중국 쇼트클립 시장이 폭발적으로 성장하면서 미디어 플랫폼 시장에서 일반인이 유명인으로 되는 것이 일반화되어가고 있다. 중국에서는 이를 왕홍이라 부르는데 한국의 파워블로거와 비슷한 의미로 인터넷에서 유명한 사람을 말한다. 온라인 플랫폼의 성장으로 국가 간의 경계가 허물어지면서 이는 한국 영상 크리에이터와 MCN사업자가 왕훙으로서 중국 진출을 위한 기회를 제공하고 있다. 그동안 왕홍에 관련하여 분석된 선행 연구가 많지 않으며 한국인 왕홍에 초점을 두고 진행한 연구를 찾아보기가 어려웠다. 따라서 본 연구의 연구 주제는 충분히 의미가 있다고 보인다. 본 연구의 목적인 한국인 왕홍의 특성이 국가 이미지와 ...
중국 쇼트클립 시장이 폭발적으로 성장하면서 미디어 플랫폼 시장에서 일반인이 유명인으로 되는 것이 일반화되어가고 있다. 중국에서는 이를 왕홍이라 부르는데 한국의 파워블로거와 비슷한 의미로 인터넷에서 유명한 사람을 말한다. 온라인 플랫폼의 성장으로 국가 간의 경계가 허물어지면서 이는 한국 영상 크리에이터와 MCN사업자가 왕훙으로서 중국 진출을 위한 기회를 제공하고 있다. 그동안 왕홍에 관련하여 분석된 선행 연구가 많지 않으며 한국인 왕홍에 초점을 두고 진행한 연구를 찾아보기가 어려웠다. 따라서 본 연구의 연구 주제는 충분히 의미가 있다고 보인다. 본 연구의 목적인 한국인 왕홍의 특성이 국가 이미지와 구매의도의 관계를 파악하기 위해 선행연구를 바탕으로 한국인 왕홍의 특성인 상호작용성, 신뢰성, 매력성 3가지로 설정하고, 이들과 국가 이미지 및 구매의도 간의 영향 관계를 살펴보았다. 또한 국가 이미지가 매개변수로써 한국인 왕홍의 3가지 특성과 구매의도 사이에서의 매개효과를 확인하였다. 실증 분석을 위하여 틱톡을 사용하고 있거나 사용한 경험이 있는 중국인을 대상으로 326부의 자료를 수집하여 SPSS 26.0을 이용하여 인구통계학적 특성, 이용실태 분석, 신뢰도 및 타당성 검증, 상관관계 분석, 다중회귀분석 둥을 수행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 한국인 왕홍의 상호작용성, 신뢰성, 매력성을 느낀 중국 틱톡 이용자들은 한국에 대해 긍정적인 국가 이미지를 형성하였고, 신뢰성과 매력성을 느낀 중국 틱톡 이용자들은 한국 제품의 구매의도가 긍정적이다. 한국인 왕홍의 상호작용성, 신뢰성, 매력성을 느낀 중국 틱톡 이용자들은 한국에 대한 긍정적인 국가 이미지를 바탕으로 한국 제품 구매의도에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결론을 통해 왕홍 마케팅을 진행하고 있거나 활용하고자 하는 기업 혹은 브랜드에서 중국 소비자의 한국 제품 구매의도를 향상시키는 전략을 수립할 때, 사용자와 상호작용을 하는 동시에 중국 사용자들이 한국 국가 이미지에 긍정적인 태도를 갖도록 노력해야 한다고 볼 수 있다. 또한 본 연구를 통해 중국 시장에 진출하고자 하는 한국 기업의 마케팅 효율과 성과에 도움이 되는 이론적 및 실무적 지침을 제공할 것으로 기대한다.
중국 쇼트클립 시장이 폭발적으로 성장하면서 미디어 플랫폼 시장에서 일반인이 유명인으로 되는 것이 일반화되어가고 있다. 중국에서는 이를 왕홍이라 부르는데 한국의 파워블로거와 비슷한 의미로 인터넷에서 유명한 사람을 말한다. 온라인 플랫폼의 성장으로 국가 간의 경계가 허물어지면서 이는 한국 영상 크리에이터와 MCN사업자가 왕훙으로서 중국 진출을 위한 기회를 제공하고 있다. 그동안 왕홍에 관련하여 분석된 선행 연구가 많지 않으며 한국인 왕홍에 초점을 두고 진행한 연구를 찾아보기가 어려웠다. 따라서 본 연구의 연구 주제는 충분히 의미가 있다고 보인다. 본 연구의 목적인 한국인 왕홍의 특성이 국가 이미지와 구매의도의 관계를 파악하기 위해 선행연구를 바탕으로 한국인 왕홍의 특성인 상호작용성, 신뢰성, 매력성 3가지로 설정하고, 이들과 국가 이미지 및 구매의도 간의 영향 관계를 살펴보았다. 또한 국가 이미지가 매개변수로써 한국인 왕홍의 3가지 특성과 구매의도 사이에서의 매개효과를 확인하였다. 실증 분석을 위하여 틱톡을 사용하고 있거나 사용한 경험이 있는 중국인을 대상으로 326부의 자료를 수집하여 SPSS 26.0을 이용하여 인구통계학적 특성, 이용실태 분석, 신뢰도 및 타당성 검증, 상관관계 분석, 다중회귀분석 둥을 수행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 한국인 왕홍의 상호작용성, 신뢰성, 매력성을 느낀 중국 틱톡 이용자들은 한국에 대해 긍정적인 국가 이미지를 형성하였고, 신뢰성과 매력성을 느낀 중국 틱톡 이용자들은 한국 제품의 구매의도가 긍정적이다. 한국인 왕홍의 상호작용성, 신뢰성, 매력성을 느낀 중국 틱톡 이용자들은 한국에 대한 긍정적인 국가 이미지를 바탕으로 한국 제품 구매의도에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결론을 통해 왕홍 마케팅을 진행하고 있거나 활용하고자 하는 기업 혹은 브랜드에서 중국 소비자의 한국 제품 구매의도를 향상시키는 전략을 수립할 때, 사용자와 상호작용을 하는 동시에 중국 사용자들이 한국 국가 이미지에 긍정적인 태도를 갖도록 노력해야 한다고 볼 수 있다. 또한 본 연구를 통해 중국 시장에 진출하고자 하는 한국 기업의 마케팅 효율과 성과에 도움이 되는 이론적 및 실무적 지침을 제공할 것으로 기대한다.
With the explosive growth of the Chinese short clip market, it is becoming more common for the general public to become celebrities in the media platform market. In China, this is called Wang Hong, and it has a similar meaning to Korean power bloggers and refers to people who are famous on the Inter...
With the explosive growth of the Chinese short clip market, it is becoming more common for the general public to become celebrities in the media platform market. In China, this is called Wang Hong, and it has a similar meaning to Korean power bloggers and refers to people who are famous on the Internet. With the growth of online platforms, borders between countries are breaking down, which provides opportunities for Korean video creators and MCN operators to enter China as Wang Hong. Until now, there are not many previous studies analyzed in relation to Wang Hong, and it was difficult to find a study focused on Korean Wang Hong. Therefore, the research topic of this study seems to be meaningful enough. In order to understand the relationship between the national image and purchase intention, the purpose of this study, the characteristics of Korean Wanghong are set to three characteristics of Korean Wanghong, which are interactivity, reliability, and attractiveness. The influence relationship between purchase intentions was examined. Also, the mediating effect between the three characteristics of Korean Wang Hong and purchase intention was confirmed as the national image as a parameter. For empirical analysis, 326 copies of data were collected for Chinese people who have used or have used TikTok, and using SPSS 26.0, demographic characteristics, usage status analysis, reliability and validity verification, correlation analysis, multiple regression analysis, etc. Was performed. The results of this study are as follows. Chinese TikTok users who felt the interactivity, credibility, and attractiveness of Korean Wang Hong formed a positive national image for Korea, and Chinese TikTok users who felt the reliability and attractiveness had positive intentions to purchase Korean products. Chinese TikTok users who felt the interactivity, reliability, and attractiveness of Korean Wang Hong had a positive influence on their intention to purchase Korean products based on their positive national image for Korea. In the conclusion of this study, when establishing a strategy to improve the intention of Chinese consumers to purchase Korean products in a company or brand that is conducting or wants to use Wanghong marketing, Chinese users interact with users and at the same time, Chinese users are It can be seen that you should try to have a positive attitude to In addition, this study is expected to provide theoretical and practical guidelines that are helpful in marketing efficiency and performance of Korean companies seeking to enter the Chinese market.
With the explosive growth of the Chinese short clip market, it is becoming more common for the general public to become celebrities in the media platform market. In China, this is called Wang Hong, and it has a similar meaning to Korean power bloggers and refers to people who are famous on the Internet. With the growth of online platforms, borders between countries are breaking down, which provides opportunities for Korean video creators and MCN operators to enter China as Wang Hong. Until now, there are not many previous studies analyzed in relation to Wang Hong, and it was difficult to find a study focused on Korean Wang Hong. Therefore, the research topic of this study seems to be meaningful enough. In order to understand the relationship between the national image and purchase intention, the purpose of this study, the characteristics of Korean Wanghong are set to three characteristics of Korean Wanghong, which are interactivity, reliability, and attractiveness. The influence relationship between purchase intentions was examined. Also, the mediating effect between the three characteristics of Korean Wang Hong and purchase intention was confirmed as the national image as a parameter. For empirical analysis, 326 copies of data were collected for Chinese people who have used or have used TikTok, and using SPSS 26.0, demographic characteristics, usage status analysis, reliability and validity verification, correlation analysis, multiple regression analysis, etc. Was performed. The results of this study are as follows. Chinese TikTok users who felt the interactivity, credibility, and attractiveness of Korean Wang Hong formed a positive national image for Korea, and Chinese TikTok users who felt the reliability and attractiveness had positive intentions to purchase Korean products. Chinese TikTok users who felt the interactivity, reliability, and attractiveness of Korean Wang Hong had a positive influence on their intention to purchase Korean products based on their positive national image for Korea. In the conclusion of this study, when establishing a strategy to improve the intention of Chinese consumers to purchase Korean products in a company or brand that is conducting or wants to use Wanghong marketing, Chinese users interact with users and at the same time, Chinese users are It can be seen that you should try to have a positive attitude to In addition, this study is expected to provide theoretical and practical guidelines that are helpful in marketing efficiency and performance of Korean companies seeking to enter the Chinese market.
주제어
#한국인 왕홍 틱톡 쇼트 클립 플랫폼 국가 이미지 구매의도 Korean Wang Hong TikTok Short Clip Platform National Image Purchase Intention
학위논문 정보
저자
이정민
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 콘텐츠경영전공
지도교수
허식
발행연도
2021
총페이지
v, 67장
키워드
한국인 왕홍 틱톡 쇼트 클립 플랫폼 국가 이미지 구매의도 Korean Wang Hong TikTok Short Clip Platform National Image Purchase Intention
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