보육교사의 인성이 교사-영·유아 상호작용에 미치는 영향: 행복감의 매개효과 The Mediating Effect of Happiness on the Influence of Childcare Teachers' Personality on Teacher-Infant Interactions원문보기
본 연구는 보육교사의 인성이 교사-영·유아 상호작용에 미치는 영향에서 행복감의 매개효과를 알아보고자 하였다. 보육교사인성과 교사-영·유아 상호작용관계에서 개인 내적 요소 행복감 증진을 위해 상담 및 교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상자는 광주광역시에 소재의 어린이집에 재직 중인 영·유아 보육교사 267명을 대상으로 설문조사를 하였고, 자료는 직접방문을 하여 설문지를 수집하였다. 수집된 자료는 ...
국 문 초 록
보육교사의 인성이 교사-영·유아 상호작용에 미치는 영향에서 행복감의 매개효과
고아라 동신대학교 사회개발대학원 상담심리학과 (지도교수: 박은민)
본 연구는 보육교사의 인성이 교사-영·유아 상호작용에 미치는 영향에서 행복감의 매개효과를 알아보고자 하였다. 보육교사인성과 교사-영·유아 상호작용관계에서 개인 내적 요소 행복감 증진을 위해 상담 및 교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상자는 광주광역시에 소재의 어린이집에 재직 중인 영·유아 보육교사 267명을 대상으로 설문조사를 하였고, 자료는 직접방문을 하여 설문지를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 활용하여 Pearson 상관관계를 알아보고, 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용의 관계에서 행복감의 매개효과를 살펴보기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 매개분석을 실시하고 매개효과가 통계적으로 유의한지 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과, 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용은 모두 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한, 모든 변인들 간에 유의미한 상관관계가 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 보육교사의 인성에 대한 자기 평가가 높을수록 교사-영·유아 상호작용이 높아지는 정적상관을 보였다. 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용의 각 하위요인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용과의 관계에서도 정적 상관관계가 나타났으며 행복감과 교사-영·유아 상호작용의 각 하위요인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용과의 관계에서도 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용관계에서 행복감은 매개효과에 대해 살펴보면, 행복감은 보육교사 인성이 교사-영·유아 상호작용의 하위요인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용에 영향을 미치는데 있어 부분 매개역할을 하는 유의미한 매개변수인 것으로 나타났다. 즉 행복감은 교사-영·유아 상호작용의 하위변인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용 전체변인에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이와 같은 결과로 본 연구의 논의는 다음과 같다. 본 연구는 보육교사들의 인성, 교사-영·유아 상호작용, 행복감에 대한 상관관계를 확인하고 행복감이 매개한다는 것을 밝혔다. 결론적으로 보육교사와 영·유아 간의 상호작용을 긍정적이고 원활하게 이루어지기 위해서는 행복감을 증진 시켜야 한다. 보육교사의 행복감은 다양한 자기 계발과 근무환경의 개선은 물론 상담과 교육프로그램을 통해 신장하도록 제공하여야 할 것이다.
국 문 초 록
보육교사의 인성이 교사-영·유아 상호작용에 미치는 영향에서 행복감의 매개효과
고아라 동신대학교 사회개발대학원 상담심리학과 (지도교수: 박은민)
본 연구는 보육교사의 인성이 교사-영·유아 상호작용에 미치는 영향에서 행복감의 매개효과를 알아보고자 하였다. 보육교사인성과 교사-영·유아 상호작용관계에서 개인 내적 요소 행복감 증진을 위해 상담 및 교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상자는 광주광역시에 소재의 어린이집에 재직 중인 영·유아 보육교사 267명을 대상으로 설문조사를 하였고, 자료는 직접방문을 하여 설문지를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 활용하여 Pearson 상관관계를 알아보고, 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용의 관계에서 행복감의 매개효과를 살펴보기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 매개분석을 실시하고 매개효과가 통계적으로 유의한지 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과, 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용은 모두 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한, 모든 변인들 간에 유의미한 상관관계가 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 보육교사의 인성에 대한 자기 평가가 높을수록 교사-영·유아 상호작용이 높아지는 정적상관을 보였다. 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용의 각 하위요인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용과의 관계에서도 정적 상관관계가 나타났으며 행복감과 교사-영·유아 상호작용의 각 하위요인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용과의 관계에서도 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 인성과 교사-영·유아 상호작용관계에서 행복감은 매개효과에 대해 살펴보면, 행복감은 보육교사 인성이 교사-영·유아 상호작용의 하위요인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용에 영향을 미치는데 있어 부분 매개역할을 하는 유의미한 매개변수인 것으로 나타났다. 즉 행복감은 교사-영·유아 상호작용의 하위변인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용 전체변인에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이와 같은 결과로 본 연구의 논의는 다음과 같다. 본 연구는 보육교사들의 인성, 교사-영·유아 상호작용, 행복감에 대한 상관관계를 확인하고 행복감이 매개한다는 것을 밝혔다. 결론적으로 보육교사와 영·유아 간의 상호작용을 긍정적이고 원활하게 이루어지기 위해서는 행복감을 증진 시켜야 한다. 보육교사의 행복감은 다양한 자기 계발과 근무환경의 개선은 물론 상담과 교육프로그램을 통해 신장하도록 제공하여야 할 것이다.
The Mediating Effect of Happiness on the Influence of Childcare Teachers' Personality on Teacher-Infant Interactions
Ko ara Dongshin university graduate School Counseling Psychology (Advisor : Park Eun-Min)
The purpose of this stu...
Abstract
The Mediating Effect of Happiness on the Influence of Childcare Teachers' Personality on Teacher-Infant Interactions
Ko ara Dongshin university graduate School Counseling Psychology (Advisor : Park Eun-Min)
The purpose of this study is to investigate the mediating effects of happiness on the effects of childcare teachers' personality on teacher-infant interactions and to provide basic data of counseling and education to improve personal and intrinsic happiness in the relationship between personality of childcare teachers and teacher-infant interactions. The subjects of this study were 267 childcare teachers in a daycare center located in Gwangju and a survey is conducted to them. The data were collected by questionnaires and the questionnaires were retrieved in person. The collected data were analyzed by Pearson correlation test using SPSS 20.0 program; to examine the mediating effect of happiness on the relationship between childcare teachers’ personality and teacher-infant interactions, mediation analysis of Baron and Kenny (1986) was performed. Then, the Sobel test was conducted to verify whether the mediating effect was statistically significant. The major results of this research are as follows. First, the result of analysis regarding the correlations among major variables revealed that the personality of childcare teachers and teacher-infant interactions are positively correlated. Also, there were statistically significant correlations between all variables. In detail, there was a positive correlation that the higher the self-evaluation about the personality of childcare teachers, the higher the teacher-infant interactions. There was another positive correlation between the childcare teachers’ personality and the sub-factors of teacher-infant interactions (emotional, verbal, and behavioral interaction). A positive correlation existed in the relationship between happiness and sub-factors of teacher-infant interactions (emotional, verbal, and behavioral interactions) as well. Second, regarding the mediating effect of happiness in the relationship between childcare teachers’ personality and teacher-infant interactions, happiness was a significant mediating variable that partially mediates in the influence of childcare teachers’ personality on sub-factors of teacher-infant interactions (emotional, verbal, and behavioral interaction). In other words, happiness had a direct effect on the whole variables: emotional, verbal, and behavioral interactions, which are sub-variables of teacher-infant interactions. The implications of this study are as follows. This study confirmed the correlation among the personality of childcare teachers, teacher-infant interaction and happiness and showed that and happiness mediated the correlation. In light of the results of this study, the happiness of childcare teachers should be promoted to make the interaction between childcare teachers and infants more positive and smooth. Rich opportunities for self-development, counseling, educational programs, and improvement of working conditions should be provided to increase the happiness of childcare teachers.
Abstract
The Mediating Effect of Happiness on the Influence of Childcare Teachers' Personality on Teacher-Infant Interactions
Ko ara Dongshin university graduate School Counseling Psychology (Advisor : Park Eun-Min)
The purpose of this study is to investigate the mediating effects of happiness on the effects of childcare teachers' personality on teacher-infant interactions and to provide basic data of counseling and education to improve personal and intrinsic happiness in the relationship between personality of childcare teachers and teacher-infant interactions. The subjects of this study were 267 childcare teachers in a daycare center located in Gwangju and a survey is conducted to them. The data were collected by questionnaires and the questionnaires were retrieved in person. The collected data were analyzed by Pearson correlation test using SPSS 20.0 program; to examine the mediating effect of happiness on the relationship between childcare teachers’ personality and teacher-infant interactions, mediation analysis of Baron and Kenny (1986) was performed. Then, the Sobel test was conducted to verify whether the mediating effect was statistically significant. The major results of this research are as follows. First, the result of analysis regarding the correlations among major variables revealed that the personality of childcare teachers and teacher-infant interactions are positively correlated. Also, there were statistically significant correlations between all variables. In detail, there was a positive correlation that the higher the self-evaluation about the personality of childcare teachers, the higher the teacher-infant interactions. There was another positive correlation between the childcare teachers’ personality and the sub-factors of teacher-infant interactions (emotional, verbal, and behavioral interaction). A positive correlation existed in the relationship between happiness and sub-factors of teacher-infant interactions (emotional, verbal, and behavioral interactions) as well. Second, regarding the mediating effect of happiness in the relationship between childcare teachers’ personality and teacher-infant interactions, happiness was a significant mediating variable that partially mediates in the influence of childcare teachers’ personality on sub-factors of teacher-infant interactions (emotional, verbal, and behavioral interaction). In other words, happiness had a direct effect on the whole variables: emotional, verbal, and behavioral interactions, which are sub-variables of teacher-infant interactions. The implications of this study are as follows. This study confirmed the correlation among the personality of childcare teachers, teacher-infant interaction and happiness and showed that and happiness mediated the correlation. In light of the results of this study, the happiness of childcare teachers should be promoted to make the interaction between childcare teachers and infants more positive and smooth. Rich opportunities for self-development, counseling, educational programs, and improvement of working conditions should be provided to increase the happiness of childcare teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.