본 연구의 목적은 리더의 코칭 리더십이 구성원의 각 발언행동 (지지적 발언행동, 건설적 발언행동, 방어적 발언행동, 파괴적 발언행동)에 미치는 영향력과정을 구체적으로 규명하는 것이다. 코칭 리더십이 각 발언행동에 미치는 영향과 그 관계에서 부서소속감의 매개효과를 검증하고, 코칭 리더십이 건설적 발언행동에 미치는 영향에 있어 구성원의 솔직성의 조절효과를 살펴보았다. 본 연구를 위하여 리더와 구성원의 관계가 6개월 이상인 직장인으로부터 자료를 수집하였고, 그 중 379명의 데이터를 ...
본 연구의 목적은 리더의 코칭 리더십이 구성원의 각 발언행동 (지지적 발언행동, 건설적 발언행동, 방어적 발언행동, 파괴적 발언행동)에 미치는 영향력과정을 구체적으로 규명하는 것이다. 코칭 리더십이 각 발언행동에 미치는 영향과 그 관계에서 부서소속감의 매개효과를 검증하고, 코칭 리더십이 건설적 발언행동에 미치는 영향에 있어 구성원의 솔직성의 조절효과를 살펴보았다. 본 연구를 위하여 리더와 구성원의 관계가 6개월 이상인 직장인으로부터 자료를 수집하였고, 그 중 379명의 데이터를 SPSS 21.0, AMOS 21.0, PROSCESS macro 3.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 코칭 리더십은 지지적 발언행동과 건설적 발언행동에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 이는 리더가 코칭 리더십을 많이 발휘할수록 구성원이 지지적 발언행동과 건설적 발언행동을 많이 보이는 것을 의미한다. 둘째, 코칭 리더십이 방어적 발언행동과 파괴적 발언행동에 부적 영향을 미칠 것으로 예상하였으나, 검증결과 코칭 리더십의 직접적인 부적 효과에 대한 가설은 기각되었다. 셋째, 코칭 리더십이 부서소속감에 정적 영향을 미치는 것이 확인되었다. 넷째, 부서소속감이 지지적 발언행동과 건설적 발언행동에는 정적인 영향을, 방어적 발언행동과 파괴적 발언행동에는 부적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한, 부서소속감의 매개효과를 통해 코칭 리더십이 각 발언행동에 미치는 영향력 과정을 구체적으로 검증하였다는 의미가 있다. 마지막으로, 코칭 리더십과 함께 시너지 효과를 낼 수 있는 구성원 개인의 영향을 살펴보고자 솔직성의 조절효과를 검증하고자 하였으나, 연구 결과는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구의 검증 결과를 바탕으로 연구의 학문적 의의와 실무적 시사점, 제한점과 추후 연구에 대한 제언을 논의하였다.
본 연구의 목적은 리더의 코칭 리더십이 구성원의 각 발언행동 (지지적 발언행동, 건설적 발언행동, 방어적 발언행동, 파괴적 발언행동)에 미치는 영향력과정을 구체적으로 규명하는 것이다. 코칭 리더십이 각 발언행동에 미치는 영향과 그 관계에서 부서소속감의 매개효과를 검증하고, 코칭 리더십이 건설적 발언행동에 미치는 영향에 있어 구성원의 솔직성의 조절효과를 살펴보았다. 본 연구를 위하여 리더와 구성원의 관계가 6개월 이상인 직장인으로부터 자료를 수집하였고, 그 중 379명의 데이터를 SPSS 21.0, AMOS 21.0, PROSCESS macro 3.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 코칭 리더십은 지지적 발언행동과 건설적 발언행동에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 이는 리더가 코칭 리더십을 많이 발휘할수록 구성원이 지지적 발언행동과 건설적 발언행동을 많이 보이는 것을 의미한다. 둘째, 코칭 리더십이 방어적 발언행동과 파괴적 발언행동에 부적 영향을 미칠 것으로 예상하였으나, 검증결과 코칭 리더십의 직접적인 부적 효과에 대한 가설은 기각되었다. 셋째, 코칭 리더십이 부서소속감에 정적 영향을 미치는 것이 확인되었다. 넷째, 부서소속감이 지지적 발언행동과 건설적 발언행동에는 정적인 영향을, 방어적 발언행동과 파괴적 발언행동에는 부적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한, 부서소속감의 매개효과를 통해 코칭 리더십이 각 발언행동에 미치는 영향력 과정을 구체적으로 검증하였다는 의미가 있다. 마지막으로, 코칭 리더십과 함께 시너지 효과를 낼 수 있는 구성원 개인의 영향을 살펴보고자 솔직성의 조절효과를 검증하고자 하였으나, 연구 결과는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구의 검증 결과를 바탕으로 연구의 학문적 의의와 실무적 시사점, 제한점과 추후 연구에 대한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate in the influencing mechanism of the leader's coaching leadership on each member's voice behavior (supportive voice behavior, constructive voice behavior, defensive voice behavior, and destructive voice behavior). The influence of coaching leade...
The purpose of this study is to investigate in the influencing mechanism of the leader's coaching leadership on each member's voice behavior (supportive voice behavior, constructive voice behavior, defensive voice behavior, and destructive voice behavior). The influence of coaching leadership on each voice behavior and the mediating effect of the perceived insider status(PIS) in the relationship were verified, and the moderating effect of the members' candor in the relationship of coaching leadership and constructive voice behavior was examined. For this study, data were collected from office workers with a relationship between leader and members of more than 6 months, and data from 379 of them were analyzed using SPSS 21.0, AMOS 21.0, and PROSCESS macro 3.0 programs. The study results are summarized as follows. First, it was confirmed that coaching leadership had a positive effect on supportive voice behavior and constructive voice behavior, this means that the more the leader demonstrates coaching leadership, the more the members show supportive and constructive voice behaviors. Second, it was expected that coaching leadership would have a negative effect on defensive voice behavior and destructive voice behavior, the hypothesis on the direct negative effect of coaching leadership was rejected. Third, it was confirmed that coaching leadership had a positive effect on each members’ perceived insider status(PIS). This is the result of confirming that the coaching leadership strengthens the members' PIS. Fourth, it was confirmed that the members’ PIS had a positive effect on supportive and constructive voice behavior, and negative effect on defensive and destructive voice behavior. In addition, it is meaningful that the influencing mechanism of coaching leadership on each voice behavior was specifically verified through the mediating effect of PIS. Lastly, to examine the members’ individual factors that can create synergy with coaching leadership, we tried to verify the moderating effect of member’s candor, but the results of this research were not statistically significant. Based on the results of this study, the academic significance of the study, practical implications, limitations, and suggestions for future research were discussed.
The purpose of this study is to investigate in the influencing mechanism of the leader's coaching leadership on each member's voice behavior (supportive voice behavior, constructive voice behavior, defensive voice behavior, and destructive voice behavior). The influence of coaching leadership on each voice behavior and the mediating effect of the perceived insider status(PIS) in the relationship were verified, and the moderating effect of the members' candor in the relationship of coaching leadership and constructive voice behavior was examined. For this study, data were collected from office workers with a relationship between leader and members of more than 6 months, and data from 379 of them were analyzed using SPSS 21.0, AMOS 21.0, and PROSCESS macro 3.0 programs. The study results are summarized as follows. First, it was confirmed that coaching leadership had a positive effect on supportive voice behavior and constructive voice behavior, this means that the more the leader demonstrates coaching leadership, the more the members show supportive and constructive voice behaviors. Second, it was expected that coaching leadership would have a negative effect on defensive voice behavior and destructive voice behavior, the hypothesis on the direct negative effect of coaching leadership was rejected. Third, it was confirmed that coaching leadership had a positive effect on each members’ perceived insider status(PIS). This is the result of confirming that the coaching leadership strengthens the members' PIS. Fourth, it was confirmed that the members’ PIS had a positive effect on supportive and constructive voice behavior, and negative effect on defensive and destructive voice behavior. In addition, it is meaningful that the influencing mechanism of coaching leadership on each voice behavior was specifically verified through the mediating effect of PIS. Lastly, to examine the members’ individual factors that can create synergy with coaching leadership, we tried to verify the moderating effect of member’s candor, but the results of this research were not statistically significant. Based on the results of this study, the academic significance of the study, practical implications, limitations, and suggestions for future research were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.