본 연구는 장이머우(张艺谋)의 영화『5일의 마중(중문명:『歸來』)』과 엔거링(嚴歌苓)의 원작소설 『陆犯焉识』를 비교분석하기 위함이다. 이에 본 연구는 다음과 같은 순서로 진행되었다.
제1장에서는 연구의 필요성을 제기하고 기존 관련 연구가 어떻게 진행되었는가를 살펴보았다. 제2장에서는 영화감독 장이머우와 소설작가 옌거링의 생애와 작품 활동에 대하여 살펴보았다. 제3장에서는 영화 『5일의 마중』의 내용을 등장인물과 줄거리, 서술시점과 서술방식의 차원에서 살펴보았다. 제4장에서는 원작소설 『陆犯焉识』의 내용을 등장인물과 줄거리,...
본 연구는 장이머우(张艺谋)의 영화『5일의 마중(중문명:『歸來』)』과 엔거링(嚴歌苓)의 원작소설 『陆犯焉识』를 비교분석하기 위함이다. 이에 본 연구는 다음과 같은 순서로 진행되었다.
제1장에서는 연구의 필요성을 제기하고 기존 관련 연구가 어떻게 진행되었는가를 살펴보았다. 제2장에서는 영화감독 장이머우와 소설작가 옌거링의 생애와 작품 활동에 대하여 살펴보았다. 제3장에서는 영화 『5일의 마중』의 내용을 등장인물과 줄거리, 서술시점과 서술방식의 차원에서 살펴보았다. 제4장에서는 원작소설 『陆犯焉识』의 내용을 등장인물과 줄거리, 서술시점과 서술방식의 차원에서 살펴보았다. 제5장에서는 『5일의 마중』과 『陆犯焉识』를 교차서사의 『陆犯焉识』와 반복서사의 『5일의 마중』, 직접적 비판의 『陆犯焉识』와 간접적 비판의 『5일의 마중』, 여러 인물을 조명하는 『陆犯焉识』와 주인공 위주의 『5일의 마중』의 차원에서 살펴보았다. 비교분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 소설 『陆犯焉识』는 회상 위주의 교차서사이며, 영화 『5일의 마중』은 반복 서사이다. 소설은 과거와 현재를 교차 서술하는 방식으로 이야기를 진행함으로써 밋밋한 이야기 구성에서 벗어나 작품의 호흡을 작가의 의도대로 유지한다. 반면 영화는 주인공 루옌스(陆焉识)가 아내 펑완위(冯婉瑜)의 기억을 되돌리기 위한 방법과 노력을 반복적으로 연출하는 반복서사 전개를 사용하여 주제 전달을 강화하였다. 즉 소설은 회상을 중간에 삽입하는 교차적인 서사 방식으로 이야기 흐름을 유지하며, 영화는 반복되는 서사 방식으로 극의 흐름을 유지한다는 것이다.
둘째, 직접적 비판의 『陆犯焉识』와 우회적 비판의 『5일의 마중』이다. 소설은 주인공 루옌스의 일대기를 1920년대에서부터 1990년대까지 다루면서 당시 중국을 관통하는 주요한 역사적 사건과 당시 중국 사회와 봉건적인 문화를 직접적으로 다루며 이를 비판적인 입장으로 바라본다. 반면 영화는 역사적 사건이나 직접적인 인물에 대한 언급이 등장하지 않는다. 장이머우 감독은 시청자들이 시대적 상황을 이해하기를 바란다. 더욱이, 영화는 소설과는 다른 결말을 채택하였는데 그 결과 원작소설에서의 직접적인 비판을 최대한 배제하였다.
셋째, 여러 인물을 조명하는 『陆犯焉识』와 주인공 위주의 『5일의 마중』이다. 소설은 20여 명의 인물이 등장하고 각자의 인물 관계가 복잡하게 얽혀있으며, 루옌스 외의 인물도 중요한 역할을 하도록 구성하였다. 반면 영화는 원작소설에서의 인물과 관계가 대부분 생략되었다. 그리고 루옌스에게는 주인공의 영웅적이고 긍정적인 특징 및 요소가 부여되어 능동적으로 행동하고 휴머니즘을 전달하는 무한 희생의 인물로 묘사되었다. 반면 펑완위는 갖고 있던 성격과 이야기는 삭제되고 트라우마적 행동을 반복하는 수동적인 인물로 등장한다. 딸 단단(丹丹)은 탈옥한 아버지의 정보를 당 간부에게 고발하기까지 하는 등 루옌스에게 도움을 주지 못하는 인물로 묘사되었다.
본 연구는 장이머우(张艺谋)의 영화『5일의 마중(중문명:『歸來』)』과 엔거링(嚴歌苓)의 원작소설 『陆犯焉识』를 비교분석하기 위함이다. 이에 본 연구는 다음과 같은 순서로 진행되었다.
제1장에서는 연구의 필요성을 제기하고 기존 관련 연구가 어떻게 진행되었는가를 살펴보았다. 제2장에서는 영화감독 장이머우와 소설작가 옌거링의 생애와 작품 활동에 대하여 살펴보았다. 제3장에서는 영화 『5일의 마중』의 내용을 등장인물과 줄거리, 서술시점과 서술방식의 차원에서 살펴보았다. 제4장에서는 원작소설 『陆犯焉识』의 내용을 등장인물과 줄거리, 서술시점과 서술방식의 차원에서 살펴보았다. 제5장에서는 『5일의 마중』과 『陆犯焉识』를 교차서사의 『陆犯焉识』와 반복서사의 『5일의 마중』, 직접적 비판의 『陆犯焉识』와 간접적 비판의 『5일의 마중』, 여러 인물을 조명하는 『陆犯焉识』와 주인공 위주의 『5일의 마중』의 차원에서 살펴보았다. 비교분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 소설 『陆犯焉识』는 회상 위주의 교차서사이며, 영화 『5일의 마중』은 반복 서사이다. 소설은 과거와 현재를 교차 서술하는 방식으로 이야기를 진행함으로써 밋밋한 이야기 구성에서 벗어나 작품의 호흡을 작가의 의도대로 유지한다. 반면 영화는 주인공 루옌스(陆焉识)가 아내 펑완위(冯婉瑜)의 기억을 되돌리기 위한 방법과 노력을 반복적으로 연출하는 반복서사 전개를 사용하여 주제 전달을 강화하였다. 즉 소설은 회상을 중간에 삽입하는 교차적인 서사 방식으로 이야기 흐름을 유지하며, 영화는 반복되는 서사 방식으로 극의 흐름을 유지한다는 것이다.
둘째, 직접적 비판의 『陆犯焉识』와 우회적 비판의 『5일의 마중』이다. 소설은 주인공 루옌스의 일대기를 1920년대에서부터 1990년대까지 다루면서 당시 중국을 관통하는 주요한 역사적 사건과 당시 중국 사회와 봉건적인 문화를 직접적으로 다루며 이를 비판적인 입장으로 바라본다. 반면 영화는 역사적 사건이나 직접적인 인물에 대한 언급이 등장하지 않는다. 장이머우 감독은 시청자들이 시대적 상황을 이해하기를 바란다. 더욱이, 영화는 소설과는 다른 결말을 채택하였는데 그 결과 원작소설에서의 직접적인 비판을 최대한 배제하였다.
셋째, 여러 인물을 조명하는 『陆犯焉识』와 주인공 위주의 『5일의 마중』이다. 소설은 20여 명의 인물이 등장하고 각자의 인물 관계가 복잡하게 얽혀있으며, 루옌스 외의 인물도 중요한 역할을 하도록 구성하였다. 반면 영화는 원작소설에서의 인물과 관계가 대부분 생략되었다. 그리고 루옌스에게는 주인공의 영웅적이고 긍정적인 특징 및 요소가 부여되어 능동적으로 행동하고 휴머니즘을 전달하는 무한 희생의 인물로 묘사되었다. 반면 펑완위는 갖고 있던 성격과 이야기는 삭제되고 트라우마적 행동을 반복하는 수동적인 인물로 등장한다. 딸 단단(丹丹)은 탈옥한 아버지의 정보를 당 간부에게 고발하기까지 하는 등 루옌스에게 도움을 주지 못하는 인물로 묘사되었다.
This study aims to compare Geling Yan's novel, The Criminal Lu Yanshi, with Zhang Yimou's dramatized movie, Coming Home. The remainder of this paper is structured as follows.
In Chapter 1, a thorough review of the literature is undertaken, and the necessity to conduct the present research is arg...
This study aims to compare Geling Yan's novel, The Criminal Lu Yanshi, with Zhang Yimou's dramatized movie, Coming Home. The remainder of this paper is structured as follows.
In Chapter 1, a thorough review of the literature is undertaken, and the necessity to conduct the present research is argued for. Chapter 2, reviews the authors’ and directors profiles and their work activities. In Chapter 3, we analyze the characters, story background, and narrative style in Coming Home. Chapter 4 analyzes the characters, story background, and narrative style in The Criminal Lu Yanshi. Finally, in Chapter 5, the two works, Coming Home and The Criminal Lu Yanshi, are compared regarding their narrative style, way to criticize, and the way of presenting the characters. The results of this comparison can be summarized as follows.
First, regarding the narrative and storyline, the storyline of The Criminal Lu Yanshiis linear, as it continues as time goes by; however, in some parts, there are also past events in the middle of chapters. The author intersects the past and the present to create a more dramatic suspense. In contrast, Home does not have past scenes, and the narrative is repetitive. The main female character has a dissociative disorder, and the repetitive storyline shows her continued efforts to recover and to get back her lost memory. These repeated efforts effectively deliver the theme of this movie to the audience.
Second, while the novel directly criticizes directly some historic events, communities, and the feudal culture of the 20th-century China, the movie avoids making references to historic events and real persons. The movie director, Zhang Yimou, wants the viewers to understand the plot without specific historical allusions. In addition, the movie adopts a different ending as compared to the novel. Therefore, in contrast to the novel, criticism in the movie is only indirect.
Third, there are many characters in the novel, and all of them describe their lives. Overall, more than 20 characters have complicated relations and stories. Therefore, even minor characters also have their own story. On the other hand, the movie focuses only on the main character, and most characters present in the novel do not appear in the movie. The main character, Lu Yanshi, is attributed only positive characteristics. He is more active and heroic. His devoted love is more emphasized in the movie than the novel. However, as concerns the main female character of the movie, Feng Wanyu, her storyline is omitted, and her role is rather passive. She just repeats the traumatic action. Their daughter, Dandan, does not want help to her father. She betrays her father. When he escapes from prison, she reports him to a party officer.
This study aims to compare Geling Yan's novel, The Criminal Lu Yanshi, with Zhang Yimou's dramatized movie, Coming Home. The remainder of this paper is structured as follows.
In Chapter 1, a thorough review of the literature is undertaken, and the necessity to conduct the present research is argued for. Chapter 2, reviews the authors’ and directors profiles and their work activities. In Chapter 3, we analyze the characters, story background, and narrative style in Coming Home. Chapter 4 analyzes the characters, story background, and narrative style in The Criminal Lu Yanshi. Finally, in Chapter 5, the two works, Coming Home and The Criminal Lu Yanshi, are compared regarding their narrative style, way to criticize, and the way of presenting the characters. The results of this comparison can be summarized as follows.
First, regarding the narrative and storyline, the storyline of The Criminal Lu Yanshiis linear, as it continues as time goes by; however, in some parts, there are also past events in the middle of chapters. The author intersects the past and the present to create a more dramatic suspense. In contrast, Home does not have past scenes, and the narrative is repetitive. The main female character has a dissociative disorder, and the repetitive storyline shows her continued efforts to recover and to get back her lost memory. These repeated efforts effectively deliver the theme of this movie to the audience.
Second, while the novel directly criticizes directly some historic events, communities, and the feudal culture of the 20th-century China, the movie avoids making references to historic events and real persons. The movie director, Zhang Yimou, wants the viewers to understand the plot without specific historical allusions. In addition, the movie adopts a different ending as compared to the novel. Therefore, in contrast to the novel, criticism in the movie is only indirect.
Third, there are many characters in the novel, and all of them describe their lives. Overall, more than 20 characters have complicated relations and stories. Therefore, even minor characters also have their own story. On the other hand, the movie focuses only on the main character, and most characters present in the novel do not appear in the movie. The main character, Lu Yanshi, is attributed only positive characteristics. He is more active and heroic. His devoted love is more emphasized in the movie than the novel. However, as concerns the main female character of the movie, Feng Wanyu, her storyline is omitted, and her role is rather passive. She just repeats the traumatic action. Their daughter, Dandan, does not want help to her father. She betrays her father. When he escapes from prison, she reports him to a party officer.
주제어
#장이머우(张艺谋) 옌거링(嚴歌苓) 陆犯焉识 歸來 5일의 마중 루옌스(陆焉识)
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