[학위논문]모바일 오픈월드 게임의 특성에 관한 연구 : 자기결정성 이론을 통한 사례 분석 A Study on the Characteristics of Mobile Open-World Games : Case analysis through Self-determination Theory원문보기
21세기 현재는 점점 다양한 스마트 기기가 출시되며, 이에 따라 다양한 스마트 기기의 사양 또한 높아졌다. 또한, 무선 인터넷 기술의 발전으로 스마트 기기의 휴대가 편리해지면서 모바일 게임의 시장도 이로 인해 크게 발전하였다. 특히 국내 게임 시장을 놓고 말하면, 현재의 모바일 게임 시장은 계속 1등을 차지했던 PC 온라인 게임 시장보다 수익 규모가 더 커졌다. 이처럼 모바일 게임 시장도 상당히 성숙하고 발전해온 만큼, 모바일 게임 유저들은 기존의 캐주얼 게임을 주로 선호하였으나, 점차 복잡하고 내용이 풍부한 게임을 추구하기 시작했다. 이런 현상은 유저뿐만 아니라, 게임 제작사 또한 같은 상황이다. 제작사는 기존 모바일 게임과 차별화된 새롭고 다양한 모바일 게임을 출시하고자 한다. 이러한 환경 속에서, 기존 PC와 ...
21세기 현재는 점점 다양한 스마트 기기가 출시되며, 이에 따라 다양한 스마트 기기의 사양 또한 높아졌다. 또한, 무선 인터넷 기술의 발전으로 스마트 기기의 휴대가 편리해지면서 모바일 게임의 시장도 이로 인해 크게 발전하였다. 특히 국내 게임 시장을 놓고 말하면, 현재의 모바일 게임 시장은 계속 1등을 차지했던 PC 온라인 게임 시장보다 수익 규모가 더 커졌다. 이처럼 모바일 게임 시장도 상당히 성숙하고 발전해온 만큼, 모바일 게임 유저들은 기존의 캐주얼 게임을 주로 선호하였으나, 점차 복잡하고 내용이 풍부한 게임을 추구하기 시작했다. 이런 현상은 유저뿐만 아니라, 게임 제작사 또한 같은 상황이다. 제작사는 기존 모바일 게임과 차별화된 새롭고 다양한 모바일 게임을 출시하고자 한다. 이러한 환경 속에서, 기존 PC와 콘솔 게임에 겪어 왔듯이 모바일 게임 또한 오픈월드 게임으로 디자인하는 추세를 보였다. 따라서 본 연구는 이러한 상황에 착안점을 두어 자기결정성 이론을 통해 모바일 오픈월드 게임의 특성을 구체적으로 사례를 들어 분석하고자 한다. 그리고 일반 모바일 게임과의 구별 점을 간단히 살펴보고 모바일 오픈월드 게임의 전망에 대해 제시하고자 한다. 그러나 이 문제점을 분석하기에 앞서, 기존의 연구에는 오픈월드에 대한 명확한 정의가 부족하며, 이의 구체적인 요소 또한 자세히 분석한 연구가 적다. 그리하여 본 연구는 최종 문제점을 해결하기에 앞서 먼저 오픈월드 게임의 개념과 특성을 정확하게 파악하고 이에 따른 모바일 오픈월드 게임의 특성을 사례를 들어 구체적으로 분석하고자 한다. 본 연구의 주요 내용 및 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 오픈월드 게임은 유저가 게임 속 세상에서 현실 세계에 있는 것처럼 자유롭게 탐색하고 본인이 원하는 플레이 방법을 선택할 수 있는 개방된 플레이 디자인이다. 오픈월드 게임의 가장 필수적인 요소는 자유로운 탐색과 상호작용이다. 둘째, 자기결정성 이론을 통해 분석한 모바일 오픈월드 특성은 주로 유저의 자율성 존중, 유저의 능력 인증, 신속한 유저의 커뮤니케이션 3가지로 나뉜다. 유저의 자율성 존중에서는 다양한 플레이 내용으로 인한 자유로운 플레이 양상과 게임 속 환경과의 높은 상호작용이 가장 주목된다. 유저의 능력 인증에서는 화려한 전투 플레이 방법과 다양한 컬렉션 수집이 상당한 부분을 차지한다. 그리고 신속한 유저의 커뮤니케이션은 유저가 모바일 소셜 네트워크를 통해 다른 유저와의 커뮤니케이션을 하는 것이다. 또한 게임 속 NPC와의 상호작용과 커뮤니케이션이 있다. 셋째, 모바일 오픈월드 게임은 기존의 일반 모바일 게임보다 다양한 플레이 내용과 낮은 제약으로 모바일 게임에 있어서 새로운 패러다임을 제시한다. 또한, 현재 큰 이슈를 가진 AR, VR 기술과 결합하여 더욱더 자연스러운 상호작용이 가능하면서 향후 지속적인 발전을 가져올 것으로 전망된다.
21세기 현재는 점점 다양한 스마트 기기가 출시되며, 이에 따라 다양한 스마트 기기의 사양 또한 높아졌다. 또한, 무선 인터넷 기술의 발전으로 스마트 기기의 휴대가 편리해지면서 모바일 게임의 시장도 이로 인해 크게 발전하였다. 특히 국내 게임 시장을 놓고 말하면, 현재의 모바일 게임 시장은 계속 1등을 차지했던 PC 온라인 게임 시장보다 수익 규모가 더 커졌다. 이처럼 모바일 게임 시장도 상당히 성숙하고 발전해온 만큼, 모바일 게임 유저들은 기존의 캐주얼 게임을 주로 선호하였으나, 점차 복잡하고 내용이 풍부한 게임을 추구하기 시작했다. 이런 현상은 유저뿐만 아니라, 게임 제작사 또한 같은 상황이다. 제작사는 기존 모바일 게임과 차별화된 새롭고 다양한 모바일 게임을 출시하고자 한다. 이러한 환경 속에서, 기존 PC와 콘솔 게임에 겪어 왔듯이 모바일 게임 또한 오픈월드 게임으로 디자인하는 추세를 보였다. 따라서 본 연구는 이러한 상황에 착안점을 두어 자기결정성 이론을 통해 모바일 오픈월드 게임의 특성을 구체적으로 사례를 들어 분석하고자 한다. 그리고 일반 모바일 게임과의 구별 점을 간단히 살펴보고 모바일 오픈월드 게임의 전망에 대해 제시하고자 한다. 그러나 이 문제점을 분석하기에 앞서, 기존의 연구에는 오픈월드에 대한 명확한 정의가 부족하며, 이의 구체적인 요소 또한 자세히 분석한 연구가 적다. 그리하여 본 연구는 최종 문제점을 해결하기에 앞서 먼저 오픈월드 게임의 개념과 특성을 정확하게 파악하고 이에 따른 모바일 오픈월드 게임의 특성을 사례를 들어 구체적으로 분석하고자 한다. 본 연구의 주요 내용 및 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 오픈월드 게임은 유저가 게임 속 세상에서 현실 세계에 있는 것처럼 자유롭게 탐색하고 본인이 원하는 플레이 방법을 선택할 수 있는 개방된 플레이 디자인이다. 오픈월드 게임의 가장 필수적인 요소는 자유로운 탐색과 상호작용이다. 둘째, 자기결정성 이론을 통해 분석한 모바일 오픈월드 특성은 주로 유저의 자율성 존중, 유저의 능력 인증, 신속한 유저의 커뮤니케이션 3가지로 나뉜다. 유저의 자율성 존중에서는 다양한 플레이 내용으로 인한 자유로운 플레이 양상과 게임 속 환경과의 높은 상호작용이 가장 주목된다. 유저의 능력 인증에서는 화려한 전투 플레이 방법과 다양한 컬렉션 수집이 상당한 부분을 차지한다. 그리고 신속한 유저의 커뮤니케이션은 유저가 모바일 소셜 네트워크를 통해 다른 유저와의 커뮤니케이션을 하는 것이다. 또한 게임 속 NPC와의 상호작용과 커뮤니케이션이 있다. 셋째, 모바일 오픈월드 게임은 기존의 일반 모바일 게임보다 다양한 플레이 내용과 낮은 제약으로 모바일 게임에 있어서 새로운 패러다임을 제시한다. 또한, 현재 큰 이슈를 가진 AR, VR 기술과 결합하여 더욱더 자연스러운 상호작용이 가능하면서 향후 지속적인 발전을 가져올 것으로 전망된다.
In the 21st century, more and more smart devices are released, and the specifications of each smart device are also continuously increased. In addition, as the mobile game becomes more convenient due to the development of wireless Internet technology, the mobile game market has also greatly develope...
In the 21st century, more and more smart devices are released, and the specifications of each smart device are also continuously increased. In addition, as the mobile game becomes more convenient due to the development of wireless Internet technology, the mobile game market has also greatly developed. In particular, when it comes to the domestic game market in Korea, the current mobile game market has a bigger revenue than the PC online game market, which has been ranked first. As such, the mobile game market has matured and developed quite a bit, so mobile game users mainly preferred the existing casual games, but gradually began to pursue complex and rich games. This phenomenon is the same for not only users, but also game makers. We are releasing new and diverse mobile games that are differentiated from existing mobile games. In this environment, mobile games also showed a trend of developing mobile games that introduced open world game design, as they have experienced with existing PC and console games. Therefore, this study aims to analyze the characteristics of mobile open world games with specific examples through self-determination theory, focusing on this situation. In addition, I would like to briefly examine the distinction points from general mobile games and present the future prospects of mobile open world games. However, prior to analyzing this problem, the existing studies lack a clear definition of the open world, and few studies have analyzed its specific elements in detail. Therefore, before solving the final problem, this study attempts to accurately grasp the definition of an open world game and analyze the characteristics of the mobile open world game in detail with examples. The main contents and results of this study are as follows. First, an open world game is an open play design that allows users to freely navigate in the game world as if they were in the real world and select the way they want to play. The most essential elements of open world games are free exploration and interaction. Second, the characteristics of mobile open world analyzed through self-determination theory are mainly divided into three categories: respect for user autonomy, user ability authentication, and rapid user communication. In respect of user autonomy, the most attention is paid to the free play pattern due to various play contents and the high interaction with the environment in the game. In the authentication of the user's ability, spectacular battle play methods and collection of various collections occupy a significant part. And in rapid user communication, the user's interaction and communication with NPCs in the game draw the most attention. Third, mobile open world games have presented a new paradigm in mobile games with more diverse play contents and lower constraints than conventional mobile games. In addition, by combining with AR and VR technologies that currently have big issues, more natural interactions are possible and will bring continuous development in the future.
In the 21st century, more and more smart devices are released, and the specifications of each smart device are also continuously increased. In addition, as the mobile game becomes more convenient due to the development of wireless Internet technology, the mobile game market has also greatly developed. In particular, when it comes to the domestic game market in Korea, the current mobile game market has a bigger revenue than the PC online game market, which has been ranked first. As such, the mobile game market has matured and developed quite a bit, so mobile game users mainly preferred the existing casual games, but gradually began to pursue complex and rich games. This phenomenon is the same for not only users, but also game makers. We are releasing new and diverse mobile games that are differentiated from existing mobile games. In this environment, mobile games also showed a trend of developing mobile games that introduced open world game design, as they have experienced with existing PC and console games. Therefore, this study aims to analyze the characteristics of mobile open world games with specific examples through self-determination theory, focusing on this situation. In addition, I would like to briefly examine the distinction points from general mobile games and present the future prospects of mobile open world games. However, prior to analyzing this problem, the existing studies lack a clear definition of the open world, and few studies have analyzed its specific elements in detail. Therefore, before solving the final problem, this study attempts to accurately grasp the definition of an open world game and analyze the characteristics of the mobile open world game in detail with examples. The main contents and results of this study are as follows. First, an open world game is an open play design that allows users to freely navigate in the game world as if they were in the real world and select the way they want to play. The most essential elements of open world games are free exploration and interaction. Second, the characteristics of mobile open world analyzed through self-determination theory are mainly divided into three categories: respect for user autonomy, user ability authentication, and rapid user communication. In respect of user autonomy, the most attention is paid to the free play pattern due to various play contents and the high interaction with the environment in the game. In the authentication of the user's ability, spectacular battle play methods and collection of various collections occupy a significant part. And in rapid user communication, the user's interaction and communication with NPCs in the game draw the most attention. Third, mobile open world games have presented a new paradigm in mobile games with more diverse play contents and lower constraints than conventional mobile games. In addition, by combining with AR and VR technologies that currently have big issues, more natural interactions are possible and will bring continuous development in the future.
주제어
#모바일 오픈월드 게임 자기결정성 이론 <달빛조각사> <원신> <리니지2M>
학위논문 정보
저자
강미란
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화콘텐츠·커뮤니케이션(학과간)학과 문화콘텐츠학전공
지도교수
정의준
발행연도
2021
총페이지
118
키워드
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