본 연구는 국내기업 사무직 종사자들을 대상으로 상사의 코칭리더십이 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향 관계에 있어 직원몰입이 매개역할을 하는지 살펴보고 학습목표지향성의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구문제로 코칭리더십이 변화지향 조직시민행동에 영향을 미치는가, 코칭리더십은 직원몰입에 영향을 미치는가, 직원몰입은 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동의 관계에서 매개역할을 하는가, 학습목표지향성은 코칭리더십과 직원몰입 관계에서 조절역할을 하는가로 연구문제를 설정하였다. 이 연구의 대상은 국내기업에 재직중인 사무직 종사자이며 편의표본추출 방식을 통한 온라인 설문조사를 실시하여 총 325부의 설문 응답을 분석에 사용하였고, 수집된 설문 응답 자료를 바탕으로 ...
본 연구는 국내기업 사무직 종사자들을 대상으로 상사의 코칭리더십이 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향 관계에 있어 직원몰입이 매개역할을 하는지 살펴보고 학습목표지향성의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구문제로 코칭리더십이 변화지향 조직시민행동에 영향을 미치는가, 코칭리더십은 직원몰입에 영향을 미치는가, 직원몰입은 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동의 관계에서 매개역할을 하는가, 학습목표지향성은 코칭리더십과 직원몰입 관계에서 조절역할을 하는가로 연구문제를 설정하였다. 이 연구의 대상은 국내기업에 재직중인 사무직 종사자이며 편의표본추출 방식을 통한 온라인 설문조사를 실시하여 총 325부의 설문 응답을 분석에 사용하였고, 수집된 설문 응답 자료를 바탕으로 SPSS 26.0과 AMOS 23.0 통계 프로그램을 활용하였다. 연구를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동, 코칭리더십과 직원몰입, 직원몰입과 변화지향 조직시민행동 간의 관계는 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동 간의 영향관계에서 직원몰입은 매개효과가 존재하는 것으로 나타났다. 셋째, 학습목표지향성은 코칭리더십과 직원몰입 변인 간의 영향 관계에서 강화조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, 빠르게 변화하는 환경 속에 대응하기 위한 리더십으로 코칭의 중요성을 인식하고 조직에서 관리자들을 위한 코칭 훈련 프로세스를 도입할 필요가 있다. 둘째, 개인의 학습목표지향성이 코칭리더십과 직원몰입 사이에서 강화조절효과가 있는 것으로 검증되었다. 직원들에게 학습목표지향성의 중요성에 대해 인식시키고 직원들의 몰입 수준을 높이기 위해 학습하는 조직 분위기를 조성하는 기업문화를 구축하는 것이 중요하다. 셋째, 코칭리더십이 직원몰입과 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향 관계에서 하위변인으로 관계가 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 조직관리자는 구성원들과의 관계에 대한 중요성을 인지하고 구성원에게 정서적 지원과 신뢰로 긍정적인 관계를 가져가려는 노력이 필요할 것이다. 이상의 연구결과를 토대로 한계점 및 시사점을 확인하였다.
본 연구는 국내기업 사무직 종사자들을 대상으로 상사의 코칭리더십이 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향 관계에 있어 직원몰입이 매개역할을 하는지 살펴보고 학습목표지향성의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구문제로 코칭리더십이 변화지향 조직시민행동에 영향을 미치는가, 코칭리더십은 직원몰입에 영향을 미치는가, 직원몰입은 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동의 관계에서 매개역할을 하는가, 학습목표지향성은 코칭리더십과 직원몰입 관계에서 조절역할을 하는가로 연구문제를 설정하였다. 이 연구의 대상은 국내기업에 재직중인 사무직 종사자이며 편의표본추출 방식을 통한 온라인 설문조사를 실시하여 총 325부의 설문 응답을 분석에 사용하였고, 수집된 설문 응답 자료를 바탕으로 SPSS 26.0과 AMOS 23.0 통계 프로그램을 활용하였다. 연구를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동, 코칭리더십과 직원몰입, 직원몰입과 변화지향 조직시민행동 간의 관계는 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 코칭리더십과 변화지향 조직시민행동 간의 영향관계에서 직원몰입은 매개효과가 존재하는 것으로 나타났다. 셋째, 학습목표지향성은 코칭리더십과 직원몰입 변인 간의 영향 관계에서 강화조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, 빠르게 변화하는 환경 속에 대응하기 위한 리더십으로 코칭의 중요성을 인식하고 조직에서 관리자들을 위한 코칭 훈련 프로세스를 도입할 필요가 있다. 둘째, 개인의 학습목표지향성이 코칭리더십과 직원몰입 사이에서 강화조절효과가 있는 것으로 검증되었다. 직원들에게 학습목표지향성의 중요성에 대해 인식시키고 직원들의 몰입 수준을 높이기 위해 학습하는 조직 분위기를 조성하는 기업문화를 구축하는 것이 중요하다. 셋째, 코칭리더십이 직원몰입과 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향 관계에서 하위변인으로 관계가 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 조직관리자는 구성원들과의 관계에 대한 중요성을 인지하고 구성원에게 정서적 지원과 신뢰로 긍정적인 관계를 가져가려는 노력이 필요할 것이다. 이상의 연구결과를 토대로 한계점 및 시사점을 확인하였다.
The purpose of this study is to verify the mediating role of employee engagement and the moderating effect of learning goal orientation in the relationship between the influence of leader coaching and leadership on change-oriented organizational citizenship behavior targeting office workers in domes...
The purpose of this study is to verify the mediating role of employee engagement and the moderating effect of learning goal orientation in the relationship between the influence of leader coaching and leadership on change-oriented organizational citizenship behavior targeting office workers in domestic companies. The research questions to achieve these research objectives are as follows. Does coaching leadership affect change-oriented organizational citizenship behavior, does coaching leadership affect employee engagement, does employee engagement play a mediating role in the relationship between coaching leadership and change-oriented organizational citizenship behavior, learning goal orientation affects coaching leadership and employee engagement Does it play a controlling role in the immersion relationship? The subjects of this study were office workers working in domestic companies, and an online survey was conducted through convenience sampling method, and a total of 325 survey responses were used for analysis. Based on the survey response data collected here, SPSS 26.0 and AMOS 23.0 statistical programs were used, and the following results were derived through analysis. First, the relationships between coaching leadership and change-oriented organizational citizenship behavior, coaching leadership and employee engagement, and employee engagement and change-oriented organizational citizenship behavior were all found to have significant effects. Second, it was found that employee engagement had a mediating effect between coaching leadership and change-oriented organizational citizenship behavior. Third, learning goal orientation showed a strengthening moderating effect between coaching leadership and employee commitment. Based on the results of this study, the following implications can be provided. First, it is necessary to recognize the importance of coaching leadership in order to cope with the rapidly changing environment and to introduce coaching training for managers in organizations. Second, it was verified that individual learning goal orientation has a reinforcing moderating effect between coaching leadership and employee commitment. It is important to make employees aware of the importance of learning goal orientation and to establish an organizational culture that can raise the level of employee engagement by creating an organizational atmosphere for learning. Third, in the relationship between the effect of coaching leadership on employee commitment and change-oriented organizational citizenship behavior, the relationship as a sub-variable was found to have the greatest influence. Organizational managers will need to recognize the importance of relationships with members and make efforts to bring positive relationships with members through emotional support and trust. Based on the above research results, limitations and implications were identified.
The purpose of this study is to verify the mediating role of employee engagement and the moderating effect of learning goal orientation in the relationship between the influence of leader coaching and leadership on change-oriented organizational citizenship behavior targeting office workers in domestic companies. The research questions to achieve these research objectives are as follows. Does coaching leadership affect change-oriented organizational citizenship behavior, does coaching leadership affect employee engagement, does employee engagement play a mediating role in the relationship between coaching leadership and change-oriented organizational citizenship behavior, learning goal orientation affects coaching leadership and employee engagement Does it play a controlling role in the immersion relationship? The subjects of this study were office workers working in domestic companies, and an online survey was conducted through convenience sampling method, and a total of 325 survey responses were used for analysis. Based on the survey response data collected here, SPSS 26.0 and AMOS 23.0 statistical programs were used, and the following results were derived through analysis. First, the relationships between coaching leadership and change-oriented organizational citizenship behavior, coaching leadership and employee engagement, and employee engagement and change-oriented organizational citizenship behavior were all found to have significant effects. Second, it was found that employee engagement had a mediating effect between coaching leadership and change-oriented organizational citizenship behavior. Third, learning goal orientation showed a strengthening moderating effect between coaching leadership and employee commitment. Based on the results of this study, the following implications can be provided. First, it is necessary to recognize the importance of coaching leadership in order to cope with the rapidly changing environment and to introduce coaching training for managers in organizations. Second, it was verified that individual learning goal orientation has a reinforcing moderating effect between coaching leadership and employee commitment. It is important to make employees aware of the importance of learning goal orientation and to establish an organizational culture that can raise the level of employee engagement by creating an organizational atmosphere for learning. Third, in the relationship between the effect of coaching leadership on employee commitment and change-oriented organizational citizenship behavior, the relationship as a sub-variable was found to have the greatest influence. Organizational managers will need to recognize the importance of relationships with members and make efforts to bring positive relationships with members through emotional support and trust. Based on the above research results, limitations and implications were identified.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.