본 연구의 목적은 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과가 있는지 살펴보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 본 연구의 목적에 의해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
연구문제1. 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제2. 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제3. 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과는 어떠한가?
본 연구의 문제를 알아보기 위해 서울과 경기 지역에 유아교육기관에 소속되어 있는 만 3~5세 유아교사와 유아를 대상으로 설문조사를 실시하고, 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과가 있는지 살펴보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 본 연구의 목적에 의해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
연구문제1. 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제2. 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제3. 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과는 어떠한가?
본 연구의 문제를 알아보기 위해 서울과 경기 지역에 유아교육기관에 소속되어 있는 만 3~5세 유아교사와 유아를 대상으로 설문조사를 실시하고, 수집된 자료는 SPSS 22.0를 사용하여 분석하였다. 또한 연구 대상인 유아교사와 유아의 인구통계학적인 특성과 각 변인에 일반적 경향을 살펴보았다. 그리고 유아교사 직무스트레스와 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 등 각 변인 간 상관관계를 알아보았으며 Baron과 Kenny(1986)의 매개분석방법을 사용하여 교사-유아 상호작용의 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과 정규분포를 위반하지 않았다. 둘째, 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 등 각 변인 간 상관관계를 분석한 결과, 유아교사 직무스트레스는 유아 놀이성과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 유아교사 직무스트레스와 교사-유아 상호작용의 관계에서도 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 반면 교사-유아 상호작용과 유아 놀이성의 관계는 유의미한 정적 상관관계로 나타났다. 셋째, 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과를 규명하기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 1, 2, 3단계 분석 절차 결과 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 직접 효과는 없고 교사-유아 상호작용의 매개효과만 있는 것으로 확인되었다. 즉, 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용은 완전 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 유아 놀이성 발달에 영향을 미치는 요인 중에서도 유아교사 직무스트레스와 교사-유아 상호작용이 중요한 요인임을 밝히고, 교사-유아 상호작용의 매개적 역할을 밝혔다. 오늘날 유아교육에서 놀이의 중요함은 재강조 되고 있으므로 유아교사는 유아 놀이성을 발달시켜 의미 있는 놀이로 이끌어야한다. 따라서 본 연구결과는 추후에 유아 놀이성에 대한 적극적 관심과 모색이 필요함을 시사하고, 유아 발달을 돕는 환경적 요인으로 유아교사와 관련한 내적·외적 요인에 대한 연구가 이루어지는 데에 필요한 기초 자료를 제공할 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과가 있는지 살펴보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 본 연구의 목적에 의해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
연구문제1. 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제2. 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제3. 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과는 어떠한가?
본 연구의 문제를 알아보기 위해 서울과 경기 지역에 유아교육기관에 소속되어 있는 만 3~5세 유아교사와 유아를 대상으로 설문조사를 실시하고, 수집된 자료는 SPSS 22.0를 사용하여 분석하였다. 또한 연구 대상인 유아교사와 유아의 인구통계학적인 특성과 각 변인에 일반적 경향을 살펴보았다. 그리고 유아교사 직무스트레스와 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 등 각 변인 간 상관관계를 알아보았으며 Baron과 Kenny(1986)의 매개분석방법을 사용하여 교사-유아 상호작용의 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과 정규분포를 위반하지 않았다. 둘째, 유아교사 직무스트레스, 유아 놀이성, 교사-유아 상호작용 등 각 변인 간 상관관계를 분석한 결과, 유아교사 직무스트레스는 유아 놀이성과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 유아교사 직무스트레스와 교사-유아 상호작용의 관계에서도 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 반면 교사-유아 상호작용과 유아 놀이성의 관계는 유의미한 정적 상관관계로 나타났다. 셋째, 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용의 매개효과를 규명하기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 1, 2, 3단계 분석 절차 결과 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 직접 효과는 없고 교사-유아 상호작용의 매개효과만 있는 것으로 확인되었다. 즉, 유아교사 직무스트레스가 유아 놀이성에 미치는 영향에서 교사-유아 상호작용은 완전 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 유아 놀이성 발달에 영향을 미치는 요인 중에서도 유아교사 직무스트레스와 교사-유아 상호작용이 중요한 요인임을 밝히고, 교사-유아 상호작용의 매개적 역할을 밝혔다. 오늘날 유아교육에서 놀이의 중요함은 재강조 되고 있으므로 유아교사는 유아 놀이성을 발달시켜 의미 있는 놀이로 이끌어야한다. 따라서 본 연구결과는 추후에 유아 놀이성에 대한 적극적 관심과 모색이 필요함을 시사하고, 유아 발달을 돕는 환경적 요인으로 유아교사와 관련한 내적·외적 요인에 대한 연구가 이루어지는 데에 필요한 기초 자료를 제공할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to investigate a mediation effect of teacher-child Interaction on the influence of early childhood teacher's job stress on children's playfulness. Based on this purpose of study, the research questions were set up as below.
Research Question 1. What is the gener...
The purpose of this study is to investigate a mediation effect of teacher-child Interaction on the influence of early childhood teacher's job stress on children's playfulness. Based on this purpose of study, the research questions were set up as below.
Research Question 1. What is the general tendency among early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction? Research Question 2. What is the correlation among early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction? Research Question 3. What is the mediation effect of teacher-child interaction in terms of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness? To investigate the questions of this study, questionnaire survey was conducted targeting the early childhood teachers and early children with the age of 3~5 years belonging to early childhood educational institutes in Seoul and Gyeonggi-do province. The collected data were run by SPSS 22.0 for further analysis. Also, the demographic factor of study object; the early childhood teachers and early children, was reviewed along with the variables and general characteristic factors. The correlations among the variables such as early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, the interaction between teacher-child were studied, while the verification on the mediation of teacher-child interaction was conducted using the parameter analysis of Baron and Kenny (1986).
The result of study shows that no deviation of normal distribution was found in the general tendency among early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction. Second, the correlation analysis among variables of early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction indicates that early childhood teachers’ job stress had negative correlation with children’s playfulness. In addition, early childhood teachers’ job stress also had negative correlation with teacher-child interaction. However, the relation between teacher-child interaction and children’s playfulness shows significant positive correlation. Third, the analysis on the influence of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness adopted 1st, 2nd, 3rd stage analysis procedures of Baron and Kenny (1986) in order to investigate the mediation effect of teacher-child interaction and the result shows no direct influence of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness, but direct influence on the mediation effect of teacher-child interaction. In other words, teacher-child interaction plays a complete mediation role in the influence of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness. In this research, it was revealed that early childhood teachers’ job stress and teacher-child interaction are the important factors that influences the development of children’s playfulness. The significance of play in the field of early childhood education is repeatedly emphasized, which means the early childhood teachers constantly need to develop children’s playfulness and lead it to more meaningful activities. Therefore, the result of this research suggest further attention on children's playfulness and I expect this study could provide basic data for the future study on the inner and external factors related to early childhood teacher as a surrounding factor that helps the development of early children.
The purpose of this study is to investigate a mediation effect of teacher-child Interaction on the influence of early childhood teacher's job stress on children's playfulness. Based on this purpose of study, the research questions were set up as below.
Research Question 1. What is the general tendency among early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction? Research Question 2. What is the correlation among early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction? Research Question 3. What is the mediation effect of teacher-child interaction in terms of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness? To investigate the questions of this study, questionnaire survey was conducted targeting the early childhood teachers and early children with the age of 3~5 years belonging to early childhood educational institutes in Seoul and Gyeonggi-do province. The collected data were run by SPSS 22.0 for further analysis. Also, the demographic factor of study object; the early childhood teachers and early children, was reviewed along with the variables and general characteristic factors. The correlations among the variables such as early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, the interaction between teacher-child were studied, while the verification on the mediation of teacher-child interaction was conducted using the parameter analysis of Baron and Kenny (1986).
The result of study shows that no deviation of normal distribution was found in the general tendency among early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction. Second, the correlation analysis among variables of early childhood teachers’ job stress, children’s playfulness, and teacher-child interaction indicates that early childhood teachers’ job stress had negative correlation with children’s playfulness. In addition, early childhood teachers’ job stress also had negative correlation with teacher-child interaction. However, the relation between teacher-child interaction and children’s playfulness shows significant positive correlation. Third, the analysis on the influence of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness adopted 1st, 2nd, 3rd stage analysis procedures of Baron and Kenny (1986) in order to investigate the mediation effect of teacher-child interaction and the result shows no direct influence of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness, but direct influence on the mediation effect of teacher-child interaction. In other words, teacher-child interaction plays a complete mediation role in the influence of early childhood teachers’ job stress on children’s playfulness. In this research, it was revealed that early childhood teachers’ job stress and teacher-child interaction are the important factors that influences the development of children’s playfulness. The significance of play in the field of early childhood education is repeatedly emphasized, which means the early childhood teachers constantly need to develop children’s playfulness and lead it to more meaningful activities. Therefore, the result of this research suggest further attention on children's playfulness and I expect this study could provide basic data for the future study on the inner and external factors related to early childhood teacher as a surrounding factor that helps the development of early children.
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