본 연구의 목적은 교사협력에 대한 밀레니얼 세대 교사들의 인식을 드러내고, 교사협력 제고를 위한 그들의 목소리를 들음으로써 진정한 의미의 교사협력이 이루어지기 위해 어떠한 지원이 필요한지 제시하기 위함이다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성은 무엇인가? 둘째, 밀레니얼 세대 교사들의 교사협력 실태는 어떠한가? 셋째, 교사협력에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 넷째, 교사협력을 위한 밀레니얼 세대 교사들의 요구는 어떠한가? 본 연구문제를 해결하기 위해 경기도 지역 밀레니얼 세대 교사들 중 교직경력 5년 이상인 교사 8명과, 교직경력 25년 이상의 기성세대 교사 2명을 대상으로 반구조화된 면담 기법을 활용하여 ...
본 연구의 목적은 교사협력에 대한 밀레니얼 세대 교사들의 인식을 드러내고, 교사협력 제고를 위한 그들의 목소리를 들음으로써 진정한 의미의 교사협력이 이루어지기 위해 어떠한 지원이 필요한지 제시하기 위함이다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성은 무엇인가? 둘째, 밀레니얼 세대 교사들의 교사협력 실태는 어떠한가? 셋째, 교사협력에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 넷째, 교사협력을 위한 밀레니얼 세대 교사들의 요구는 어떠한가? 본 연구문제를 해결하기 위해 경기도 지역 밀레니얼 세대 교사들 중 교직경력 5년 이상인 교사 8명과, 교직경력 25년 이상의 기성세대 교사 2명을 대상으로 반구조화된 면담 기법을 활용하여 질적연구를 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성은 5가지로 디지털 기기 사용과 인터넷 활용에 능함, 워라밸 중시, 소신발언, 가르치는 것이 중요, 형식 비선호가 있었다. 둘째, 교사협력 실태에서는 교사협력의 양상, 효과, 실제 교사협력 정도를 다루었다. 먼저 교사협력의 양상은 세대와 관계없이 비슷하게 나타났는데, 학교 내 교사협력 활동으로는 수다, 자료공유, 교환수업·합동수업, 동학년 회의, 동학년 공동생활지도, 전문적학습공동체, 교사 동아리, 수업협의 및 수업공개, 학교행사, 업무 품앗이 등이, 학교 외 교사협력 활동으로는 교육연구회, 혁신 클러스터 등이 있었다. 다음 교사협력 결과, 4가지 효과가 순환적으로 나타났는데, 1단계 효율적이고 의미 있는 업무처리가 가능해졌고, 2단계 교사로서의 성취감과 자신감을 얻을 수 있는 동시에 동료에 대한 신뢰도를 높였으며, 3단계 교육활동에 대한 의욕을 갖게 하여, 4단계 교육력을 제고하고 행복한 학교 분위기를 형성함으로써 결국 교사협력을 더욱 촉진하였다. 끝으로 밀레니얼 세대 교사들은 개인주의적이라는 인식과 달리 모두 교사협력이 필요하다고 생각하였고, 대체로 수업공개를 제외한 아이디어와 경험을 공유하는 수준의 교사협력에는 긍정적인 입장을 취하였으며, 자신의 교사협력 경험과 비슷한 수준의 협력을 원하는 경향을 보였다. 셋째, 교사협력에 영향을 미치는 요인은 개인 성향, 인적 요인, 구조적 요인, 문화적 요인으로 분류할 수 있다. 먼저 개인성향 면에서는 이타적이고 배려, 봉사하는 성향의 사람이 교사협력을 촉진하였다. 인적 요인으로는 학년부장의 역할, 선배교사의 모범, 학교장 리더십, 구성원 간 친목관계가, 구조적 요인으로는 동학년 조직, 학교 규모, 혁신·연구학교 체제가 교사협력에 영향을 주었다. 문화적 요인으로는 소통과 존중이 있는 문화, 수평적인 문화, 신뢰와 권한위임이 있는 문화, 이타주의 문화에서 교사협력이 더 잘 이루어지는 것으로 드러났다. 넷째, 밀레니얼 세대 교사들은 교사들 간의 라포 형성을 위해 업무경감, 친목지원, 인정과 응원을 바랐으며, 자율성과 다양성이 존중받는 교사협력을 위해 강요가 아닌 제안을 해 줄 것을 원하였다. 또 학교교육의 비전과 방향을 공유하기 위해 교장, 교감, 교사들의 의식 변화를 원했고, 유용하고 효율적인 교사협력을 위해 과정 간소화와 형식타파를 바랐다. 끝으로 수업 면에서의 자연스럽고 깊이 있는 교사협력을 위해 수업공개에 대한 관점의 변화가 필요하다고 입을 모았다. 논의에서는 교사협력 관련 기존 연구에 비추어 본 연구 결과가 지니는 의미를 중심으로 기술하였다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성-소신발언, 워라밸 중시-은 교사협력을 저해하지 않으며, 둘째, 걱정했던 것과 달리 세대 간 교사협력의 실태는 대동소이하였다. 셋째, 자발적이고 지속적인 교사협력을 위해서는 긍정적인 교사협력 경험을 하는 것이 중요하며, 넷째, 교사협력을 지원하는 정책을 만들어 투입하기보다는 협력적인 학교문화 조성과 효과적인 조직을 구성하는 방향으로 접근의 전환이 필요함을 밝혔다.
본 연구의 목적은 교사협력에 대한 밀레니얼 세대 교사들의 인식을 드러내고, 교사협력 제고를 위한 그들의 목소리를 들음으로써 진정한 의미의 교사협력이 이루어지기 위해 어떠한 지원이 필요한지 제시하기 위함이다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성은 무엇인가? 둘째, 밀레니얼 세대 교사들의 교사협력 실태는 어떠한가? 셋째, 교사협력에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 넷째, 교사협력을 위한 밀레니얼 세대 교사들의 요구는 어떠한가? 본 연구문제를 해결하기 위해 경기도 지역 밀레니얼 세대 교사들 중 교직경력 5년 이상인 교사 8명과, 교직경력 25년 이상의 기성세대 교사 2명을 대상으로 반구조화된 면담 기법을 활용하여 질적연구를 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성은 5가지로 디지털 기기 사용과 인터넷 활용에 능함, 워라밸 중시, 소신발언, 가르치는 것이 중요, 형식 비선호가 있었다. 둘째, 교사협력 실태에서는 교사협력의 양상, 효과, 실제 교사협력 정도를 다루었다. 먼저 교사협력의 양상은 세대와 관계없이 비슷하게 나타났는데, 학교 내 교사협력 활동으로는 수다, 자료공유, 교환수업·합동수업, 동학년 회의, 동학년 공동생활지도, 전문적학습공동체, 교사 동아리, 수업협의 및 수업공개, 학교행사, 업무 품앗이 등이, 학교 외 교사협력 활동으로는 교육연구회, 혁신 클러스터 등이 있었다. 다음 교사협력 결과, 4가지 효과가 순환적으로 나타났는데, 1단계 효율적이고 의미 있는 업무처리가 가능해졌고, 2단계 교사로서의 성취감과 자신감을 얻을 수 있는 동시에 동료에 대한 신뢰도를 높였으며, 3단계 교육활동에 대한 의욕을 갖게 하여, 4단계 교육력을 제고하고 행복한 학교 분위기를 형성함으로써 결국 교사협력을 더욱 촉진하였다. 끝으로 밀레니얼 세대 교사들은 개인주의적이라는 인식과 달리 모두 교사협력이 필요하다고 생각하였고, 대체로 수업공개를 제외한 아이디어와 경험을 공유하는 수준의 교사협력에는 긍정적인 입장을 취하였으며, 자신의 교사협력 경험과 비슷한 수준의 협력을 원하는 경향을 보였다. 셋째, 교사협력에 영향을 미치는 요인은 개인 성향, 인적 요인, 구조적 요인, 문화적 요인으로 분류할 수 있다. 먼저 개인성향 면에서는 이타적이고 배려, 봉사하는 성향의 사람이 교사협력을 촉진하였다. 인적 요인으로는 학년부장의 역할, 선배교사의 모범, 학교장 리더십, 구성원 간 친목관계가, 구조적 요인으로는 동학년 조직, 학교 규모, 혁신·연구학교 체제가 교사협력에 영향을 주었다. 문화적 요인으로는 소통과 존중이 있는 문화, 수평적인 문화, 신뢰와 권한위임이 있는 문화, 이타주의 문화에서 교사협력이 더 잘 이루어지는 것으로 드러났다. 넷째, 밀레니얼 세대 교사들은 교사들 간의 라포 형성을 위해 업무경감, 친목지원, 인정과 응원을 바랐으며, 자율성과 다양성이 존중받는 교사협력을 위해 강요가 아닌 제안을 해 줄 것을 원하였다. 또 학교교육의 비전과 방향을 공유하기 위해 교장, 교감, 교사들의 의식 변화를 원했고, 유용하고 효율적인 교사협력을 위해 과정 간소화와 형식타파를 바랐다. 끝으로 수업 면에서의 자연스럽고 깊이 있는 교사협력을 위해 수업공개에 대한 관점의 변화가 필요하다고 입을 모았다. 논의에서는 교사협력 관련 기존 연구에 비추어 본 연구 결과가 지니는 의미를 중심으로 기술하였다. 첫째, 밀레니얼 세대 교사들의 특성-소신발언, 워라밸 중시-은 교사협력을 저해하지 않으며, 둘째, 걱정했던 것과 달리 세대 간 교사협력의 실태는 대동소이하였다. 셋째, 자발적이고 지속적인 교사협력을 위해서는 긍정적인 교사협력 경험을 하는 것이 중요하며, 넷째, 교사협력을 지원하는 정책을 만들어 투입하기보다는 협력적인 학교문화 조성과 효과적인 조직을 구성하는 방향으로 접근의 전환이 필요함을 밝혔다.
The purpose of this study is to show the Millennial generation teachers' perception about teacher collaboration and to show what kind of support is needed to achieve true teacher collaboration by listening to their voice on how to enhance teacher collaboration. The research questions set for th...
The purpose of this study is to show the Millennial generation teachers' perception about teacher collaboration and to show what kind of support is needed to achieve true teacher collaboration by listening to their voice on how to enhance teacher collaboration. The research questions set for this purpose are as follows: First, what are the characteristics of the Millennial generation teachers? Second, what is the status of teacher collaboration among the Millennial generation teachers? Third, what are the factors affecting teacher collaboration? Fourth, what are the demands of the Millennial generation teachers for teacher collaboration? To answer these questions, eight Millennial generation teachers with more than five years of teaching experience and two senior teachers with more than 25 years of teaching experience were selected from Gyeonggi Province as participants. A qualitative study using semi-structured interviews was conducted, and the major results of the study are as follows. First, Millennial generation teachers displayed five characteristics: being good at using digital devices and the Internet, attaching importance to work-life balance, actively expressing their opinion, attaching importance to teaching, and not adhering to formalities. Second, to look into the status of teacher collaboration, this study dealt with the form, effectiveness, and degree of actual teacher collaboration. First of all, the form of teacher collaboration turned out to be similar regardless of the generation. Intramural activities of teacher collaboration included chatting, data sharing, exchange and joint classes, meeting with same grade teachers, same grade teachers' joint guidance for students, professional learning communities, teachers' clubs, discussion on class and open classes, school events, and exchange of labor, while extramural activities of teacher collaboration included education research societies and innovation clusters. Next, teacher collaboration brought about four effects in a cyclic manner: In the first stage, it enabled efficient and meaningful work processing; in the second stage, it enabled the teachers to obtain the sense of achievement and self-confidence while increasing trust in colleagues; in the third stage, it motivated educational activities; and in the final stage, it improved educational capabilities and created a happy school environment, thereby further promoting teacher collaboration. Finally, in contrast to the perception of the Millennial generation teachers as being individualistic, all of them thought teacher collaboration was necessary, took a positive stance on teacher collaboration in general at the level of sharing ideas and experiences except for open classes, and showed a tendency to seek collaboration of more or less the same level as their own experience in teacher collaboration. Third, factors affecting teacher collaboration can be classified into individual tendencies, human factors, structural factors, and cultural factors. As for individual tendencies, altruistic, caring, and service-minded people promoted teacher collaboration. Human factors affecting teacher collaboration included the role of head teachers of each grade, senior teachers' exemplary conduct, leadership of the principal, and informal relationships among colleagues, while such structural factors as organizations by grade, school size, and the innovation research school system affected teacher collaboration. As for cultural factors, it was learned that teacher collaboration was better realized where there were active communication and mutual respect, horizontal culture, trust, delegation of authority, and altruism. Fourth, the Millennial generation teachers wanted reduction of teachers work load, social support, recognition, and support to build rapport among teachers and wanted suggestions, not coercion, for teacher collaboration where autonomy and diversity are respected. They also wanted a change in the consciousness of principals, vice principals, and teachers so that the vision and direction of school education could be better shared and hoped for simplified processes and formalities to make teacher collaboration more useful and efficient. Finally, they pointed out the need for a change of perspective on open classes for natural and in-depth teacher collaboration on classes. This discussion is centered on the meaning of the results of this study in light of existing research on teacher collaboration. First, such characteristics of the Millennial generation teachers as making honest remarks and attaching importance to work-life balance do not hamper teacher collaboration. Second, unlike what had been assumed, teacher collaboration among different generations was quite the same. Third, for voluntary and sustained teacher collaboration, it is important to have a positive teacher collaboration experience. Fourth, it is necessary to shift the approach toward creating a cooperative school culture and forming an effective organization rather than creating and injecting policies aimed at supporting teacher collaboration.
The purpose of this study is to show the Millennial generation teachers' perception about teacher collaboration and to show what kind of support is needed to achieve true teacher collaboration by listening to their voice on how to enhance teacher collaboration. The research questions set for this purpose are as follows: First, what are the characteristics of the Millennial generation teachers? Second, what is the status of teacher collaboration among the Millennial generation teachers? Third, what are the factors affecting teacher collaboration? Fourth, what are the demands of the Millennial generation teachers for teacher collaboration? To answer these questions, eight Millennial generation teachers with more than five years of teaching experience and two senior teachers with more than 25 years of teaching experience were selected from Gyeonggi Province as participants. A qualitative study using semi-structured interviews was conducted, and the major results of the study are as follows. First, Millennial generation teachers displayed five characteristics: being good at using digital devices and the Internet, attaching importance to work-life balance, actively expressing their opinion, attaching importance to teaching, and not adhering to formalities. Second, to look into the status of teacher collaboration, this study dealt with the form, effectiveness, and degree of actual teacher collaboration. First of all, the form of teacher collaboration turned out to be similar regardless of the generation. Intramural activities of teacher collaboration included chatting, data sharing, exchange and joint classes, meeting with same grade teachers, same grade teachers' joint guidance for students, professional learning communities, teachers' clubs, discussion on class and open classes, school events, and exchange of labor, while extramural activities of teacher collaboration included education research societies and innovation clusters. Next, teacher collaboration brought about four effects in a cyclic manner: In the first stage, it enabled efficient and meaningful work processing; in the second stage, it enabled the teachers to obtain the sense of achievement and self-confidence while increasing trust in colleagues; in the third stage, it motivated educational activities; and in the final stage, it improved educational capabilities and created a happy school environment, thereby further promoting teacher collaboration. Finally, in contrast to the perception of the Millennial generation teachers as being individualistic, all of them thought teacher collaboration was necessary, took a positive stance on teacher collaboration in general at the level of sharing ideas and experiences except for open classes, and showed a tendency to seek collaboration of more or less the same level as their own experience in teacher collaboration. Third, factors affecting teacher collaboration can be classified into individual tendencies, human factors, structural factors, and cultural factors. As for individual tendencies, altruistic, caring, and service-minded people promoted teacher collaboration. Human factors affecting teacher collaboration included the role of head teachers of each grade, senior teachers' exemplary conduct, leadership of the principal, and informal relationships among colleagues, while such structural factors as organizations by grade, school size, and the innovation research school system affected teacher collaboration. As for cultural factors, it was learned that teacher collaboration was better realized where there were active communication and mutual respect, horizontal culture, trust, delegation of authority, and altruism. Fourth, the Millennial generation teachers wanted reduction of teachers work load, social support, recognition, and support to build rapport among teachers and wanted suggestions, not coercion, for teacher collaboration where autonomy and diversity are respected. They also wanted a change in the consciousness of principals, vice principals, and teachers so that the vision and direction of school education could be better shared and hoped for simplified processes and formalities to make teacher collaboration more useful and efficient. Finally, they pointed out the need for a change of perspective on open classes for natural and in-depth teacher collaboration on classes. This discussion is centered on the meaning of the results of this study in light of existing research on teacher collaboration. First, such characteristics of the Millennial generation teachers as making honest remarks and attaching importance to work-life balance do not hamper teacher collaboration. Second, unlike what had been assumed, teacher collaboration among different generations was quite the same. Third, for voluntary and sustained teacher collaboration, it is important to have a positive teacher collaboration experience. Fourth, it is necessary to shift the approach toward creating a cooperative school culture and forming an effective organization rather than creating and injecting policies aimed at supporting teacher collaboration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.