코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리와 구매행태에 미치는 영향 및 대응 방안 Effects of social risks due to COVID-19 on the beauty consumption psychology and shopping patterns as well as response measures원문보기
본 연구는 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리와 소비행태에 미치는 영향 및 대응방안을 연구하여 뷰티산업 서비스 분야에 기초자료를 제공 하는 것에 그 목적이 있다. 수도권(서울, 경기) 및 충청권(대전, 세종, 충남)의 성인 남녀 366명을 대상으로 설문을 조사하여 통계 프로그램 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였고, 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성은, 연령별로는 20대는 41명(11.2%), 30대는 138명(37.7%)으로 30대가 많았다. 성별로는 남자는 170명(46.4%),여자는 196명(53.6%)이었고 기혼이 258명(70.5%)으로 절반이상을 차지했으며, 학력은 대졸 151명(41.3%)으로 가장 많았다. 월간 뷰티소비 총액별로는 20-40만원이 122명(33.3%)으로 가장 많았고, 직업별로는 전문직과 96명(26.2%), 자영업76명(20.8%)이 많았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 사회적 위험 차이의 결과, 코로나19로 인한 사회적 위기는 30-50대가 더 높은 것으로 나타났고, 소비심리 및 행태에 미치는 영향은 40대 이상이 20대보다 더 높은 것으로 나타났으며, 사회적 위험이 30대 이상이 20대보다 더 높은 것으로 나타났다. 사회적 위험으로 인한 대응은 30-40대가 20대보다 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 코로나19 이후 뷰티 소비행태 차이 에서는, 코로나19로 인한 사회적 위험은 뷰티 소비행태(12.3%)에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후에 낮은 가격, 가심비, 타인의 후기, 친절한 서비스 등의 뷰티 소비행태를 더 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 일반적 특성에 따른 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리 차이에서는, 코로나19로 인한 사회적 위험은 일반적 심리(=.483, p<.001), 기대심리(=.191, p<.001)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 보상심리(=.166, p<.01) 및 신뢰 심리(=.155, p<.01)에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 일반적 특성에 따른 코로나19 이후 뷰티 매장의 대응방안 차이에서는, 직원 ...
본 연구는 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리와 소비행태에 미치는 영향 및 대응방안을 연구하여 뷰티산업 서비스 분야에 기초자료를 제공 하는 것에 그 목적이 있다. 수도권(서울, 경기) 및 충청권(대전, 세종, 충남)의 성인 남녀 366명을 대상으로 설문을 조사하여 통계 프로그램 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였고, 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성은, 연령별로는 20대는 41명(11.2%), 30대는 138명(37.7%)으로 30대가 많았다. 성별로는 남자는 170명(46.4%),여자는 196명(53.6%)이었고 기혼이 258명(70.5%)으로 절반이상을 차지했으며, 학력은 대졸 151명(41.3%)으로 가장 많았다. 월간 뷰티소비 총액별로는 20-40만원이 122명(33.3%)으로 가장 많았고, 직업별로는 전문직과 96명(26.2%), 자영업76명(20.8%)이 많았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 사회적 위험 차이의 결과, 코로나19로 인한 사회적 위기는 30-50대가 더 높은 것으로 나타났고, 소비심리 및 행태에 미치는 영향은 40대 이상이 20대보다 더 높은 것으로 나타났으며, 사회적 위험이 30대 이상이 20대보다 더 높은 것으로 나타났다. 사회적 위험으로 인한 대응은 30-40대가 20대보다 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 코로나19 이후 뷰티 소비행태 차이 에서는, 코로나19로 인한 사회적 위험은 뷰티 소비행태(12.3%)에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후에 낮은 가격, 가심비, 타인의 후기, 친절한 서비스 등의 뷰티 소비행태를 더 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 일반적 특성에 따른 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리 차이에서는, 코로나19로 인한 사회적 위험은 일반적 심리(=.483, p<.001), 기대심리(=.191, p<.001)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 보상심리(=.166, p<.01) 및 신뢰 심리(=.155, p<.01)에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 일반적 특성에 따른 코로나19 이후 뷰티 매장의 대응방안 차이에서는, 직원 메뉴얼 교육과 예약제 필요는 여자가 높았고, 저가정책 필요는 40대와 60대가 높았다. 결혼여부나 소재지, 월평균 소득, 월간 뷰티 소비 총액에 따른 대응방안은 전체와 하위 내용 모두에서 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 여섯째, 코로나19로 인한 사회적 위험과 뷰티 소비행태, 뷰티 소비심리, 뷰티매장의 대응방안 간의 상관관계의 분석결과, 사회적 위험은 뷰티 소비행태, 뷰티소비의 일반적 심리, 기대심리, 보상심리, 신뢰심리, 대응방안과는 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비행태와 뷰티 소비심리에 미치는 영향을 분석한 결과, 코로나19로 인한 사회적 위험은 뷰티 소비행태에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타나 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후에 낮은 가격, 가심비, 타인의 후기, 친절한 서비스 등의 뷰티소비행태를 더 고려하는 것으로 나타났고, 사회적 위험이 뷰티 소비심리에 미치는 영향을 검증한 결과, 일반적 심리, 기대심리, 보상심리, 신뢰 심리에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이와같은 결과로 볼 때 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후의 일반적 심리, 기대심리, 보상심리, 신뢰 심리 등의 뷰티 소비심리는 높아질 것으로 사료된다. 즉, 코로나19로 인해 사회적 위험이 높아질수록 뷰티소비심리와 행태에 는 부정적인 영향을 미친다. 이러한 연구 결과가 뷰티산업 서비스 분야에 현재와 같은 사회적 위험으로 위기를 맞았을 때 유용한 자료로 사용되고, 또한 이 연구를 통해 체계적인 대응을 위한 연구의 계기가 되기를 기대한다.
본 연구는 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리와 소비행태에 미치는 영향 및 대응방안을 연구하여 뷰티산업 서비스 분야에 기초자료를 제공 하는 것에 그 목적이 있다. 수도권(서울, 경기) 및 충청권(대전, 세종, 충남)의 성인 남녀 366명을 대상으로 설문을 조사하여 통계 프로그램 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였고, 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성은, 연령별로는 20대는 41명(11.2%), 30대는 138명(37.7%)으로 30대가 많았다. 성별로는 남자는 170명(46.4%),여자는 196명(53.6%)이었고 기혼이 258명(70.5%)으로 절반이상을 차지했으며, 학력은 대졸 151명(41.3%)으로 가장 많았다. 월간 뷰티소비 총액별로는 20-40만원이 122명(33.3%)으로 가장 많았고, 직업별로는 전문직과 96명(26.2%), 자영업76명(20.8%)이 많았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 사회적 위험 차이의 결과, 코로나19로 인한 사회적 위기는 30-50대가 더 높은 것으로 나타났고, 소비심리 및 행태에 미치는 영향은 40대 이상이 20대보다 더 높은 것으로 나타났으며, 사회적 위험이 30대 이상이 20대보다 더 높은 것으로 나타났다. 사회적 위험으로 인한 대응은 30-40대가 20대보다 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 코로나19 이후 뷰티 소비행태 차이 에서는, 코로나19로 인한 사회적 위험은 뷰티 소비행태(12.3%)에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후에 낮은 가격, 가심비, 타인의 후기, 친절한 서비스 등의 뷰티 소비행태를 더 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 일반적 특성에 따른 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비심리 차이에서는, 코로나19로 인한 사회적 위험은 일반적 심리(=.483, p<.001), 기대심리(=.191, p<.001)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 보상심리(=.166, p<.01) 및 신뢰 심리(=.155, p<.01)에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 일반적 특성에 따른 코로나19 이후 뷰티 매장의 대응방안 차이에서는, 직원 메뉴얼 교육과 예약제 필요는 여자가 높았고, 저가정책 필요는 40대와 60대가 높았다. 결혼여부나 소재지, 월평균 소득, 월간 뷰티 소비 총액에 따른 대응방안은 전체와 하위 내용 모두에서 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 여섯째, 코로나19로 인한 사회적 위험과 뷰티 소비행태, 뷰티 소비심리, 뷰티매장의 대응방안 간의 상관관계의 분석결과, 사회적 위험은 뷰티 소비행태, 뷰티소비의 일반적 심리, 기대심리, 보상심리, 신뢰심리, 대응방안과는 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 코로나19로 인한 사회적 위험이 뷰티 소비행태와 뷰티 소비심리에 미치는 영향을 분석한 결과, 코로나19로 인한 사회적 위험은 뷰티 소비행태에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타나 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후에 낮은 가격, 가심비, 타인의 후기, 친절한 서비스 등의 뷰티소비행태를 더 고려하는 것으로 나타났고, 사회적 위험이 뷰티 소비심리에 미치는 영향을 검증한 결과, 일반적 심리, 기대심리, 보상심리, 신뢰 심리에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이와같은 결과로 볼 때 사회적 위험이 높을수록 코로나19 이후의 일반적 심리, 기대심리, 보상심리, 신뢰 심리 등의 뷰티 소비심리는 높아질 것으로 사료된다. 즉, 코로나19로 인해 사회적 위험이 높아질수록 뷰티소비심리와 행태에 는 부정적인 영향을 미친다. 이러한 연구 결과가 뷰티산업 서비스 분야에 현재와 같은 사회적 위험으로 위기를 맞았을 때 유용한 자료로 사용되고, 또한 이 연구를 통해 체계적인 대응을 위한 연구의 계기가 되기를 기대한다.
The present study is aimed at investigation of the effects of social risks due to COVID-19 on the beauty consumption psychology and shopping patterns as well as response measures to provide beauty service areas with basic data. A questionnaire survey was conducted for the subject of 366 people of ad...
The present study is aimed at investigation of the effects of social risks due to COVID-19 on the beauty consumption psychology and shopping patterns as well as response measures to provide beauty service areas with basic data. A questionnaire survey was conducted for the subject of 366 people of adult men and women in the capital area (Seoul, Gyeonggi) and Chungcheong province area(Daejeon, Sejong, Chungnam), the results of which were analyzed by using the statistical program SPSS 25.0 with the results as follows. Firstly, general characteristics of the study subject included many people of thirties in terms of age with 41 people (11.2%) of twenties and 138 people (37.7%) of thirties. In terms of sex, there were 170 people(46.4%) of men and 196 people (53.6%) of women, with 258 married people of (70.5%) accounting for more than a half while 151 people (41.3%) of college graduates constituted a majority. In terms of total amount of monthly beauty consumption, 200-400 thousand won was observed most often with 122 people (33.3%), while 96 people of professionals (26.2%) and 76 people (20.8%) of self-employed accounted for the most in terms of occupation. Secondly, as a result of the difference in social risks according to the general characteristics, the social risks due to COVID-19 were shown to be higher for 30’s-50’s. Effects of COVID-19 on consumption psychology and pattern were observed to be higher for those older than 40’s than 20’s, and those older than 30’s showed higher social risks compared with 20’s. Responses due to social risks of COVID-19 were shown to be higher for 30’s-40’s than 20’s. Thirdly, as a result of the differences in post-COVID 19 beauty consumption pattern according to the general characteristics, Since the social risks due to COVID-19 were shown to have a significant positive (+) effect on shopping pattern (12.3%), it was revealed that the higher the social risks, the more the beauty shopping patterns such as low prices, cost-effectiveness, other people’s reviews, kind services, etc. were considered. Fourthly, as a result of verification of the differences in beauty consumption psychology by social risks due to COVID-19 according to the general characteristics, the social risks due to COVID-19 were observed to have a significant effect on the general psychology(=.483, p<.001), a significant effect on anticipation psychology (=.191, p<.001), a significant effect(=.166, p<.01) on compensation psychology and on trust psychology (=.155, p<.01) as well. Fifthly, as a result of the differences in response measures of post-COVID 19 beauty stores according to the general characteristics, women had higher needs for the employee manual education and booking system, while 40’s and 60’s had higher needs for the low-price policy. Response measures according to marriage status, location, average monthly income, and monthly total amount of beauty consumption showed no significant differences in both total and sub-level contents. Sixthly, as a result of analyzing correlations between social risks due to COVID-19 and beauty consumption pattern, beauty consumption psychology, and response measures of beauty stores, the social risks were revealed to have a positive correlation with the beauty consumption pattern, general psychology of beauty consumption, anticipation psychology, compensation psychology, trust psychology, and response measures. Seventhly, as a result of analyzing the effects of social risks due to COVID-19 on beauty consumption pattern and beauty consumption psychology, the social risks due to COVID-19 were observed to have a significant effects on the beauty consumption pattern so that the higher the social risks, the more post-COVID 19 beauty consumption patterns such as low prices, cost-effectiveness, other people’s reviews, kind services, etc. were shown to be considered. As a result of verifying the effects of social risks due to COVID-19 on beauty consumption psychology, the social risks were shown to have a significant effect on general psychology, anticipation psychology, compensation psychology, and trust psychology so that the post-COVID 19 beauty consumption psychology such as general psychology, anticipation psychology, compensation psychology, trust psychology, etc. would be enhanced. Namely, the higher the social risks due to COVID-19 become, the more negative effects would occur on the beauty consumption psychology and patterns. Such study results are expected to be used as useful data when crises are encountered in the area of beauty industry services due to the current social risks, with this study providing an opportunity for the investigations allowing more systematic responses.
The present study is aimed at investigation of the effects of social risks due to COVID-19 on the beauty consumption psychology and shopping patterns as well as response measures to provide beauty service areas with basic data. A questionnaire survey was conducted for the subject of 366 people of adult men and women in the capital area (Seoul, Gyeonggi) and Chungcheong province area(Daejeon, Sejong, Chungnam), the results of which were analyzed by using the statistical program SPSS 25.0 with the results as follows. Firstly, general characteristics of the study subject included many people of thirties in terms of age with 41 people (11.2%) of twenties and 138 people (37.7%) of thirties. In terms of sex, there were 170 people(46.4%) of men and 196 people (53.6%) of women, with 258 married people of (70.5%) accounting for more than a half while 151 people (41.3%) of college graduates constituted a majority. In terms of total amount of monthly beauty consumption, 200-400 thousand won was observed most often with 122 people (33.3%), while 96 people of professionals (26.2%) and 76 people (20.8%) of self-employed accounted for the most in terms of occupation. Secondly, as a result of the difference in social risks according to the general characteristics, the social risks due to COVID-19 were shown to be higher for 30’s-50’s. Effects of COVID-19 on consumption psychology and pattern were observed to be higher for those older than 40’s than 20’s, and those older than 30’s showed higher social risks compared with 20’s. Responses due to social risks of COVID-19 were shown to be higher for 30’s-40’s than 20’s. Thirdly, as a result of the differences in post-COVID 19 beauty consumption pattern according to the general characteristics, Since the social risks due to COVID-19 were shown to have a significant positive (+) effect on shopping pattern (12.3%), it was revealed that the higher the social risks, the more the beauty shopping patterns such as low prices, cost-effectiveness, other people’s reviews, kind services, etc. were considered. Fourthly, as a result of verification of the differences in beauty consumption psychology by social risks due to COVID-19 according to the general characteristics, the social risks due to COVID-19 were observed to have a significant effect on the general psychology(=.483, p<.001), a significant effect on anticipation psychology (=.191, p<.001), a significant effect(=.166, p<.01) on compensation psychology and on trust psychology (=.155, p<.01) as well. Fifthly, as a result of the differences in response measures of post-COVID 19 beauty stores according to the general characteristics, women had higher needs for the employee manual education and booking system, while 40’s and 60’s had higher needs for the low-price policy. Response measures according to marriage status, location, average monthly income, and monthly total amount of beauty consumption showed no significant differences in both total and sub-level contents. Sixthly, as a result of analyzing correlations between social risks due to COVID-19 and beauty consumption pattern, beauty consumption psychology, and response measures of beauty stores, the social risks were revealed to have a positive correlation with the beauty consumption pattern, general psychology of beauty consumption, anticipation psychology, compensation psychology, trust psychology, and response measures. Seventhly, as a result of analyzing the effects of social risks due to COVID-19 on beauty consumption pattern and beauty consumption psychology, the social risks due to COVID-19 were observed to have a significant effects on the beauty consumption pattern so that the higher the social risks, the more post-COVID 19 beauty consumption patterns such as low prices, cost-effectiveness, other people’s reviews, kind services, etc. were shown to be considered. As a result of verifying the effects of social risks due to COVID-19 on beauty consumption psychology, the social risks were shown to have a significant effect on general psychology, anticipation psychology, compensation psychology, and trust psychology so that the post-COVID 19 beauty consumption psychology such as general psychology, anticipation psychology, compensation psychology, trust psychology, etc. would be enhanced. Namely, the higher the social risks due to COVID-19 become, the more negative effects would occur on the beauty consumption psychology and patterns. Such study results are expected to be used as useful data when crises are encountered in the area of beauty industry services due to the current social risks, with this study providing an opportunity for the investigations allowing more systematic responses.
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