leadership, to verify the role of self-regulation, and to provide empirical materials that can be actually used in the field of beauty industry, by identifying the characteristics of coaching leadership, self-regulation, and organizational innovation, the relationship between coaching leadership and self-regulation, the relationship between coaching leadership and organizational innovation, and the relationship between self-regulation and organizational innovation, and mediation effect of self-regulation on the relation between coaching leadership and organizational innovation. For the survey, self-reported questionnaire was used for practitioners working in beauty salons throughout the country. Data were collected through a preliminary survey and the main survey, and 606 answers were used as the final analysis data. The collected data were analyzed using the SPSS 22.0 and AMOS 22.0 statistical package programs. To analyze the data, frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, concentration validity, concept reliability, discriminant validity, correlation analysis, variance analysis, structural equation model analysis and bootstrap were used. The results are as follows. First, in the reliability and validity test through exploratory and confirmatory factor analysisof coaching leadership, self-regulation, and organizational innovation, coaching leadership was composed of three factors such as direction presentation, capacity development and performance evaluation, self-regulation was composed of two factors such as self-control and self-regulation, and organizational innovation was composed of two factors such as creativity and innovative behaviors. Through the concept reliability and AVE value, the significance of the standardized factor load, the concept reliability, the AVE value, and the construct concept was identified, and discriminant validity was checked through correlation analysis. Second, it was found that performance evaluation was an important factor to enhance self-regulation and direction presentation and performance evaluation were important factors to increase self-control, as the hypothesis verification results showed that the effect of performance evaluation on self-regulation, the effect of direction presentation on self-control, and the effect of performance evaluation on self-control were positive in the relationship between coaching leadership and self-regulation. Third, in the relationship between self-regulation and organizational innovation, there was positive effect between self-regulation and innovative behaviors, between self-control and innovative behaviors, between self-regulation and creativity, and between self-control and creativity. In other words, self-regulation was found to be an important variable because self-regulation and self-control are required to increase innovation behavior and creativity of organizational innovation. Fourth, in the relationship between coaching leadership and organizational innovation, they gave positive effects on competence development and creativity and other factors did not give positive effects. In other words, the important factor of the coaching leadership to increase creativity was competence development. Fifth, to identify the mediation effect of self-regulation on the relationship between coaching leadership and organizational innovation, total effect, direct effect, and indirect effect were identified through path analysis and bootstrap. First of all, the mediation effect of self-regulation on the relationship between coaching leadership and organizational innovation was investigated. The indirect medication effect of self-regulation was significant on the relationship between direction presentation and innovative behaviors, between direction presentation and creativity, between performance evaluation and creativity. In the mediation effect of self-control on the relationship between coaching leadership and organizational innovation, there was significant indirect mediation effect on the relationship between direction presentation and innovative behaviors, between direction presentation and creativity, between competence development and innovative behaviors , and performance evaluation and creativity. Although studies on coaching leadership, the ability of individual employees, and organizational performance are consistently made in many fields, they have not been made in the beauty service industry. This study is meaningful that such study was made in the beauty service industry, and it studied future-oriented innovative performance through the aspects of managers and individual members by studying the relationship between the competence development and innovation performance of organizational members in managerial aspects through coaching leadership and the relationship between leadership and achievements from the perspective of individual members.
In the competitive society in the modern times, a manager of an organizations needs to be equipped with the ability to motivate, support, recognize, encourage, respect, praise, support the members and grow and develop with them. In line with this, the beauty service industry is required to develop the competence of the members. For the good performance of the organization, managers are required to have excellent leadership and the members are required to have excellence competence. The purpose of this study is to maximize self-regulation and organizational innovation according to coaching leadership, to verify the role of self-regulation, and to provide empirical materials that can be actually used in the field of beauty industry, by identifying the characteristics of coaching leadership, self-regulation, and organizational innovation, the relationship between coaching leadership and self-regulation, the relationship between coaching leadership and organizational innovation, and the relationship between self-regulation and organizational innovation, and mediation effect of self-regulation on the relation between coaching leadership and organizational innovation. For the survey, self-reported questionnaire was used for practitioners working in beauty salons throughout the country. Data were collected through a preliminary survey and the main survey, and 606 answers were used as the final analysis data. The collected data were analyzed using the SPSS 22.0 and AMOS 22.0 statistical package programs. To analyze the data, frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, concentration validity, concept reliability, discriminant validity, correlation analysis, variance analysis, structural equation model analysis and bootstrap were used. The results are as follows. First, in the reliability and validity test through exploratory and confirmatory factor analysisof coaching leadership, self-regulation, and organizational innovation, coaching leadership was composed of three factors such as direction presentation, capacity development and performance evaluation, self-regulation was composed of two factors such as self-control and self-regulation, and organizational innovation was composed of two factors such as creativity and innovative behaviors. Through the concept reliability and AVE value, the significance of the standardized factor load, the concept reliability, the AVE value, and the construct concept was identified, and discriminant validity was checked through correlation analysis. Second, it was found that performance evaluation was an important factor to enhance self-regulation and direction presentation and performance evaluation were important factors to increase self-control, as the hypothesis verification results showed that the effect of performance evaluation on self-regulation, the effect of direction presentation on self-control, and the effect of performance evaluation on self-control were positive in the relationship between coaching leadership and self-regulation. Third, in the relationship between self-regulation and organizational innovation, there was positive effect between self-regulation and innovative behaviors, between self-control and innovative behaviors, between self-regulation and creativity, and between self-control and creativity. In other words, self-regulation was found to be an important variable because self-regulation and self-control are required to increase innovation behavior and creativity of organizational innovation. Fourth, in the relationship between coaching leadership and organizational innovation, they gave positive effects on competence development and creativity and other factors did not give positive effects. In other words, the important factor of the coaching leadership to increase creativity was competence development. Fifth, to identify the mediation effect of self-regulation on the relationship between coaching leadership and organizational innovation, total effect, direct effect, and indirect effect were identified through path analysis and bootstrap. First of all, the mediation effect of self-regulation on the relationship between coaching leadership and organizational innovation was investigated. The indirect medication effect of self-regulation was significant on the relationship between direction presentation and innovative behaviors, between direction presentation and creativity, between performance evaluation and creativity. In the mediation effect of self-control on the relationship between coaching leadership and organizational innovation, there was significant indirect mediation effect on the relationship between direction presentation and innovative behaviors, between direction presentation and creativity, between competence development and innovative behaviors , and performance evaluation and creativity. Although studies on coaching leadership, the ability of individual employees, and organizational performance are consistently made in many fields, they have not been made in the beauty service industry. This study is meaningful that such study was made in the beauty service industry, and it studied future-oriented innovative performance through the aspects of managers and individual members by studying the relationship between the competence development and innovation performance of organizational members in managerial aspects through coaching leadership and the relationship between leadership and achievements from the perspective of individual members.
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