국내 OTT 서비스 시장의 크기가 급격하게 확대되면서 글로벌 OTT와 토종 OTT들 간의 경쟁이 치열해지는 환경에서 OTT 서비스 이용자에 대한 신뢰를 확보하지 못한다면 신규 이용자의 유입은 물론이고 기존 이용자들을 유지하는 것이 매우 어려워질 것이다. 그러므로 국내 OTT 서비스인 왓챠를 토종 OTT 서비스 중 가장 비중 있는 성공사례로 선정하였고 서비스 특성들이 이용자들의 욕구를 충족할 것인지, 또한 어떠한 요인으로 지속적으로 사용하고자하는 지를 통해 이용자들을 파악할 필요가 있다. 이러한 배경에 따라 본 연구는 왓챠 서비스 특성과 이용자 특성이 이용자 만족도와 ...
국내 OTT 서비스 시장의 크기가 급격하게 확대되면서 글로벌 OTT와 토종 OTT들 간의 경쟁이 치열해지는 환경에서 OTT 서비스 이용자에 대한 신뢰를 확보하지 못한다면 신규 이용자의 유입은 물론이고 기존 이용자들을 유지하는 것이 매우 어려워질 것이다. 그러므로 국내 OTT 서비스인 왓챠를 토종 OTT 서비스 중 가장 비중 있는 성공사례로 선정하였고 서비스 특성들이 이용자들의 욕구를 충족할 것인지, 또한 어떠한 요인으로 지속적으로 사용하고자하는 지를 통해 이용자들을 파악할 필요가 있다. 이러한 배경에 따라 본 연구는 왓챠 서비스 특성과 이용자 특성이 이용자 만족도와 지속사용의도에 미치는 영향에 대해 탐구하였다. 연구 결과, 서비스 특성 중에서는 별점 추천 서비스, 요금제 수준, 몰아보기가 이용자 만족에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이용자 특성에서는 개인의 혁신성, 감정적동일시 모두 이용자 만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 논문을 통해 국내 OTT 서비스의 특성이 이용자들에게 미치는 영향에 대해서 어떠한 요인이 주목해야 하는지를 탐구하고 이용자들의 지속 사용 의도에 어느 요인에 중점적인 관심을 가져야 하는지, 어느 것에 집중하여 하는지 발전적인 해답을 제시할 것으로 기대한다. 본 연구의 문제점과 제시된 내용들로 앞으로 국내 OTT 서비스가 국내 시장에서 글로벌 OTT 서비스와 경쟁력을 가질 수 있도록 기여 할 것이다.
국내 OTT 서비스 시장의 크기가 급격하게 확대되면서 글로벌 OTT와 토종 OTT들 간의 경쟁이 치열해지는 환경에서 OTT 서비스 이용자에 대한 신뢰를 확보하지 못한다면 신규 이용자의 유입은 물론이고 기존 이용자들을 유지하는 것이 매우 어려워질 것이다. 그러므로 국내 OTT 서비스인 왓챠를 토종 OTT 서비스 중 가장 비중 있는 성공사례로 선정하였고 서비스 특성들이 이용자들의 욕구를 충족할 것인지, 또한 어떠한 요인으로 지속적으로 사용하고자하는 지를 통해 이용자들을 파악할 필요가 있다. 이러한 배경에 따라 본 연구는 왓챠 서비스 특성과 이용자 특성이 이용자 만족도와 지속사용의도에 미치는 영향에 대해 탐구하였다. 연구 결과, 서비스 특성 중에서는 별점 추천 서비스, 요금제 수준, 몰아보기가 이용자 만족에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이용자 특성에서는 개인의 혁신성, 감정적동일시 모두 이용자 만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 논문을 통해 국내 OTT 서비스의 특성이 이용자들에게 미치는 영향에 대해서 어떠한 요인이 주목해야 하는지를 탐구하고 이용자들의 지속 사용 의도에 어느 요인에 중점적인 관심을 가져야 하는지, 어느 것에 집중하여 하는지 발전적인 해답을 제시할 것으로 기대한다. 본 연구의 문제점과 제시된 내용들로 앞으로 국내 OTT 서비스가 국내 시장에서 글로벌 OTT 서비스와 경쟁력을 가질 수 있도록 기여 할 것이다.
In an environment where competition between global OTT and native OTT is intensifying due to the rapid expansion of the size of the domestic OTT service market, it will be very difficult to maintain existing users as well as the influx of new users. Therefore, Watcha, a domestic OTT service, has...
In an environment where competition between global OTT and native OTT is intensifying due to the rapid expansion of the size of the domestic OTT service market, it will be very difficult to maintain existing users as well as the influx of new users. Therefore, Watcha, a domestic OTT service, has been selected as the most significant success case among native OTT services, and it is necessary to identify users through whether the service characteristics meet their needs and what factors they intend to use continuously. Based on this background, this study explored the effects of Watcha service characteristics and user characteristics on user satisfaction and willingness to use continuously. The study found that among the service characteristics, the recommended service for stars, the level of rate plans, and the driving force had a static effect on user satisfaction, and that both the individual's innovation and emotional response had significant effects on user satisfaction. It is expected that the paper will explore what factors should be noted about the impact of the characteristics of domestic OTT services on users and provide developmental answers on which factors to focus on and which ones to focus on users' intention to use continuously. The problems and suggested contents of this study will contribute to the future competitiveness of domestic OTT services with global OTT services in the domestic market
In an environment where competition between global OTT and native OTT is intensifying due to the rapid expansion of the size of the domestic OTT service market, it will be very difficult to maintain existing users as well as the influx of new users. Therefore, Watcha, a domestic OTT service, has been selected as the most significant success case among native OTT services, and it is necessary to identify users through whether the service characteristics meet their needs and what factors they intend to use continuously. Based on this background, this study explored the effects of Watcha service characteristics and user characteristics on user satisfaction and willingness to use continuously. The study found that among the service characteristics, the recommended service for stars, the level of rate plans, and the driving force had a static effect on user satisfaction, and that both the individual's innovation and emotional response had significant effects on user satisfaction. It is expected that the paper will explore what factors should be noted about the impact of the characteristics of domestic OTT services on users and provide developmental answers on which factors to focus on and which ones to focus on users' intention to use continuously. The problems and suggested contents of this study will contribute to the future competitiveness of domestic OTT services with global OTT services in the domestic market
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