초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계: 인지적 유연성의 매개효과 The Relationship Between Job Stress and Burnout Among Early Career Elementary School Teachers: The Mediating Effects of Cognitive Flexibility원문보기
본 연구의 목적은 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성의 관계는 어떠한가? 둘째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과는 어떠한가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울·경기 지역의 초등학교 저경력 교사 287명으로부터 수집한 자료를 분석에 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성의 관계는 어떠한가? 둘째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과는 어떠한가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울·경기 지역의 초등학교 저경력 교사 287명으로부터 수집한 자료를 분석에 사용하였다. SPSS 22.0을 사용하여 검사도구의 신뢰도 검증, 주요 변인 간의 기술통계 및 상관분석을 실시하였다. 연구모형 적합도 검증을 위하여 AMOS 22.0을 사용하여 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개 연구 모형 적합도 검증, 경로계수 산출, 변인간 직·간접 효과를 산출하였다. 마지막으로, 인지적 유연성의 매개효과 검증을 위하여 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하였으며 그 결과는 아래와 같다. 첫째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성은 서로 유의미한 상관관계를 가지고 있었다. 잠재변인들 간의 상관관계 분석 결과, 직무스트레스와 소진은 정적 상관이 확인되었으며, 직무스트레스와 인지적 유연성은 부적 상관관계가 있음이 나타났다. 또한, 소진은 인지적 유연성과 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성은 부분매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 직무스트레스, 소진 및 인지적 유연성으로 구성된 연구모형에서 직무스트레스에서 소진으로 가는 직접효과가 유의미한 것으로 나타났으며 직무스트레스에서 인지적 유연성으로, 인지적 유연성에서 소진으로 가는 경로는 모두 부적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 인지적 유연성의 매개효과 검증을 위하여 부트스트래핑을 실시한 결과, 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 소진에 영향을 주는 변인으로서 교사 직무스트레스를 확인하고, 교사 직무스트레스와 소진의 관계를 인지적 유연성이 매개하고 있음을 밝혔다는 데 의의가 있다. 이에 본 연구결과는 소진을 경험하는 저경력 교사들이 교직 생활에서 경험하는 어려움을 극복하는 데 있어 직무스트레스, 인지적 유연성의 영향을 다차원적으로 고려해야 한다는 시사점을 제공한다.
주요어 : 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성 * 본 논문은 2021년 2월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
본 연구의 목적은 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성의 관계는 어떠한가? 둘째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과는 어떠한가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울·경기 지역의 초등학교 저경력 교사 287명으로부터 수집한 자료를 분석에 사용하였다. SPSS 22.0을 사용하여 검사도구의 신뢰도 검증, 주요 변인 간의 기술통계 및 상관분석을 실시하였다. 연구모형 적합도 검증을 위하여 AMOS 22.0을 사용하여 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개 연구 모형 적합도 검증, 경로계수 산출, 변인간 직·간접 효과를 산출하였다. 마지막으로, 인지적 유연성의 매개효과 검증을 위하여 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하였으며 그 결과는 아래와 같다. 첫째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성은 서로 유의미한 상관관계를 가지고 있었다. 잠재변인들 간의 상관관계 분석 결과, 직무스트레스와 소진은 정적 상관이 확인되었으며, 직무스트레스와 인지적 유연성은 부적 상관관계가 있음이 나타났다. 또한, 소진은 인지적 유연성과 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 저경력 교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성은 부분매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 직무스트레스, 소진 및 인지적 유연성으로 구성된 연구모형에서 직무스트레스에서 소진으로 가는 직접효과가 유의미한 것으로 나타났으며 직무스트레스에서 인지적 유연성으로, 인지적 유연성에서 소진으로 가는 경로는 모두 부적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 인지적 유연성의 매개효과 검증을 위하여 부트스트래핑을 실시한 결과, 직무스트레스와 소진의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 소진에 영향을 주는 변인으로서 교사 직무스트레스를 확인하고, 교사 직무스트레스와 소진의 관계를 인지적 유연성이 매개하고 있음을 밝혔다는 데 의의가 있다. 이에 본 연구결과는 소진을 경험하는 저경력 교사들이 교직 생활에서 경험하는 어려움을 극복하는 데 있어 직무스트레스, 인지적 유연성의 영향을 다차원적으로 고려해야 한다는 시사점을 제공한다.
주요어 : 직무스트레스, 소진, 인지적 유연성 * 본 논문은 2021년 2월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. For this study, following questions were formulated. First, are there significant correlation among early career...
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. For this study, following questions were formulated. First, are there significant correlation among early career elementary school teachers’ job stress, burnout, and cognitive flexibility? Second, is there a mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout? In order to examine these questions, data were collected from 287 early career elementary school teachers in Seoul and Gyeonggi areas. For the data analysis, SPSS 22.0 was used for Cronbach's alpha, descriptive statistics and correlation analysis. AMOS 22.0 was used for Structural Equation Model(SEM) analysis. Last, to identify the significance of mediation effects, the bootstrapping was used. The conclusion of this study is summarized as follows. First, there were meaningful correlations among early career elementary school teachers’ job stress, burnout, and cognitive flexibility. Early career elementary school teachers’ job stress and burnout had positive correlation while early career elementary school teachers’ job stress and cognitive flexibility had negative correlations. Also, burnout and cognitive flexibility had negative correlation. Second, cognitive flexibility had a partial mediating effect on the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. The author set a research model to examine the mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. The direct way from early career elementary school teachers’ job stress to burnout was significant. In addition, paths from early career elementary school teachers’ job stress to cognitive flexibility, from cognitive flexibility to burnout were both negatively significant. In order to examine significance of mediation effect, the bootstrapping was used. As a result, cognitive flexibility's mediating effect in the relation of early career elementary school teachers’ job stress and burnout was verified as significant.
This study reveals a significant finding that early career elementary school teachers’ job stress can predict their burnout. It also shows that cognitive flexibility mediate the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. These results suggest that it is required to consider early career elementary school teachers’ job stress and cognitive flexibility in developing counseling program to prevent burnout.
Key words: job stress, burnout, cognitive flexibility * A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. For this study, following questions were formulated. First, are there significant correlation among early career elementary school teachers’ job stress, burnout, and cognitive flexibility? Second, is there a mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout? In order to examine these questions, data were collected from 287 early career elementary school teachers in Seoul and Gyeonggi areas. For the data analysis, SPSS 22.0 was used for Cronbach's alpha, descriptive statistics and correlation analysis. AMOS 22.0 was used for Structural Equation Model(SEM) analysis. Last, to identify the significance of mediation effects, the bootstrapping was used. The conclusion of this study is summarized as follows. First, there were meaningful correlations among early career elementary school teachers’ job stress, burnout, and cognitive flexibility. Early career elementary school teachers’ job stress and burnout had positive correlation while early career elementary school teachers’ job stress and cognitive flexibility had negative correlations. Also, burnout and cognitive flexibility had negative correlation. Second, cognitive flexibility had a partial mediating effect on the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. The author set a research model to examine the mediating effect of cognitive flexibility in the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. The direct way from early career elementary school teachers’ job stress to burnout was significant. In addition, paths from early career elementary school teachers’ job stress to cognitive flexibility, from cognitive flexibility to burnout were both negatively significant. In order to examine significance of mediation effect, the bootstrapping was used. As a result, cognitive flexibility's mediating effect in the relation of early career elementary school teachers’ job stress and burnout was verified as significant.
This study reveals a significant finding that early career elementary school teachers’ job stress can predict their burnout. It also shows that cognitive flexibility mediate the relationship between early career elementary school teachers’ job stress and burnout. These results suggest that it is required to consider early career elementary school teachers’ job stress and cognitive flexibility in developing counseling program to prevent burnout.
Key words: job stress, burnout, cognitive flexibility * A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.