초임부사관 획득 감소 추세, 숙련된 간부 확보 필요성, 직업 안정성 보장 등의 여건을 고려해 육군본부에서는 장교와 부사관의 계급구조를 피라미드형에서 항아리형으로 개편할 계획이다. 더불어 병 복무기간 단축과 무기의 첨단 및 전문화로 인해 우수한 전문 인력이 요구되고 있는 실정이다.
현재와 같은 기술 집약형 군대의 원활한 관리와 운영을 위하여 우수한 군 간부를 획득하여야 한다. 특히, 군의 중추적 역할을 담당하는 부사관의 자질이 뛰어나야 하고 이들을 전문화된 인력으로 양성하는 것이 진정한 국방개혁의 핵심이다. 미군은 월남전 패...
초임부사관 획득 감소 추세, 숙련된 간부 확보 필요성, 직업 안정성 보장 등의 여건을 고려해 육군본부에서는 장교와 부사관의 계급구조를 피라미드형에서 항아리형으로 개편할 계획이다. 더불어 병 복무기간 단축과 무기의 첨단 및 전문화로 인해 우수한 전문 인력이 요구되고 있는 실정이다.
현재와 같은 기술 집약형 군대의 원활한 관리와 운영을 위하여 우수한 군 간부를 획득하여야 한다. 특히, 군의 중추적 역할을 담당하는 부사관의 자질이 뛰어나야 하고 이들을 전문화된 인력으로 양성하는 것이 진정한 국방개혁의 핵심이다. 미군은 월남전 패망이후 패배원인을 분석한 결과 불필요한 인력감축을 통해 꼭 필요한 전문 인력인 부사관의 정예화에 대해 집중 투자한 결과 군 전력을 높일 수 있었다. 하지만 우리 군은 징병제를 기본으로 전문 인력을 획득 하면서 질적인 분석이나 선진 외국군의 사례 연구보다 단순히 획득을 위주로 모집을 하고 있다. 특히, 부사관에 대한 모집 및 선발이 계량화된 분석에만 의존하고 있어 우수한 인재를 획득하는데 어려움을 겪고 있다. 이제는 우수한 부사관 획득을 위한 더 나은 복무 유인책을 검토하고 민간기관이나 대학의 군사학과와 연계하여 더 나은 모집 및 선발업무 체계를 개선하는 혁신을 이루어야 한다. 이러한 시대적인 요구에 따라 우수한 부사관을 획득하기 위해 국방부와 육군에서는 다양한 노력을 하고 있으며, 특히 일반대학 부사관학과 및 민간 전문대학, 군 특성화 고등학교에 부사관학과를 개설하여 우수한 부사관 양성과 더불어 우수인력 획득을 지속하여 추진해야 한다.
본 연구에서는 기술 집약형 구조 육성의 핵심인 간부의 전문화, 미래의 한반도 작전환경의 변화에 따라 능동적으로 대응하고 다변화하는 전장상황 속에서 주도성 창의성 전문성을 고루 갖춘 임무형 지휘의 리더십을 구사함으로 인하여 전장에서 승리할 수 있도록 부사관 획득과 정예화를 지속해야하는 것으로 판단된다. 그래서 육군의 우수부사관 획득을 중장기적으로 추진하기 위해서는 전문대학의 부사관학과, 군 특성화 고등학교, 추가적으로 일반대학 군사학과의 인력 운용제도를 개선, 발전시키고 미래의 부사관 인력획득 환경의 변화가 미치는 영향요소를 분석하여 반영하고자 하는 방안을 제시하였다.
또한, 첨단화, 전문화되는 미래 육군을 위해 부사관의 전문성 구비를 위한 교육훈련을 강화에 필수적인 양성 및 보수교육기간을 늘려야 하고, 또한 부사관 대학을 신설하여 장기적으로 부사관 정예화에 대한 준비를 해야 한다. 더불어 복무여건 조성을 위한 복무기간 조정이 필요하다고 생각한다. 현행 4년인 의무복무기간의 단축검토가 필요하다. 병 복무기간 단축, 군 입대인원의 감소, 그리고 장교 의무복무기간 등을 고려한 부사관 의무복무기간의 현실적인 검토가 선행되어야한다. 의무복무기간이 단축된다면 군 복무를 위한 지원율이 현재보다는 증가할 것이고, 증가하면 현재보다 더 우수한 부사관 자원을 획득할 수 있다고 판단된다.
위에서 제시한 것과 같이 추진된다면 우수 부사관 양성 및 획득 체계를 발전적으로 정착하여 정예화 된 군에서의 중추적인 역할을 할 것이다. 나아가 한반도 전쟁 억제력을 완비하고, 미래 잠재적 위협으로부터 우리 스스로의 방위능력을 갖게 될 것이며, 결국 국가 경쟁력을 키울 수 있는 강군으로서의 기반이 갖추어지게 될 것이라 생각된다.
본 연구에서 제시된 내용들은 세부적인 내용을 확정짓기 보다는 향후 많은 연구를 통해 실질적인 계획 발전을 위한 방향을 제시하는데 중점을 두었으며, 구체적인 자료 확보가 제한되어 개념 위주로 작성한 것이 아쉬움으로 남는다.
초임부사관 획득 감소 추세, 숙련된 간부 확보 필요성, 직업 안정성 보장 등의 여건을 고려해 육군본부에서는 장교와 부사관의 계급구조를 피라미드형에서 항아리형으로 개편할 계획이다. 더불어 병 복무기간 단축과 무기의 첨단 및 전문화로 인해 우수한 전문 인력이 요구되고 있는 실정이다.
현재와 같은 기술 집약형 군대의 원활한 관리와 운영을 위하여 우수한 군 간부를 획득하여야 한다. 특히, 군의 중추적 역할을 담당하는 부사관의 자질이 뛰어나야 하고 이들을 전문화된 인력으로 양성하는 것이 진정한 국방개혁의 핵심이다. 미군은 월남전 패망이후 패배원인을 분석한 결과 불필요한 인력감축을 통해 꼭 필요한 전문 인력인 부사관의 정예화에 대해 집중 투자한 결과 군 전력을 높일 수 있었다. 하지만 우리 군은 징병제를 기본으로 전문 인력을 획득 하면서 질적인 분석이나 선진 외국군의 사례 연구보다 단순히 획득을 위주로 모집을 하고 있다. 특히, 부사관에 대한 모집 및 선발이 계량화된 분석에만 의존하고 있어 우수한 인재를 획득하는데 어려움을 겪고 있다. 이제는 우수한 부사관 획득을 위한 더 나은 복무 유인책을 검토하고 민간기관이나 대학의 군사학과와 연계하여 더 나은 모집 및 선발업무 체계를 개선하는 혁신을 이루어야 한다. 이러한 시대적인 요구에 따라 우수한 부사관을 획득하기 위해 국방부와 육군에서는 다양한 노력을 하고 있으며, 특히 일반대학 부사관학과 및 민간 전문대학, 군 특성화 고등학교에 부사관학과를 개설하여 우수한 부사관 양성과 더불어 우수인력 획득을 지속하여 추진해야 한다.
본 연구에서는 기술 집약형 구조 육성의 핵심인 간부의 전문화, 미래의 한반도 작전환경의 변화에 따라 능동적으로 대응하고 다변화하는 전장상황 속에서 주도성 창의성 전문성을 고루 갖춘 임무형 지휘의 리더십을 구사함으로 인하여 전장에서 승리할 수 있도록 부사관 획득과 정예화를 지속해야하는 것으로 판단된다. 그래서 육군의 우수부사관 획득을 중장기적으로 추진하기 위해서는 전문대학의 부사관학과, 군 특성화 고등학교, 추가적으로 일반대학 군사학과의 인력 운용제도를 개선, 발전시키고 미래의 부사관 인력획득 환경의 변화가 미치는 영향요소를 분석하여 반영하고자 하는 방안을 제시하였다.
또한, 첨단화, 전문화되는 미래 육군을 위해 부사관의 전문성 구비를 위한 교육훈련을 강화에 필수적인 양성 및 보수교육기간을 늘려야 하고, 또한 부사관 대학을 신설하여 장기적으로 부사관 정예화에 대한 준비를 해야 한다. 더불어 복무여건 조성을 위한 복무기간 조정이 필요하다고 생각한다. 현행 4년인 의무복무기간의 단축검토가 필요하다. 병 복무기간 단축, 군 입대인원의 감소, 그리고 장교 의무복무기간 등을 고려한 부사관 의무복무기간의 현실적인 검토가 선행되어야한다. 의무복무기간이 단축된다면 군 복무를 위한 지원율이 현재보다는 증가할 것이고, 증가하면 현재보다 더 우수한 부사관 자원을 획득할 수 있다고 판단된다.
위에서 제시한 것과 같이 추진된다면 우수 부사관 양성 및 획득 체계를 발전적으로 정착하여 정예화 된 군에서의 중추적인 역할을 할 것이다. 나아가 한반도 전쟁 억제력을 완비하고, 미래 잠재적 위협으로부터 우리 스스로의 방위능력을 갖게 될 것이며, 결국 국가 경쟁력을 키울 수 있는 강군으로서의 기반이 갖추어지게 될 것이라 생각된다.
본 연구에서 제시된 내용들은 세부적인 내용을 확정짓기 보다는 향후 많은 연구를 통해 실질적인 계획 발전을 위한 방향을 제시하는데 중점을 두었으며, 구체적인 자료 확보가 제한되어 개념 위주로 작성한 것이 아쉬움으로 남는다.
Considering the decline in the acquisition of first-time executives, the need to secure skilled executives, and job security, the Army headquarters plans to reorganize the rank structure of officers and noncommissioned officers from pyramid-shaped to jar-shaped. In addition, due to the shortening of...
Considering the decline in the acquisition of first-time executives, the need to secure skilled executives, and job security, the Army headquarters plans to reorganize the rank structure of officers and noncommissioned officers from pyramid-shaped to jar-shaped. In addition, due to the shortening of the military service period and the cutting-edge and specialization of weapons, excellent professional manpower is required.
Excellent military officers should be obtained for the smooth management and operation of technology-intensive forces as they are today. In particular, the quality of noncommissioned officers who play a pivotal role in the military should be excellent and the core of true defense reform is to train them with specialized personnel. After the defeat of the Vietnam War, the U.S. military analyzed the cause of defeat, and focused its investment on the eliteization of noncommissioned officers, a necessary professional workforce, through unnecessary staff cuts. However, the Korean military is recruiting professionals based on the conscription system, focusing on acquisition rather than qualitative analysis or case studies by advanced foreign forces. In particular, the recruitment and selection of non-commissioned officers are only dependent on quantified analyses, making it difficult to acquire outstanding talent. It is now time to review better service inducement measures for obtaining excellent noncommissioned officers and achieve innovations that improve the system of recruitment and selection work in conjunction with military departments at private institutions or universities.
In order to obtain excellent non-commissioned officers in accordance with these demands of the times, the Ministry of National Defense and the Army are making various efforts, especially by opening non-commissioned officers at general universities, private colleges, and military specialized high schools to foster excellent non-commissioned officers and continue to acquire excellent personnel. In this study, it is believed that the government should continue to acquire non-commissioned officers so that they can win the battle by using mission-type command leadership with leadership, creativity and expertise in leadership, amid the specialized management of executives, which is the core of fostering technology-intensive structures, and the battlefield situation that actively responds and diversify according to changes in the operational environment of the Korean Peninsula in the future. Therefore, in order to promote the acquisition of the Army's excellent vice-ministerial officers in the mid- to long-term, the plan was proposed to improve and develop the manpower management system of the military departments of specialized military colleges and general universities, and to analyze and reflect the impact factors of future changes in the environment for acquiring non-commissioned officers. In addition, the period of training and conservative education essential for strengthening education and training for the professional training of non-commissioned officers should be extended for the future army that is advanced and specialized, and the university of non-commissioned officers should also be established to prepare for the regularization of non-commissioned officers in the long term. In addition, I think it is necessary to adjust the service period to create the service conditions. A shortened review of the current four-year mandatory military service period is needed. A realistic review of the noncommissioned officer's mandatory military service should precede, taking into account the shortening of the military service period, the reduction of the number of military enlistment personnel, and the period of mandatory military service for officers.
If the mandatory service period is shortened, the support rate for military service will increase from the current one, and if it increases, it will be able to acquire better non-commissioned officer resources than the current one.
If carried out as suggested above, it will play a pivotal role in the elite military by establishing a system for training and acquiring excellent noncommissioned officers. Furthermore, it is believed that we will have our own defense capabilities against potential threats in the future, and that we will eventually have a strong base for developing our national competitiveness.
Rather than finalizing the details, the contents presented in this study focused on presenting the direction for the actual development of the plan through many future studies, and it is regrettable that the specific data was limited and concept-oriented.
Considering the decline in the acquisition of first-time executives, the need to secure skilled executives, and job security, the Army headquarters plans to reorganize the rank structure of officers and noncommissioned officers from pyramid-shaped to jar-shaped. In addition, due to the shortening of the military service period and the cutting-edge and specialization of weapons, excellent professional manpower is required.
Excellent military officers should be obtained for the smooth management and operation of technology-intensive forces as they are today. In particular, the quality of noncommissioned officers who play a pivotal role in the military should be excellent and the core of true defense reform is to train them with specialized personnel. After the defeat of the Vietnam War, the U.S. military analyzed the cause of defeat, and focused its investment on the eliteization of noncommissioned officers, a necessary professional workforce, through unnecessary staff cuts. However, the Korean military is recruiting professionals based on the conscription system, focusing on acquisition rather than qualitative analysis or case studies by advanced foreign forces. In particular, the recruitment and selection of non-commissioned officers are only dependent on quantified analyses, making it difficult to acquire outstanding talent. It is now time to review better service inducement measures for obtaining excellent noncommissioned officers and achieve innovations that improve the system of recruitment and selection work in conjunction with military departments at private institutions or universities.
In order to obtain excellent non-commissioned officers in accordance with these demands of the times, the Ministry of National Defense and the Army are making various efforts, especially by opening non-commissioned officers at general universities, private colleges, and military specialized high schools to foster excellent non-commissioned officers and continue to acquire excellent personnel. In this study, it is believed that the government should continue to acquire non-commissioned officers so that they can win the battle by using mission-type command leadership with leadership, creativity and expertise in leadership, amid the specialized management of executives, which is the core of fostering technology-intensive structures, and the battlefield situation that actively responds and diversify according to changes in the operational environment of the Korean Peninsula in the future. Therefore, in order to promote the acquisition of the Army's excellent vice-ministerial officers in the mid- to long-term, the plan was proposed to improve and develop the manpower management system of the military departments of specialized military colleges and general universities, and to analyze and reflect the impact factors of future changes in the environment for acquiring non-commissioned officers. In addition, the period of training and conservative education essential for strengthening education and training for the professional training of non-commissioned officers should be extended for the future army that is advanced and specialized, and the university of non-commissioned officers should also be established to prepare for the regularization of non-commissioned officers in the long term. In addition, I think it is necessary to adjust the service period to create the service conditions. A shortened review of the current four-year mandatory military service period is needed. A realistic review of the noncommissioned officer's mandatory military service should precede, taking into account the shortening of the military service period, the reduction of the number of military enlistment personnel, and the period of mandatory military service for officers.
If the mandatory service period is shortened, the support rate for military service will increase from the current one, and if it increases, it will be able to acquire better non-commissioned officer resources than the current one.
If carried out as suggested above, it will play a pivotal role in the elite military by establishing a system for training and acquiring excellent noncommissioned officers. Furthermore, it is believed that we will have our own defense capabilities against potential threats in the future, and that we will eventually have a strong base for developing our national competitiveness.
Rather than finalizing the details, the contents presented in this study focused on presenting the direction for the actual development of the plan through many future studies, and it is regrettable that the specific data was limited and concept-oriented.
주제어
#항아리형 군사학과 전문성 민간 전문대학 군 특성화고 pot type Department of Military Science professionalism a private college Military Characterization High School
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.