2019년 우리나라 65세 노인인구는 800만 명을 넘어 전체인구의 15.5%를 차지하고 있으며, 2050년에는 그 비율이 38%로 증가해 초고속 노인국가로 변화를 앞두고 있다. 그러나 노인 치안정책에 대한 실증연구는 매우 부족한 상태이므로 이 연구의 필요성은 충분하다고 할 것이다. 본 연구는 노인 범죄피해 관련 선행 연구된 자료와 공식 통계현황을 토대로 문헌연구로 진행되었다. 이 연구를 통해 도출한 노인의 범죄피해 예방방안으로는 노인 범죄피해 특별법 마련, 노인 대상 범죄피해 예방교육 확대, 노인 혐오의식 불식, 노인 일상생활간 과시적 언행 자제, 노인담당 수사부서 설치가 있다. 범죄피해 노인의 지원방안으로는 ...
2019년 우리나라 65세 노인인구는 800만 명을 넘어 전체인구의 15.5%를 차지하고 있으며, 2050년에는 그 비율이 38%로 증가해 초고속 노인국가로 변화를 앞두고 있다. 그러나 노인 치안정책에 대한 실증연구는 매우 부족한 상태이므로 이 연구의 필요성은 충분하다고 할 것이다. 본 연구는 노인 범죄피해 관련 선행 연구된 자료와 공식 통계현황을 토대로 문헌연구로 진행되었다. 이 연구를 통해 도출한 노인의 범죄피해 예방방안으로는 노인 범죄피해 특별법 마련, 노인 대상 범죄피해 예방교육 확대, 노인 혐오의식 불식, 노인 일상생활간 과시적 언행 자제, 노인담당 수사부서 설치가 있다. 범죄피해 노인의 지원방안으로는 사물인터넷(IoT) 활용 피해노인 모니터링, 피해노인 대상 진술조력인 지원, 지역 노인 대상 안부전화 운동, 경제적 범죄피해 노인 대상 구상권 청구, 지자체 보건소內 심리치료서비스 시행을 제안하였다. 끝으로 노인의 암수피해율은 부정확한 통계를 유발해 명확한 예방 정책을 수립하는데 걸림돌로 작용한다는 한계를 지니고 있다.
2019년 우리나라 65세 노인인구는 800만 명을 넘어 전체인구의 15.5%를 차지하고 있으며, 2050년에는 그 비율이 38%로 증가해 초고속 노인국가로 변화를 앞두고 있다. 그러나 노인 치안정책에 대한 실증연구는 매우 부족한 상태이므로 이 연구의 필요성은 충분하다고 할 것이다. 본 연구는 노인 범죄피해 관련 선행 연구된 자료와 공식 통계현황을 토대로 문헌연구로 진행되었다. 이 연구를 통해 도출한 노인의 범죄피해 예방방안으로는 노인 범죄피해 특별법 마련, 노인 대상 범죄피해 예방교육 확대, 노인 혐오의식 불식, 노인 일상생활간 과시적 언행 자제, 노인담당 수사부서 설치가 있다. 범죄피해 노인의 지원방안으로는 사물인터넷(IoT) 활용 피해노인 모니터링, 피해노인 대상 진술조력인 지원, 지역 노인 대상 안부전화 운동, 경제적 범죄피해 노인 대상 구상권 청구, 지자체 보건소內 심리치료서비스 시행을 제안하였다. 끝으로 노인의 암수피해율은 부정확한 통계를 유발해 명확한 예방 정책을 수립하는데 걸림돌로 작용한다는 한계를 지니고 있다.
In 2019, the number of senior citizens aged 65 in Korea exceeded 8 million, accounting for 15.5 percent of the total population and the ratio is expected to increase to 38 percent in 2050, changing to a high-speed senior citizen state. However, the need for such research is sufficient because empiri...
In 2019, the number of senior citizens aged 65 in Korea exceeded 8 million, accounting for 15.5 percent of the total population and the ratio is expected to increase to 38 percent in 2050, changing to a high-speed senior citizen state. However, the need for such research is sufficient because empirical research on public order policy for senior citizens is very insufficient. This study was conducted as a literature study based on the prior research data and official statistics related to the elderly crime damage. Among the measures to prevent crime are the preparation of a special law on crime damage for the elderly, the expansion of education on prevention of crime damage for the elderly, eliminate the hate for the elderly, refraining from showing off in the daily life of the elderly, Establishment of a dedicated investigation department for the elderly. Measures to support senior citizens who are victims of crime include monitoring the elderly who are victims of the Internet of Things(IoT), supporting the statement assistant for the elderly victim of crime, call to say hello to the elderly who have been affected by crime in the region, exercise of the right to indemnity for the elderly who have suffered financial damage from a crime and implementing psychological treatment services at public health centers. Finally, it pointed out that the high rate of hidden crimes by senior citizens causes inaccurate crime statistics, which is an obstacle to establishing accurate policies to prevent crime against senior citizens.
In 2019, the number of senior citizens aged 65 in Korea exceeded 8 million, accounting for 15.5 percent of the total population and the ratio is expected to increase to 38 percent in 2050, changing to a high-speed senior citizen state. However, the need for such research is sufficient because empirical research on public order policy for senior citizens is very insufficient. This study was conducted as a literature study based on the prior research data and official statistics related to the elderly crime damage. Among the measures to prevent crime are the preparation of a special law on crime damage for the elderly, the expansion of education on prevention of crime damage for the elderly, eliminate the hate for the elderly, refraining from showing off in the daily life of the elderly, Establishment of a dedicated investigation department for the elderly. Measures to support senior citizens who are victims of crime include monitoring the elderly who are victims of the Internet of Things(IoT), supporting the statement assistant for the elderly victim of crime, call to say hello to the elderly who have been affected by crime in the region, exercise of the right to indemnity for the elderly who have suffered financial damage from a crime and implementing psychological treatment services at public health centers. Finally, it pointed out that the high rate of hidden crimes by senior citizens causes inaccurate crime statistics, which is an obstacle to establishing accurate policies to prevent crime against senior citizens.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.